Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Visa17D

Martijn, Arnhem PPO Burner
edited November 2011 in Citroën/Peugeot
Rond 2008 heb ik een tijd met een C15D op olie gereden. Helaas is die in Belgi
«1

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    Waar ging jouw retour heen dan?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    Van 84, toen was er nog geen sprake van de DW8 hoor.
    Wikipedia:

"Also from 1985, the Visa 17D and 17RD used the famously rugged and refined, class-leading 1769 cc XUD diesel and transmission from the Peugeot 205"

Maar welke motor zat er voorheen in dan? Post eens wat foto's...
    Maakt eigenlijk ook niks uit. Voorkamerdiesel met Bosch-pomp... Moet gewoon goed gaan...
    Mijn C15 met XUD7 (BJ 91) deed het prima op allerlei plantenolie-mengsels...

Bouw een klein WWtje (elsbett of A8) in en voorzie een extra filter, dan heb je een compact systeem zonder extra tank. Een visa heeft niet echt ruimte over natuurlijk.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    Soapie krijgt nostalgische gevoelens, aangezien hij in zijn jongere jaren ooit met een zelfde soort frans gebakje hier op het forum neerstreek...
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    Ik kan me ook nog goed het visa gevoel herinneren...t'was onze eerste auto..veel plezier gehad toen we nog met ons tweetjes naar Frankrijk op vakantie geweest zijn..als ik hem nu nieuw zou kunnen kopen.....
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    als het idd de oudere type XUD7 is, dan gewoon 1/tank bouwen.
    er zit al een brandstofverwarmer onder bij de waterpomp. dan naar filter, ww, poelheizer en pomp in. klaar. standaard 10% boer peter en nagloeien en je tuft weer vrolijk rond.
  • Martijn, Arnhem PPO Burner
    edited August 2011
    Ik moet weer even terughalen wat ik nou eigenlijk met die 'retour' bedoel. Ik bedoel daarmee de retour van de pomp naar de aanvoerleiding op de WW. Dat was een ruime lus. Dus niet naar de tank ofzo....sorry.

Volgens mij zit er inderdaad een XUD7 in. Zelfde als in de C15D zat. Ik had ergens gelezen dat de DW8 er eerder was maar dat is dus niet zo. Ik denk dat het de originele motor is. In het 1e type XUD7 schijnt geen brandstofverwarmer te zitten. Die zat wel op de C15D maar goed die was van '96 en de Visa17D van '84. In de C15D zat een voorverwarmd zwart plastic filterhuis. In mijn herinnering inderdaad zoals Niek zegt bij de waterpomp. De Visa heeft zo'n stalen grote bus ergens in een hoek bij de koplamp liggen.

Ik kom allerlei berichtjes tegen over een "poelheizer". Ik heb zitten lezen maar ik kom er toch niet helemaal uit merk ik. Ik heb ook Niek's verhaal gelezen over
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    3 typen poelheizers:
    - de originele van Sam Hotte(bijna niet aan te komen)
    - de poelheizer van diverse duitse webshops zie foto hieronder:
    image
    - de WT2 poelheizer, niet kopen

En dan is er nog die klemband voor om de brandstoffilter van Elsbett, maar ik weet niet of ze die ook los verkopen.

Mijn eerste keus zou die Elsbett klemband zijn, 2e keus 1 van de bovenste 2 poelheizers.

succes!
    edited August 2011
    Elsbett verwarmingsband (heb ik ook in gebruik nu) is te koop op hun webshop...
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Goh een Visa, leuk, die zie je niet meer vaak. Vond ze nie echt mooi... maar nu zijn ze een soort mooi van lelijkheid (das zeker nie beledigend bedoeld...vind ze nu wel grappig..in de tijd dat ze nw waren vond ik ze nie echt mooi).

