Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

pakkingrubbertje

Martijn, Arnhem PPO Burner
edited September 2011 in Biodiesel
Wat betreft biodiesel ben ik een newby dus op het gevaar af dat ik een vraag stel die al ergens is gesteld maar die ik niet kan vinden het volgende.

Ik sta te twijfelen of ik voor biodiesel of GPO ga. Mijn hart ligt wel meer bij GPO maar toch zou ik graag willen weten om welke pakkingen en rubbers het zou gaan om te vervangen (zowel bij GPO als biodiesel).

Ik neem aan toevoer leidingen van tank en pomp. Maar ben een beetje bang om aan de pakkingen van de pomp te komen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je liefst niet zelf aan een pomp moet gaan zitten knutselen. Als het ding een beetje van slag raakt ben je de pineut. Maar is dat nou echt zo, kun je zelf deze pakkingen vervangen ?

Zijn er behalve die ik genoemd heb nog andere leidingen/pakkingen te doen ?
Heeft iemand dit überhaupt wel eens gedaan ?

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Pomp hoef je niets aan te doen.

De leidingen, of pakkingen cq afdichtingen van de leidingen moet je vervangen voor biodiesel, is bij elke auto verschillend.
    Bij sommige auto's zijn deze af fabriek geschikt voor biodiesel.
    Het gaat om de Methanol in biodiesel, die vreet sommige rubbers op.

maar er is vast iemand die het nog wat preciezer weet dan ik.

edit: ik denk de afdichtingen/pakkingen vervangen door viton
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2011
    Martijn: Als je niet weet hoe en wat, lees dit forum eens door. Een simpel, pasklaar antwoord is er niet. Zorg dat je technisch weet HOE een dieselmotor werkt, dan pas kan je in het doe het zelf rijden op PPO of variant stappen, zo niet loop jet het risico om meer dan eens om een voor jou onbegrijpelijke reden in panne te staan of zelfs je motor kapot te maken. Het kan, maar het is geen 'ik tank ppo dus ik rij' verhaal.

Edit: Blijkbaar heb je toch al wat ervaring lees ik in een andere post... Zot dat je dan zo een "Biodiesel beginnersvraag" stelt.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Kan me zelf wel wat voorstellen bij de vraag.... tenslotte wat nu wel en niet.
    Vind het zelf nog wel eens eng... ze zeggen tenslotte dat de oudere opels er nie tegen kunnen...en laat ik nu een oudere generatie hebben... dus heb ik idd wel wa schrik biodiesel te gebruiken. Mn originele diesel leiding is van kunstof en heeft aangeknepen rubber eindleidingen..dus nie eenvoudig te vervangen voor nwe. En de inspuitpomp..jah..hoe zit da met de afdichting...hij lekt nu al een beetje (doet em al sinds ik em heb...twordt nie erger...en tis nie dat het op straat ligt..enkel wa vochtig..en nu PPO eraan..Lol)....maar wat doet dat met biodiesel. Wordt het dan erger? Heb ook wel horen zeggen dat er een aangekoekte laag in de lagers van de pomp losweekt...en daardoor een pomp met veel km's die goed werkte omdat spelingen door deze laag geminimaliseerd worden na het losweken door de biodiesel wel naar boven komen. Dit is enkel wa mij verteld is..dus kan het helaas niet bevestigen. Met een lagere km stand zou ik het dan ook gemakkelijker aandurven. De mijne heeft nu 365000km erop..wa eng.. die van mn ma 240.000km..dus denk dak die wel eens biodiesel ga voeren. Tevens heeft ik voor die typen blokken nog enkele pompen liggen. Voor het mijne maar 1 (km stand onbekend...mss eens laten reviseren + viton afdichtingen). Dan ist enkel hopen dat die van mn ma al meer op biodiesel is berekend (bj eind 1997). de mijne is van begin 95.

Als jij stalen leidingen hebt... dan is het te doen...als slangen gaan lekken vervang je ze... gaat je pomp lekken...dan moet die eraf en revisie..gelijk viton ringen.. is net welk risico je wilt nemen en welke kosten er mogen komen bij tegenvallende resultaten.

Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2011
    Het is niet per definitie een feit dat biodiesel rubber op vreet. Het is wel het geval als de biodiesel nog resten Methanol bevat en dat weet je nooit dus bij gebruik van biodiesel idd beter viton ringen gebruiken en nylon brandstofleidingen.
  • Martijn, Arnhem PPO Burner
    edited September 2011
    [QUOTE=wodan;62012]Martijn: Als je niet weet hoe en wat, lees dit forum eens door. Een simpel, pasklaar antwoord is er niet. Zorg dat je technisch weet HOE een dieselmotor werkt, dan pas kan je in het doe het zelf rijden op PPO of variant stappen, zo niet loop jet het risico om meer dan eens om een voor jou onbegrijpelijke reden in panne te staan of zelfs je motor kapot te maken. Het kan, maar het is geen 'ik tank ppo dus ik rij' verhaal.
    Edit: Blijkbaar heb je toch al wat ervaring lees ik in een andere post... Zot dat je dan zo een "Biodiesel beginnersvraag" stelt.

