Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Silberpfeil (C250 turbodiesel automaat '98)

Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
edited August 2013 in Mercedes
Vandaag uitgezocht ter vervanging van onze eerste Benz; family@work's Silberpfeil.
.
Mercedes-Benz W202 C250 kombi turbodiesel automaat bj. 1998

Mijn goede voornemen voor 2012: Die Silberpfeile auf Pölbetrieb umrüsten.
«13

Comments

• hautessahautessa PPO Addict
    edited December 2011
    Gefeliciteerd met de opvolger van uw oude Pommes Panzer!
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2011
    Gefeliciteerd, maar waarom nu al roest? ;-)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    roest? :mozilla_surprised:, wat stom van me.
    Goed dat woman@work het niet ziet; zij is nl leerares Duits.
    Ik schreef umrusten ipv umrüsten
    Ik pas het meteen aan.
    Bedankt voor deze tip!
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Proficiat:), en ga je zeker veel plezier van hebben!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    kweet...ik mag nix zeggen....maar..fotoooooos;)

c250 is wel leuke bak idd.. toch nog de oude trouwe 5pitter met lijnpomp... ook al zit er meer electronische zooi rond..toch nog degelijk:)

leuk!

Greetz!
    edited December 2011
    @ fury: ff geduld; wat ik nog niet had, kon ik ook niet fotograferen. (als je de E 250 TD op komt halen mag je haar bewonderen ;), anders moet je nog even wachten)

Toen we vorige week de koop gesloten hadden waren de advertenties van internet voordat we thuis waren.

Gisteren hebben we onze Silberpfeile opgehaald :mrgreen:

Vandaag op bezoek geweest in het Ruhrgebiet :lol:
    Wat rijdt deze auto h
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    [QUOTE=Man@work;63103-de koelwatertemperatuur zit beduidend onder de 80 graden waar de E 250 TD er beduidend boven zat.

Hoi M@W,

Die koelwatertemp. meters zijn wel nauwkeurig maar de 'nul' stand varieert nogal. De mijne zat er een graad of 8 naast. Met een beetje duwen tegen de naald (in de nul stand) zit hij nu binnen de 1°.
    Heb de wijzer wel 3x moeten bijbuigen ;).

Herman
    300SD
    250D
    edited December 2011
    Eerst maar eens uitzoeken wat de offici
    edited December 2011
    Hoi M@W,

Ik kon kiezen tussen 84 en 87°.

Herman
    300SD
    250D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2011
    [QUOTE=Man@work;63103]....Wat rijdt deze auto h
    edited December 2011
    4-bak met lock-up? Ik had er nog nooit van gehoord maar ik snap wel wat je bedoelt.:idea:

Wat ik uit het instructieboekje begrijp zit er een pientere printplaat aan de versnellingsbak vast die de schakelpunten bepaalt aan de hand van het rijgedrag :neutral:

Doordat ik vooral auto's met handgeschakelde versnellingsbak heb gereden mis ik eigenlijk wel de info over welke versnelling er op dat moment gebruikt wordt.

Morgen of overmorgen moet ik weer tanken en heb ik een eerste indicatie over het dino verbruik.

Inbouwen van de WW komt pas in 2012 aan de beurt.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    [QUOTE=Man@work;63108]Eerst maar eens uitzoeken wat de offici
    edited December 2011
    @ Ingmar: Bedankt! Door drukte kom ik nog niet aan zulke zaken toe. Ik heb in EPC ook nog niet m'n niewe chassisnr ingevoerd etc.

De winterbanden hebben voorrang want we gaan dit jaar nog naar het Schwarzwald :cool:

Vanavond 51 liter dino :? getankt met de dagteller op 755 km; dat is 1 liter op 14,8 km :p
    edited December 2011
    Ik kon het niet langer aanzien, in 2 weken tijd de km-stand van de auto met 1% verhoogd :shock:; vandaag dus begonnen met bijmengen.:p

De Silberpfeile staat nu op 50-50 KZO-dino.

