Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

onderdelen

kristof PPO Burner
edited December 2011 in Algemene Techniek
Ik heb wat moeite om oude post terug te vinden hier op het nieuwe forum.
ik ben op zoek naar een webshop waar je verschillende types magneetventielen kunt kopen. Ik heb er zelf gekocht, ik dacht mij te herinneren dat Wodan mij de link had doorgegeven, maar ik vind de post niet meer. (is al enkele jaren geleden)
Ik ben op zoek naar enkele goede 3/2 ventielen en ook een ventiel om tussen de leiding van het koelwater te zetten. Ik wil een tank verwarmen, maar wil de verwarming ook kunnen uitschakelen. Ik dacht dus in de retour zijde een ventiel te plaatsen om te stoppen met warmen als de tank warm genoeg is.
laatste vraagje, iemand een recente goede webshop waar je goede prijs/kwaliteit plaat warmtewisserlaar kan kopen?
alvast bedankt!

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited December 2011
    Om de tankverwarming uit te schakelen zou ik gewoon een handbediend kogelkraantje gebruiken. Je gebruikt hem waarschijnlijk pas als het buiten warm wordt.
    Platen warmtewisselaar: Sloperij voor witgoed of installatiebedrijf: oude Vaillantketel, of andere combiketel.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2011
    [QUOTE=kristof;63136]Ik heb wat moeite om oude post terug te vinden hier op het nieuwe forum.

Kristof, in de balk bovenaan de pagina vind je "Forum Actions" ga naar opties wijzigen en halverwege die pagina vind je "Weergaveopties discussies"
    Bij "Periode weergave discussies:" kun je dat veranderen naar "Toon alle discussies" dan heb je alle berichten weer terug.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited December 2011
    [QUOTE=Niek;63147]Om de tankverwarming uit te schakelen zou ik gewoon een handbediend kogelkraantje gebruiken. Je gebruikt hem waarschijnlijk pas als het buiten warm wordt.
    Platen warmtewisselaar: Sloperij voor witgoed of installatiebedrijf: oude Vaillantketel, of andere combiketel.

Duurt het dan niet langer voordat de motor op bedrijfstemperatuur is?
    Is het niet beter om de tankverwarming pas open te zetten als de motor warm is?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2011
    Nee, de tankverwarming werkt bij een koude motor als motorverwarming. Maar alleen als de tank heet genoeg is om de thermostaat open te laten staan. Als de thermostaat niet opengaat, gebeurt er helemaal niks.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2011
    [QUOTE=Niek;63176]Nee, de tankverwarming werkt bij een koude motor als motorverwarming. Maar alleen als de tank heet genoeg is om de thermostaat open te laten staan. Als de thermostaat niet opengaat, gebeurt er helemaal niks.

Foutje.
    Veronderstellend dat de motor draait:
    Tank staat in serie (of parallel) met de interne kachel, daar stoomt ALTIJD (thermostaat nu open of niet)
    koelvloeistof door. Dus is tank warmer dan motor, koelt de tank af en warmt de motor op, is de motor warmer
    dan warmt de motor de tank op.
    Thermostaat gaat pas open als de motor warmer zou gaan krijgen dan de gewenste bedrijfstemperatuur en
    begint hij het teveel aan warmte af te geven aan de lucht dmv. de grote radiator vooraan aan de wagen.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    bedankt voor de tip Raaf,

toch nog geen succes in het vinden van de post.
    ik ben op zoek naar een goede webshop voor enkele goede 3/2 ventielen ( 8 of 10mm )
    edited December 2011
    Ik heb er twee van deze, maar moet ze wel nog plaatsen...:oops:

http://www.ebay.com/itm/POLLAK-6-PORT-FUEL-VALVE-BIO-DIESEL-W-TOGGLE-SWITCH-/200653431273?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories

Opletten dat de aansluitingen er wel bij zitten (bij mij was hij ze vergeten en heeft ze nagestuurd).
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    bedankt wodan,

deze had ik nog niet gezien. Volledig uit kuntstof?
    bestaan deze ook uit metaal?
    bedankt voor de link
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    deze lijkt mij ook interessant:
    http://www.ebay.de/itm/6-2-Wege-Hydraulikventil-Wechselventil-Magnetventil-12V-/330605877554?pt=Hydraulik_Zubeh%C3%B6r&hash=item4cf9a55932
    enkel staat er niet bij ofdat hij voor ppo en biodiesel geschikt is.

