Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Algemene techniek

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited March 2012 in Biodiesel
Stokers,

[B]Lees dit eerst!! Het maken van biodiesel is gevaarlijk, omdat je met serieuze chemicali

Comments

• MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Ik zou geen NaOH gebruiken voor het produceren van biodiesel. Het bijproduct wat daarbij vrijkomt kun je in ieder geval niet meer kwijt, want het wordt chemisch afval.
    KOH kun je wel gebruiken en geeft je een veilig bijproduct.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2012
    Melle,
    leg uit waarom glycerine van NaOH chemisch afval is en van KOH niet.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2012
    [QUOTE=Niek;63435]Melle,
    Niek

+1....
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Wodan,

Gaan we kudotoppers bijhouden op ppo.nu?

Tim
    edited January 2012
    [QUOTE=Tim;63444]Wodan,

Gaan we kudotoppers bijhouden op ppo.nu?

Tim

Lap, ik leer iets bij, dat van die Kudo had ik nog niet gelezen,
    wist niet dat er voor zulks een term was... en dat voor een IT-er.

Ik dacht gewoon net het zelfde... dat is al.
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    [QUOTE=Niek;63435]Melle,
    Niek

Daar kom ik op terug Niek :)
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Ik heb in de loop van deze week (of in het weekend, want ik zit een beetje in tijdnood ;)) een afspraak met een scheikundeleraar om mij het hele proces, in de termen die ertoe doen, uit te leggen. Dit aan de hand van bovenstaande vragen waar ik natuurlijk uitleg over zal moeten geven. Ik heb van een hoogleraar begrepen dat, wanneer je NaOH gebruikt je een gemeen goedje krijgt. Uitleggen kan ik dit nog niet, maar heb die aanname maar gewoon gedaan. De beste man had er meer over geleerd dan ik. :)
    edited January 2012
    OK Melle,
    Of je nu glycerine hebt van NaOH of een KOH proces maakt voor wat betreft de giftigheid niet uit. Het gif zit niet in de Glycerine, maar in de methanol die erin zit. Je moet dus de methanol eruit zien te krijgen. Dat kan op twee manieren: wassen (methanol lost op in water), maar wat moet je dan met je waswater. Je kunt ook uitdampen en de methanol terugwinnen met een destillatieproces. Het is wel lastig om de methanol uit te dampen, want je hebt hele hoge temperaturen nodig.
    Een derde oplossing is verbranden: mengen met zaagsel en in de kachel: prachtige brandstof.
    Als je NaOH gebruik, krijg je dikke glycerine. Die is niet te verpompen. KOH heeft dat veel minder.
    Glycerine (zonder methanol) is een prima schoonmaakmiddel: beetje in de wasmachine en je overalls worden weer als nieuw.
    Niek
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Jij brengt mij op idee
    edited January 2012
    Uitdampen kan ook dmv onderdruk (vacuum pomp). Je restproduct moet dan wel nog vloeibaar zijn (dus niet gestold)
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited January 2012
    via onderdruk, of vacuum kan ook, maar evengoed moet je dan wel verwarmen, je brengt het kookpunt van de methanol van 58 graden terug naar gelang je onderdruk opbouwd. maar, met onderdruk verdamping krijg je wel snel vieze methanol die in een volgend proces niet te gebruiken is. of je moet het apart van het metylaat gaan toevoegen, maar de koh lost er in iedergval niet meer in op.
    5 a 6 uur op 65 graden en je houd 1 promile over, warmer stoken draai je het proces weer deels terug. verklaren kan ik dat niet, maar dat is de ervaring.
    koh is wel iets duurder, maar wat Niek al schrijft, het is gemakkelijker te verpompen, en je pompen gaan daar door langer mee. te dikke glycerine en je hebt een tandradpomp nodig.
    dus die kosten wegen wel op tegen het onderhoud en kosten van pompen.
    edited January 2012
    Methanol verdampt toch pas bij 80°C bij gewone atmosferische druk? Toch niet bij 65°C?
    edited January 2012
    Wodan: 58 graden celcius !!
    edited January 2012
    [QUOTE=Niek;63504]Wodan: 58 graden celcius !!

