Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Schade aan IP door ijzerzeep.

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited February 2013 in Algemene Techniek
[wellicht dat dit bericht de status "belangrijk" kan krijgen]

Naar aanleiding van het stuklopen (lees asbreuk) van de IP van Soapwater in deze draad het volgende.

Na mij verdiept te hebben in het fenomeen "ijzerzeep" waarbij ik veel gelezen heb op duitse en Amerikaanse fora maar ook naar aanleiding van vervuiling van mijn eigen 1 tank systeem ben ik (en anderen) tot de volgende conclusie gekomen.

Ijzerzeep is een combinatie van metaaldelen, hoofdzakelijk roest en vergumde PPO en of ingedikte glycerine.

Ijzerzeep onstaat door een elektrolyse proses in het PPO systeem en met name in de injectiepomp. Dit elektrolyse proses komt op gang doordat er water en zout in de gefilterde gebruikte olie (GPO) zit. Het elektrolyse proses zorgt er voor dat metaaldelen binnen het systeem gaan roesten en minder edele metalen worden opgevreten. Tevens wordt er vergumde PPO en of ingedikte glycerine in systemen gevonden die vaak WW's en leidingen doet verstoppen. De los "geweekte" roestdeeltjes kunnen tussen de draaiende delen van de IP komen te zitten waardoor de pompas breekt.

Hoe komt zout nu in de goed gefilterde GPO. In GPO zit ALTIJD zout, afkomstig van zoute vis en en zout wat op de frieten gestrooid wordt in de patatzaak. Vaak hangt de bak met patat net boven de frituur en daar strooid men zout op de patat maar meestal gaat de helft er naast zo de olie in. Het zelfde geld voor snacks zoals frikandellen en kroketten, die zitten stampvol zout.

Hoe komt water nu in de goed gefilterde GPO. In GPO zit normaal gesproken geen water maar als de gefilterde GPO redelijk wat dierlijke vetten bevat dan kan dit vet vocht bevatten. Als men nu op zelf gefilterde GPO rijdt wordt de tank in veel gevallen goed warm. Bij het afkoelen van de tank als men bijvoorbeeld snachts de auto weg zet dan wordt er vocht vanuit de buitenlucht aangetrokken zo de tank in. Zo kan je dus behoorlijk wat water in je tank krijgen welke vervolgens het reeds aanwezige zout in de olie aan gaat trekken, dit omdat zout zich meer thuis voelt in water dan in olie.

Dit zout water wordt vervolgens samen met de GPO rond gepompt in het systeem alwaar zich een elektrolyse proses gaat voltrekken met alle gevolgen van dien.
«1

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited October 2010
    Dank.

Hoe de elektrolyse te stoppen/verminderen?
    Alles aarden?
    En/of toch opofferingsmetaal plaatsen?

(dit naast het verbeteren van de GPO)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Apart, Soap rijdt toch merendeel op KZO van de boer. Dus het beetje GPO waar Soapwater op reed is de oorzaak, als ik het goed begrijp.

Hoe kan het dat in mijn CaddyEd systeem nauwelijks vervuiling zichtbaar is?
    Deze heeft bijna alleen maar GPO gezien. En de ombouw zit er bijna 100.000 km in.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Hierbij foto's van de filterkop die 30.000 km in de Saxo dienst gedaan heeft.

Op het eerste gezicht zit er iets bij de onluchtschroef.
    image

Als je verder kijkt zie je dat er ook iets op de "blindstoppen" zit.
    image

Na demontage van alle bouten en stoppen blijkt dat alleen de "blindstoppen vervuild zijn en dat de banjo's zo goed als schoon zijn.
    image

Het spul zit ook niet vast: je veegt het er zo uit. Het metaal lijkt niet aangetast.
    image

De stelling, dat het onstaat op plekken waar de GPO stilstaat en er contact met zuurstof is, lijkt op te gaan.

Doordat ik eigenlijk geen aantasting van het materiaal heb waargenomen en het zich gemakkelijk weg liet vegen, krijg ik een vermoeden van een katalyserende werking van bepaalde materialen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat op de plekken met veel stroming de vervuiling het filter ingespoeld is.

