Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

koud he?

udoudo Super Moderator
edited February 2012 in Olieen
Ik meen dat KZO onder de -15 vast begint te worden...
Over de viscositeit bij dat soort temeraturen vond ik zo snel geen info hier.
Hoeveel diesel/ovbp/benzine moet er bij de KZO om de zaken heel te houden en te laten starten bij -20?

(ik probeer het later op de dag wel...)

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Sorry Udo, maar met die titel "Koud H
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    HAHA,

Ik dacht meteen aan deze (kijk bij 2.10min) :p.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2012
    Dank...
    Maar de KZO-viscositeit bij -20? En dan ook met wat diesel erbij?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Zo de amusements-waarde is weer iets verhoogd. :)

Ik denk dat je het antwoord wel kan vinden, ergens in de history van het forum.

Zelf heb ik nu door de diesel iets van 10% GPO/KZO. Deze ochtend: 10 seconden gloeien, 1,5 seconden de startmotor aan en strak lopen. Na 5 minuten kwam de pure GPO/KZO ook op gang, welke ook -18°C was en na 10 minuten stond deze al op 45°C met een koelwater temp van 60°. Het ritje naar en van het winkelcentrum was te kort om over te schakelen, maar dat had voor een grotere afstand zeker gekund.

Maar als ik jou was zou ik nu een niet te groot risico nemen en niet boven de 50% PPO gaan mixen. Een reparatie aan een pompverstuiver motor is vrij duur.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    Eergisteren ook maar even 25% DINO wezen tanken. Gisteren morgen om 6:00 bij -10 starten en lopen. Vervolgens naar het werk 100 kilometer verderop gereden. Eind van de dag heel Nederland ingesneeuwd en Easy Rider weer op weg naar huis. Toen op de A15 2 uur vast gestaan vanwege een gekantelde vrachtwagen bij - 6,5 en ik zie de PPO temp flink dalen naar 35 graden. Motor draaid dan al een tijd stationair om mijzelf en de auto warm te houden daar op die A15. Goed dat ik wat DINO had bijgemengd want 35 graden is absoluut te weinig voor een hoog percentage PPO.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2012
    In die buurt zit ik ook wel.
    Ik merk dat er wat langer gedraaid wordt (een slag of 2.5?) voordat de motor daarna goed draait. (los van verstuiverprobleempje even later; wordt gefixt, spare is al binnen)
    De mooie viscositeitsgrafieken die ik al kende zouden door moeten lopen (vanwege dit weer...) naar -20 a -25 graden.
    Lastig te doen wellicht maar dan kan beter bekeken worden hoe de motor, verstuivers etc heel blijven.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Hier vlak bij in Marknesse was het vanochtend -22.6
    Bij ons waren het er nog alrijd 20 onder nul.

Omdat de Silberpfeil nog steeds origineel is staat ze al sinds vorig weekend op een dieet van pure dino (levertraan).
    Vanochtend om 1 uur was het nog -14 en startte de silberpfeil probleemloos.

Welkom in winterwonderland 8)
  • carl PPO Addict
    edited February 2012
    Vanmorgen bij -13.5 voor mijn overbuurvrouw petroleum gaan halen naar het benzinestation voor haar petroleumvuurtje .
    De motor warm gereden op dino en toen ik wou overschakelen op gpo toch even getwijfeld omdat de gpo in de leiding naar mijn tank helemaal troebel was , maar toch overgeschakeld en ik zag dat de boel dan toch doorschoof in de dikke doorzichtige leiding , de motor liep zoals normaal (gelukkig):)

Grtjs carl
  • RaafRaaf Modding Member
    edited February 2012
    Ik zit nu op 70% kzo en 30 % diesel, de 240D startte na 6 pogingen bij -17 vanmorgen.
    wel bevriezings problemen met de geiser gehad die in een stokhok hangt, niet te repareren , regel unit kapot gevroren vanmiddag dus maar en andere "gemarktplaatst"
    Morgen ophangen en aansluiten.
    Voor vanavond maar een elektrisch kacheltje in het stookhok geplaatst........
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2012
    De enige manier om een juiste beslissing te nemen:
    neem een proefpotje met het gewenste mengsel en laat dat gewoon een nachtje buiten staan.
    Als het boter is, meer OVBP of DINO toevoegen.
    Er is nog een andere manier: de soesmethode: verhuis tijdelijk naar een warm land.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Ik heb eens KZO in de diepvriezer gezet en dat bleef toch vloeibaar hoor...
    Ik start nu op 50/50 KZO/diesel. 2x 15 sec voorgloeien, starten, 20 seconden gas tot 2000 rpm en dan gewoon lopen. Na 3 minuten valt hij stationair stil o.w.v. het stoppen van het nagloeien.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2012
    15 % dino 85 % kzo, starten zonder problemen, wel even langer doorgloeien, maar starten echt geen probleem, alleen voor dat hij echt lekker loopt dat duurt wel even. 5 minuten voor de deur warm draaien lost heel veel op. hotfrog, was afgestuurd, alleen was autodinges hem wel vergetren in de doos te doen. wel al het stekkermateriaal er in, maar waar het om ging zat er dus niet in. Anders had ik jullie leuk de loef kunnen steken, maar nog even aan modderen dus. gisteren vroeg naar mijn werk ( 05.15uur) - 17 graden, en dan toch starten, dat is toch wel mooi he!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    hoi Drivert,

Dat is niet slecht: met -17° en 85% KZO en dan starten.
    Misschien is een nagloeirelais wat voor je ;).

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2012
    Pena gewoon die kikker er in, maar die ligt nog ergens zijn winterslaapje te doen denk ik grrr.
    de nieuwe eigenaar van die 300, 123, lacht zich nu een bult denk ik.
Sign In or Register to comment.