De standaard ww van het blok zorgt voor verwarming tot 30 graden.

Ombouw volgt in 2012.
    edited December 2011
    Hoi M@W,

Denk aan je voorfilter ivm het oplossen van alle troep.

Herman
    300SD
    250D
    ......
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited December 2011
    Kan makkelijk hoor. Ik rij met mn w124 nog steeds 90% gpo 10% ANWB mix. Koud starten doet ie gelijk, 2km beetje sloom en dan ist gaan met die...[RIGHT][/RIGHT]
    edited December 2011
    [QUOTE=pena;63228]
    Denk aan je voorfilter ivm het oplossen van alle troep.

Ik rijd al meer dan 120.000 km...voorfilter(is niet meer dan een zeefje) nog nooit vergangen, 1 keer naar gekeken tijdens het vervangen van alle te harde slangen. Wel het hoofdfilter er elke 10.000 km vervangen, ben een keer met een bijna verstopt filter komen te staan...fluitje weg..noodloop..not funny met een Turbo diesel, (veel te )veel paarden weg:-)
    edited December 2011
    Gisteren 70km gereden, geen enkel probleem. De auto ruikt nu weer vertrouwd :lol:

@ Ingmar: wordt die noodloop ook op het dashboard aangegeven?
    edited December 2011
    Ja wordt door de code EDC (Electronic Diesel Control)op het display weergegeven :)
    edited January 2012
    Die tank met 50-50 KZO-dino ging er probleemloos doorheen. :p

Sinds eergisteren probleemloos op 67-33 KZO-peteroleum. :lol:

Na dik 4000 km in 4 weken :cool: geen echte klachten behalve een zwetende kleppendeksel....:-?
    edited January 2012
    Kijk even of de mecanicien laatste maal de klepdeksel bouten met het juiste moment heeft aangedraaid...bij mij waren ze vergeten het inlaatspruitstuk vast te zetten.
    edited February 2012
    Zo dat geklieder is voorbij; de Silberpfeil heeft vandaag een verse pakking onder het kleppendeksel gekregen.
    Voor de zekerheid ook maar even 5 nieuwe rubbers tussen inlaatspruitstuk en cylinderkop.

We zitten nu op ruim 8000 km in 8 weken.
    Hoogste tijd om nog wat extra technische info te verzamelen voor de ombouw.

Behalve het wederom inbouwen van de Elsbett-WW wil ik net als Drivertje een "hete kikker" onder de kap.
    Door de turbo is het gezellig druk in het vooronder dus moet ik even goed uitzoeken wat ik waar plaats.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Wie geht's mit der Silberpfeil? Lekker aan het ombouwen nu de echte kou uit de lucht is?
    edited February 2012
    Voordat ik daar mee begin wil ik eerst alle info over de motor goed bestuderen.

Tot die tijd rijdt de Silberpfeil ongemodificeerd en zonder problemen op 80-20 KZO-petroleum.

Morgen ga ik het trekvermogen even testen; een aanhangwagen die op de terugweg ca 1500 kg gaat wegen.
    edited March 2012
    Die aanhangwagen van 1500 kg die ik vorige week achter de auto had kwam probleemloos mee.
    Met 90 km/h (~2000 rpm) was het heerlijk relaxed toeren zonder dat ik tussen de vrachtwagens hoefde te blijven.

Dit weekend wilde de Benz niet lekker starten. :mozilla_oops:

Gisteravond even het brandstoffilter vervangen want dat heeft al zo'n 12.000 km PPO voorbij zien komen.
    Wat een genot. Bij de Silberpfeil gaat een filterwissel n
    edited March 2012
    Na een dikke 300 km met dat verse filter begon het gedonder:

Aan het eind van m'n werkdag stap ik vrolijk in om door de stromende :rain: naar huis te karren.