Het precieze mechanisme van het ontstaan is
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Idee,

Als je de GPO nou zou wassen, zo dat ook bij de biodiesel gebeurt, dan ben je het zout toch kwijt na het uitzakken ?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Ingmar,

Daar is hier en daar wel wat over te lezen, maar minder eenvoudig uit te voeren. Dit is een mooie:

Dewatering WVO - Forums

Echter je moet super, ultra of euro95 zeker zijn dat je het water er weer uit haalt. Dat kost energie!

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2010
    [QUOTE=ingmar;58138]Idee,

Als je de GPO nou zou wassen, zo dat ook bij de biodiesel gebeurt, dan ben je het zout toch kwijt na het uitzakken ?
    Als het zout dan makkelijk migreert naar het water, voor een significant genoeg deel van de totale hoeveelheid zout, dan zou dit een oplossing/workaround kunnen zijn.
    edited October 2010
    Beste Udo....het heeft voor mij weinig toegevoegde waarde door als een soort "ervaringsdeskundige" naar voren te treden en mijn vraag in andere minder "down to earth" bewoording te posten en er feitelijk niets aan toe te voegen.

Dat is in mijn mening niet hetgene wat we hier in essentie proberen te bereiken met zijn allen, en dat is je al meer verteld.

Als je nu een compleet doordachte oplossing had geponeerd dan was de zaak anders geweest, echter dat doe je helaas nu ook weer niet.
    Zie jij nu eerst maar dat je die yerrycans schoon krijgt en kom daar met de gouden tip.

Lees ook voor de gein (nog)eens de reactie van Tim door, daar vindt ik wel waar ik en anderen met mij naar opzoek ben....en is ook van toegevoegde waarde.

I Rest my case....

:(
    edited October 2010
    [QUOTE=Man@work;58137]Hierbij een oproep aan alle gebruikers van universele filterkoppen om eens de blindstopen los te draaien en deze eens te inspecteren.

Maak s.v.p. een paar foto's en post deze met vermelding van:
    • de soort olie waarop gereden is,
    • het totaal antal PPO-km met deze stoppen er in en
    • het filterwisselinterval

Komt voor elkaar.

Ook nog erbij vermelden: wel of geen filterverwarming? Wel of geen KGR? Tankverwarming en hoe?
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2010
    Hier is de filterkop niet zo erg lang geleden (qua rijden) vervangen zoals ik heb gepost.
    Welk ander deel van het systeem zou ik dus kunnen bekijken qua ijzerzeepvorming?

Udo
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2010
    Nou, dat is een heldere analyse van ER en M@W. Oorzaken dus:
    water, zout, glycerine, lucht.
    Ik doe ook ee duit in het zakje om te kjken of ik het goed begrepen heb
    1. Water. Zoals bekend is het uiterst belangrijk om geen water in je brandstof te hebben. Branstoffilters hebben meestal een aftapplugje om het water af te tappen. Heb je water in je brandstof en dat water komt in je hete IP, dan ontploft het water en slaat kleine kratertjes in je alu delen van je pomp. Om het water uit je GPO te halen is slechts 1 eigenschap voldoende: geduld. Minimaal twee weken laten bezinken. Dan neemt het water meteen het eventuele zout mee.
    Als je geen water in je brandstof hebt, kan er dan tocht water bijkomen. Ja. ER heeft daar gelijk in, zeker als er gewerkt wordt met een lange open retour. Daardoor wordt de tank opgewarmd. Warme lucht neemt water op en als die warme lucht weer afkoelt, geeft hij het water weer af en dan valt het in de brandstof. Een tweede remedie ter voorkoming van water in de tank: je tank verwarmen EN isoleren. Het isoleren is nodig om afkoeling (en dus afgifte van water) te voorkomen.
    2. Zout. Er hoeft geen zout in je APO te zitten, maar dat hangt wel af van de bakmethode van je visboer. Bij een frietboer idem, maar daar is de kans wel groot: frietboeren hebben de neiging reeds gebakken (en gezouten) frieten nog een keer op te warmen. Om het zout eruit te krijgen, zou het dus prettig zijn als er wat water in de olie zit. Dan kun je het rustig en met veel geduld uit laten zakken. Om de uitzaksnelheid te bevorderen, kan je de APO opwarmen. Om geen probleem met zout te krijgen, moet je een afspraak maken met je leverancier.
    3. Glycerine. Glycerine ontstaat, als je PPO verhit in een basisch milieu. Glycerine (als het al in je APO zit) zakt uit, omdat het zwaarder is dan olie. Ook hier geldt: veel geduld met uitzakken. Glycerine loopt overigens gewoon door je filters. Het is m.i. zelfs mogelijk, dat de glycerine zich in je brandstofsysteem in een basisch milieu in combinatie met zout ontwikkeld. Heel erg weinig, maar toch.
    4. Lucht. Zodra er ergens in het brandstofsysteem lucht toetreedt, is het effect direct duidelijk: de plantaardige olie gaat verharden, idem dito voor de glycerine.
    5. Naast de genoemde factoren van vervuiling is er nog een. Vervuiling door kleurstoffen en minikruimels. Alles wat kleiner is dan 1 mu gaat bij gebruik van een apolair filter door het 1 mu filter. De meesten van ons gebruiken apolaire (kunsstof) filters. De restjes kun je vaak zien als bezinksel onderin je filterhouder. Het laat zich eenvoudig verwijderen en valt niet niet te verwarren met verharde GPO/Glycerine.

