Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO mixen met Bioethanol

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited September 2012 in Olieen
Daar ik aan Bioethanol kan komen vroeg ik mij af of het mogelijk was dit te mixen met PPO. Ik weet dat Ethanol een alcohol is en dat het dus niet mogelijk is te mixen met PPO maar deze Bioethanol kan gemixed worden met benzine/bevat al benzine en uit ervaring weet ik dat je benzine kan mengen met PPO.

Ik vind wel een stuk op wikipedia maar daar kom ik even niet uit omdat ze het daar hebben over het vervangen van Gasoline door Bioethanol en Gasoline is volgens mij geen gasolie maar gewoon benzine.
«1

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited October 2011
    ER,
    eerst maar eens in een potje mixen. Ik verwacht geen goede mix met PPO, maar wel met biodiesel.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2011
    Ga ik zeker doen. Ik heb hier al een mix van 90%GPO/10%B100. Wellicht dat het zich aan de B100 wil "hechten". In oplossing zal de Biomethanol niet 100% gaan denk ik omdat het een alcohol is.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2011
    Een groot nadeel van (bio)ethanol is zijn voorliefde om water op te gaan
    nemen, iets dat je juist NIET in je injectiesysteem wilt. Ook de lage
    dampspanning (bij lichte onderdruk heb je gemakkelijk ethanol damp, niet
    zo handig.) Ik zou er niet mee beginnen, is net zoals met benzine bijmengen,
    soms geeft dat bij echt lage concentraties goede resultaten, maar er is geen
    uniformiteit noch garantie. Dit wordt dus experimenteel vaststellen.
    edited November 2011
    Vandaag een aantal testen gedaan met Bioethanol (E90) en hier de resulaten.

1/ 80% GPO + 20% E90. E 90 gaat voor 10% op in de GPO, er blijft dus 10% E90 boven op het mengsel staan.
    2/ 50% B100 + 50% E90. E90 gaat volledig op in de B100.
    3 /50% OVBP + 50% E90. E90 gaat volledig op in de OVBP.
    4/ 80% GPO + 10% OVBP + 10% E90. E90 gaat volledig op in het mengsel. (Eerst OVBP met E90 gemengd)
    5/ 80% GPO + 10% B100 + 10% E90. E90 gaat volledig op in het mengsel. (Eerst B100 met E90 gemengd)

Zoals ik dacht is E90 te "hechten" aan een andere vloeistof zoals OVBP waardoor het zich weer kan "hechten" aan de GPO.

Wat ik wel vreemd vind is dat E90 volledig op gaat dus hecht aan B100. Mijn B100 bestaat uit een mengsel van RME, PME, Animal Fat methyl ester.

Bij het mengen van de E90 aan gewone GPO zag ik dat er zich een melkachtige emulsie begon te vormen die na 5 minuten weer helder werd waarbij een deel van de E90 boven op de GPO ging staan en snel daarna ontdekte ik dat er zich maar 10% E90 aan de GPO gehecht had wat dus geen ideaal product vormd. Ik denk dat de combinatie 80% GPO + 10% OVBP + 10% E90 of 80% GPO + 10% B100 + 10% E90 de beste is en zal deze mix de komende week gaan testen in de TDS.

Later meer.
    edited November 2011
    ER,
    Ik verwacht, dat bioethanol zich in een motor gedraagd als benzine. Als dat zo is, krijg je met 10 % bioethanol in je mengsel mogelijk een vaporlock. Ik zou met 5 % beginnen. Wel leuke resultaten zo'n proefje.
    Niek
    edited November 2011
    Zou goed kunnen Niek omdat het een alcohol is. Ik heb wel eens met 30% benzine + 70% GPO geexperimenteerd, gewoon door de WW en had daar geen problemen mee maar we zullen zien. Meer dan 10% E90 kan ik nu ook niet bijmengen omdat ik er (nog) niet genoeg van heb maar ben wel van plan om te kijken waar de grens ligt met E90 zodat we dat dan ook weer bepaald hebben en die informatie kunnen delen op het forum.
    edited November 2011
    Hangt af van druk of onderdruk (minder dan de normale omgevingsdruk van circa 1 bar) en de temperatuur.
    Wat bij 80°C goed gaat geeft bij 90°C wel soms een probleem...
    edited November 2011
    [QUOTE=wodan;62839]...Wat bij 80°C goed gaat geeft bij 90°C wel soms een probleem...

Daar heb ik nu al wat last van. Als ik in een file terecht kom begind de motor na een minuut of 5 een beetje onregelmatig te lopen onder 1250 toeren. Met een %je of 10 DINO of OVBP heb ik daar echter geen last van.
    edited November 2011
    Vandaag even de sample flesjes open getrokken en wat blijkt, waar E90 in zit die flesjes trekken iets vacuum. Eigenlijk het zelfde effect als de testen die ik enkele jaren geleden heb gedaan met aceton, daar zag ik dat ook bij.