Eerst de grote vraag, wat voor soort ritten rij je het meest? Als je veel lange ritten rijdt, dan zou ik naar een 2 tanks systeem neigen. Korte stukjes is 1 tanks weer beter (anders krijg je amper de kans om de tank in te schakelen).
    Bij een combinatie van geregeld kortere ritten, kan het handig zijn om idd verwarmde filterband of poelheizer te gebruiken naast een WW. WW is altijd gunstig omdat je restwarmte gebruikt van de motor, en deze zelfs een heel klein beetje extra koelt ermee...dus kost geen energie. Een poelheizer/filterband wel. Mooi is om dezen te gebruiken om sneller te kunnen overschakelen. Rij je altijd lange ritten, dan is het de vraag of het rendabel is om deze te kopen, daar je dan toch amper diesel gebruikt en die paar km extra opwarm tijd geen echt struikelblok is. Of je motor moet amper warm worden, dan kan deze bijwarmen...maar normaal geen probleem.

dus mijn advies zou zijn:
    1: enkel korte stukken: 1 tank syst met WW en poelheizer en altijd bijmengen
    2: Enkel lange stukken: 2 tanks syst met WW en 3weg kleppen
    3: Lange en korte stukken: 2 Tanks syst met WW 3w kleppen en poelheizer

Poelheizer bedoel ik electrische verwarming..het zij de elsbett filterband (die ik zelf ook wel mooi vind eigenlijk) of de poelheizer/sam hotte heizer etc.

Dit blijft natuurlijk mijn persoonlijke mening..kan zijn dat anderen het hier nie mee eens zijn. Qua 2e tank...is het net hoe handig je bent, wat je wilt en hoeveel ruimte je nodig hebt. Je kunt een vlakke tank op de bodem maken vj kofferbak zodat deze enkel minder hoogte heeft, een tank die op de plek vj reservewiel komt, een klein dieseltankje en de originele tank als PPO tank gebruiken...etc.

Heeft de wagen veel km's gelopen?... motortjes zijn bere sterk..maar op zich toch uniek dat ie na 27 jaar er nog is voor een klein frans wagentje:) Weet nie hoe ze qua roest zijn?

Veel plezier iig ermee..en ben benieuwd naar evt foto's.

Greetz, Fury
    edited September 2011
    [QUOTE=Martijn, Arnhem;61960]In de C15D zat een voorverwarmd zwart plastic filterhuis. In mijn herinnering inderdaad zoals Niek zegt bij de waterpomp.

Jouw schema:
    Tank-> Peugeot WW-> Filter-> 20-platen WW-> Poelheizer-> brandstofpomp

@niek
    Ik snap je systeem maar wat bedoel je in je schema met je Peugeot WW. Bedoel je daarmee een filter. Nr1 lijkt me loos op de foto, geen aansluitingen. Nr. 6 is geloof ik niet te zien op de foto.
    Zwiep zal maar even reageren :-)
    Dat zwart filterhuis wat je bedoelt zit bovenop de thermostaat. In de oudere types XUD7 zit er, als je voor de wagen staat, linksachter, onderop het blok een membraam/verdeler van ALU op de waterpomp. dit is een brandstofverwarmer, volge je brandstofleidingen dan kom je hem wel tegen.
    En dat is dan de peugeot WW. (NR 6, die zie je niet op de foto)
    http://www.ppo.nu/forum/f47/1-tank-voorbeeld-ombouwverslag-peugeot-205-1-8d-xud7-872/
    wel hier http://www.ppo.nu/forum/f47/zwiep-goes-xud7-xud9te-3232/index4.html

Filter NR1 is ingepakt op de foto.
    edited September 2011
    @fury
    Dat van die lelijkheid snap ik helemaal. Het wagentje heeft 130.000 gereden en is van 1e eigenaar overgenomen, geen spatje roest te bekennen, nergens gelast of bijgewerkt. Zal er mee te maken hebben dat het een Duitse was misschien. Van de 2-cilinder boxer en 1100 zijn er nog wel wat gemaakt, de 1400 weer wat minder maar de diesels zijn er maar weinig hoor. Naar schatting zo'n 12 rijdende exemplaren in NL. Ze zijn super zuinig. Net m'n kenteken binnen gekregen en het ding weegt 850 kg.
    Dusszz...1769cm3 met 850 Kg da's zuinig. Er zijn er ook met 5-bak, daar ga ik maar eens naar op zoek.