Bij een 6/2 heb je nooit het gevaar dat er een klep niet open/dicht gaat waardoor je van de eene in de andere tank pompt ( bv diesel in de ppo tank gaat pompen ).
    Maar je het dan wel altijd een beetje ppo in de dieseltank bij het overschakelen van ppo naar diesel. Met een 3/2 ventiel kan je de retour iets later laten afspringen zodat er minder ppo in de dieseltank komt bij het overschakelen.
    ik heb deze nog gevonden:
    http://www.ebay.de/itm/Magnetventil-Sirai-L340-12V-3-2-Wege-Ventil-3-8-IG-Innengewinde-Pol-12-Volt-NEU-/270829142692?pt=SPS_Bus_Logiksysteme&hash=item3f0eacc2a4

zou deze van goede kwaliteit zijn? Mijn Duits in niet zo goed, kan iemand mij vertellen wat de doorstroom binnen diameter is?
    max temperatuur is ook niet zo hoog, 90°C, normaal wel hoog genoeg voor ppo, maar dan zit je toch al dicht bij de max werkingstemperatuur van het ventiel
    edited December 2011
    Is inderdaad volledig kunststof. Wel sterk hoor.

Je kan hier zien wat die dubbele klep eigenlijk allemaal kan doen....

[ATTACH=CONFIG]174[/ATTACH]

Als antwoord op je vorige post:
    90°C is genoeg.
    Bedenk dat die sirai klep maar de helft doet van de pollak klep,
    nog slang tules nodig heeft, meer weegt en er minder 'standaard' uitziet.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    hij stuurt ook de vlotter stand van elke tank correct door naar de brandstof meter op het dashboard.
    handig.
    edited December 2011
    [QUOTE=kristof;63192]hij stuurt ook de vlotter stand van elke tank correct door naar de brandstof meter op het dashboard.
    handig.
    Dat kan, of iets anders schakelen... lampje of zo.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    ik dacht mij ter herinneren dat jij mij eens een links had doorgegeven waar men verschillende soorten kleppen verkocht. Ik was op dat moment een klep aan het zoeken om een tankverwarming aan te sturen.
    Ik herinner mij de website met een heel deel kleppen, ik heb een paar ook gepost gehad op het forum, men heeft mij toen goed geholpen in het kiezen van de juiste klep. Maar spijtig genoeg vind ik het niet meer terug.

Weet jij per toeval nog over welke webshop het zou gaan? Ik dacht een Duitse
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    klopt het dat de sirai kleppen van zeer goede kwaliteit zijn?
    de L340V08G zou een zeer geschikte klep zijn?
    http://www.monopoel.de/catalog/solenoid-valve-sirai-l340-p-201.html

wel duur in aankoop.
    edited December 2011
    Sirai maakt goede kleppen, maar inderdaad niet goedkoop, zeker niet als je de slang tules er nog bij moet rekenen... Interne diameter is ook beetje laag vind ik persoonlijk.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    ik zou alles met koperen leidingen rechtstreeks willen koppelen, dus zo weinig mogelijk slang tules, enkel die naar de ip zelf wel.
    9mm doorstroom diameter dacht ik, is toch niet zo klein?
    Wat voor kleppen heb je op de chevy? Wat is de binnen diameter?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    ACL kleppen van dieselumbau.de zijn veeel goedkoper dan de Sirai's.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    inderdaad, bedankt voor de tip!

maar zijn deze qua specs hetzelfde? De doorstroomopening is wel iets kleiner als ik het goed lees? 8mm ( 7,5 volgens de datasheet ) ipv 9 mm.
    Is dit voldoende voor een 2,5 turbo diesel waar de tank onder de wagen ligt zonder opvoerpomp?
    Ik dacht een koperen aanzuigleiding te nemen van 10 mm ? Ik wil de aanzuigpomp in de IP zo weinig mogelijk belasten.
    Tank => (eventueel voorfilter ) WW => filter elektrisch verwarmd => 3/2 klep => ip
    of beter
    tank => filter met elekrische verwarming => ww => Klep => 3/2
    edited December 2011
    WW altijd vlak voor je filter zetten.
    Voor een 2.5L diesel is binnendiameter 9 zeker ok.
    Als je PPO vlot gietbaar is, zal je daar zeker mee toekomen.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Ik heb ze in de 190D.
    Caddyed in z'n TDI.

Opvoerpomp wel of niet heeft niks te maken met een mm verschil in je kleppen of leiding.