Nu vermoed ik dat E90 terug uit het mengsel kan verdampen. Kan iemand dit bevestigen?
    edited November 2011
    Ik heb een ander vermoeden. zelfde als bij aceton: de E90 nestelt zich tussen de grotere moleculen, waardoor het totaal volume van de oplossing afneemt en dus onderdruk veroorzaakt.
    edited November 2011
    Onderdruk: Hebben ze dezelfde temperatuur als toen je ze gevuld hebt? Anders mag je daar geen conclusies aan verbinden.
    Dat de ene soort moleculen 'tussen' de andere kruipt, dat fenomeen kennen we al langer, maar de volume afname daarvan
    stopt eenmaal het mengsel goed vermengd is.
    edited November 2011
    Ik merkte dat vacuum pas 2 dagen na het mengen. Ik had het mengsel goed geschud en in een flesje gedaan met direct een schroefdop er op. Ik zal vandaag es kijken of er nog meer vacuum op zit. Temperaturen van de vloeistoffen waren allemaal gelijk, 12 graden.
    edited November 2011
    Dan zou het moeten zijn dat de damp die bovenop de vloeistof zweeft, na verloop van tijd IN de vloeistof wordt opgenomen...?! Lijkt me sterk (maar niet onmogelijk).
    edited November 2011
    Alleen het mengsel 80% GPO + 20% E90 had vandaag nog wat vacuum op de fles, de andere niet. Dit mengsel wil gewoon niet goed mengen, een gedeelte van de E90 staat er nog altijd bovenop.

Vandaag ook een vaatje van 20 liter, 80% GPO + 10% OVBP + 10% E90 gemaakt. dat gaat er morgen in voor de "straattest". Eens kijken hoe dat gaat.
    edited November 2011
    Zolang alles door elkaar blijft geklutst zal het wel goed gaan, eenmaal er zich lagen vormen,
    vrees ik voor problemen eenmaal de brandstof te dun en vluchtig wordt.
    edited November 2011
    Vandaag op een mengsel van 80% GPO + 10% OVBP + 10% E90 gereden. Het lijkt er op dat de motor wat rustiger draaid en wat sneller op pakt dan op een mengsel van 90% GPO + 10% B100. Ook is de dieselnok significant minder, dat valt wel erg op moet ik zeggen. Ook nog even de neus in de uitlaat gestoken en het zaakje ruikt behoorlijk scherp terwijl de bekende "plantaardige lucht" een stuk minder is.

Morgen es kijken wat het gaat worden met de koude start.

Van het weekend ga ik een mengsel maken van 80% GPO + 10% B100 + 10% E90 omdat ik natuurlijk van die OVBP af wil.
    edited November 2011
    Hedenmorgen, 6 graden, gestart op een mengsel van 80% GPO + 10% OVBP + 10% E90. Motor slaat minder snel aan dan voorheen? maar eenmaal een paar klappen gemaakt en de motor staat meteen strak. Motor loopt ook koud op het spul wat rustiger. Nu maar eens volhouden zo en kijken wat het gaan doen als de temperaturen nog verder dalen.

Pittig detail: Bijna alle E90 is weer terug uit het sample van 80% GPO + 20% E90 gekomen. De E90 staat gewoon weer boven op de olie.

By the way, E90 bevat 90% Ethanol en 10% Benzine ;)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    [QUOTE=easy rider;62896]Pittig detail: Bijna alle E90 is weer terug uit het sample van 80% GPO + 20% E90 gekomen. De E90 staat gewoon weer boven op de olie.

hOI ER,

Ik lees het met veel belangstelling ;)
    Maar is dat niet bloedlink, als het gaat scheiden?

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2011
    Ik zou zeggen bij een gewone IP niet, in een common rail systeem wel, omdat je het risico loopt dat op een bepaald moment nog voor er terug gemengd is door de trillingen,
    er ineen een vrij grote concentratie E90 wordt ingespoten. Kans zal klein zijn, maar ik zou het risico niet willen nemen.
    In vind persoonlijk zowiezo dat alcohol met zijn water aantrekkend vermogen niet thuishoort in een diesel brandstofsysteem.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Als de e90 bovenop de olie komt te liggen, zuig je die toch nooit los aan, tankafvoer zit toch aan de onderzijde...
    Dus geen risico lijkt me, totdat je de tank bijna helemaal leegrijdt.
    edited November 2011
    [QUOTE=pena;62899]...Maar is dat niet bloedlink, als het gaat scheiden?...