Het reservewiel (tot m'n verbazing een thuiskomertje) ligt onder de motorkap. Mag je zoals dat vroeger nog wel eens het geval was een tank in je motorruimte hebben? En anders... is PPO officieel brandstof, anders zou die in een tank onder de motorkap kunnen. Lekker warm meteen. Als brandstof onder de motorkap mag kan ik een klein tankje maken voor de diesel en de orriginele tank voor GPO.

@ericzwiep
    Aha, dan zit er toch een verwarmingselement op. Ik begrijp die nr6. Dinsdag ga ik naar de wagen, dan zal ik eens kijken. Dat zwarte filterhuis, ik geloof dat ik het me herinner. Ik meen dat die bij m'n C15D was gescheurd.
    edited September 2011
    Gisteren nieuwe kentekenplaten laten maken en op de wagen gezet. Vandaag wordt er een nieuwe distributieriem en V-snaar op gezet en een rem losgemaakt die een beetje aanliep. Dan aansluitend APK (er was verder niets te ontdekken) en eerst maar eens rijden. De Visa heeft toch 1 1/2 jaar stilgestaan. Ook hoop ik maar dat het dakje niet lekt.

Het wordt GPO, 2-tank systeem
    GPO-tank in motorruimte op plek thuiskomertje
    tank>afsluiter>voorverwarming>GPOfilter>WW>pomp

Systeem diesel
    De diesel gaat via de standaard voorverwarming naar dieselfilter, en dan naar pomp.

Pomp krijgt een KGR voor diesel en GPO. Een flinke lus die in de gezamenlijke aanvoer uitkomt vlak voor de pomp.

De ruimte in het wielrek onder de motorkap is maar 10 cm hoog. Dat is niet bijster veel voor een GPO-tank. Zo'n smalletje kan ik nog niet vinden, anders laten maken of zelf aan de gang. Plastic lassen ?
    De afsluiters komen helemaal vooraan in het systeem, in het koele deel. Ik ga kijken of ik ze handmatig kan maken met een samengesteld kabel- of stangenstelsel. Nadeel is wel dat kogelkranen behoorlijk zwaar gaan dus of dat gaat lukken is maar de vraag. Ik wil ze afhankelijk van elkaar maken met
    edited September 2011
    kunt beter eerst dat hele topic van mijn ombouw lezen.
    daar staan al je antwoorden in.
    wat betreft die verstuivers, is mij slecht bevallen. zie post #39l niet voor herhaling vatbaar.
    Nagloeien, als je probleemloos de winter door wilt komen en probleemloos wilt starten in de winter, moet je nagloeien...voor een 1-tanksysteem. voor 2-tank geen must.

kunt eens zien naar een moderner thermosstaathuis en deze dan gebruiken als voorverwarming voor je PPO. ik heb ergens een post staan over hoe je deze kunt aanpassen. (bypassed zich bij 10-15C).
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2011
    @zwiep,

Ik lees "wat betreft die verstuivers, is mij slecht bevallen. zie post #39l niet voor herhaling vatbaar".

Waarom zijn die slecht bevallen?

Ik kan je zo het equivalent voor PPO leveren.
    edited September 2011
    Algemeen gezegd: zie de meerwaarde niet om gezien de kosten van verstuivers deze te vervangen voor meer geschikte PPO verstuivers. Misschien als ze echt op zijn.
    In het geval van mijn experiment. na vervangen verstuivers en verhogen van de openingsdruk ging het verbruik van 1:19,5 naar 1:16 :-(
    Na pompvervroeging werd het wel wat beter -> 1:18,5.
    Echter nooit meer het oude nivo, en dat terwijl mijn originele verstuivers al echt op waren.
    Dit experiment is met behulp van Nero destijds uitgevoerd maw vakkundig.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2011
    [QUOTE=ericzwiep;62076]Algemeen gezegd: zie de meerwaarde niet om gezien de kosten van verstuivers deze te vervangen voor meer geschikte PPO verstuivers. Misschien als ze echt op zijn..

