Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

dieselgenerator aansluiten op het stroomnet

pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
edited February 2012 in Algemene Techniek
welke techneut kan mij hier meer over vertellen?????
ben van plan om een dieselgenerator te kopen en die aan te sluiten op het stroomnet.
alleen de vraag is hoe ?????
kan ik van het 220 stopcontact op de generator gewoon een stuk kabel met 2 stekkers eraan doen waarvan de ene stekker in de generator zit en de andere stekker gewoon in het stopcontact van mijn nuon verbinding????
zou de meter dan ook terug lopen bij minder verbruik.

of moeten er nog ingewikkelde schakelingen en beveiligingen tussen gezet worden???

ik weet dat met zonne panelen het gewoon zo werkt met een omvormer
maar met generators......????

graag meer hierover.

Comments

• Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2006
    Pieter,

Ik heb net je werkplaats even bekeken, grappig. Ik kan je met deze vraag wel helpen, ik had het allemaal al bekeken.

Het is minder simpel dan je denkt. Leuk met die zonnepanelen, maar de bijbehorende inverters maken van een betrekelijk gering vermogen in gelijkstroom, een- fasige wisselstroom van 220V. En die laten ze dan gelijk lopen met de 50 Hertz frequentie van het net.

Synchroniseren heet dat, zie het maar als twee tandwielen die hetzelfde toerental hebben. Alleen om ze in elkaar te laten grijpen zonder brokken moeten de tanden onderling wel in de juiste postie komen.

Anders krijg je bij het grootste fase verschil eigenlijk 220V tegen 220V...

Met serieuze generatoren wordt meestal drie fases opgewekt, net zo als ons vaste electriciteitsnet is ingericht. Die liggen onderling 180 graden uit elkaar. Voordeel is een groter overzetbaar vermogen met dunnere kabeldiktes. Ander voordeel is dat aanloopkoppels van driefasen- motoren veel groter zijn bij een kleinere, dus goedkopere uitvoering.

Vroeger werd dat synchroniseren aan het net gedaan met een opstelling van voltmeters en een dubbele driehoek van lampen. Was een kwestie van werken met het toerental totdat de beide driehoeken gelijk oplichten en de spanning 0 is. Op dat moment loopt de generator "in de pas" en is aanschakelen aan het net mogelijk zonder brokken.

Door de moderne vermogenselectronica is het nu ook mogelijk dit geautomatiseerd te laten verlopen, zelfs op afstand bestuurd.

Dit moet je vooral niet verwarren met net- overname, dat is alleen overschakelen na wegvallen van het net. Die situatie wordt dan eiland- bedrijf genoemt. Duidelijk iets anders dan aanschakelen aan het net.

Is een generator eenmaal aangeschakeld aan het net dan blijft die ook in de pas lopen, gelijk als de tandwielen in je versnellingsbak. Wat er wel gebeurd, is indien het totaal geleverde vermogen door de motor achterblijft bij de elektrische belasting, de generator als electromotor gaat werken en dus electriciteit gaat gebruiken!

Is het aangeleverde vermogen echter groter, dan wordt teruggeleverd aan het net.

En als je nog een klassieke meter hebt, laat hem niet vervangen dus, dan loopt die meter gewoon terug! Voor de zelfde prijs als je anders electriciteit afneemt. Fijn toch dat natuurkunde, het net als een grote accubank zonder onderhoud!

Soms worden ook wel a- synchroonmoteren als generator gebruikt. Aangedreven door een diesel of windmolen. Is geen chique oplossing, en werkt ook niet in eiland bedrijf. Door het toerental van de verbrandingsmotor te verhogen tot boven de slip van de electromotor, gaat zo'n motor dan ook als generator werken.

In primaire vorm niet aan te raden; alllerlei vormen van netvervuiling en een ongunstige cosinus phi (werkingsfactor, heeft te maken met voor en na- ijlen van stroom en spanning).

In mijn droom- opstelling staat er een olie gekoelde Deutz 2011 aan een Leroy- Somer borsteloze generator te draaien, met netsynchronistatie.

En de geproduceerde restwarmte van het motorblok en de restgassen gaan mijn drietraps warmtebuffersysteem in.

Draaien op dagtarief (Hoogste rendement en minder gedoe met geluidsnormen), wel wat afnemen natuurlijk want teruggelopen meterstanden geeft gelazer. Warmte vraaggestuurd tot buffers geladen zijn.