Succes!
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    [QUOTE=kristof;63202].....Is dit voldoende voor een 2,5 turbo diesel waar de tank onder de wagen ligt zonder opvoerpomp?.....
    Kristof, op welk merk en type auto doel je?
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    ik heb mijn oog op een opel frontera 2.5 tds vm motor. Ik ben alle onderdelen aan het verzamelen om dan te kijken waar ik het best kan bestellen en waar het beste is qua prijs/kwaliteit. doordat het een elektronisch boch pomp is ( ik denk dezelfde als een bmw 525TDS maar dan voor een 4 cilinder ipv een 6 cilinder ) wilde ik 1 x 3/2 ventiel voorzien om de ppo om de ww te leiden in geval de temperatuur te hoog oploopt ( Easy rider heeft zo een systeem dacht ik ). Ik zou een tweede tank willen voorzien. die ook verwarmd wordt. Het zit allemaal nog in mijn hoofd,dus elke bijdrage is welkom.
    edited December 2011
    Bij een verwarmde en ge
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    bedankt voor de reactie,

ik wil een koperen leiding gebruiken omdat ik alles zonder klembandjes wil vastzetten ( om nergens een lek te kunnen hebben ) ik zou de koperen brandstof buis van de ww tot aan de tank vlak tegen de de koperen buis die van de motor naar de brandstof tank loopt met warm koelwater om de tank te verwarmen.
    Door koper te gebruiken zal er een beter warmteoverdracht zijn en wil ik dus de ppo in de leiding opwarmen met het koelwater dat en langst loopt.
    Het geheel dan natuurlijk ook isoleren.
    Ik zou de tank in de winter gewoon "warm" willen maken, dus max 50°C ofzo. Hangt af ofdat ik met een warme tank ook sneller de motor kan opwarmen ( zaols Niek doet ). Mocht mijn warmtewisselaar in de tank onvoldoende hiervoor zijn zou ik de tank in de winter gewoon op 30°C ofzo willen brengen om een goede doorstroming te kunnen verzekeren.
    edited December 2011
    Dat wordt wel flink wat loodgieterswerk ;-)

Heb je ook al eens gedacht aan een warmtewisselaar in de retourleiding? (het koelwater staat dan in serie met de aanvoer WW)
    Deze WW kun je gewoon ergens in de motorruimte plaatsen.
    De warme retourbrandstof verwarmd dan de tank
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    inderdaad, dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Maar nu zou ik de toevoerleiding al kunnen opwarmen, en is de ppo al warm voordat ik overschakel.
    En omdat ik dan toch de brandstofleidingen verwarm kan ik evengoed onderaan de koelwater leiding aansluiten op de brandstoftank.

Het is wel een heel werk natuurlijk om de koperen leiding te leggen. Maarja, het is de bedoeling dat er nog veeeeeele km gereden wordt op ppo, dus maar direct een goed en degelijk systeem maken.
    alle tips zijn nog altijd welkom.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited December 2011
    Ff wat overwegingen.

Koperen leidingen geeft een hoop werk en was er niet zo'n risico op groene aanslag etc?
    Mij lijkt het in ieder geval echt overdreven voor iets wat je met een stuk rubberslang ook kan doen. Neem je een goede kwaliteit en wissel hem misschien eens in de 2 jaar ofzo.

Qua magneetventielen.
    Sirai is zeker goed dat gebruiken ze ook in medische apparatuur.
    Interne diameter is idd klein bij het veelgebruikte L340 model. (zelf nooit probleem mee gehad en vele anderen ook niet).

Het voordeel boven zo'n alles in 1 klep:
    Je kan hem makkelijker plaatsen doordat je de banjo's / slangpilaren zelf kan kiezen en alle richtingen op kan zetten.
    Dat ze niet gelijk schakelen kan een voordeel zijn als je af en toe eens wilt overhevelen van ene naar andere tank.
    Bijv. in de zomer hevel je tijdens het rijden dmv de retour niet te schakelen wat PPO over naar je dieseltank, zodat je daar een mix krijgt. En in de winter hevel je wat diesel naar je PPO tank, om die wat te verdunnen.

Ook kan je hiermee als je een kortgesloten retour maakt de PPO aanvoerleiding aan het einde van je rit vullen met diesel. Schakel terug naar diesel en laat de retour op PPO staan, door de KGR dwing je de retourdiesel in de ppo aanvoerleiding.
    Dus als je een verwarmde tank hebt dan is een verwarming van de slang/koperleiding etc niet echt noodzakelijk.

Nog 'n voordeel van de sirai's is dat je ze op 2 plekken kan zetten, in sommige gevallen kan dat handig zijn ipv alles in 1.

Iets wat anders wat ik me afvraag trouwens;
    In auto's zitten toch meerdere magneetventielen? ook bij lpg auto's, koelwater/kachel etc etc.
    Zou het dan niet mogelijk zijn om die goedkoop van de sloop te halen en in te zetten als PPO ventiel?