Ergo conclusio:
    Hoe vervuiling te voorkomen:
    1. geduld bij het maken van GPO
    2. Kortgesloten retour
    3. evt verwarmde EN geisoleerde brandstotank
    4. Kritisch op inname van APO
    5. Perfect gesloten brandstofsysteem.
    6. Ben je niet zeker van de kwaliteit van je GPO: laat een zouttest uitvoeren en doe de pantest (water).

Zoals eerder gezegd. Ik heb zelf nooit last van ijzerzeep gehad, behalve lichtbruin bezinksel (geen roest) mijn filterhuis. Maar ik heb dan ook voldaan aan alle voorwaarden.

Niek
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Mijn gegevens:

Ik had een 2T-systeem met KGR via filter.
    Km-stand ombouw +/- 60.000
    Filterwisselinterval +20.000
    Gebruikte olie 90% KZO, 10% homemade APO (schatting) van verschillende bronnen (vooral vrienden/famillie/containerpark

Ik geloof wel dat dat zout er iets mee te maken zou kunnen hebben, maar zoals caddy ed aangaf, heb ik slechts 10% APO gereden en hij 100%. In de KZO van de boer zit geen zout (veronderstel ik)
    Zou het in mijn (en ER's) geval niet meer om lucht gaan?
    Het is een feit dat olie (KZO zeker) een dikke koek wordt als het in aanraking met lucht komt. Onder mijn thuistap ligt een dikke koek (lekje zou eens gedicht moeten worden).
    Ik had ook kleine lekkages aan de WW-aansluitingen, maar omdat ik nooit lucht in de KGR had, dacht ik dat er geen probleem was. Misschien is een minimale hoeveelheid toch voldoende om over een langere periode problemen te geven?

Ik ga in elk geval op regelmatige basis mijn systeem inwendig inspecteren om dit in de toekomst te voorkomen.

Er, spoelde je al met diesel voor je deze troep aantrof of ben je dat pas achteraf geen doen? In mijn ppo- systeem is namelijk nooit een druppel diesel geweest.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2010
    Om er achter te komen of er zout in je GPO zit zou je eerst de GPO moeten wassen met water zoet kraanwater. Dan zal het aanwezige zout in het water trekken en naar de bodem zinken. Vervolgens moet het water afgetapt worden en zal je een geleidingstest moeten doen met bijvoorbeeld een Ohm meter. Als referentie kan je de geleiding van zoet kraanwater nemen en vervolgens kijken of de Ohmse waarde van het zoute water lager is.

Ik denk dat zomaar 2 pennen van een universeelmeter in het water steken niet echt gaat werken, wellicht moet je 2 plaatjes aluminium aan de pennen maken en dan moet er ook nog gekeken worden naar de onderlinge afstand van de platen.

Wellicht dat CaddyEd hierin kan adviseren?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2010
    Hum, gewoon proeven van het lichtbruin geworden water vertelt ook meestal veel ;)
    Vaak smaakt het naar bouillon... en als het zuur smaakt is de olie enkel waard om
    te veresteren...
    edited October 2010
    [QUOTE=soapwater;58157]...Het is een feit dat olie (KZO zeker) een dikke koek wordt als het in aanraking met lucht komt....