Op een (electrisch) vermogen van ca 20 kVA kost een nieuw aggregaat ca 7000 euro en de via het internet te volgen (dat kost net niks extra) netsynchronisatie ca. 6000 euro.

Pfft, tot zover ff een kleine inleiding

Groet, Cp
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2006
    Foutje!

Het hele cirkeltje is natuurlijk 360 graden, derhalve 1/3e is natuurlijk 120 in fase verschoven.

Vector of zo iets, nooit goeie wiskunde gehad...

Maar je hebt dan tussen de wikkelingen van je generator een spanning van 380 V, en ten opzichte van het gekoppelde nulpunt 220v per fase en nul.

Groet, Cp
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited May 2006
    nou dat is wel ingewikkeld allemaal , en bovendien hebben ze bij mij 2 maanden geleden een nieuwe digitale meter geplaatst ivm 3 fasen aansluiting . Had eerst een hoofdstop van 25amp , en heb er nu 3.
    dus meter terug laten lopen kan ik wel vergeten.

[quote=Chicken Power]Pieter,

Ik heb net je werkplaats even bekeken, grappig. Ik kan je met deze vraag wel helpen, ik had het allemaal al bekeken.

Het is minder simpel dan je denkt. Leuk met die zonnepanelen, maar de bijbehorende inverters maken van een betrekelijk gering vermogen in gelijkstroom, een- fasige wisselstroom van 220V. En die laten ze dan gelijk lopen met de 50 Hertz frequentie van het net.

Synchroniseren heet dat, zie het maar als twee tandwielen die hetzelfde toerental hebben. Alleen om ze in elkaar te laten grijpen zonder brokken moeten de tanden onderling wel in de juiste postie komen.

Anders krijg je bij het grootste fase verschil eigenlijk 220V tegen 220V...

Met serieuze generatoren wordt meestal drie fases opgewekt, net zo als ons vaste electriciteitsnet is ingericht. Die liggen onderling 180 graden uit elkaar. Voordeel is een groter overzetbaar vermogen met dunnere kabeldiktes. Ander voordeel is dat aanloopkoppels van driefasen- motoren veel groter zijn bij een kleinere, dus goedkopere uitvoering.

Vroeger werd dat synchroniseren aan het net gedaan met een opstelling van voltmeters en een dubbele driehoek van lampen. Was een kwestie van werken met het toerental totdat de beide driehoeken gelijk oplichten en de spanning 0 is. Op dat moment loopt de generator "in de pas" en is aanschakelen aan het net mogelijk zonder brokken.

Door de moderne vermogenselectronica is het nu ook mogelijk dit geautomatiseerd te laten verlopen, zelfs op afstand bestuurd.

Dit moet je vooral niet verwarren met net- overname, dat is alleen overschakelen na wegvallen van het net. Die situatie wordt dan eiland- bedrijf genoemt. Duidelijk iets anders dan aanschakelen aan het net.

Is een generator eenmaal aangeschakeld aan het net dan blijft die ook in de pas lopen, gelijk als de tandwielen in je versnellingsbak. Wat er wel gebeurd, is indien het totaal geleverde vermogen door de motor achterblijft bij de elektrische belasting, de generator als electromotor gaat werken en dus electriciteit gaat gebruiken!

Is het aangeleverde vermogen echter groter, dan wordt teruggeleverd aan het net.

En als je nog een klassieke meter hebt, laat hem niet vervangen dus, dan loopt die meter gewoon terug! Voor de zelfde prijs als je anders electriciteit afneemt. Fijn toch dat natuurkunde, het net als een grote accubank zonder onderhoud!

Soms worden ook wel a- synchroonmoteren als generator gebruikt. Aangedreven door een diesel of windmolen. Is geen chique oplossing, en werkt ook niet in eiland bedrijf. Door het toerental van de verbrandingsmotor te verhogen tot boven de slip van de electromotor, gaat zo'n motor dan ook als generator werken.

In primaire vorm niet aan te raden; alllerlei vormen van netvervuiling en een ongunstige cosinus phi (werkingsfactor, heeft te maken met voor en na- ijlen van stroom en spanning).

In mijn droom- opstelling staat er een olie gekoelde Deutz 2011 aan een Leroy- Somer borsteloze generator te draaien, met netsynchronistatie.