Na ongeveer
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Mooi man, goed doorgedacht, hahaha. Dan is het ook trots bellen naar zo'n autorepareermeneer *toet-toet*
    edited March 2012
    Ja, die grijns krijgen ze ook maandag nog niet van m'n gezicht af.

Misschien zit ik ik het verkeerde beroep of moet ik voor de lol eens een avondschool autotechniek gaan bezoeken.
    edited March 2012
    Je kunt alle o-ringen vervangen, maar beter is om dan gelijk alle slangetjes ook te vervangen....er bestaan complete setje voor bij de apotheek. Voordeel van de slangetjes is welmdat je wat kunt zien...nadeel ze verharden in de loop van de tijd.
    edited March 2012
    Dan worden het meteen viton ringen.

Als het inlaatspruitstuk er af is om te reinigen kan ik meteen goed bij al die snelkoppelingen.
    edited March 2012
    Hoi M@W,

Ben het met Ingmar eens, alle koppelingen eruit.
    Is volgens mij wel een bekend probleem (helpdesk ANWB?).

Die viton ringen werken daar niet goed omdat de koppelingen te veel ruimte krijgen.

En ja, zo'n balgje is een handig ding :0)

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited March 2012
    Monteur keek vanmorgen als de spreekwoordelijke "boer met kiespijn".

Hij heeft een nieuw onderdeeltje besteld. Morgen even pits-stop.
    Oude onderdeel neem ik mee om evt. in de ombouw te gebruiken.
    edited March 2012
    Bij het inbouwen van het slangetje (van brandstof voorverwarmer naar MB-voorfilter) heeft de monteur van de pro-bio-brandstofgarage ook nog even met perslucht de aanvoerleiding doorgeblazen.

Toen we de auto daarna startten kwam er een flink donkere wolk langs stromen. :?
    Na deze donderwolk werd de kleur van de brandstof in het voorfilter weer goudgeel :p

De komende weken zal ik de brandstof aanvoer nauwlettend in de gaten houden.
    edited March 2012
    Bij Monopoel een voorraadje PPO-bestendige O-ringen voor het gardenaspul en een vers voorfilter besteld.

Wat mij vanavond ook nog op viel is het volgende: in deze auto zuigt de opvoerpomp de brandstof door voor- en fijnfilter omdeze dan naar de IP te persen.

Bij de W124 zoog de opvoerpomp de brandstof door het voorfilter en perste deze doot het fijnfilter naar de IP.

Bij het door het fijnfilter aanzuigen van de PPO onstaat een behoorlijke onderdruk. Is dit wellichtde oorzaak van de luchtproblemen bij mij en anderen?
    edited March 2012
    Hoi M@W,

Dat zal zeker mee spelen (zet er eens een vacuummeter op :0), maar ook die snelkoppelingen (gardena kwaliteit) geven veel problemen.
    Als jou nieuwe o-ringen het probleem niet oplossen zou ik de koppelingen eruit gooien.

PS ergens in mijn draadje staan wel vacuumwaarde van mijn W124. Weet ze niet meer uit mijn hoofd.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited March 2012
    [QUOTE=Man@work;64363]...Bij het door het fijnfilter aanzuigen van de PPO onstaat een behoorlijke onderdruk. Is dit wellichtde oorzaak van de luchtproblemen bij mij en anderen?

Dat is dan ook de rede dat er alleen een "keienvanger" voor een opvoerpomp hoort te staan en geen fijnfilter. Fijnfiltrs staan altijd achter de pomp aan de drukzijde.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    [QUOTE=easy rider;64370]Dat is dan ook de rede dat er alleen een "keienvanger" voor een opvoerpomp hoort te staan en geen fijnfilter. Fijnfiltrs staan altijd achter de pomp aan de drukzijde.

