Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Alle typen olie?

kristof PPO Burner
edited October 2011 in Olieen
Zijn alle typen olie bruikbaar om op te rijden?
Ik kan aan een paar bussen “vervallen” plantaardige olie geraken maar wil weten ofdat ik deze zo puur kan gebruiken in mijn dieselwagen.
Het gaat om corn olie, mais olie. En palmolie.
Zonnebloem olie en koolzaadolie zijn geen probleem. Maar hoe zit het met de andere?
olijfolie is zeker af te raden heb ik gehoord?

Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt.

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2011
    zet ze met dit weer lekker buiten...blijft het vloeibaar dan heb je je antwoord.
    blijft natuurlijk op eigen risico.
  • kristof PPO Burner
    edited October 2011
    het gaat me niet echt over de vloeibaarheid, maar de "brandbaarheid".

Ik dacht misschien dat het 1 wat minder goed brande dan het anderen. Of gewoon niet geschikt is i.v.m. "agressieve" eigenschappen ofzo?
    In de meeste gebruikte frietuurolien zal wel een hoeveelheid procent van deze olien inzitten. Daarom de vraag ofdat er problemen zijn/optreden bij het zuiver gebruik ervan.
    alvast bedankt,
  • Sandman79 PPO Burner
    edited October 2011
    ik rij meestal op een supermengeling van verschillende soorten olie, no probs so far.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2011
    Een beetje autoliefhebber rijdt uitsluitend op...
    [ATTACH=CONFIG]150[/ATTACH]

Maar ff serieus ik zou het niet durven zeggen. Wel denk ik dat je die bussen zonder veel problemen kan bijmengen met waar je nu op rijdt? Dan stook je het uiteindelijk ook op zonder al teveel risico.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2011
    Brandbaarheid ?? Alle plantaardige oliien leveren genoeg energie voor je dieseltje. Het grootste probleem in de "injecteerbaarheid" en het transport door je leidingen. Dus daarom geen palmolie: stolt bij +15 graden C. Ook arachidie is discutabel. Hoe langer de keten van moluculen, hoe sneller de boel stolt. Heb je een verwarmde tank, dan geen problemen om op te rijden, wel problemen om het koud te filteren.
Sign In or Register to comment.