En de geproduceerde restwarmte van het motorblok en de restgassen gaan mijn drietraps warmtebuffersysteem in.

Draaien op dagtarief (Hoogste rendement en minder gedoe met geluidsnormen), wel wat afnemen natuurlijk want teruggelopen meterstanden geeft gelazer. Warmte vraaggestuurd tot buffers geladen zijn.

Op een (electrisch) vermogen van ca 20 kVA kost een nieuw aggregaat ca 7000 euro en de via het internet te volgen (dat kost net niks extra) netsynchronisatie ca. 6000 euro.

Pfft, tot zover ff een kleine inleiding

Groet, Cp
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    Je kan er ook een multiplus van victron tussen hangen.

Die doet al dat rekenwerk voor je. Maar je meter zal niet teruglopen wanneer je een multiplus gebruikt.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Ik zou met de beperkte kennis die je over elektriciteit en aansluitnetten lijkt te hebben er niet aan beginnen.

Het op eigen houtje gaan aansluiten van een gen-set op 't stroomnet is levensgevaarlijk, en niet alleen voor jezelf.

Stel: het elektriciteits net waar jij op aangesloten zit, wordt afgezet om er aan te werken, en jou generator loopt lustig door zonder dat de elektriciens dat weten... "ZZAP"

Als je zoiets veilig wil doen, moet je het in overleg doen met je leverancier...
  • egberttheone PPO Newbie
    edited May 2006
    Je kan niet zomaar even stroom gaan terug pompen in het net!! als je een paar 100kw minder gaat gebruiken komen ze wel even kijken wat je aan doen bent! Om maar niet te spreken over zeer gevaarlijke situaties. je kan beter je huis scheiden van het net als je gaat over schakelen. Ik weet niet over hoeveel stroom we praten maar meschien een idee om een UPS tussen je stroom voorziening te zetten dan kan je de dip opvangen die onstaat als je omschakeld met een relai.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited February 2012
    als ik nu een generator van 5 kw koop en ik draai de hoofdschakelaar in de meterkast uit ... kan ik dan gewoon mijn generator via een stopkontakt verbinden zodat ik overal in mijn huis toch stroom heb???
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Ik zou hem niet op een stopcontact aansluiten! Je levert dan het volle vermogen via dat stopcontact (enkel gezekerd op de generator wrs) terug naar de stoppenkast...door de zekering van die groep heen, door naar de andere groepen..dus ten eerste blaas je wrs die zekering er al uit..en is het maar de vraag of alles daar wel op berekend is....niet dus (niet voor 5Kw ofzo!)

Beter dan om deze achter de hoofdschakelaar aan te sluiten.(Na de meter, na de schakelaar voor de stoppen/automaten).
    Mooiste zou mss nog zijn een 2e hoofd schakelaar. Waarbij je de ene omzet in uitpositie, dan de andere op aan en daar zit dan de generator op. Mss met een mooie stekker verbinding a la caravan ofzo... Wel op letten dat je ze nooit tegelijk aanzet.. anders heb je wel de poppen aan het dansen.

Op die manier kun je betrouwbaar en relatief veilig je huis voorzien van electriciteit.

Greetz!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2012
    Pieterbel,
    Hoofdschakelaar vervangen door een driewegschakelaar. eentje voor stroom van het net, eentje voor uit, eentje voor de generator.
    De meeste boeren hebben zo'n ding, anders jkan er niet gemolken worden.
    Van de hoofdschakelaar (stand generator) een krachtstroom stekker en draaien maar. NB je levert dan niet terug, maar gebruikt alleen de stroom voor jezelf.
    Niek
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Ja een drieweg schakelaar is natuurlijk ideaal! Wist nie dat ze al zo'n mooie pasklare oplossing hadden!

Mooi!

Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    [QUOTE=pieterbell0001;64106]als ik nu een generator van 5 kw koop en ik draai de hoofdschakelaar in de meterkast uit ... kan ik dan gewoon mijn generator via een stopkontakt verbinden zodat ik overal in mijn huis toch stroom heb???

Nee, ja, misschien maar dan......

Mogelijkheden te over maar wel met gepaste kennis. Kijk eens even op dit forum en wordt wijs. http://www.ecologieforum.eu/
Sign In or Register to comment.