Dat is idd wel veel fijner.. maar veel diesels zijn zelf aanzuigend en hebben dus niet eens een opvoerpomp.. hier zit het fijn filter dus altijd voor de pomp... in dat geval inspuitpomp en opvoerpomp in 1. Maar idd is een opvoerpomp eigenlijk altijd wel fijn. Tis dat hardy's wa duur zijn, anders zou je die altijd wel bij een diesel erbij zetten...en zou ik op mn auto een hardy op PPO en op Dino hebben.....maar daar is het me nog te duur voor! Zou wel makkelijk zijn....als je eens moe ontluchten etc... maar hij doet het goed op dino...dus geen onnodig geld uitgeven.
    Maar als ik MB was, had ik het idd ook gedaan als de w124 voorfilter,pomp,fijnfilter,IP.

Greetz!
    edited March 2012
    [QUOTE=fury;64374].... Zou wel makkelijk zijn....als je eens moe ontluchten etc... .
    Balpompje er tussen en :-P
    edited March 2012
    Gisteravond lekker gekliederd om de tank te legen: niet alles er uit gekregen.

Ik kon wel voelen dat er een soort sliblaagje op de bodem van de tank ligt. Waar ik ook voelde, dat wat aan mijn vingers bleef hangen was zo fijn dat dit nooit een tankzeef of groffilter zou kunnen verstoppen.

Uiteraard alle leidingen met perslucht flink doorgeblazen; zelfs uit het straalpompje (wat via de retourstraal brandstof naar de andere helft pompt) kwam geen noemenswaardige vervuiling.

De voorlopige conclusie is dat we het "kwart tank PPO-probleem" hebben leren kennen. Door de hogere viscositeit van PPO laat deze zich niet zo makkelijk met het straalpomje naar de andere tankhelft verpompen. Er is hierdoor op (hoog percentage) PPO slechts 3/4 van de tankinhoud effectief buikbaar.
    Dit probleem en de mogelijke oplossingen is ook uitgebreid op fmpo.de en fmso.de beschreven en Pjotr heeft er hier op het forum ook z'n ergenissen over gespuid.

De hoeveelheid werk om dit probleem te omzeilen is mij voorlopig te groot.
    Op 3/4 tank hebben we een actieradius van ca 650 km. We hebben jaarlijks slechts drie of vier gelegenheden dat we niet binnen 650 km weer thuis zijn. Dat zijn dan mooie gelegeheden om er een tank met meer dan 75% dino doorheen te jagen.
    edited March 2012
    [QUOTE=Man@work;64399]...Ik kon wel voelen dat er een soort sliblaagje op de bodem van de tank ligt. Waar ik ook voelde, dat wat aan mijn vingers bleef hangen was zo fijn dat dit nooit een tankzeef of groffilter zou kunnen verstoppen...

Is dat niet gewoon vet wat aan de wand van de tank vorm als het winter/koud is en vervolgnes weer oplost in de olie als het weer warmer wordt?
    edited March 2012
    Hoi M@W,

Dat 1/4 tank probleem kan je het makkelijkste voorstellen als te weinig druk van de brandstof als het nivo daar onder komt.
    Dit betekent dat normaal het nivo mee helpt met de druk (stations hebben misschien nog een groter probleem?).
    Dit kan je oplossen door de vloeistof dunner te maken (minder %%), maar dat willen we niet.
    Maar je kan het ook oplossen door de weerstand van achter naar voren te verminderen.

Ik heb dat gedaan door over te gaan op een grotere diameter naar voren (de S van 8 naar 10, en de E van 6 naar 8 ). Scheelt een jas. PS wel kijken naar alle diameters van achter naar voren.
    Tegenwoordig slaat mijn vacuummeter dus niet meer uit onder de 25% :).

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Jo,

Ik denk dat dit slijm/biofouling is. Ik heb dit ook waargenomen in IBC's die lang staan.

Even spoelen met benzine. Benzine niet in laten staan ivm je leidingen.

Tim
    edited March 2012
    Dat wat er aan mijn vingertoppen en onder mijn nagel bleef hangen was pikzwart en onsamenhangend.
    Het leek meer op kurkdroog roet. Geen slijm gezien of gevoeld bij het leeg-en doorblazen.
    Het is ook geen vet omdat de Silberpfeil enkel dino met KZO heeft gekregen van mij.