De meerwaarde is dat je je motor heel houd wanneer je op 100% PPO wilt rijden.Vooral oude niet voor PPO geschikte verstuivers zorgen voor een niet volledige verbranding waardoor je veel onverbrandde koolwaterstoffen in je motorolie gaat krijgen die o.a. de zuigerveren kunnen doen vastzetten, lagerschade kan veroorzaken, enz. enz...

[QUOTE=ericzwiep;62076]In het geval van mijn experiment. na vervangen verstuivers en verhogen van de openingsdruk ging het verbruik van 1:19,5 naar 1:16 :-(.

Dat is bijzonder vreemd te noemen. Na het vervangen van de standaard verstuivers in mijn TDS naar Monark PPO verstuivers ging ik van 1:10 naar 1:13,5. Waarschijnlijk heb je er toen Bosch meuk ingezet?
    edited September 2011
    Voor de tank onder de motorkap... als je mooi kunstof zou kunnen laten lassen, zou je een 200L vat kunnen gebruiken. Zo eentje met de 2 witte stoppen boven op. Deze doorzagen en dan op de gewenste hoogte aan mekaar laten lassen.
    Heb verder weinig ervaring met plastic lassen...ben meer een metaal liefhebber.
    Een RVS tank zou ook erg mooi zijn... en deze zou je eenvoudig verwarmd kunnen maken door er een rvs leiding (paar bochten in buigen) doorheen te laten lopen en te lassen in de tank. Deze goed isoleren..en dan heb je een mooie verwarmde tank..ideaal!...maar is maar net hoe ver je wilt gaan natuurlijk... Alles kan...

Zelf wel ervaring met kunstof lassen?

greetz en veel suc6!
    edited September 2011
    [QUOTE=ericzwiep;62072]
    kunt eens zien naar een moderner thermosstaathuis en deze dan gebruiken als voorverwarming voor je PPO. ik heb ergens een post staan over hoe je deze kunt aanpassen. (bypassed zich bij 10-15C).

Ik had je post al gelezen, erg interessant maar ik ben helaas z
    edited September 2011
    Uhm..jah erg vaag..maar die blauwe vaten worden iig in de industrie gebruikt...maar waarvoor zoal weet ik niet. Hier net over de grens zit zo'n handelaartje die er geregeld buiten heeft staan. Helaas zelden de types met het zwarte deksel (voor olie opslag).,..maar wel weer geregeld deze types...die wel weer mooi zijn om een tank van te maken. Formaat beetje vergelijkbaar met een 200L olie vat van metaal...Mocht ik eens de exacte diameter kunnen opmeten zal ik het doen.

Greetz!
    edited September 2011
    Martijn, plaats eens een foto van je blok.
    Blok XUD7 oude stijl kan je vinden in mijn voorbeeld topic.
    Blok XUD7 nieuwe stijl (filter nu op thermosstaat) en een blok XUD9TE kan je zien in.
    http://www.ppo.nu/forum/f47/zwiep-goes-xud7-xud9te-3232/ post 4.

Het ombouwen van dit nieuwe filterhuis op thermosstaat kan je lezen in.
    vegetableoildiesel.co.uk - RM Mod Peugeot 205/306/405/406 - Peugeot filter with "HIDDEN heat exchanger" Unveiled and modded - Powered by XMB
    normaal bypassed dit de brandstof vanaf zeg 10-15 graden. als je deze instructies opvolgt, blokkeer je de bypass.
    Ja, in principe kan je de oude versie thermosstaathuis vervangen door nieuwe versie thermosstaat/filter-huis. Kan je gelijk een andere thermosstaat erin zetten die bij 89C opent ipv 83c.

