Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Inleiding in de biodiesel

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited August 2013 in Biodiesel
Biodiesel
Biodiesel is een type biobrandstof, een duurzame energiebron, die gemaakt wordt uit vetzuren zoals plantaardige olie en dierlijke vetten. Biodiesel wordt vaak toegepast in een mengvorm met uit aardolie verkregen diesel. De benaming die men er aan geeft is dan B5 (5% biodiesel) of B20 (bij 20 % bijmenging). Bij gebruik van pure biodiesel spreekt men van B100.

Toen Rudolf Diesel zijn eerste dieselmotor bouwde, was deze bedoeld voor olie geperst uit pinda's. Tegenwoordig zijn dieselmotoren niet meer geschikt om zonder aanpassingen te werken op pure plantaardige oli

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited September 2011
    1. Elke diesel kan op biodiesel rijden. MITS de kwaliteit van de biodiesel goed is.
    2. Goede biodiesel is helder, pH neutraal en bevat geen metahnol
    3. Biodiesel is een nog sterker schoonmaakmiddel dan GPO/PPO. Daarom zal het effect op rubber en pakkingen sneller optreden.
    4. Dat methanol rubber aantast is volgens mij niet bewezen, maar better safe than sorry.
    5. Door het oplossend vermogen van vuiligheid door biodiesel lost ook eventueel vuil in je brandstofpomp op. Gevolg: lekkage en revisie/vervanging van je pomp. Dit speelt vooral bij oudere auto's. Ik advisseer iedereen met een wagen met meer dan 2 tot 2,5 ton op de teller, niet op biodiesel te gaan rijden, tenzij hij bereid is een gereviseerde pomp in te bouwen.
    6. Mijn mitsu heeft 3 ton op de teller. Na drie maanden biodiesel was het raak: pomp kapot. Bij demontage bleek, dat er een grote slijtageplek in het huis zat. Oorzaak biodiesel ? Nee, het heeft er al veel langer ingezeten, maar dichtgehouden door viezigheid.
    7. Slappe darmen van biodiesel: ja dat kan. Maar ook bij GPO/PPO. Je hoeft ze niet onmiddelijk te vervangen, maar als je ze vervangt: viton rubber of kunsstof brandstofleiding.
    8. Lekke brandstofpomp door biodiesel: ja dat kan, vooral bij de oudjes. Maar ook bij GPO/PPO. Vervangen van pakkingen door viton rubber en je bent weer klaar. Als hij er toch uitligt: meteen maar een revisie.
    9. Winter ?? Biodiesel kan sneller stollen dan GPO/PPO. Alles hangt af van de oorsprong: blokken frituurvet levert biodiesel, dat stolt bij plus 5. Biodiesel van verse koolzaadolie stolt bij min 15.

Verder. Ik ken (behalve mijzelf) geen regelmatige gebruikers met leiding en pompproblemen, behalve dan ikzelf. Er zijn wel problemen, maar altijd met een uiteindelijk andere oorzaak.

Was ik het milieuprobleem vergeten:
    GPO staat voor mij aan de top vwb milieuverdienste. Je hoeft maar weinig energie toe te voegen om een goed product te krijgen. En het is nog leuk ook om alles uit te vogelen. Biodiesel is minder: 15 % methanol, opwarmen naar reactietemperatuur, etc. Toch kun je er veel aan doen: extreem isoleren van je vetsmelter en reactievat, restproducten naar de vergister voor groen gas, etc.

Mijn keus zou zijn: kies je voor gemak en rijd je korte stukjes: biodiesel. Kies je voor leuk, extreem milieuvriendelijk en rijd je lange afstanden: GPO/PPO. Het prijsverschil is onderhand bijna geen argument meer.

Niek
    edited August 2013
    Nog even wat extra aanvullingen:

Biodiesel als brandstof, waar moet je op letten.

De meeste dieselmotoren lopen goed op biodiesel. Je moet echter wel bedacht zijn op een aantal zaken.

1. Als je biodiesel van goede kwaliteit maakt, kan iedere auto daar op rijden. Voor oudere auto's geld een uitzondering. Onderzoek of je auto wel geschikt is. Je garage of de fabrikant kunnen je informeren. In de meeste gevallen is het zo, dat de motor wel geschikt is, maar de diverse onderdelen buiten de motor zwakke plekken vertonen. Biodiesel lost natuurrubber op. Dat betekent, dat de brandstofleidingen op den duur poreus worden. Kunststofleidingen of leidingen van Viton rubber zijn wel geschikt. Motoren met een Lucas of Rotadyne injectiepomp zijn niet geschikt. Wij beschikken over een lijst met voertuigen, die geschikt zijn om op Biodiesel te rijden.

