Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

De goedkopere zelfbouw PPO kit !!!

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited April 2007 in Informatie (links)
Hallo,

Ik wil wel eens weten wat nou de allergoedkoopste manier is van rijden op een PPO.
Ten eerste is dat rijden op een mix. ( maar wat als je 3 ton per jaar rijdt )
En zou het dan het beste zijn om een warmtewisselaar te gebruiken of niet.
Alles hangt af van de prijs en aantal werkuren aan de auto.
De prijs van een warmtewisselaar is rond de 90 euro maar het werk is aanzienlijk meer. Net zoals het verbreden van de leidingen, nou is dat zonder warmtewisselaar misschien wel vereist maar met misschien wel niet.

Ik dacht dat extra kosten kunnen beperkt blijven door gemixed te rijden op 1 warmtewisselaar op 1 tank, niks verbreden goed mixen ( verbreden zou wel beter zijn en kost relatief meer tijd dan geld !!)

Geen opslag, geen voorraad, en zelf je verstuivers demonteren en op sturen naar Nero.

Dan moet het voor 150 euro kunnen ....
Want je koopt alleen een warmtewisselaar en bijbehorend koelwaterslang + klemmen, carter olie, doosje ZBO, brandstoffiltertjes.

Enige nadeel:
Volgens mij heb je het dan wel, maar dan nooit puur op diesel rijden of op PPO.

Ok maar jullie weten wel meer nadelen of misschien nog een goedkopere oplossing ?

Zou dit nou kunnen wat ik hier heb neergezet ?
Warmtewisselaar 90 euro
Koelwaterslang 25 euro
Brandstofslang 10 euro
Olie 30 euro
Brandstoffilter 10 euro

Iemand een aanvulling hierop ?
Voordelen van zo'n kit ?
Nadelen van zo"n kit ?

:arrow:

Comments

• pieter PPO Master
    edited February 2006
    Waarom reken je ook de carterolie tot deze kit :?:

De WT2 kit €107 is m.i. ook een goedkoop alternatief om mix te kunnen rijden (geen waterslangen)
    Een combinatie WT2 met een koelwaterwisselaar (zoals Brownie rijdt) is het bedrijfszekerste en ook nog steeds relatief goedkoop.
  • edited February 2006
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    pieter said:

Waarom reken je ook de carterolie tot deze kit :?:

De WT2 kit €107 is m.i. ook een goedkoop alternatief om mix te kunnen rijden (geen waterslangen)
    Een combinatie WT2 met een koelwaterwisselaar (zoals Brownie rijdt) is het bedrijfszekerste en ook nog steeds relatief goedkoop.

Hee Pieter,

Nou dat is geen slecht idee was ook door mijn hoofdgegeaan. Je bedoelt met de WT2 de electrische voorverwarming van AchJansen toch ?
    Nou mensen daar scoort Pieter wel ff goaltje ... want als er geen waterslangen hoeven worden aangepast is dat aanzienlijk minder werk.
    Het starten ( koude start is hetr grootste gevaar) zal aanzienlijk beter gaan dan met een koelwaterwarmtewisselaar.

Kijk zo als PJotter ook al heeft ondervonden:

Hobby is leuk, mag ook wat kosten, zolang mijn Iveco nog rijdt geniet ik volop.
    Alleen had ik van PJotter wel een lowbudget record verwacht kwa investeren in relatie met het terugverdienen van de KIT.
    Maar jij hebt een wagenparkje op de PPO toch ?

:wink:

Zijn er nog meer tips om een KIT samen te stellen waar je niet armer van wordt ?
    Zijn er geen voorstanders van onverwarmt mixen ? (Ik persoonlijk niet.)

tot hoors ...

:lol:
  • pieter PPO Master
    edited February 2006
    ik bedoelde inderdaad de WT 2 van dhr, Jansen, ik heb hem zelf in gebruik en hij doet wat ie doen moet, 50% mix, goed starten ook bij dat koude weer van afgelopen weken.
    Ik denk dat ik het mixpercentage ook nu wel hoger (meer PPO) zou kunnen maken maar ik blijf voorzichtig.
    Deze zomer wil ik zeker tot 80% PPO gaan.

Wat het lowbudgedrecord van Pjotter betreft, ik heb de eer gehad onder zijn motorkap te mogen kijken, zag er indrukwekkend uit (echt waar)
    maar dat hij het record niet gehaald heeft komt m.i. doordat de aluminiumisolatietape niet in de aanbieding was :wink:
    Anders was het hem gelukt :lol:
  • edited February 2006
    DELETED
  • edited February 2006
    DELETED
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited February 2006
    Ja voor jongens als mij is een balans echt heel handig.
    En mijn critiek cq opmerkingen in een andere thread is ook zeker niet bedoeld om betweterig te doen ofzo, ik haal al mijn informatie van mensen zoals jullie. Deze info verzamelen kost ook heel veel tijd! (ik ben i.e.g. al dagen bezig met alleen nog maar informatie verzamelen) . Voor mij is het dus super handig om te zien dat ik voor nog geen 300,- en wat eigen creatieviteit al klaar kan zijn.
    Persoonlijk heb ik ook helemaal geen zin om dagen misschien weken lang dingen te gaan testen in de praktijk met alle ellende die daarop kan volgen...
    daarom: RESPECT VOOR JULLIE DIE DAT WEL DOEN! en hun bevindingen ook nog op het net delen met ons groentjez 8)