Er is een Martijn op het forum, dit is net even anders. Om verwarring te voorkomen.
    @wodan, ik vind je antwoord wel typisch voor iemand die het ook niet weet en dan maar verwijst naar het forum. Er is niets 'zot' aan de vraag. Het zijn duidelijke vragen waar ik in het forum (zoals gezegd! geen duidelijkheid kan vinden.

Ik lees aan de ene kant dat biodiesel rubbers/pakk. aantast. Aan de andere kant dat PPO net zo doet. Aan de ene kant dat biodiesel (zoals easy rider ook zegt) dit alleen doet als er nog methanol in zit. Aan de andere kant dat in biodiesel zuurgehalte meespeelt. Over zuurgehalte in PPO kan ik niks vinden. Ik lees ook dat rubbers die enkele weken in biodiesel liggen intact blijven.

Als PPO ook aantast betekent dit dan dat er ook in PPO methanol zit, hahaha...dat lijkt me toch niet. Welke stof in PPO zorgt er dan voor dat dit pakk/rubbers aantast. Toch zuren ? Als het inderdaad de zuren zijn is het logisch dat zowel biodiesel als PPO aantast. Als aan de zuren in biodiesel iets gedaan kan worden waarom dan niet bij PPO.

Ik heb nooit problemen gehad bij GPO gebruikt. Maar ik ken wel iemand die een behoorlijk zwetende (Bosch)pomp heeft op PPO.

Tot nu toe is het voor mij een mysterie wat nu wel/niet.
    Vandaar enkele newby-vragen.
    edited September 2011
    Je moet de zoekfunctie op het forum gebruiken bedoelt Wodan. Meeste vragen zijn al meerdere keren voorbij gekomen.

GPO vreet geen rubbers enz, dus ik ga niet in op je theoretische thesis daarover.
    PPO en GPO vreten wel teflon, daarom verschroevingen altijd met loctite 577 doen.

Biodiesel vreet altijd rubber, methanol is er nooit 100% uit.
    Gewoon rubbers vervangen door Viton, en zoals Easy al zegt brandstofleidingen vervangen door nylon. Dan zit je redelijk safe.

Een condoom is ook safe, maar als je zekerheid wilt moet je gewoon niet n*uken:)

Ik verwacht spoedig een verslag met foto's erbij van je, of je nu op gpo, of op biodiesel gaat.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2011
    Het 'probleem' is dat GPO of WVO of APO een verzamelnaam is en dus uit van alles en nog wat kan bestaan.

Sommige GPO bevat zelfs wat Biodiesel, Diesel en/of andere petroleum derivaten.
    Als daar ketones bijzitten, vreten die ook in op gewone rubber slangen.

Viton (+70% gefluoreerd rubber als ik me goed herinner) is vrij immuun tegen als zulks, evenals nylon (Polyamide) en de varianten ervan.

Praktisch: De meeste rubber slangen worden in het beste geval wat zacht met GPO, idem met Biodiesel en je ziet visueel als je lekken zal gaan krijgen.

Voor dichtingen is het verhaal anders, daar wil je geen zachtere versie krijgen op termijn,
    dus daar is viton de enige meest zekerheid gevende optie.

En ja, lees het forum door en je vindt deze info met meer details.

Enkel in de winter zou ik eventueel voor Biodiesel gaan als gedeeltelijk optie, anders voor GPO en een tweede (verwarmde) tank.
    GPO is op alle vlakken eigenlijk interessanter dan Biodiesel naar mijn mening.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2011
    Iereeen hierboven heeft gelijk of bijna gelijk over de aanmaak en het gebruik van biodiesel.
    Hier mijn standpunten:
    1. Elke diesel kan op biodiesel rijden. MITS de kwaliteit van de biodiesel goed is.
    2. Goede biodiesel is helder, pH neutraal en bevat geen metahnol
    3. Biodiesel is een nog sterker schoonmaakmiddel dan GPO/PPO. Daarom zal het effect op rubber en pakkingen sneller optreden.
    4. Dat methanol rubber aantast is volgens mij niet bewezen, maar better safe than sorry.
    5. Door het oplossend vermogen van vuiligheid door biodiesel lost ook eventueel vuil in je brandstofpomp op. Gevolg: lekkage en revisie/vervanging van je pomp. Dit speelt vooral bij oudere auto's. Ik advisseer iedereen met een wagen met meer dan 2 tot 2,5 ton op de teller, niet op biodiesel te gaan rijden, tenzij hij bereid is een gereviseerde pomp in te bouwen.
    6. Mijn mitsu heeft 3 ton op de teller. Na drie maanden biodiesel was het raak: pomp kapot. Bij demontage bleek, dat er een grote slijtageplek in het huis zat. Oorzaak biodiesel ? Nee, het heeft er al veel langer ingezeten, maar dichtgehouden door viezigheid.
    7. Slappe darmen van biodiesel: ja dat kan. Maar ook bij GPO/PPO. Je hoeft ze niet onmiddelijk te vervangen, maar als je ze vervangt: viton rubber of kunsstof brandstofleiding.
    8. Lekke brandstofpomp door biodiesel: ja dat kan, vooral bij de oudjes. Maar ook bij GPO/PPO. Vervangen van pakkingen door viton rubber en je bent weer klaar. Als hij er toch uitligt: meteen maar een revisie.
    9. Winter ?? Biodiesel kan sneller stollen dan GPO/PPO. Alles hangt af van de oorsprong: blokken frituurvet levert biodiesel, dat stolt bij plus 5. Biodiesel van verse koolzaadolie stolt bij min 15.