Ik heb zelfs een Oventrop brandstofontluchter in mijn systeem staan. Voor zover ik weet heb ik nooit lucht in mijn systeem mede omdat ik onder 65C IP temp met gesloten KGR rijdt en boven 65C gaat de retour open naar de tank.

[QUOTE=soapwater;58157]...Er, spoelde je al met diesel voor je deze troep aantrof of ben je dat pas achteraf geen doen?...

Spoelen ben ik pas gaan doen toen ik die meuk ontdekte. Onlangs heb ik nog een filter gewisseld en daarin vond ik een soort van snot achtige brei.
    edited October 2010
    Spoelen?

Bedoelen jullie hiermee: "af en toe in een bija lege tank een tiental liters dino tanken en die ook weer bijna helemaal op rijden" ?
    edited October 2010
    Spoelen is bij mij 1X op de 10.000 kilometer 1 tank diesel er door jagen.
    edited October 2010
    Ik rij 2 tank en als de wagen dus lange tijd NIET rijdt, zit het ganse systeem gevuld met Diesel + 10% PPO.
    Bij de laatste filterwissel, zag ik tussen de filterlammeltjes iets dat qua vorm en
    kleur leek op de hars welke je ziet bij een (japanse) kerselaar als die een 'wondje' heeft.

Als ik eens tijd heb, ga ik eens in de IP kijken, want daar zitten stalen deeltjes in welke wel eens
    zouden kunnen gaan roesten...
    edited October 2010
    [QUOTE=wodan;58164]..Bij de laatste filterwissel, zag ik tussen de filterlammeltjes iets dat qua vorm en kleur leek op de hars welke je ziet bij een (japanse) kerselaar als die een 'wondje' heeft...

Exact, een soort "boomsap" zeg maar. Dat heb ik en soapwater dus ook in het systeem.
    edited October 2010
    [QUOTE=easy rider;58163]Spoelen is bij mij 1X op de 10.000 kilometer 1 tank diesel er door jagen.
    Check! dan doe ik dat over twee weken als de Benz voor de APK gaat.

Weet er iemand of de malheur aan de IP enkel bij de RP IP's voorkomt of ook bij de lijn-IP's ?
    edited October 2010
    Man@Work,

Zou kunnen. Onder druk veranderen sommige stoffen of vormen zich bepaalde stoffen. Echter dan is weer niet te verklaren waarom het ook in je filterkop zit.

Ik ben van mening dat het water en zouten zijn, wellicht in combinatie met zuurstof, die dit veroorzaken.

Tim
    edited October 2010
    Hier twee foto's van de blindstop die op een ingang van de filterkop zit:

image
    image

Nauwelijks aanslag zichtbaar. Ik was best verrast, omdat ik meer vervuiling had verwacht, aangezien de berichten hiervoor.
    • Voornamelijk gereden op GPO met 1 tot 2 maanden bezinktijd
    • Is al 90.000 PPO-km-ers in gebruik
    • Filterwissel interval meestal rond de 15.000km, het huidige filter zit er nu al 25.000km op geschroefd.
    • VW oliekoeler als filterverwarming
    • Twee jaar KGR met ontluchter op de retour gereden, nu een halve KGR met ontluchting op de retour naar de tank
    • De tankverwarming is een 12V dompelaar(voor in de winter), nu met de retour naast de aanzuiging erbij
    • Ik rij 2-tank en voornamelijk lange ritten van +- 150km
    edited October 2010
    [QUOTE=CaddyEd;58174]...Voornamelijk gereden op GPO met 1 tot 2 maanden bezinktijd...

Zou hem hier de truuk zitten?

Soortelijke massa van plantaardige olie ligt tussen 900/950 kilo per M3.
    Soortelijke massa van zout is 1500 kilo per M3.

Zout moet dus uit zakken in de plantaardige olie en het zou dus best kunnen zijn dat dit een maand of twee duurd.