Mocht ik toch een keer vermoeden dat er slim in zit, dan spoel ik de hele tank met benzine die ik daarna verstook in het "benzineblikje" van Italiaanse makelij.

Het 25% probleem is meer een stromingstechnisch probleem ter plekke van het straalpompje dan dat het met leidingdiameters te maken heeft.
    Bekijk de links naar de Duitse sites maar.

Wat de leiding diameter betreft: in de W124 waren de originele slangen 8 mm.
    In de Silberpfeil zijn de slangen tot aan de MB brandstofvoorverwarmer 10 mm.
    De retour is dacht ik 8 mm.
    edited March 2012
    [QUOTE=Man@work;64403].....stromingstechnisch probleem ...

...W124 waren de originele slangen 8 mm...

Hoi W@M,

Stromingstechnisch?? Alles staat stil? Volgens mij gat het om druk.
    Heb veel gelezen in D, maar zal je links nog eens nalezen.

Yep, slangen zijn 8mm, maar de leiding van achter naar voor is 6mm (wanddikte 1mm dus uitwendig 8mm).
    En dit is de zwakste schakel.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited March 2012
    Ik heb nog een kunststof leiding met binnen diam 8 liggen. Echter de vaste branstofleiding loopt van rechtsachter op de tank over de aandrijfas en de uitlaat heen naar linksachter en van daar zoals bij de W124 naar voor. De W202 tank ligt voor de achteras.

Als ik straks de Elsbett-WW ga plaatsen wordt in eerste instantie de volgorde als volgt:

tank -> voorfilter -> Elsbett WW -> MB brandstofvoorverwarmer -> MB voorfilter -> elektr. stopklep -> fijnfilter -> opvoerpomp -> IP

Om de O-ringetjes makkelijk te kunnen vervangen verwijder ik het spruitstuk (wat ik dan meteen ontdoe van EGR vervuiling).
    Misschien besluit ik dan alsnog anders...
    edited March 2012
    Hoi M@W,

Als de overgang van tank naar vaste leiding net zo is als de W124 dan kan je het zo oplossen.

Plaatje wil niet???
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited March 2012
    quote : Ik denk dat dit slijm/biofouling is. Ik heb dit ook waargenomen in IBC's die lang staan. einde quote. van Tim.

Denk dat ik hier ook last van gehad heb. Kom er later op terug,

Douwe.
    edited March 2012
    Gelukt :)

Hoi M@W,

Als jij net als ik bij mijn W124 deze slang tussen tank en vaste leiding naar voren hebt dan kan je het rubberen stuk eraf zagen en de nieuwe leiding naar voren er zo op schuiven.

Succes.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited March 2012
    Het is nog makkelijker Herman; aan de (kunststof) tank zit gewoon een slangthule ge
    edited April 2012
    Vanavond even tijd gemaakt om alle redelijk bereikbare "Gardena"-koppelingen van nieuwe, RapsMethylEster-bestendige, O-ringen te voorzien.

De koppelingen op de ovoerpomp waren niet toegankelijk genoeg, zonder demontage van het inlaatspruitstuk. (en daar had ik vandaag geen zin in)

Voor het MB-groffilter kon ik geen RME-bestendige O-ring bemachtigen op korte termijn dus daar is een originele uit de Sterrenapotheek om gegaan.

Alle gedemonteerde O-ringen waren behoorlijk stug en flink afgeplat op de contact vlakken.

Ook de aanvoerleiding nog even stevig met lucht doorgeblazen.

Ik ben benieuwd of de lucht nu geklaard is.

Bij het oppompen van brandstof middels het balpompje hoorde ik in iedergeval geen gesis / getjirp vanuit de omgeving van het filter.
    Na rustig doorpompen hoorde ik vanuit de geopende tankdop duidelijk geborrel.
This discussion has been closed.