Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Biodiesel processor

mondeo_diesel PPO Newbie
edited January 2006 in Biodiesel
Hallo,

Wie heeft er zelf een biodiesel processor gemaakt? het lijkt mij dat dit goed te doen zou moeten zijn. Ik vind echter alleen maar engelstalige sites over dit onderwerp. En mijn engels is niet goed genoeg omdit te begrijpen. Dus mijn vraag wie heeft zo 'n ding gebouwd? en zou wat kennis aan mij willen overdragen?

groet

mondeo_diesel

Comments

• ptr1968 PPO Wannabe
    edited January 2006
    http://www.bioking.nl/zelf_biodiesel_maken.htm
    staat stap voor stap beschreven, apparaat is ook te koop maar nogal prijzig.
    Het schijnt dat je zelfs gebruikte frituurvet kan gebruiken....

Peter
  • Greggy PPO Burner
    edited January 2006
    Ik heb hier thuis nog biodiesel gemaakt, maar dan op kleine schaal met labo materiaal. (gelukkig kon ik dit in kosten van mijn firma steken)

Ben ook begonnen aan een grotere processor die ongeveer 30liter per keer aankon, maar heb er niet echt mee doorgedaan. Het duurt bijna 1 week vooralleer je biodiesel gewassen is en ik heb zoveel geduld niet.

Belangrijkste is dat je olie-methanol-NaOH mengsel rond de 50°C blijft en dat je constant roert gedurende 1H.
    Ik heb in een winkel (die gerief verkoopt om zelf bier en wijn te maken) een vat gekocht met een ingebouwd verwarmingselement. Het roeren deed ik via een boormachine met een verfmenger eraan.
    Het wassen gebeurde in een vat met een kraantje wat ik ook in die winkel had gekocht.

Als je echt een handige harry bent, dan kan je mooie processoren maken, zoals ze te zien zijn op menig website. (bijvoorbeeld http://www.journeytoforever.org/)
    Helaas in het engels.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust, maar ik weet ook niet direct een site over biodiesel in het Nederlands.
  • mondeo_diesel PPO Newbie
    edited January 2006
    hallo Greggy

Waarom duurt het wassen zo lang? en heb jij toevallig ook foto,s van de spullen die je gekocht hebt ? de bezwaren die jij hebt dat het lang duurt is voor mij niet zo erg. Ik zou dus als het mogelijk is graag wat foto's zien van jouw spulletjes.

alvasr bedankt.
  • Greggy PPO Burner
    edited January 2006
    mondeo, het wassen duurt zolang omdat wanneer water en je NaOH+methanol oplossing in aanraking komen, er zeep gevormd wordt.
    Die zeep (fijne witte vlokken) blijft nogal lang in de biodiesel drijven en duurt vrij lang vooralleer het uitzakt. (enkele dagen) Je wast de hele boel best 3 maal, waardoor je dus gemakkelijk 1 week bezig bent.

Wat de foto's betreft, heb ik er geen genomen, maar ik kan er wel enkele nemen en online plaatsen. Van zodra het gebeurd is, zal ik hier de link posten.
Sign In or Register to comment.