Daarom gebruik is DAT mengsel ook niet.
    edited January 2012
    Afgelopen weken lopen experimenteren met Ethanol. Ik kreeg het maar steeds niet voor elkaar op de Ethanol goed te binden aan GPO maar dat is nu gelukt.

De truuk is om het eerst te mixen met Benzine en wel in een verhouding van 1 op 2, dus 1 deel Ethanol en 2 delen Benzine. In die verhouding kan je zoveel Ethanol in de GPO duwen als men wil. Ik moet wel even een kanttekening plaatsen omdat Benzine eigenlijk een niet te definieren samenstelling is van diverse soorten koolwaterstoffen (C[SUB]n[/SUB]H[SUB]m[/SUB]) waarbij de samenstelling regelmatig varieerd. 1 ding is zeker, er moet een OH pootje in Benzine zitten, immers Ethanol heeft C[SUB]2[/SUB]H[SUB]5[/SUB]OH en dus is hechting mogelijk met Benzine.

Ik heb nu een mengsel gemaakt van 5% Ethanol, 10% Benzine, 10% OVBP, 7,5% B100 en 67,5% GPO. 1 keer voorgloeien, direct starten en de motor staat strak. De 2,5 turbo diesel heeft eigenlijk nog nooit zo fijn gelopen, beter dan op 100% DINO of GPO zelfs.
    edited January 2012
    Onder hoeveel overdruk staat je systeem?
    Anders vrees ik dat zowel de Ethanol (geen methanol?) en de benzine voor gasbelletjes gaan zorgen en dat is dikke miserie..

Dat fijn lopen ligt volgens mij ook aan het eerder kuisen door de B100 ...
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Ik denk dat dat fijn lopen komt door dat dit mengsel eerder ontsteekt ;)

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited January 2012
    [QUOTE=wodan;63612]Onder hoeveel overdruk staat je systeem?...

In principe 0,35 bar omdat de Hardi achterin 0,35 bar pomp maar er staat daarna nog een 5 inch 1Mu filter en het originele diesel filter dus denk ik dat ik op nul of daaronder uitkom vlak voor de IP. Ik heb dat echter nooit gemeten.
    edited January 2012
    Bij mijne CR meet ik dat ook niet, maar bij deze met IP wel, als ik geen positieve druk meer heb, weet ik dat er ergens iets niet genoeg doorstroming geeft....
    Zonder meter weet je dat ook, nl op het moment dat de IP vastloop :( (BTDT)
    edited February 2012
    Lijkt me stug dat een IP vast loopt als je onderdruk hebt in de aanvoer immers de meeste diesels hebben onderdruk in de aanvoer omdat de opvoerpomp in de IP staat te zuigen aan de tank.

Als je echt teveel onderdruk hebt aan de aanvoer door bijvoorbeeld verstopping van filters dan gaat de motor vanzelf inhouden is mijn ervaring.
    edited February 2012
    Ik heb zo toch een rotatieve pomp kapotgestart...
    edited February 2012
    OK, maar dat snap ik wel. Dan heb je hem gewoon leeg gestart woordoor hij droog kwam te staan.
    edited February 2012
    Ja, de brandstof geraakte niet door de laatste filter => IP droog, dan proberen starten => vastgelopen IP.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Maar da was dan de beruchte stanadyne V8 diesel pomp op je 6.2 neem ik aan?

greetz
    edited February 2012
    Jep... zelfs op diesel niet het toonbeeld van eeuwig probleemloos leven.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2012
    Klinkt eng die pomp-schade.
    Daarom dus maar ergens een drukmetertje opnemen in het systeem?
    Dus gewoon een in-line metertje bij het filter zodat gezien kan worden hoe goed dat nog doorlaat.
    Is er al een bekend 'best goed' type/merk?
    edited February 2012
    Bij mij is het een recuperatie drukmetertje uit een verwarmingsketel, van 0 tot 4 bar of zo,
    ik heb tussen 0.2 en 0.5 bar nodig, dus niet ideaal, maar het werkt.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2012
    edited February 2012
    Bij mij werk dat prima, zit vlak voor de IP en meet dus welke brandstofdruk deze krijgt.
    edited February 2012
    Je zou eigenlijk een metertje moeten hebben die druk en vacuum aan geeft zo van -1 naar +1 bar. Weet niet of die er zijn, zal es googelen.
    edited February 2012
    [QUOTE=easy rider;63666]Je zou eigenlijk een metertje moeten hebben die druk en vacuum aan geeft zo van -1 naar +1 bar. Weet niet of die er zijn, zal es googelen. Turbodruk meter, die duiden + en - aan.
    edited February 2012
    Dan pak ik deze Heb van dit type al een oliedruk en temp meter.
    edited February 2012
    Waar koop je die en kwanta kosta?
    edited February 2012
    Hier

Die gasten zitten 10 kilometer bij mij vandaan.