Zo bedacht ik ook dat je makkelijk met wat Y/T verloop stukjes in de brandstofleiding je ook heel goedkoop een hardi pompje kan vervangen door 1 of meerdere ruitenwisserpompjes. Die dingen kosten geen drol op de sloop, zet er 2 of 3 naast elkaar en je hebt misschien hetzelfde pompvermogen als een dure hardi? Deze zet je dan paralel aan elkaar en je splitst de leiding ervoor op en erna weer terug.
    Geen idee of dit zou werken, misschien leuk voor kostenbewuste beginners.
    bijv deze zijn best sterk
    [ATTACH=CONFIG]175[/ATTACH]
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    [QUOTE=Neo;63220]
    Zo bedacht ik ook dat je makkelijk met wat Y/T verloop stukjes in de brandstofleiding je ook heel goedkoop een hardi pompje kan vervangen door 1 of meerdere ruitenwisserpompjes. Die dingen kosten geen drol op de sloop, zet er 2 of 3 naast elkaar en je hebt misschien hetzelfde pompvermogen als een dure hardi? Deze zet je dan paralel aan elkaar en je splitst de leiding ervoor op en erna weer terug.
    Geen idee of dit zou werken, misschien leuk voor kostenbewuste beginners.
    bijv deze zijn best sterk
    [ATTACH=CONFIG]175[/ATTACH]

Die pompjes zijn niet bedoeld voor brandstof en ook niet voor continue-bedrijf.....penny-wise maar....
    edited December 2011
    Inderdaad, beter eenmaal goed uitkijken naar de goedkoopste goede pomp en geen problemen, dan goedkoop maar blijven knoeien en op het einde van de rit evenveel of nog meer te hebben uitgegeven en tijd verloren.
    Een aantal stevig ritjes op PPO ipv Diesel en ik heb al zo een pomp uitgespaard...
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Ow ook al VM motoren in een frontera?...geen isuzu motor oid?
    Zelfde blokken als de voyagers en alfa's?..met de losse koppen?
    Zijn wel vlotte blokken..alleen leven ze vaak helaas nie zo lang,....
    De taxi's hier melden dat ze 5ton draaiden met een v6 op gas.. en 3½ ton met een VM diesel..en dan was ie wel echt op.

iig iets om rekening mee te houden. Trekken deden ze wel... 2.5 TD trok vaak harder als de 3.0 & 3.3 V6..zei men dan toch.
    Geen idee hoeveel varianten van VM motoren er zijn.
    Hoeveel km's heeft deze gelopen?

Blijf het apart vinden dat ze een VM erin lepelen..terwijl de frontera juist een isuzu is (wordt in amerika als Isuzu Rodeo verkocht ook)...D8 dat isuzu toch wel wa diesel motoren in productie had.

Ben wel benieuwd naar het hele gebeuren...

Lpg kleppen kunnen idd.. hebben zelf voor de bmw van tuf tuf 5 nwe LPG kleppen gebruikt. Werden oa ook voor benzine en gas gebruikt. Bij het astra TDS project ook..daar zijn ze op 1 vd foto's wel te zien..oa in de vrij kale motorruimte al.

Greetz!
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Ik heb al vanaf het begin van mijn PPO avontuur de ACL kleppen van Dieselumbau, tweedehands overgenomen van Tim, en bevallen nog steeds goed. Nu samen met deze tandradpomp van Monopoel en een 30 platen-WW via E-bay heb ik voormij uiteindelijk de ideale PPO ombouw gemaakt.
    Kijk eens naar mijn laatste ombouw verslag, dan kan je het schema zien het nu bij mij zit. http://www.ppo.nu/forums/showthread.php/1841-Caddy-1.9-TDI-ALH-2003-word-2-tank-PPO-APO-slurper?p=62395&viewfull=1#post62395

Met de TDI gechipt naar 120pk loopt het perfect en merk ik geen verlies in vermogen. Volgens mij is het brandstoffilter veel meer een opstakel in de vrije doorgang van de PPO als een klein beetje doorgang van 8mm in een wisselklep, dus staar je daar niet blind op.

Als ik omschakel, gaat bij mij ook altijd eerst de aanvoer klep om en pas 4 seconden later de retour om als ik naar PPO ga en 10 seconden later om bij terug naar diesel. Dit had ik met een stuur printje zo gemaakt.

PS: Door de retour naar de bodem van de tank te brengen, naast de aanzuigleiding in de aanzuigkorf, heb ik ook direct plaatselijke tankverwarming. Met al dikke GPO/APO in de tank in de ochtend, kwam de boel ook goed opgang.

BTW: Hier is de link van de WW op EBay: http://www.ebay.de/itm/B3-12-30-Edelstahl-Plattenwarmetauscher-30-Platten-65KW-/140565192317?pt=L%FCftungs_Klimatechnik&hash=item20ba569e7d
Sign In or Register to comment.