Gewoon een plug en play kit is super handig en ik vind dat de ontwerpers daarvan best wel wat mogen verdienen aan hun handel.
  • edited February 2006
    DELETED
    edited February 2006
    Hoi,

Mijn manier is een vorm van geldverspilling, gelukkig ben ik gestopt met het roken van nicotine en mag ik van mijzelf belachelijke hobbies houden. :lol:

Aan PJotter,

Ik rijdt pas sinds vorig najaar op PPO. Daarvoor wel wat aangelegt en gevuld met rooie diesel maar geen PPO. :wink:

Ik denk dat bovenstaande manier gewoon het goedkoopste is.
    Als je na een jaar helemaal tevreden bent of niet dan kan je altijd nog gaan upgraden.

Er is hier ook iemand die zijn systeem afkoppelbaar heeft gemaakt, voor als je vaak wissel van auto ..

Als dit toch het goedkoopste is kan ik de verkopers onders ons alleen maar adviseren om zo'n kit op de verkoop te zetten.

Een el cheapo kit:

Een electrische WW
    Een warmwater WW
    brandstof slang
    waterslang
    slangenklemmetjes
    brandstoffilterje

Met die dubble warmtewisselaar is de overstap naar de toekomstige 2 tank systeem al aan geschaft.
    Maar zonder is het veel goedkoper en minder arbeidsintensief, het blijft een feit dat verwarmen heel belangrijk is.
    Het aanleggen van een schakelaartje is veel werk, dus als je de kit zonder lampjes en belletjes kan maken scheelt dat enorm in de arbeids tijd.

nou Marijn jij wordt dan ons proefkonijn en jij mag dan gaan aantonen dat het kan voor 150 euro .....

Ik ben benieuwd .. :arrow:
  • edited February 2006
    DELETED
  • pieter PPO Master
    edited February 2006
    Ik ben het met je eens Pjotter dat bij veel kilometers zoals jij maakt eigenlijk alleen een 2 tanksysteem interessant is, dat mixen van mij is inderdaad omdat ik maar 20.000 km. per jaar rijd en er dus niet zo'n duur en arbeidsintensieve 2 tanksysteem tegenaan wil gooien.
    Zo moet ieder voor zichzelf bepalen wat het juiste systeem voor ze is, bij veel km's kan zelfs om laten bouwen wel uit denk ik zeker als je zakelijk rijdt.
    Wat die tape betreft dat was met een vette knipoog he, ik vind het prachtig zoals je er mee bezig bent.
    Maar ik mag graag even jennen :twisted:
    Groet'n Pieter
  • edited February 2006
    DELETED
  • pieter PPO Master
    edited February 2006
    Hoog opgelopen lowbudged :shock: ................
    dan ben jij dus aan het PPPPO-en

Puur pittig prijzige plantaardigeolierijder :lol:
  • edited February 2006
    DELETED
    edited March 2006
    Marijn,

Jij hebt net je kit geinstalleerd, wat waren de geschattekosten die je tot nu toe extra hebt moeten uitgeven om de kit te kijgen zoals nu en wat ga je nog uitgeven om de laatste kinderziektes eruit te werken ?

Ik weet dat het ook bij jou niet meteen af was met het binnenkrijgen van de kit.

Drappie
    edited March 2006
    Hee dappere Drappo :wink:

Kosten kit waren : 321 dit kan goekopen aangezien ik de niet nootzakelijk maar wel handige snelkoppelingen er bij heb.

zeef/filter 4 euro (hier moet echt even een ander lees beter filter voor komen)

slangisolatie: 1 euro ofzo?

ohja 840Liter zonnebloem olie :lol: 420 euro
    edited March 2006
    mmm brandstofiltertje .... houder ....
    Je had al wat onderhoud laten doen ... olie, waterpomp .. etc etc...

jaja

Het loopt al op !!

Drappie
    edited March 2006
    :D distributieriem met rollen en waterpomp heeft nattuurlijk niks met het PPO gebeuren te maken.

Motorolie moet vaker ververst worden, ja dat kan ik gelukkig zelf. Maar als je stelling is dat je geen of weinig geld bespaart met een ombouw dan moet ik zeggen dat ik het helemaal met je eens ben.

ps. WW is geïsoleerd
    edited March 2006
    we gaan verder op je topic !!
  • BurnieBurnie PPO Burner
    edited July 2006
    Nou naar dit hele verhaal gelezen te hebben. Ben ik er nog niet echt uit. Ik rijd ongeveer tussen 15.000 en 20.000 km per jaar en dan ongeveer iedere dag 90 km heen en weer naar mijn werk. Dus eigenlijk een korte afstand. Sinds vorig jaar december meng ik dus regelmatig ppo met diesel waar ik zeer te vreden over ben. Nu is de winter inderdaad het probleem.