Ga d'r van de week even langs.
    edited March 2012
    Ik rijdt nu een mengsel met 5% Bio-ethanol. Ik merk dat dit teveel is omdat de motor bij stationair gaat schudden evenals in een laag toerental in de 5e versnelling en lock-up.

Ik vermoed dat de Bio-ethanol gaat koken (PPO temp is 70 graden) en luchtbellen gaat vormen in de IP en verstuivers.

Ik ga het percentage terug brengen naar 2,5 en kijken hoe dat gaat.

Wordt vervolgt
    edited March 2012
    Zelfde probleem als met Benzine bij hogere percentages en een verwarmd systeem onder beperkte
    overdruk of zelfs onderdruk. En als bijkomend nadeel de gewillige opname van WATER!
    edited March 2012
    Wat denken jullie, zou een pantest gevaarlijk zijn met dit mengsel? 'K zou wel es willen kijken met een thermometer er in wat het doet bij bepaalde temperaturen en zou je een spontane zelfontbranding kunnen krijgen als de Bio-ethanol er uit gaat dampen?
    edited March 2012
    Pantest op een gasvuur: Doe dat maar buiten.
    Pantest binnen op een elektrisch vuur: Doe het met een heel kleine hoeveelheid en zet je dampkap aan, gezond zijn die dampen niet.

Eigenlijk verschilt je mengsel niet veel van wat er overschiet als je Biodiesel hebt gemaakt, ik denk dan ook dat het zich soortgelijk gedraagt.

Volgens mij kan je perfect op Biodiesel rijden in een dieselmotor, maar dan verstuif je het gewoon bij in de LUCHTinlaat,
    bestaat trouwens al voor methanol+water als bijvoegsel, koelt en geeft meer vermogen. Maar al zulks weet je natuurlijk al lang.
    edited March 2012
    [QUOTE=wodan;64174]Pantest op een gasvuur: Doe dat maar buiten.
    Pantest binnen op een elektrisch vuur: Doe het met een heel kleine hoeveelheid en zet je dampkap aan, gezond zijn die dampen niet....

Oppassen dus idd.

[QUOTE=wodan;64174]....Volgens mij kan je perfect op Biodiesel rijden in een dieselmotor, maar dan verstuif je het gewoon bij in de LUCHTinlaat, bestaat trouwens al voor methanol+water als bijvoegsel, koelt en geeft meer vermogen. Maar al zulks weet je natuurlijk al lang.

Heb ik ook aan lopen denken maar hoe regel je zoiets? 10% bio-ethanol injecteren voor de turbo lijkt me wel gaaf ja. Extra tankje er in, benzine pompje er op, injectortje plaatsen, en dan nog een stukje electronica wat gebruik maakt van de bestaande sensoren. Hm.... ik zie hier weer een PLC aankomen :)
    edited March 2012
    'K heb es even zitten googelen op die systemen maar wat men doet (hoofdzakelijk domme Amerikanen) is gewoon een constante hoeveelheid water/methanol en of ethanol inspuiten zonder dat er gekeken wordt naar gaspedaal stand, toerental, turbodruk, en dergelijke.

Volkomen onzin systeem voor normaal gebruiken, het sloopt je motor.

Wat je wil is een bepaald percentage injecteren naast het volume ingespoten diesel maar wel in verhouding en dat is afhankelijk van vele factoren. Wat je dan moet hebben is een heel ander systeem dan wat je doorgaans op internet vind.

Ik zat zelf te denken om een analoog signaal uit de inspuitcomputer komende vanaf de IP te trekken en dat een PLC in te voeren samen met een toerental signaal. Vervolgens programmeer je een timer die een benzine injector aanstuurd. Die timertijd bepaald dan het percentage ingespoten ethanol en het volume wordt bepaald door toerental en signaal van de IP.
    edited March 2012
    Deze waarvan ik de link postte, kijken bij een turbo geblazen motor naar de turbo druk, vanaf een zekere druk
    wordt er in verhouding tot de inlaatdruk methanol+water bij gespoten. Dit lijkt me een prima manier.

Een benzine injector werkt met een te lage druk om water+(m)ethetanol mooi te vernevelen denk ik, niet?
    edited March 2012
    Dat setje heeft idd een turbodruk schakelaar welke een pomp schakelt die 16 bar druk pomp met een constante hoeveelheid dus het zaakje is niet druk gerelateerd waardoor er absoluut geen verhouding zit in de hoeveelheid ingespoten methanol ten opzichte van de normaal in gespoten brandstof.

[EDIT] Achhhhh...w8 ff, das idd een "Boost Referenced Progressive Controller" en derhalve wel een gerelateerde inspuiting. :oops [/EDIT]
Sign In or Register to comment.