2. Biodiesel lost al het vuil in je dieseltank op. Dat kan veel zijn. Wees erop bedacht, dat je brandstoffilter daardoor verstopt kan raken. Vervang na de eerste 2500 km je brandstoffilter en zorg dat je een reserve filter in de auto paraat hebt.

3. Het is verstandig de intervals voor het wisselen van de motorolie te halveren. Of over te stappen op motorolie, die geschikt is voor motoren die lopen op plantaardige olie of biodiesel (Plantomot).

4. Biodiesel is licht hygroscopisch. Daardoor kan zich water in het brandstoffilter ophopen. Dit water moet regelmatig afgetapt worden, tenminste bij iedere oliewissel.

5. Bij het gebruik van biodiesel moet rekening gehouden worden met een hoger brandstofverbruik van 5 tot 8 % (B100). Dit is te ondervangen voor plantaardige olie bij te mengen (maximaal 25 %)

6. Voordelen van biodiesel: 100 % gerecycled product, minder CO, CO2 neutraal, minder roet, geen zwavel, geen zware metalen.

7. Rijden in de winter. Als de buitentemperatuur beneden 5 graden zakt, begint biodiesel uit te vlokken. Daarom moet er 25 procent gewone diesel bijgevoegd worden. Probeer nooit te starten als de brandstoftoevoer door het uitvlokken niet functioneert: uw injectiepomp gaat kapot.

8. Biodiesel is een oplosmiddel. Het kan uw autolak aantasten.

9. Als u de auto langdurig niet gebruikt, is het verstandig om de auto met gewone minerale dieselolie weg te zetten: Biodiesel is minder stabiel dan minerale diesel.

10. Als er sprake is van lekkage, raakt u niet in paniek. Biodiesel lost makkelijk op in water en wordt snel biologisch afgebroken.
    edited August 2013
    Voor welke toepassingen is biodiesel geschikt:
    1. brandstof voor dieselmotoren
    2. brandstof voor diesel heaters
    3. schoonmaakmiddel
    4. brandstof voor huisbrandolie (mazout) gestookte cv ketels
    5. etc. dus alles waarvoor je huisbrandolie of dieselolie kunt gebruiken

voordelen zijn aanmerkelijk: minder stank, geen hoofdpijn, co2 neutraal, geen gifstoffen, biologisch afbreekbaar, minder roet, etc.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2013
    @Niek. Volgens mijn bescheiden kennis is Biodiesel niet oplosbaar in water omdat er geen O pootje aan hangt. Een goede Biodiesel heeft alleen Ctjes en Htjes en als er toch een O pootje aan hangt komt dit omdat er nog een restje Methanol in zit.

Of zie ik het verkeerd?

Ik heb hier namelijk Biodiesel met methanol resten en die kan ik makkelijk met Ethanol mengen, Ethanol mengt zich makkelijk met water.
    Ook heb ik gedistilleerde B100 vanwaaruit alle Methanol onttrokken is en die kan ik niet mengen met Ethanol.
    edited August 2013
    @Easy,
    Klopt, biodiesel lost niet op in water, daarom kan je biodiesel ook "wassen" om de laatste restjes zeep eruit te krijgen. Wij destilleren de methanol er altijd uit, kunne we weer gebruiken voor de volgende ronde.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2013
    Biodiesel neemt wel een beetje water op, dat is wel een nadeel.

@ER: Het heeft meer hier mee te maken:https://nl.wikipedia.org/wiki/Polaire_verbinding en https://nl.wikipedia.org/wiki/Apolaire_verbinding
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2013
    OK, negatieve en positieve lading dus ofwel elektrische lading. Je kan dan stellen dat vanwege voorgaande het niet zomaar te bepalen is of je biodiesel wel of niet water aan kan trekken.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    [QUOTE=wodan;68314]Biodiesel neemt wel een beetje water op, dat is wel een nadeel.Daar zit mi ook de problemen met "ijzerzeep". Het water in zowel Biodino en PPO. Bij de meeste zal de olie schoon zijn, maar condensatie in de tank is dan nog zoiets.

Dat de zeep daarna ontstaat is hoofdstuk 2, maar ik ben er zeker van dat water de drager is.

Tim
Sign In or Register to comment.