Ik gooi direct de olie door de filters zonder bezinken en ik heb diezelfde meuk in mijn systeem als Soapwater echter hij rijdt veelal op KZO, zit er dan ook zout in KZO, ik kan mij dat niet voorstellen.
    edited October 2010
    Zout in de PPO ?? Probeer maar eens zout op te lossen in PPO. Gaat je niet lukken. Dus er moet water in zitten. Geen water, geen zout. Water uit laten zakken, dan is ook het zout weg.
    Niek
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2010
    mijn bezink tijd is heeeeeeel lang minstens 3 maanden.
    ik denk dat dat het geheim is .

heb nu een monster staan waar dus geen bezinksel meer in zit
    heeft 6 maanden bezonken en staat nu 3 maanden in een potje
    niet te zien .

dus volgens mij is dit het geheim voor goede gpo
    LATEN BEZINKEN mmmmm volgens mij heb ik dat al vaker gehoord:rolleyes:

dyssie
    edited October 2010
    Mag ik nog een klein duitje in het zakje doen:
    Op de fotoootjes, zie je ook, dat ijzeren delen iets roestig zijn. Roest betekent zuur en een medium: water. Dat duidt dus op slechte herkomst van je GPO. PPO wordt zuur als er te lang in gebakken is. Dat doen de meeste frietboeren.
    Niek
    edited October 2010
    Ik moet toegeven dat dat bezinken bij mij ook niet al te serieus genomen werd. De olie staat hier enkele maanden tot de jerrycans vol zijn, maar ik giet er altijd gewoon bij en daarna giet ik de jerrycan leeg in de filterzak tot ik de meeste schone olie heb. De drab laat ik meestal gewoon zitten, maar door het gieten komt er altijd wel wat mee natuurlijk. De kans is dus groot dat we het niet serieus genoeg doen, dat filteren...
    edited October 2010
    Even in aanvulling op het spoelen met diesel....iemand hier ervaring mee ?
    Diesel Purge Mercedes diesel maintenance tips
    Soort diesel-dialyse.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2010
    Allerbeste Ingmar,

[QUOTE=ingmar;58141]het heeft voor mij weinig toegevoegde waarde door als een soort "ervaringsdeskundige" naar voren te treden en mijn vraag in andere minder "down to earth" bewoording te posten en er feitelijk niets aan toe te voegen.
    Die interpretatie is niet voor mijn rekening en mijn geschrijf is zeker niet zo bedoeld, dus hoe kom je er bij?

Ik probeer te doorgronden wat er aan de hand is (reeds door anderen geponeerd n.a.v. discussie op de meeting) en wat er aan gedaan zou kunnen worden met mijn inderdaad beperkte kennis en ervaring.
    Tot nu toe bleek hier dat aanpakken bij de bron het beste werkt.

Achteraf problemen oplossen is afhankelijk van een aantal factoren die ik wederom niet zo goed kan inschatten. Bezinken wel een beetje, maar hoe goed zakt water nu echt uit? (kleine bolletjes in de olie) Met of zonder zout?

Dan is er nog de elektrolyse die gedempt zou kunnen worden. Is een stukje opofferingsmetaal effectief om nadelige effecten (roestvorming, voor in de zeep) te minimaliseren? Welke metaal en hoe/waar te plaatsen?

Het luchtdicht/lekdicht maken/houden van het systeem spreekt voor zich, evenals het weghouden van water.

Het gestruktureerd afgaan van alle mogelijkheden (waartoe ik hierbij een poging deed) zou iedereen (ook mensen met noodgedwongen minder perfeckte olie) last kunnen besparen.

Het schrijfsel waarop je reageerde bracht daartoe een afhankelijkheid in kaart die nog steeds niet goed beoordeeld is (of ik heb iets gemist). Hopelijk plaatst dit het e.e.a. voldoende in context?
    edited October 2010
    JA

Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Of het iets bijdraagt tot de discussie, geen idee. wat het is, geen idee.
    kan paneermeel zijn, maar kan ook roest van de oliedrums zijn.
    Anyway, dit heeft nog niet de binnenkant van een IP pomp gezien.
    image
    Na goed bezinken en filteren, overblijfsel van/uit 160L vat .
    Dit overblijfsel is daarna nog eens door het filterpapier van easy gegaan.
    Onder kan je zien dat het filterpapier nog fijner filtert dan de meest gebruikte kunststof 1mu kaarsfilter.