Nagloeien is altijd wel fijn. Naast beter startgedrag en minder winterstress, dezelfde reden die Easy schrijft over de verstuivers.

niet volledige verbranding waardoor je veel onverbrandde koolwaterstoffen in je motorolie gaat krijgen die o.a. de zuigerveren kunnen doen vastzetten, lagerschade kan veroorzaken, enz. enz...

Dat kan allemaal wel in theorie. Na 5 jaar PPO 1-tank, 3 types XUD blokken omgebouwd en gereden...zeg ik op zijn vlaams, SOIT, blok is niet kapot te krijgen, wereld faam :mozilla_cool: in veggie world.
    Easy heeft denk ik wel een goedkoper alternatief voor de BERU die ik gebruik.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    edited September 2011
    De Visa is door de APK na vervangen van een stuurkogelhoes en stadslicht lampje. ik moet zelf even de klepdeksel pakking vernieuwen. Er zitten nog M+S banden op. Ze lijken me een beetje vierkant geworden.

Ik heb gekeken hoe ik een foto kan plaatsen maar dit kan ik niet vinden. Er staat in de faq dat ik bij 'gebruikersinstellingen' naar de knop 'afbeeldingen en foto's' kan gaan maar die laatste is nergens te bekennen bij mij.

@ericzwiep
    Ik heb een XUD7 161A van '84 met filterhuis oude stijl.
    Bij mij bovenop het kleppendeksel zit de vuldop voor motorolie met de overdrukslang. Bij jouw '91/'92 model is dat anders. Jij hebt je vuldop bij je peilstok...toch? Achteraan de motor kan ik niets ontdekken wat lijkt op een ww.
    Het thermostaathuis lijkt me hetzelfde. Dat zou dus omgebouwd kunnen worden naar het zwarte plastic filter. Die heb ik los liggen. Uit de C15D heb ik ook nog zo'n balgpompje voor in de brandstofslang.

Ik heb gezien dat er 3-weg handmatige kogelkranen bestaan. Iemand hier wat ervaring mee? Ze hebben het over T-boring en L-boring maar of je er nu 2 of 3 open zet kan ik niet ontdekken. Zal gaan informeren bij Conrad, dat is een L-boring met Viton afdichtingen. Het zou mooi zijn als ik die kan gebruiken i.p.v. 2 losse kogelkranen die ik met elkaar moet gaan verbinden. Dat zou een hoop werk schelen.

@ingmar
    Mooi voorbeeld van een tank. Ik denk dat ik hier maar eens vanuit ga.

W.b. de KGR, ik denk aan KGR omdat het dan veel sneller omschakelen is van GPO>diesel. Bij overschakeling hoeft alleen de olie van het punt waar de retour in de toevoerleiding stroomt overgenomen te worden door diesel. Ik wil de leidingen doorzichtig maken zodat ik kan zien hoe lang het duurt voordat de retour (en dus de pomp) gevuld is met diesel en de GPO er uit is. Aan de hand van hoe lang dit duurt (per cm leiding) kan ik misschien een beetje uitrekenen wanneer ook de verstuivers enzo met diesel zijn gevuld. Op zich denk ik dat wanneer de pomp en KGR gevuld zijn met diesel ook de verstuivers gevuld zijn.
    Of is dit een misrekening ?
    edited September 2011
    Foto's gaan makkelijk via ImageShack® - Online Photo and Video Hosting , gratis registratie en resizen van pics kan je gelijk instellen bij de upload ervan.
    edited September 2011
    Ik heb ge
    edited September 2011
    [QUOTE=ericzwiep;61955]als het idd de oudere type XUD7 is, dan gewoon 1/tank bouwen.
    er zit al een brandstofverwarmer onder bij de waterpomp. dan naar filter, ww, poelheizer en pomp in. klaar. standaard 10% boer peter en nagloeien en je tuft weer vrolijk rond.

