Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Gestegen GPO prijzen.

tdibertje PPO Burner
edited October 2011 in Olieen
Hallo mede-PPoers,
De laatste tijd heb ik gemerkt dat GPO leveranciers in mijn buurt meer voor hun GPO zijn gaan vragen. Ik ben wel eens benieuwd of andere PPOers dat ook gemerkt hebben.

Groetjes tdibertje.
«1

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    Indirect is dat zelfs door mij duidelijk te merken.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2011
    Correct, Er woedt al sinds twee, drie maanden een vetoorlog.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2011
    Hier het zelfde. Prijzen hangen nu tussen 40 en 55 cent/liter
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Ja tis ziek.... klopt iets gewoonweg nie...
    sommige zaken zit een luchtje aan...het klopt niet. iets probeert iets kapot te maken.

Zo ook onlangs...auto's bij een bedrijf...3 bedrijven moesten biedingen doen.... doe ik bod...ree
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2011
    Zou dit het kunnen zijn;

Eis europa tot x procent bijmengen biobrandstof aan gewone diesel.

Echter door het bijmengen van PPO mag het bijgemengde percentage veel lager zijn.

Misschien dat er meer bedrijven ofzo hierop in zijn gesprongen door PPO aan te bieden aan Shell, BP etc etc. Die hebben er namelijk goed geld voor over.
    Daardoor stijgen de prijzen.

Wat ook zou kunnen is dat China meer opkoopt uit producerende landen. Die vragen vervolgens een hogere prijs voor export naar Europa.
    Gevolg is dat daardoor ook de prijzen stijgen. Van nieuwe maar ook gebruikte olie.

Kortom, dat plantaardige olie steeds meer serieus wordt genomen als energiebron.
    Die grote verwerkers kunnen door hun enorme capaciteit heel rendabel PPO geschikt maken/omtoveren tot biobrandstof.

Misschien dat er door de hoge dieselprijzen afgelopen tijd grote investeringen zijn gedaan in ppo verwerking? En dat nu die investeringen zijn gedaan ze netzogoed lekker doorgaan, ondanks de inmiddels wat lagere dieselprijs.

Dan heb je nog het punt dat speculanten met fossiele olie de prijs onrealistisch hoog opdrijven. Ik lees weleens verhalen over tankers die wekenlang voor de haven liggen te dobberen omdat de speculant wacht op een hogere prijs.
    Omdat de ppo markt toch een link heeft met de fossiele markt zal dan ook de prijs van ppo tot onrealistische hoogte stijgen.

Daarom is het altijd handig om een flinke voorraadbuffer te hebben en flink in te kopen op momenten dat de prijs wat lager is. Maargoed dat is voor de gewone man niet te doen of vaak niet de moeite waard.

edit; maargoed wij klagen over hoge ppo prijzen, de hoge voedselprijzen hebben meer mensen last van...
  • BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
    edited June 2011
    Ik mag in mijn handjes wrijven. Krijg de sojaolie nog steeds gratis van de visboer. Wel trouw ophalen en een lekkerbek bestellen ter plekke natuurlijk. Maar een goed stuk gebakken vis wil ik (en mijn vrouw) natuurlijk niet missen.

Fijn weekend, Ben
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited June 2011
    Ben net bij mijn locaale dealer geweest betaalde eerst rond de 40 cent,
    Maar kreeg nu te hooren dat hij er bij de vetboer 50 cent voor kreeg,dus heb ik de prijs omhoog
    gebracht.
    Ben wijs met mn locaale dealer niet allen voor de olie maar ook voor de vis.
    edited June 2011
    De mijne hebben gelukkig nog nie om opslag gevraagd...maar kan zeker nog komen!