image
    boven is het filterpapier met zwarte merkje, onder is het filterpapier met rode merkjes (wat meer tegenhoudt)

Jaja, ik maak haast met het openschroeven van de IP.
    edited October 2010
    Zwiep,
    Het spulletje wat in de fles langzaam naar beneden zakt is mayonaise: een "mengsel" van olie en water.
    Niek
    edited October 2010
    Oke! mare, tzal ook wel iets meer zijn dan olie en water. Kom het in al mijn gietkannen/reserve flacons tegen. En die worden toch gevuld vanaf een tappunt dat 40 cm boven de bodem zit.
    Het goedje gedraagt zich in vergelijking tot als je een druppel inkt in het water laat vallen (no stir).

Valt me op zich niet tegen, als dat al het water is wat in de GPO zit na bezinken van ik schat 3-400L.
    edited October 2010
    [QUOTE=Tim;58204]JA

Tim
    :p ben blij dat er iemand is die mij tenmiste begrijpt, dan heb ik het waarschijnlijk toch goed uitlegd.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2010
    [QUOTE=ingmar;58212]:p ben blij dat er iemand is die mij tenmiste begrijpt, dan heb ik het waarschijnlijk toch goed uitlegd.
    Maar dan is nu de vraag wat we met de verschillende deeloplossingen aankunnen.
    Wassen van de PPO om zout etc te verwijderen is lastig i.v.m. het drogen van de olie.
    Qua elektrolyse verminderen heb ik nog geen input gezien van een ervaringsdeskundoloog.
    Qua bezinken, de aanpak bij de bron, is er wel aardig wat bewijs.

Dus valt er nog wat te beredeneren qua elektrolyse?
    Of zou ik ergens bij mijn motorblok moeten kijken? (30K op GPO, filters inclusief houders helaas al eens verwisseld)
    En als er wat te zien is de volgende 30K met een opofferingsmetaaldingetje rijden?
    edited October 2010
    .....
    edited October 2010
    Gisteren heb ik de koppelingen van m'n thuistap uit elkaar gehaald omdat ze al een tijdje lekten. Deze heeft alleen KZO gezien en alles zag er super schoon uit binnenin ondanks een ernstig lek.
    De KZO heeft er dus zeker niks mee te maken.
    edited October 2010
    Soap,

Twijfel ik nog wel wat aan. In de auto is het onderhevig aan druk en temperatuur.

Iets op temperatuur en druk brengen, daarna flashen (outlet banjo), kan nog van alles doen ontstaan...

Tim
    edited January 2012
    Afgelopen weekend het 5" 1Mu filter alsmede het standaard brandstoffiltervervangen omdat de motor boven de 3000 toren niet verder door wilde trekken. Ik constateerde dat in met name het huis van het standaard brandstoffilter zich een soort van snot bevond en ook een dikke laag met een soort van bruine vernis achtige meuk. (zie inderstaande foto).

Ik heb het huis in petroleum gedompeld maar de meuk kwam niet los. Vervolgens de zaak ingespoten met remmen reiniger, even laten weken, en toen met een luchtspuit (8 bar) de zaak doorgespoten. Er kwamen allemaal roestachtige vellen uit.

Mijn filterhuis heeft standaard een verwarmings element en er loopt dus een spanning door het huis heen. Zijn dit weer voorbeelden van ijzerzeep?

[ATTACH=CONFIG]180[/ATTACH]

Tevens had ik ook het probleem dat als ik koud startte dat de motor wel liep maar dat ik het gaspendaal tot op de bodem in kon trappen maar dat er niets gebeurde? Eerst moet ik de PPO op laten warmen door de Polheizung to minimaal 25 graden voordat de IP een beetje wil reageren gaspendaal. Dit is nog steeds zo maar na de filterwissel wel minder.

Zou de IP ook vol zitten met deze meuk? Ik denk dat ik voorlopig even op pure biodiesel ga rijden met een % of 10 OVBP om te kijken of ik de IP door kan spoelen, zou dit werken 2Nen?
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    Easy Rider

brrrr bangelijk zulke beelden.

Het deel bovenop de maatbeker is dit een pakking? , en is dit metaal?