Ericzwiep,
    Ik heb de wagen opgekrikt om beter naar de voorverwarmer te kijken die achter tegen het blok aan zou zitten. Ik had al gevoeld dat er ‘iets’ zat maar zie nu dat er enkel wateraansluitingen zitten. 3 in getal.
    - 1 is de afvoer waarschijnlijk naar verwarming interieur, aanvoer komt geloof ik van bovenkant blok
    - 1 is dikke afvoer (onderste aansluiting) radiateur
    - 1 is aansluiting op overdrukpotje
    Verder kan er niets op aangesloten worden dus die WW snap ik niet. Daarbij komt, op dit punt zitten dus alle koude slangen aangesloten en kan dan toch niet dienen voor warmteoverdracht ?

Zit ik toch op het verkeerde punt ? ik denk het niet, kan haast niet, onder het spruitstuk, onder overdrukpotje. De aanvoer en retour diesel lopen er netjes in de buurt langs.

Is het mogelijk dat op de wateraansluitingen of tussen aansluitingen en blok wat er nu zit "iets" hoort of aangesloten kan worden i.v.m. de voorverwarmer waar je het over hebt ?
    edited September 2011
    Even opmerken dat traploos mengen niet zo eenvoudig is. De stand van de kraan zal alleen evenredig zijn met het debiet van de kraan als de aanzuigweerstand van beide systemen (verschillende tanks, verschillende filters?) dezelfde is...
    edited September 2011
    Het zou mss kunnen dat de vroegere XUD7 blokken deze nog niet hadden? De jaren 90 versies hebben ze idd iig wel. Maar is duidelijk te zien. Brandstofslangetjes erop enzo. Idd nabij het blok waar alle waterleidingen achterop het blok zitten. Zo schuin naast de uitlaat bij de distributie.

Maar soms lekken ze wel eens...dus ook geen ramp dat ie er niet zit.
    Gewoon een mooie echte WW. Mss een mooie gebruikte zien te scoren uit een oude CV ketel bij een lokale installateur. Nw kan ook altijd nog. Die van Elsbett vind ik wel mooi en compact..maar kost je dan wel stuk meer.

Greetz!
    edited September 2011
    @soapwater
    Je hebt gelijk dat de aanzuigweerstand verschillend is en menging daardoor moeilijker, daar had ik nog niet aan gedacht. De standen van de kranen zullen dus anders staan in vergelijking tot wanneer er dezelfde aanzuigweerstand is in beide leidingen. Maar daar kan ik dus rekening mee houden. Het enige is dat het een beetje moeilijk is om uit te vogelen hoeveel er van wat wordt aangezogen. Dat is volgens mij gewoon niet van te voren te zeggen. Hangt van vele weerstanden af. Diesel moet een langere weg afleggen maar GPO ondervindt meer weerstanden onderweg.

@fury
    Volgens mij is de XUD7 in 1984 voor het eerst op de markt gekomen, ik heb de allereerste versie dus en denk ook dat hier nog geen voorverwarming op hoort te zitten. Maar het lijkt me toch handig om ook voor de diesel een voorverwarming te maken.
    Maar de aangegeven plek die je beschrijft (bij mij dus alleen 3 waterslangen) is wel het koudste deel van het gehele systeem, op de uitgang van de radiateur na waar
    edited September 2011
    Martijn, nee dan zit hij er bij jou niet. misschien door de jaren heen al eens vervangen. nu zijn ze van kunststof (zonder WW!!), vroeger was de hele unit met WW van ALU (niet meer te koop) ik gebruikte die alleen als voorverwarming voor het filter.
    Pak een 20 platen WW, die van elsbett vind ik persoonlijk op het oog te zwak. geen ervaring mee.
    edited September 2011
    Wat betreft dat mengen:

Ik heb ooit gedacht aan een systeem met twee regelbare kleppen en drie debietmeters en een temperatuurmeting.
    Alles gestuurd met microcontroller.
    Ik wou in de functie van de temperatuur meer olie bij de diesel gaan mengen. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger het oliegehalte. Dit met debietmeting op beide aanvoeren. Door debietmeting op de retour zou ik het verbruik ook kunnen bepalen.