Ik heb weer wat bijgeleerd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Methanol : Kookpunt 64,96 °C
    edited January 2012
    Ik ook: 58 graden is de gewenste reactietemperatuur van biodiesel.
    edited January 2012
    Zit die wikkipedia er even naast! je mag komen kijken hoor :-)
    overigens ik moet wat recht zetten.
    het verhaal over warmstoken voor glycerine is tot 85 graden en veel langer dan 5 a 6 uur.
    ik haalde het door elkaar met biodiesel. zelf hebben we het niet geprobeerd met een vacuüm, maar wel met wat druk opbouwen door een kraan te vergeten open te zetten. (weer een zaakje van schade en schande, zonder ongelukken gelukkig!) dan komt het gas vrij plotseling vrij, en dan komt er viezigheid mee. een deel glycerine, de verwachting is dat dit ook gaat gebeuren met een vacuümpomp. En wat Tim schrijft, wel errug belangrijk, het moet dan wel een atex pomp zijn. Maar zo en zo, een gas dat explosief is wil ik helemaal niet verpompen. Laat het maar lekker de natuurlijke weg vervolgen. En stook je het warm gaat het in het begin, zo net boven de 58 graden, :-) best snel :-)
    @ Wodan, bij welke temperatuur kookt water? niet allemaal tegelijk he!! het is bij 0 graden mannen! het is maar net wat je onder koken verstaat. bij 0 of zelfs als het ijs is verdampt water aan de buitenlucht.
    dus laten we het houden op als er druppels naar beneden komen in de distilleerder kookt het, en dat is bij 58 graden. ga je er met je snuffert boven hangen, zonder het te verwarmen dampt het ook, en daar krijg je hele lelijke kindertjes van. Niet dat er iets aan je kindertjes iets verandert, maar wel aan jou ogen, dus zien jou kindertjes er niet meer uit.
    Ik moet zo vaak denken aan Utah biodiesel.com, staan ze te werken met een schildersstofkapje op, en dan nog niet eens met een 3M. nee eentje van de gamma, of hebben ze die niet in de states.
    Is ook een mooie site, waar veel onwaarheden op staan.
    Mochten er nog mensen zijn die ooit een vergiftiging oplopen.. de ziekenhuizen in Nederland weten er geen ruk van! Ook het RIVHM slaat de plank mis! er zou geen behandeling voor zijn.. die is er wel, maar het moet snel gebeuren. je zelf dronken voeren met ethanol. En dan mag je best een delirium oplopen, dat is minder erg dan de negatieve effecten van methanol. Bij gebrek aan ethanol, mag het voor deze ene keer ook alles zijn waar ze je snel mee stomdronken krijgen.
    dit lost of verdunt namelijk de effecten van methanol.
    Je moet er wel lef voor hebben, als je je al zo k.. voelt en je zelf dan nog van de wereld zuipen ook..
    Proost!
    edited January 2012
    Water kookt bij 100° Celcius op zeeniveau (dus bij 1 bar normale omgevingsdruk) bij mijn weten,
    dus van vloeistof naar gas vorm gaan.
    Het plots overgaan van ijs naar damp kan, dan wordt de aggregatietoestand van vloeistof overgeslagen (of is toch niet waarneembaar ;)). Noemt men sublimatie.
    edited January 2012
    zet maar een kommetje water in de kamer, water verdampt echt wel zonder verhitting. leg een blokje ijs op een bevroren sloot en de wind doet het blokje ijs oplossen. Is dus ook een vorm van verdamping, mag je dat ook koken noemen?
    Bevroren sloten zit er dit jaar natuurlijk niet in, maar in een ver verleden was het echt zo.
    edited January 2012
    Koken is van een vloeistof... dit is wanneer de gasvormige toestand wordt gevormd IN de vloeistof.
    Verdampen is overgaan naar damp (of gas) vorm, van welke vorm je vertrekt maakt niet uit,
    het is het resultaat die dit bepaalt.
    Ijs dat direct naar damp over gaat, slaat dus de aggregatietoestand vloeistof over = sublimatie.

[QUOTE=Drivertje;63529]zet maar een kommetje water in de kamer, water verdampt echt wel zonder verhitting. leg een blokje ijs op een bevroren sloot en de wind doet het blokje ijs oplossen. Is dus ook een vorm van verdamping, mag je dat ook koken noemen?
    Bevroren sloten zit er dit jaar natuurlijk niet in, maar in een ver verleden was het echt zo.
    NEEN. Is sublimatie naar waterdamp. Mag je wel verdampen noemen.
    edited January 2012
    [QUOTE=wodan;63531]Koken is van een vloeistof... dit is wanneer de gasvormige toestand wordt gevormd IN de vloeistof.
    kijk zo leer je weer iets, thanx.

de drivert.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Hey,

Waar is Melle? De forumdag nadert.....

Tim
    edited March 2012
    we hebben zijn nummer, we houden het warm.
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited March 2012
    Wanneer is die forumdag precies? Dan kan ik het in mijn agenda zetten.
    edited March 2012
    Melle,
    26 en 27 mei ergens in de buurt van Den Helder
    Niek
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited March 2012
    Datum staat in de agenda...
Sign In or Register to comment.