Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

landbouwtrekker omschakelen...

Ni(k PPO Newbie
edited February 2012 in Algemene Techniek
hye,Als nieuweling op dit forum weet ik niet zeker of mijn vraag-en hier wel op de gepaste plaat staan, maar ik stel ze toch maar.1st en vooral op jullie forum is inderdaad al enorm veel te vinden ivm het ombouwen op ppo, en erg leerrijk forum!Als teler van koolzaad ben ik van plan om mijn landbouwvoertuigen om te bouwen naar kzo.Wat jullie doen om jullie wagens om te bouwen is de ppo verwarmen om zo visco naar beneden te krijgen = kort samengevat.Vraag 1: het stukje leiding van pomp naar verstuivers is en blijft onaangeraakt bij de meeste ombouwers, zorgt dat nie voor de nodige problemen???Vraag 2: mijn brandstoftank bevindt zich boven de motor, hoef ik dan deze te verwarmen? Loopt vanzelfs warm wanneer de motortemperatuur oploopt...Hopende geen onnuttige vragen te hebben gesteld...Groeten N1(k

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited February 2012
    Welkom hier.
    Pasklare antwoorden op je vragen vind je door de zoekfunctie te gebruiken, telkens hetzelfde nog eens uitleggen
    aan iedere newbie doen we niet meer ;)
    Dus even grasduinen op het forum en je kan beginnen. Heb je dan nog specifieke vragen, shoot!

Zoeken: Rechtsboven of via de link: http://www.ppo.nu/search.php
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2012
    NI(K,
    Ook welkom. Even wat antwoordjes, die je misschien moeilijk kunt vinden:
    Koolzaadolie bevriest bij - 15 graden. Verwarmen van je tank is niet nodig. Als het harder gaat vriezen, gewoon wat diesel of benzine bijmengen.
    De leidingen tussen pomp en verstuivers kun je verwarmen met een trace, maar is niet nodig: als de KZO met 70-80 graden de pomp ingaat, houdt hij daar zeker zijn warmte vast en zal in de verstuiverleidingen maar weinig afkoelen (dunne leiding --> sneller stromen --> minder snel afkoelen.
    Niek
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Welkom Ni(k, Leuk dat je je landbouwvoertuigen op olie van zelf-geteelde koolzaad wil laten werken.

Er is een speciaal topic om jezelf voor te stellen.
    Als je ook even vermeldt in welke regio je "boert" is er misschien wel een ervaren "stoker" in de buurt die jou ter plekke kan adviseren.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2012
    Hallo Ni(k, elk nieuw lid is welkom. zeker boeren die kzo kweken. wat voor trekker'(s) heb je? en waar in the middle of nohere ben je aan het boeren?
    Groet, drivertje
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Das idd weer eens wa anders:)...Een trekker..
    Alleen zijn de laatste trekkers die ik van dichtbij heb gezien (lees onder de kap) al zeer ruim oldtimer.
    Oude motoren met lijnpompen en totaal geen electra. Ideale techniek... maar kan me voorstellen dat die tijd voorbij is.
    Praten we hier nog over motoren met lijnpompen? of al rotatie al dan niet met electronische aansturing..of zelfs al commonrail?

Onlangs nog achter een trekker gezeten..beest van een ding...met een enorme trailer erachter.. en da ding kachelde met 70 km/h+ over de polder weggetjes... da zal wrs geen 4cylindertje met lijnpomp zijn denk ik zo:D Zal wel zo'n fasttrack achtig iets zijn waar ik over heb horen praten.

Ben zeker wel benieuwd. Altijd leuk om te leren over techniek in andere velden als ik dagelijks zie:)

Owjah..en uiteraard zeker welkom hier op het forum:D...