Misschien handig om wat testen mee te doen voor te zien welke producten de aanslag het beste kunnen losmaken.

Ik zou ook wel een paar tanks diesel oprijden misschien afwisselend met gewone dino diesel en biodiesel en kijken wat het geeft .

Grtjs carl
    edited January 2012
    Easy,
    wat ik op de foto zie is een velletje hard geworden PPO. Waarom dat gebeurd is, weet ik niet. Mogelijke verklaring: er is lucht bijgekomen, die de gpo deels heeft verdroogd; hij heeft lang stilgestaan; het zaakje is te heet geworden of juist niet heet genoeg.
    Het hoeft niet noodzakelijkerwijs in de pomp te zitten, omdat de doorstroomsnelheid per contactoppervlak in de pomp waarschijnlijk veel hoger is.
    Proberen met biodiesel en een beetje ovbp lijkt me niet verkeerd. Maar ik verwacht niet, dat de harde vellen er in zullen oplossen. Het spul is bijna inert. Toch maar proberen door te testen en het velletje een paar dagen in warme biodiesel met een beetje ovbp te laten staan.
    Probleem wat je niet kunt voorspellen: als er in de pomp toch uitgehaarde velletjes mochten zitten, dan kunnen er wel brokjes afkomen en je pomp blokkeren.
    Persoonlijk zou ik het risico wel nemen, maar ik heb een reservepomp.
    Niek
    edited January 2012
    @ ER; hoeveel km heeft dat standaardfilter er in gezeten?

Ik kan me voorstellen dat je het sinds de inbouw van het 5" kaarsfilter niet zo vaak meer gewisseld hebt.
    Zo'n filterhouder hangt ook meestal zo dat je er eigenlijk niet lekker in kunt kijken.
    Misschien is dit ontstaan gedurende al die tijd dat je op GPO rijdt. En dat zijn heel wat km volgens mij.
    edited January 2012
    [QUOTE=carl;63349]...Het deel bovenop de maatbeker is dit een pakking? , en is dit metaal?...

Dat is een RVS afdekplaatje wat in het filterhuis zit. Die "bruin vernis" zat dus aan de binnenkant tussen de plaatjes in. Als ik dat plaatje niet los gemaakt had dan had ik nooit gezien dat die meuk er op zat.

[QUOTE=Niek;63350]...er is lucht bijgekomen, die de gpo deels heeft verdroogd; hij heeft lang stilgestaan...

Lucht kan niet. Ik pomp de GPO van achter vandaan naar voren met een Hardi en die pompt 0.35 Bar druk. Ik rijdt elek dag met de auto minimaal 100 KM maximaal 800 KM dus van stilstand is niet echt sprake.

[QUOTE=Man@work;63355]@ ER; hoeveel km heeft dat standaardfilter er in gezeten?...

Standaard filter heeft er 10.000 KM in gezeten en het 5" 1Mu filter achterin 50.000 KM. Beide zaten nu verstopt. D.w.z. niet helemaal verstopt maar omdat ik niet meer boven de 3000 toeren uit kon komen ga ik er vanuit dat de filters flink verzadigd waren.

Morgen maar eens een mengsel maken van 90% B100 en 10% OVBP en es kijken of er wat meuk wil los komen. Dat merken we vanzelf doordat de filters dan weer vol gaan lopen. Ik hoop niet dat de IP vast gaat lopen maar dat zien we dan wel weer. Ik heb er nog 1 op de plank liggen alleen met het overbouwen en afstellen ben ik toch wel een dagje onderweg.
    edited January 2012
    Zou het 'verstopt' zitten niet aan de temperatuur tijdens de nacht kunnen liggen?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    [QUOTE=easy rider;63363]Lucht kan niet....

Bij mijn hoofdfilter komen ook de retour van de verstuivers en de retour van de pomp terug incl eventueel lucht. Deze lucht zal zich bovenin bevinden.
    Te veel aan lucht gaat retour naar de brandstof tank dmv de druk. Brandstoftank is drukloos en de voorpomp heeft wel druk.

[QUOTE=easy rider;63363].....omdat ik niet meer boven de 3000 toeren uit kon komen ga ik er vanuit dat de filters flink verzadigd waren.