Da speculeren met olie in tankers hoor ik wel vaker...en das nie alleen voor weken..soms echt vele maanden! Personeel op en af...terwijl ie voor anker ligt.Schandalig wel. Alles vr het geld h
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited June 2011
    @furry, en natuurlijk ook voor de rest. tipje van onze kant, ga zelf omhoog met je prijs bij je huidige leverancier voor ze er om vragen. Dat kan je behoorlijk geld schelen. de ervaring leert namelijk, dat je door 5 ct meer te bieden het niet krijgt. Dat geldt dus ook aan de andere kant. Ze laten jou dus ook niet gaan voor 5 ct. dus verhoog op tijd, en wacht niet te lang, zij betalen nu ook 1.40 voor de olie inkoop.
    Wat de berichten zijn die wij horen is dat de biodieselfabrieken te weinig vet en olie krijgen om hun fabriek rendabel ta laten draaien. Er zijn simpelweg te veel grote fabrieken gebouwd voor ons kleine nederlandje. Ze moeten het dus hebben om uit te kosten te raken. krijgen ze te weinig gaan ze zeker dood. het lijkt er dus op dat zij van de bank voor een jaar of twee card-blanc hebben gekregen tot er 1 of 2 van die fabrieken zijn omgevallen. Dan is er voldoende om voor hun te draaien. En dan gaat de prijs wel weer naar beneden. want ze moeten nu verlies draaien, wat dus door de banken moet worden geaccepteerd. maar een fabriek die miljoenen heeft gekost willen ze ook niet op de fles laten gaan, vandaar dit spel neem ik aan. Er zit natuurlijk ook een deel subsidie in, en die gaat ok van zelf verdwijnen, want dat kan de overheid gewoonweg niet blijven trekken.
    Als je dit dus ook aannemelijk kan maken bij je huidige leverancier, dat de prijs maar tijdelijk zo hoog is, en jij altijd een faire prijs wilt geven, maar dat we ons niet volledig in die oorlog kunnen mengen. Dan moet je je klantjes blijven houden. En zo als Er zo vaak heeft gezegd, ga af en toe eens een visje eten bij je leverancier, dat doet echt wonderen. "Lekker visje, moet goede olie zijn :-) " schep een band.
    Nou ik heb genoeg gezegd, dat we het maar vet veel plezier aan houden met z'n alle.
    de drivert
    edited June 2011
    Band is er ook wel idd... mag het ophalen zelfs als ze niet thuis zijn en ga er idd geregeld wat eten. geef sowiezo nu al een stuk meer als ze ooit kregen. De een kreeg 15euro max voor een vat(160L) en de ander gewoon nix...die mocht al blij zijn dat ze vanaf waren. Rond het ook graag af naar boven. Het smaakt iig allemaal goed en zijn vriendelijke mensen die ook geregeld verversen enzo..met nog een hart voor de zaak:) maar zal het vanaf nu dan een stukje hoger naar boven afronden dan idd:)

Greetz!
    edited June 2011
    [QUOTE=Drivertje;60931]...tipje van onze kant, ga zelf omhoog met je prijs bij je huidige leverancier voor ze er om vragen. Dat kan je behoorlijk geld schelen. de ervaring leert namelijk, dat je door 5 ct meer te bieden het niet krijgt. Dat geldt dus ook aan de andere kant. Ze laten jou dus ook niet gaan voor 5 ct....

Elke ondernemer moet een glazen bol hebben om te kijken wat er in de toekomst gaat gebeuren om zodoende zijn bedrijfsstrategie aan te passen.

The Drivert heeft nu ook zo een glazen bol aangeschaft :D
    edited June 2011
    [QUOTE=easy rider;60935]Elke ondernemer moet een glazen bol hebben om te kijken wat er in de toekomst gaat gebeuren om zodoende zijn bedrijfsstrategie aan te passen.

The Drivert heeft nu ook zo een glazen bol aangeschaft :D

geen glazen bol. maar de ervaring ER
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Drivert,

Een fabriek gaat niet meer aan de voorkant betalen, als het aan de achterkant niet uit kan. Zo'n dure fabriek wordt dan domweg stop gezet of gaat failliet. Jammer voor de bank, maar geen enkele investeerder of ondernemer houdt zoiets aan de gang met eigen geld.