En je hebt dus een boerderij... wie weet ooit eens een leuke plek om een meeting daar te houden? Leerzaam en gezellig voor iedereen.. Wij zien de trekkers..jij onze omgebouwde wagens...En wat is er leuker als een meeting bij een boerderij:)

Greetz!
  • Ni(k PPO Newbie
    edited February 2012
    Bedrijf is gelegen in West-Vlaanderen, in Belgie dus :) Hier in west vlaanderen zijn er enkele telers die in een cooperatie zitten, waaronder mezelf, maar de drempel is hier nog steeds hoog om over te schakelen naar een kzo of dergelijke. Ik had graag de stap gezet om te tonen aan anderen dat het inderdaad werkt! Bij deze:Het gaat over dus over een deutz motoren, leeftijd =- 15jaar , specifiek een 6cilinder in lijn, gevoed door een lijnpomp. Trekker wordt hoofdzakelijk gebruikt in de zomer voor veldwerk en draait op jaarbasis ongeveer 500 uur. Andere traktoren heb ik ook nog maar daar zit er al meer elektronica en dergelijke op :s Wat ik mss nog wou weten van jullie is of jullie een correct adres hebben voor het kopen van jullie ombouwstuf, op kopen jullie via e-bay wat jullie zoeken?Wat ik me nog afvraag is het verschil in verbruik tussen auto en trekker, of dit nie kan voor problemen zorgen...Auto +-10L/100km/uurTrekker +- 25L / uurGrtz Ni(kps, waarom zet dien editer hier geen enters??? grrr
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2012
    25 l/uur vereist dikkere leidingen en een zwaardere warmtewisselaar. Advies: vraag aan Elsbett wat je moet inbouwen en koop een setje bij Elsbett. Je kunt ook bij anderen kopen, maar voor een goede professionele set ben je bijna overal hetzelfde kwijt. Er zijn Elsbett dealers in Belgie
    Niek
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Elsbett heeft idd wel erg mooi spul..
    Maar mocht je het juist een uitdaging vinden om met veel zelfbouw spullen te werken, kom je uit bij de diverse industrie materialen leveranciers waar men in de landbouw sowiezo al vaak veel zaken mee doet... koppelingen, slangen, klemmen etc.
    Warmte wisselaars zijn te recupereren uit de CV wereld. Dienen dan wel enorm goed ontkalkt te worden.
    Ook zal de lokale CV ketel man/loodgieter wel nwe warme wisselaars kunnen bestellen. Heb toch al forse exemplaren gezien. En evt 2 parallel kan ook nog een optie zetten.
    Extra opvoer pomp, indien gewenst, zijn via div leveranciers te krijgen... varierend van de lokale automaterialen leverancier (maar dan heb je wel de extra zware versies nodig zoals ook op oa V8 gebruikt worden... heb evt wel type nr's van een zwaardere Hardy) ..of via de speciale PPO leveranciers... her en der op het forums staan wel links.

Maar Elsbett blijft een mooie optie natuurlijk.. kunt zeker eens informeren:)

Suc6! Greetz!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Hoi Ni3k,

Welkom.

Heren, als het een ouderwetse diesel is heb je helemaal niks nodig.
    Ok, misschien een extra voorfilter, niet 2, maar een paar keer extra wisselen.
    Dit ivm het oplossen van al het dieselvuil.

Ik zou beginnen met 30% bijmengen.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Deutz 6 cilinder? Luchtgekoeld? Oliegekoeld?
    Of toch eentje met waterkoeling?
    Waar zit je ergens in West-Vlaanderen?
    Woon ik namelijk ook. :)
    Oliegekoelde en luchtgekoelde Dx-en zijn niet handig om de kzo op te warmen. Dat moet dan elektrisch gebeuren.
    Watergekoeld gaat makkelijker, maar heeft deutz niet zo vaak gebruikt in traktoren. Wel in kranen, stroomgroepen enz....

Je lijnpomp heeft geen moeite me kzo. De opvoerpomp zit er waarschijnlijk op. Enkele modellen hebben een aparte opvoerpomp die aangedreven wordt door de V-riem.
    Die opvoerpompen (V-riem) slijten zelfs op diesel snel uit. Zijn niet zo hoogstaand van kwaliteit.

Heb je vragen, stel ze maar.
    Ik heb nog bij Deutz-dealer gewerkt en ben nu dieselist bij revisiebedrijf.

Groeten,
    Nero
Sign In or Register to comment.