Dus wat is voor mijn doelen het advies?
    Ombouwen? of andere alternatieven?
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    In de winter zul je minder moeten mengen, of gaan ombouwen.

Ga je voor de besparing? Dan zul je moeten gaan rekenen.
    Minder mengen is meer diesel betalen. (welke steeds duurder wordt)
    Ombouwen (2tank) is leuk en je kan 100%. Je hebt dus weinig diesel nodig. Het nadeel is wel dat een ombouw vaak duurder uitkomt dan je berekend hebt (of je moet het laten doen).
    Wanneer het erg koud is kan het zijn dat je blok al 10 á 15km nodig heeft om fatsoenlijk op temperatuur te komen eer je op 100% kunt schakelen. (dus nog steeds een hoog dieselverbruik) Een elektrisch ww biedt dan een uitkomst omdat je direct na de start al kunt overschakelen. Maar die "luxe" ombouw kost ook veel geld! Het kan zijn dat mengen dan alsnog goedkoper voor jou is.
  • de Gier PPO Newbie
    edited February 2007
    Hei,
    Dit is de leukste discusse tot nog toe. Viel wel al vorig jaar stil...
    Is dit een hobby of wil er iemand ook nog echt voorkomen dat de staat je een poot uitdraait? Met wellicht een vleugje, of hoofddoel??, fijn voor het miljø....

Slaolierijder=miljeu bewust spaarder en friettentrover= de reine anarchist?

Ja ik lul.Na uren spitten op dit forum. :wink:
    Reageer als u zich geroepen voelt.
    Groet.
    edited February 2007
    Hee Gier,

Je loopt warm zie ik , top !!

De parels liggen verspreid over het gehele forum.
    Graaf dieper dan diep en je zult zien dat er nog steeds nieuwe dingen voorbij komen.

Groet

Drappie
  • RoadRunnerRoadRunner PPO Wannabe
    edited February 2007
    ik lees ff aandachtig mee heren, low budget klinkt nou eenmaal aantrekkelijk :wink: (blijf een hollander hè?)
    Heb inmiddels zo'n 65.000 km op 50% mix gereden, zonder enige aanpassingen, maar wil eventueel wel op een eenvoudige manier gaan voorverwarmen, voor een betere koude start (motortechnisch dan, starten doet ie altijd prima)
    Een ww lijkt me wel wat, alleen niet voor die koude start van hierboven, en bovendien redelijk ingrijpend onder de motorkap, vanwege de T-stukken (extra lekkage-kansen)maar desalniettemin wel een mooie optie die geen extra vermogen van je motor vraagt.
    Dat doet de 2e mogelijkheid wel, een elektrische voorverwarming, hoeveel watt vraagt zo'n ding onder het rijden constant? Zorgt voor een zwaarder belastte dynamo=vermogen en dus een hoger verbruik.

Anyway, blijf nog even met interesse volgen wat er hier nog bij komt, ga nu even zoeken naar topics over de WT2, om te zien hoe zo'n ding eruit ziet en werkt...

groetjes RoadRunner
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited April 2007
    Ik zal ook ff mijn kosten op een rijtje zetten

mijn verslag staat hier

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1903

brandstof filter en schakelaars van de sloop ...........................10€
    magneedkleppen 13mm doorlaat(inc verzendkosten) ............113€
    ww 1,7 kw via forumlid .........................................................20€
    slangtulles en T-stukje ..........................................................35€
    slangen ...............................................................................60€
    slangklemen ........................................................................15€
    diverse ................................................................................10€
    totaal
    ..........................................................................................273€

Let op hier na ben je verslaaft en wil je meer
    dus

temperatuurmeter...............................................................15€
    isolatiemateriaal..................................................................15€

op de verlanglijst

reseve wiel tank....................................................................100€
    opvoer pomp..........................................................................50€

totaal......................................................................................453€

dyssie :D
  • edited April 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Pjotter,

Hier :arrow:

image

Cheers,
    Tim
    edited April 2007
    hehe

image

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Dyssie said:

Let op hier na ben je verslaaft en wil je meer

HAhahahaaaaa!!!
    Dyssie is hooked dat zijn de echte :twisted:
    Hoe lang zit je d'r al op???
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited April 2007

HAhahahaaaaa!!!
    Dyssie is hooked dat zijn de echte Twisted Evil
    Hoe lang zit je d'r al op???

In novemder 2006 op het forum terecht gekomen .
    En sins maart heerlijk aan het stoken op 50/50 dino/noten olie 8)

De verlanglijst word steets grooter dus echt goed koop is het niet meer :wink:

dyssie :D
Sign In or Register to comment.