In NL moet men idd bijmengen, maar dit mag 50% minder zijn als het gerecyclede olie is. Ik denk dat daar de crux zit.

Ze (de bijmengers) verdienen helemaal niets aan die olie, dus beter duur 50% bijmengen dan nog duurder 100% bij moeten mengen. De vetboeren hebben hiermee goeie handel.

Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2011
    Inderdaad, ik dacht 5% als het gewone olie is, 2.5% als het gebruikte is, dit voor Nederland.
    edited June 2011
    En hoeveel liters diesel zouden er op een dag niet getankt worden in ons kikkerlandje?.....Denk dat we er stijl van achterover zouden slaan....en daar dan die 2.5% van..zijn enorm veel liters per dag!
    edited June 2011
    Ik schat dat als alle plantaardige afgewerkte olie per dag inderdaad een paar procent is van wat er aan diesel wordt verbruikt per dag. Hoeveel procent exact, dat wordt cijfers raadplegen en rekenen...

dat proberen we dus even:

In Belgie:
    Werd er 17.271 ton in 2009 en 18984 ton in 2010 ingezameld aan gebruikte plantaardige olien en vetten samen door Valofrit. Dit zegt echte niets over het beschikbare aanbod.

Die 17271000 kg geeft ons circa 13.5 Milj liter.

In 2009 was het dieselverbruik 8.447.053.675 liter.
    => Er werd ingezameld 0.1598 % gebruikte plantaardige olie tov het verbruik van Diesel... Dus om aan 2.5% te geraken, moet men minimum 15x meer inzamelen dan in 2009 het geval was...
    afgaande op de inzamelhoeveelheid van Valofrit... die volgens mij niet het volledige ophaalplaatje dekt. Maar het geeft je wel al een gedacht.

image
    edited June 2011
    Wat een hoeveelheden h
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Wodan: Wij hebben een haalbaarheids studie gedaan voor Fraxicor (onderdeel Colruyt) vlakbij Brussel. Daar stond een buffer voorraad van 25 miljoen liter frituurolie. Vanuit heel Belgi
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    zie liever de silo's van Inbev :mozilla_cool:
    Wodan, hoeveel liter bier jagen de Belgen er per jaar doorheen?
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Eric: volgens mij zo'n 90 liter per Belg per jaar. Is dus niet zoveel:)
    edited June 2011
    [QUOTE=Ruud S;60951]Eric: volgens mij zo'n 90 liter per Belg per jaar. Is dus niet zoveel:)

Inderdaad, een goede 80 Liter heden ten dage per jaar per Belg...
    80x11Miljoen => 880 Miljoen Liter...

Dus men verrijdt circa 9x zoveel diesel als dat men bier drinkt bij de Belgen...
    edited June 2011
    [QUOTE=Tim;60943]Drivert,

Een fabriek gaat niet meer aan de voorkant betalen, als het aan de achterkant niet uit kan. Zo'n dure fabriek wordt dan domweg stop gezet of gaat failliet. Jammer voor de bank, maar geen enkele investeerder of ondernemer houdt zoiets aan de gang met eigen geld.

In NL moet men idd bijmengen, maar dit mag 50% minder zijn als het gerecyclede olie is. Ik denk dat daar de crux zit.

Ze (de bijmengers) verdienen helemaal niets aan die olie, dus beter duur 50% bijmengen dan nog duurder 100% bij moeten mengen. De vetboeren hebben hiermee goeie handel.

Tim

Dat is ook een goede verklaring voor deze prijzen. getver, dus het is niet tijdelijk?
    de drivert
    edited June 2011
    Tot de overheid weer een wetje of regel veranderd mss?
    Maar als het niet tijdelijk is..brrb..eng vooruitzicht!
    Zo kunnen ze het ons ook moeilijk maken natuurlijk...de grondstof inpikken zodat iedereen een beetje milieu vriendelijker is.... mjah... leuk is het iig niet...en hopenlijk kunnen we het bij onze klantjes blijven krijgen..desnoods door wat meer te moeten geven. Snik!