Ik rij niet zoveel km's en mijn vacuummeter geeft gelukkig ver van te voren aan wanneer mijn voorfilter verstopt raakt. Dan kan ik inderdaad niet meer dan 140km/u rijden (of lager :cool:).
    Ondanks het spoelen van de tank en het vernieuwen van de leiding naar voren heb ik nog steeds last van grof vuil. Dat komt allemaal in het voorfilter. Dit heeft bij mij dus regelmatig aandacht nodig.
    Het hoofdfilter gaat gelukkig een stuk langer mee.

Herman
    300SD
    250D
    .......
    edited January 2012
    [QUOTE=wodan;63364]Zou het 'verstopt' zitten niet aan de temperatuur tijdens de nacht kunnen liggen?

OK, Des Ochtends is het filter natuurlijk steen koud en dus de olie dik maar ik heb voorheen nooit last gehad van het niet goed reageren op het gaspendaal.

[QUOTE=pena;63366]Bij mijn hoofdfilter komen ook de retour van de verstuivers en de retour van de pomp terug incl eventueel lucht....

Bij mij niet, de lekleidingen heb ik bewust van de retour van de IP afgehaald (originele opstelling) en direct aan de retour naar de tank gezet zodat ze niet opgenomen zijn in de geschakelde KGR.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Met stilstand en lage temperaturen stolt het vet in de olie(of zakt uit), dat bedoelt ie denk ik.
    In je filter gebeurt dat natuurlijk ook.
    edited January 2012
    Ik heb nu zo een kleine 2000 kilometer weg op een mix van 80% B100/20% OVBP. Je kan al goed merken dat er nu vuil los begind te weken omdat dat zichtbaar is in het 5" 1Mu filter achterin de auto. Zal eens een fotoke trekken.

De motor pakt wat vlotter op en ik kan nu lekker doortrekken.

Enige nadeel is dat de DDE (inspuitcomputer) op dit mengsel zo af en toe een storing begind te geven. Ik zal de labtop aan de auto moeten hangen om te kijken wat deze storing exact is.

Het niet reageren op het gaspendaal bij koude motor wordt wel minder maar is nog steeds aanwezig.

Ik denk dat ik nog een kleine 1000 kilometer door ga met dit mengsel, dan nog even een tankje DINO er doorheen en dan weer terug op 100% GPO. Ik wil niet te lang doorgaan met dat hoge B100 percentage omdat ik bang ben dat anders de IP vast zal gaan lopen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    [QUOTE=easy rider;63461]..... zo af en toe een storing begind te geven........

Hoi ER,

Ben wel benieuwd.
    Zo nu en dan: is dat met kontakt uit en aan dan weer weg?
    Het kan niet de viscociteit zijn? Maar wat wel?

[QUOTE=easy rider;63461]....Ik wil niet te lang doorgaan met dat hoge B100 percentage omdat ik bang ben dat anders de IP vast zal gaan lopen.

Voeg dan een weinig GPO toe?

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited January 2012
    Easy,
    als je je motor mooi schoon wilt hebben en toch zeker wilt zijn van voldoende smering zou ik geen OVBP bijmengen.
    beter dan het volgende mengsel gebruiken:
    80% B100 en 20% GTL diesel bij temperaturen boven 5 graden (ivm met tegengaan van uitvlokken van de B100)
    of:
    80 % B100 en 20 % PPO (geeft iets meer trekkracht)
    of
    100 % B100
    voor gebrek aan smering bij B100 hoef je niet bang te zijn
    Niek
    edited January 2012
    Na zo een 300 liter pure B100 door de IP te hebben gejaagd lijkt de vervuiling behoorlijk opgelost te zijn. Het verse 1Mu filter achterin vertoond brokken vuil met een roestbruine kleur. Het niet reageren op het gaspendaal na de koude start is bijna verdwenen.

Ik stop nu maar even met de B100 omdat ik het te spannend vind worden zeker met deze temperaturen, 'T was vanmorgen -2 hier en ik heb geen tijd en zin om mijn IP te moeten wisselen vanwege een vastloper. De DDE vond het in ieder geval geen leuk idee. Ik had een aantal keer een storing (injectorlampje brandt in dashboard) maar de motor stopte er niet mee en ging gelukkig ook niet in noodloop.
Sign In or Register to comment.