Maar, het was allemaal wat ingewikkeld om goedkoop en degelijk in een auto in te bouwen. Je kan nooit het exacte debiet meten omdat dat constant varieert i.f.v. toerental, verbruik, ... En betaalbare, betrouwbare metertjes debietsensoren heb ik niet gevonden.

Met een kraan zal het natte vingerwerk worden.
    edited September 2011
    @ericzwiep
    Dat klopt volgens mij niet helemaal Eric. Op mijn C15D van '96 zat een kunststof dieselfilter met WW. Daar heb ik er dus nog
    edited September 2011
    De 'ruime' lus is om drukverschillen op te vangen tussen aanvoer en retour (denk ik).
    KGR kan je best via je filter leggen...
    edited September 2011
    wakker blijven martijn, ik praat niet over de zwarte brandstoffilterhouder die na '94 op de thermosstaathuis is gezet, jij wel. :cool: Nogmaals, zie de links voor als je wilt weten hoe dat ALU ding eruit ziet.

Ericzwiep had een grotere retour aangebracht maar waarom, op GPO gaat er toch niet meer of minder retour ?

praat je hier over de outlet banjo die ik van .55 naar .70 had veranderd? idee hierachter was grotere flow, minder tegendruk voor de pomp. Praktijktestjes door Tim liet zien dat het niet veel verschil maakte. Er zijn wel overdruk outletbanjo's die soms worden toegepast, niet verder in verdiept.
    edited September 2011
    Ik denk dat ik het niet ga wagen om een 27 jr. oude pomp een KGR te geven. Het worden dan toch maar retouren dus inderdaad, dan komt er ook een beetje menging in de tanks.

"brandstofhouder"? Dat is toch gewoon het brandstoffilter h
    edited September 2011
    idd, tis allemaal te verwarrend geworden. 1=6 hou het daar maar op. dus maar 1 filter. kan dat helaas in mijn topic niet meer aanpassen :-(
    je hebt genoeg voorbeelden in het citroen/peugeot topic.
    Gewoon lekker zelf nu je plan trekken en beginnen met bouwen.
    post hier een schetsje van je opzet en vraag om advies als je er niet uitkomt.
    of stuur een PM voor een uitnodiging op het terras .minimeeting bij suzuki, is halverwege :mozilla_wink:
    edited September 2011
    Dat kost je wel een kratje bier dan, dat we dan gelijk leegmaken....
    edited September 2011
    yep, bavaria witbier alcohol vrij :mozilla_cool:
    kheb nog wel een 2e hands poelheizer en 20 platen (oud&nieuw) ww liggen
    edited September 2011
    geen alcoholvrij, getverdemme
    edited September 2011
    Sowiezo mss een leuk idee om op de komende meeting te komen? Zie je de diverse voertuigen..en de ombouwen enzo...En gewoon altijd mega gezellig:)