Greetz!
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2011
    Prijs zal binnenkort wel weer omhoog gaan...

KLM gaat vliegen op used cooking oil
    edited June 2011
    Men zegt:

"Het kostenniveau van biobrandstoffen moet substantieel en structureel omlaag. Dit kan door innovaties, samenwerking en de juiste wetgeving die biobrandstof in de luchtvaart stimuleert, maar wel met oog voor eerlijke concurrentie. We moeten echt gezamenlijk blijven optrekken om continu over verantwoorde brandstof te kunnen beschikken".

Gaat lekker als men al zulke bedragen voor de GPO gaan geven... uiteindelijk is, zoals altijd, de kleine man weer de pineut... ok, met zoveel zijn we niet...en daarom vergeet men ons clubje ook wel. Das vaak ons geluk..maar nu onze pech...kunnen we gaan strijden met de grote mannen. Maar zolang onze leveranviers het ons blijven gunnen, hebben we iig altijd ons milieu voordeel nog. Ook al kost het ons dan meer.

Denk dat er hoe dan ook veels te weinig gebruikte frituurolie/vet is voor de wensen die men heeft... die 2.5% biodiesel, die kerosine....zo'n kist drinkt tonnen en tonnen....op een dag! Denk dat dat ding bij het opstijgen al genoeg verstookt om een jaar op te rijden voor mij. Waar gaan ze het vandaan halen.... strax nwe wetgeving.. iedereen moet minimaal zoveel frituren, en elke dag verversen:D

Greetz!
    edited June 2011
    Waarom zijn er geen strengere regels voor het verbruik van die vliegtuigtoestellen? Als men 10% zou kunnen besparen op het verbruik van de huidige toestellen (deels ook door een nog betere planning van vertrek en landen) is men al een pak verder op meerdere vlakken dan dat men op hoge hoogte wat brandstof van plantaardige oorsprong gaat verstoken...
    Al dat BIO gedoe is uiteindelijk enkel bedoeld om of reclame te maken, of om direct of indirect nog meer geld in het laatje te krijgen...
    edited June 2011
    Wodan,

Laat ze lekker. Dan is heb nog sneller op en in het hele verhaal over.

Tim
    edited June 2011
    Even wat feiten:

verbruik Douglas DC10:

Verbruik taxieen: 62 liter per minuut
    Verbruik tijdens start: 10 liter per sec
    Verbruik gemiddeld tijdens vlucht: 9750 liter per uur
    Tankinhoud: 146.174 liter

Er wordt nergens beschreven wat het percentage biokerosine is maar laten we eens uit gaan van 5%, wat ik al redelijk hoog vind.

Vluchtje Amsterdam parijs duurt 1 uur das dan 487,5 liter biokerosine per vlucht. Men maakt 200 vluchten dan kom je in totaal op 97500 liter biokerosine in 6,6 maanden tijd dat is dan 14772 liter per maand, dat valt wel mee toch?

Als ze nu puur gaan vliegen op het spul gaat er in totaal 1.930.500 liter doorheen in 6,6 maanden tijd, zie dat maar eens ergens vandaan te halen. Pure onzin dus.