Verder. Ik ken (behalve mijzelf) geen regelmatige gebruikers met leiding en pompproblemen, behalve dan ikzelf. Er zijn wel problemen, maar altijd met een uiteindelijk andere oorzaak.

Was ik het milieuprobleem vergeten:
    GPO staat voor mij aan de top vwb milieuverdienste. Je hoeft maar weinig energie toe te voegen om een goed product te krijgen. En het is nog leuk ook om alles uit te vogelen. Biodiesel is minder: 15 % methanol, opwarmen naar reactietemperatuur, etc. Toch kun je er veel aan doen: extreem isoleren van je vetsmelter en reactievat, restproducten naar de vergister voor groen gas, etc.

Mijn keus zou zijn: kies je voor gemak en rijd je korte stukjes: biodiesel. Kies je voor leuk, extreem milieuvriendelijk en rijd je lange afstanden: GPO/PPO. Het prijsverschil is onderhand bijna geen argument meer.

Niek
  • Martijn, Arnhem PPO Burner
    edited September 2011
    Ok
    edited September 2011
    Niek die post van jou is STICKY waardig.

@Martijn, tankje onder de motorkap mag gewoon, de enige apk eis is dat alles lekdicht is.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2011
    Ben het met suzuki eens. Op een eerstvolgende meeting eens de darmen inspecteren en laten keuren op samenstelling?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Persoonlijk heb ik daar niet zoveel belangstelling voor hoor...ik voed mijn darmen graag met een lekker visje dan :-)
    edited September 2011
    IK heb mijn stukje ook even geplaatst bij "inleiding biodiesel" van Tim. Staat ie meteen als sticky.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2011
    [QUOTE=udo;62049]Ben het met suzuki eens. Op een eerstvolgende meeting eens de darmen inspecteren en laten keuren op samenstelling?

Ja, laten we de zaak eens flink anaaliseren :D.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2011
    [QUOTE=easy rider;62080]Ja, laten we de zaak eens flink anaaliseren :D.
    Een online cursus waar we oeh en aah kunnen roepen bij de verschillende materialen is ook OK... ;-)

Ff serieus: Ik weet niet wat er standaard in de VW hangt aan slangen en wil weten hoe het er mee staat....
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    [QUOTE=udo;62085]Ff serieus: Ik weet niet wat er standaard in de VW hangt aan slangen en wil weten hoe het er mee staat....

Gewoon even via VW Deutschland informeren of jouw auto Biosiesel geschikt is.

Standkachels in het oude model Sharan kunnen in ieder geval niet tegen biodiesel de motor wel.
    Wellicht identiek aan de "Zuheizer"/Standkachel van de T4 bussen?
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2011
    [QUOTE=Man@work;62087]Gewoon even via VW Deutschland informeren of jouw auto Biosiesel geschikt is.

VW.nl (Pon) en de lokale dealer weten weinig geschikts te melden.
    De documentatie beweert van niet (bij mijn motorcode).
    Details over welke delen dan zwak zijn heb ik niet gevonden.
    edited September 2011
    Udo,
    kijk hier maar even: www.volkswagen.co.uk/assets/common/pdf/general/biodiesel.pdf
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Bij de sterren-apotheek kun je van elk voertuig op basis van de VIN een uitdraai uit de computer krijgen waarin het DNA staat aangeveven en wat ie allemaal in zijn leven heeft meegemaakt...mits uitgevoerd door een officiele dealert..soms wel makkelijk. Zo zag ik dat mijn E300 die ik uit Drachten heb gehaald oorspronkelijk geleverd was door de dealer bij mij om de hoek ;)
    Oja dat vragen en antwoord krijgen hangt wel vanaf hoe je het vraagt...meestal op vrijdagavond hebben ze wel even tijd voor je, dan is de werkplaats druk bezig met vrachtwagens.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2011
    [QUOTE=Niek;62101]Udo,
    kijk hier maar even: www.volkswagen.co.uk/assets/common/pdf/general/biodiesel.pdf
    Dank, maar nix daarin over de Fox of motorcode BNM. Verder alleen maar negatief ingeval van pompverstuivers.
Sign In or Register to comment.