Greetz!
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2011
    [QUOTE=Martijn, Arnhem;62327]Ik denk dat ik het niet ga wagen om een 27 jr. oude pomp een KGR te geven.
    Wat is er mis met een KGR?
    Gewoon goed volhouden (opvoerpompje...) en dan is er weinig last.
    Ook jouw motor zal heus wel ergens ontluchten. (?!)
    edited September 2011
    @ Udo, sorry, ik snap ff de relatie tussen KGR en opvoerpomp niet?? of lees ik je nu verkeerd? is dat trouwens na de Benz een nieuwe hype in PPO land? iedereen aan de opvoerpomp :mozilla_cool:
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2011
    [QUOTE=ericzwiep;62374]@ Udo, sorry, ik snap ff de relatie tussen KGR en opvoerpomp niet?? of lees ik je nu verkeerd? is dat trouwens na de Benz een nieuwe hype in PPO land? iedereen aan de opvoerpomp :mozilla_cool:
    Nadeel van een kgr zou lucht zijn wat je dan lastig kwijt zou raken.
    Geowon goed aanleggen helpt dan, denk ik, plus de opvoerpomp zodat het blok de zaak niet door een dun rietje hoeft te sleuren maar het met een lichte overdruk wordt aangeleverd; lucht heeft dan minder kans.
    edited September 2011
    oke, dat bevestigd wat ik al vermoedde toen ik je opmerking las. back on topic.
    edited October 2011
    In de C15 heb ik nog nooit een luchtprobleem gehad, dat is dus geen probleem lijkt me. Een opvoerpomp ga ik sowieso niet gebruiken, de tank ligt bovenop de motor en daarbij ligt het niet aan een pomp of er wel/niet lucht in komt. Dat ligt aan aansluitingen.

Ik begrijp van soapwater dat het juist ging om drukverschillen op te vangen en als dit klopt kan ik daar dan wel een probleem in zien.

Maar toch gaat dat tegen mijn gevoel in. Immers, de pomp zuigt een X-hoeveelheid brandstof aan en retourt een Y-hoeveelheid. Als de retour aangesloten zit op de toevoer wordt alle retour aangezogen (en geduwd) door de pomp en daarbij een klein beetje vanuit de toevoerleiding.
    Er wordt vanuit mijn beleving dan toch maar een klein beetje extra brandstof vanuit de aanvoer extra aagezogen bovenop de hoeveelheid vanuit de retourleiding, samen X-hoeveelheid.
    Die grotere lus snap ik eigenlijk ook niet. Olie is vrijwel niet samen te persen, dus meer of minder blijft dat het niet samen te persen is dus geen verschil in druk tussen kleine lus of grote lus......toch ?
    edited October 2011

Er wordt vanuit mijn beleving dan toch maar een klein beetje extra brandstof vanuit de aanvoer extra aagezogen bovenop de hoeveelheid vanuit de retourleiding, samen X-hoeveelheid

juist. vergeet die opvoerpomp maar bij deXUD7/9
    edited October 2011
    Niet t
    edited October 2011
    [QUOTE=soapwater;62404]Nog even over die lus: Olie is niet/weinig samendrukbaar, maar de rubberleiding is dat wel...

Ok
    edited October 2011
    ale mannen, dit gaat toch nie weer een theoretisch verhaal worden ze, amai :cool:
    als dat in je C15 werkte, waarom vertrouw je daar dan niet nu weer op?
    der is hier wel eens geroepen dat je niet onder de 70cm moet gaan.
    Soit, bouwen, een langere of kortere slang is er zo tussen gezet.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2011
    [QUOTE=Martijn, Arnhem;62408]Zijn er mensen die met kortere werken ?
    Elsbett maakte een erg korte lus in de Fox. (alles hangt bij elkaar met banjo's vlak bij de opvoerpomp op het blok)
    Zie:

image

De foto kwartslag kloksgewijs draaien.
    Zwart ding links is bovenzijde blok, zie ook de olievuldop.
    Daarnaast in blank metaal de opvoerpomp op het blok.
    De middelste metalen leiding is de brandstoftoevoer.
    De onderste is de retour.
    De aan- en afvoer van de pomp, en de brandstoftoevoer en -retour zitten alle met banjo's samengebout c.q. samengebouwd.
    edited October 2011
    Udo, ziet er gelikt uit, kan je niet effe een schematische tekening maken waarin je de onderdelen benoemt/aangeeft (standaard of toevoeging van elsbett), wat staat met wat in verbinding, zijn het allemaal open verbindingen? drukventielen, terugslagklepjes, ontlucher? werking systeem. wijkt deze opzet qua techniek af tov wat er op andere XUD7 blokken is toegepast, zo ja, wat. Dat maakt het iets makkelijker om het te begrijpen.
Sign In or Register to comment.