'T is dus geen wetenschappelijke doorbraak of substanti
    edited June 2011

want dan kunnen ze hun CO2-doelstelling afvinken.

en daar gaat het om. greenwashing.
    edited June 2011
    Dacht ergens 50% gehoord te hebben..en ze maken zo mooi reclame met: het mag dan wat meer kosten, maar we doen graag wat voor het milieu..oftwel..we kopen dat kleine klesje wat er is op voor TE hoge bedragen enkel om positief in het nieuws te komen omdat wij wat voor het milieu doen.. alsof ze het wiel hebben uitgevonden....en wij, die al jaren ons best doen om goed voor het milieu te zijn, en best substanci
    edited June 2011
    [QUOTE=ericzwiep;61177]en daar gaat het om. greenwashing.
    Exact!
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    [QUOTE=easy rider;61170]Even wat feiten:

verbruik Douglas DC10:

Verbruik taxieen: 62 liter per minuut
    Verbruik tijdens start: 10 liter per sec
    Verbruik gemiddeld tijdens vlucht: 9750 liter per uur
    Tankinhoud: 146.174 liter.

9750 liter per uur :shock: lijkt veel voor de (eko)leek die graag schreeuwt dat vliegtuigen enorme vervuilers zijn.

Totdat je bedenkt dat je daarmee dik 800 km/h gemiddeld gaat.
    Dan kom je op 12.2 liter per km maar w
    edited June 2011
    Man@Work,

Vliegtuigen zijn enorme vervuilers. Dit heeft niets met eco-leken te maken, is gewoon een feit. Het overgrote deel vluchten is volstrekt zinloos.

Ik hoef niet zo nodig een weekeinde naar Parijs, om daar met m'n lief te eten. Hier in het dorp zit ook een goed en romantisch restaurant. Dus om gemiddeld 800 keer sneller op lokatie te zijn verbruikt het vliegtuig 800.000x zoveel dan mijn fiets.

Excel terreur, het is maar net hoe je het ziet.

Tim
    edited June 2011
    Inderdaad, iedereen moet voor zichzelf een beetje een afweging maken hoe hij relatief zuinig omspringt met energie.

We moeten men z'n allen eens stoppen de rekening van een ander te maken, iedereen mag doen wat hij denkt en vindt dat verantwoord is,
    zolang de andere medemens maar geen direct serieus nadeel ondervindt...

Men (de media) maakt onze rekening en als reactie gaan wij de rekening van anderen gaan maken, iets wat in mijn ogen compleet verkeerd is...
    Waar is onze vrijheid en de plicht om zelf verantwoording naar onszelf en onze medemens af te leggen naar normale waarden en normen?

Gezonde rechten EN plichten op ieder vlak, dat is iets waarvoor ik pleit...

En wie ben ik om commentaar te hebben op iemand die het vliegtuig, de TGV of boot neemt om in mijn ogen wat zinloos in Parijs te gaan eten met zijn lief?
    Als dat die twee mensen echt gelukkig maakt, wat voor nadeel hebben wij daarvan?
    Wie weet is het de enige reis die ze doen in 10 jaar, wat weet ik daarvan en waarvan zou ik het recht halen hun daarvoor te becommentar
    edited June 2011
    Wodan,

Zit je nu mijn rekening op te maken? :mrgreen:

Edit: Toch deel ik je verhaal niet helemaal. Als iedereen de vrijheid heeft om maar te doen wat ie goed dunkt, gaat het (zoals nu) ook mis. Als je niemand zou aanspreken op z'n gedrag, zou men zich ook veel minder snel geneigd voelen verantwoordelijker te handelen.

En wie bepaald die gezonde rechten en plichten? Daar ga je al weer (be)oordelen, rekeningen opmaken en commentari
    edited June 2011
    Ik gun iedereen zn vliegvakanties, vind het zelf ook wel fijn om te vliegen..hoewel ik een vlucht in een sportvliegtuig veel leuker vind...een commerci
    edited June 2011
    @Tim: Ik bedoel het allemaal niet zwart wit, ik wil enkel wat tegenwerk bieden aan wat er continue overal te lezen is op fora dat het telkens de ander is die dit en dat moet en niet meer mag...
    Terwijl we beter voor onze eigen deur vegen ipv naar de stoep van de buurman te kijken...

Ik ben het dus helemaal niet eens met: Jij moet met een 'groenere' auto rijden voor het milieu enz... Geef gewoon zelf het goede voorbeeld en ga met de fiets als dat kan...

Dus mijn oproep: Stop het gekak op anderen :D :D
    edited June 2011
    Back on topic:
    Voor degenen, die de oorzaak van de gestegen prijzen willen achterhalen:
    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2011-197.html#d33645e387
    edited June 2011
    aparte rekensom in dat stukje, mag wat kosten blijkt zeker :confused:

5.2.2 Audit

Voordat biobrandstoffen (waaronder biogas) in het register als duurzaam kunnen worden aangemerkt, dient een audit te worden uitgevoerd door een onafhankelijke deskundige. De eerste keer dat een lading (vloeibare) biobrandstoffen van een bepaalde herkomst wordt beoordeeld zal dit naar verwachting ongeveer twee dagen ad circa € 200,– per uur kosten, een audit van een Nederlandse biogasinstallatie kost ongeveer een dag.

• hautessahautessa PPO Addict
    edited June 2011
    [QUOTE=ericzwiep;61216]aparte rekensom in dat stukje, mag wat kosten blijkt zeker :confused:

Ik zou zeggen: verhuur jezelf!:D:D:D
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2011
    Per persoon schijnt een vliegtuig 1 op 30 te lopen heb ik ooit gelezen. Zuinig dus vergeleken met een auto. Blijft alleen de vraag of de vlucht nut heeft.
    edited June 2011
    per persoon 1 op 30..dus als ik met mijn auto met zn 2en rij haalt ie ook 1 op 30...en de auto v vriendin 1 op 22 ... 1 op 88 dan per persoon als je met 4pers rijdt:)..

Maar ok..1 op 30 pp is niet extreem op zich...dat moeten we toegeven

greetz
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    Mijn bron is ook omhoog gegaan, van 30ct naar 50ct
    edited August 2011
    [QUOTE=suzuki;61937]Mijn bron is ook omhoog gegaan, van 30ct naar 50ct

Hoe weet die bron dat de marktprijzen zijn gestegen als je de enige bent die daar komt? Meestal krijgt een conculega niet eens omdat het bestaande kontakt gewoon gerespecteerd word.
    edited August 2011
    De bron deel ik met Ericzwiep en de onvermijdelijke vetboer.
    Die vetboer is meer gaan geven, dus zijn wij ook de sjaak helaas.

Wel ga ik maar weer eens wat kleine loempia bakkers benaderen, en die 30ct bieden.
    edited August 2011
    Hautessa,
    heel simpel: de vetsmelters gaan gewoon iedere patattent, restaurant en viswinkel langs en bieden een forse prijs. Het kan toch wel uit, sinds de bijmengbiodiesel uit gerecycled materiaal dubbel telt.
    Niek
    edited August 2011
    Ik heb het geluk dat 1 van mijn bronnen (de grootste) die vetsmelters pure maffia vind en daar heeft ie nog gelijk in.

Dat is dan ook mede de rede dat ie naar niemand anders gaat ook al zou hij daar meer krijgen voor zijn gebruikte olie.

Een andere reden is dat ie uit het zelfde dorp komt als waar ik mijn huis aan het bouwen ben en mijn werkplaats heb en hij mij het dan ook gewoon gunt.
    edited August 2011
    Vandaag gehoord bij mijn belgische bron dat ie 80€ per vat van 100L krijgt.
    Ik moest even gaan zitten. :mozilla_cry:
    edited August 2011
    We hebben wat Italianen nodig, kunnen die de visboeren an offer they cannot refuse doen:)

Of de concurentie uitschakelen:)
    edited August 2011
    [QUOTE=wodan;61946]Vandaag gehoord bij mijn belgische bron dat ie 80€ per vat van 100L krijgt.
    Ik moest even gaan zitten. :mozilla_cry:

Dan moet er haast wel subsidie op zitten...
Sign In or Register to comment.