Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zwiep goes from XUD7 to XUD9TE

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited July 2012 in Citroën/Peugeot
De beslissing is gevallen.

Peugeot 205 XUD7T lucas wordt omgebouwd naar Peugeot 205 XUD9TE BOSCH

In eerste instantie nog naar een Peugeot 206 HDI 1.4 willen gaan.
Lang verhaal kort, weekend van 3,4,5 september staat gepland om het motorblok uit de donor van soapie's Citroen ZX XUD9TE in de Peugeot 205 XUD7 in te bouwen.

Het zal een hele klus zijn.
Als er forum leden nog ergens over handleidingen, tips, websites etc etc beschikken, alle info is welkom op dit moment. wel ff verzoekje om er geen koffiehoek van te maken. Op de koffie komen dat weekend mag natuurlijk altijd.

Fase 1, overzetten XUD9TE blok naar de peugeot 205.
Fase 2, ombouwen naar PPO.

bye bye Mr. Lucas :mozilla_tongue:
«1

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Sow...MASTER....das een lekkere motor voor een 205:D....ff naar 90 a 92pk:)
    Heerlijk zo'n turbootje...heb je gewoon nooit tekort. Ideaal blokkie.

Tjah in basis zijn het dezelfde motoren...dus moet je zo een heel end komen... wel kans op dingen zelf maken als uitlaat, van die kleine dingetjes als steuntje hier of daar. Lucht inlaat (luchtfilter enzo), soms neven aggregaten die op rottige plek komen of mss andere radiateur ..plaatsing intercooler (hoewel die daar als het goed is op de motor zelf zit)....dat spul. Maar al met al lijkt het me dat het goed te doen moet zijn. Gaaf project:)....En leuk eindresultaat strax:) Evt overwegen voor een kleine hoodscoop boven de intercooler...de originele TD-Intercoolers van bijv een 306 hebben een luchtkanaal door de motorkap isolatie die de lucht van voren tot op de intercooler geleidt....nu heeft jouw 205 dit niet. Maar een kleine lage hoodscoop netjes in de kleur van de auto vind ik zelf dan niet mistaan..en zeker erg effectief dan... ff brainstormen zo... Dit soort dingen vind ik altijd erg leuk:) Paar keer zelf ook gedaan of aan meegewerkt. D-kadett 2.0 met digidash, ascona met 16V, celeste met 2.0 turbo erin, bmw 525 naar 524TD ombouw, astra van ombouw TDL naar TDS, combo met 1.7d naar 1.5TD, kangoo el.ger.insp naar mech Bosch, trafic benz naar diesel ed :D leuk als het goed werkt maar niet origineel is 8-) Heb ook nog V12 liggen voor in 6serie..uitdagingen:)

Suc6 en als je eens een meedenker zoekt dan roep je maar! Vervang wel ff distributie riem+rollen+waterpomp. Controleer klepspeling ff (non turbo blokken zijn niet hydraulisch...dus deze goeie kans ook niet) en gelijk dan nwe kleppendeksel pakking... en vanzelfsprekend alle filters en test de gloeibougies ff. En kijk ff goed naar zweten van de krukas keeringen en nokkenaskeering. Het ligt nu toch los...Koppeling ff checken en preventief uitgaande as keeringen van de bak wisselen (benzine modellen hebben vaak lekkage, wrs zelfde als deze en zijn niet duur-te krijgen van oa FEBI).

Zo kun je er nog jaren mee doen....soms moet ik mezelf remmen hoor...kzou dan al bijna kop eraf willen trekken voor nwe seals, kleppen te reinigen etc....en waar trek je dan de grens.... bij astra werden het gelijk maar nwe zuigerveren,lagerschalen, keeringen, pakkingen, en blokje gelakt etc......maar gaat mss wel erg ver. Het spul rondom doen...en je kunt er al tijden mee doen normaal gezien.

greetz!!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Zo, leuk dat er nog iets leuks mee gedaan wordt :D
    Koppeling/versnellingsbak moet je sowieso onder handen gaan nemen, die waren niet al te best meer, zoals je wist.
    Verder moeten de steunen enz toch hetzelfde zijn, blok is uiteindelijk toch hetzelfde.
    Veel succes ermee!!
    J
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    image

image

image
    Bovenstaand donorblok XUD9TE uit citroen ZX '96, moet onderstaande blok XUD7 in Peugeot 205 '93 vervangen.
    Het turbo gedeelte en de intercooler wegwerken zijn leuke uitdagingen, tips welkom of in-uitbouw manuals. (citroen BX)

image
    edited August 2010
    Heb ff gekeken... er bestaat een peugeot 205 1.8turbo diesel. Deze heeft een dikkere en grotere radiateur. Bijv de AVA PE2042. Wel aanrader om extra koeling te nemen. Ik weet niet of de radiateur vd ZX passend te maken is. Anders kun je die vd 205turbo bestellen of de gok wagen met de originele radiateur. De 205 turboD heeft zo te zien wel andere slangen, en deze zul je dan wel moeten bestellen.

afmetingen p205 1.8Diesel: 610 breed * 285 hoog * 38 dik

afmetingen p205 1.8 turbodiesel: 647 * 300 * 55

afmetingen ZX: ->93 : 610 * 368 * 40
    94->95 + 95-> : 610 * 366 * 36

dus ZX is iig hoger.

Ff alvast beetje mee gedacht:) Hoop dat je er wat aan hebt.

Greetz!
    edited August 2010
    @ fury, je hebt PM.

Pfffff op het citroenforum is mijn post geblokt. Nog wel enkele nuttige tips via PB ontvangen. Als iemand van hier digitaal aan een haynes van citroen bx/zx of peugeot 205/306 kan komen. Iemand mail adres van brownie? stuur me dan ff pb.

Euhm moeilijkste zal zijn die intercooler goed wegwerken. De eerste signalen duiden erop dat deze net te hoog zal zijn om goed onder de motorkap weg te kunnen werken.

op moment hier nog even aan het checken voor ideeen
    intercooler aan de voorzijde.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    In de xantia 1.9 Turbo D van 1995 zat de interkoeler direct achter de koelwaterradiateur (of net andersom).
    edited August 2010
    @ man@work. oke, zal es gaan google.

wel een ombouw gevonden van een xud7te waar ze een intercooler op hebben gezet.

Komt er op neer:
    - verhoogde motorkap (van peugeot 205 automaat)
    - Impreza luchthapper voor de intercooler
    edited August 2010
    Handig dat ze je blocken op citro
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    @Fury, fmic is een goed idee:)
    Dan hoef je ook geen bult op de motorkap te maken, wat er niet uitziet naar mijn mening.

gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Eric,

Veel wagens hebben hem ook voor het voorwiel zitten. Dwz rechtop ipv liggend. Bv de Xantia van Douwe en onze "oude" Passat. De buizen om hem aan te sluiten liggen bij elke tuning shop op 100mtr rollen :mrgreen:.

@M@W: VOOR de radiator. Veel tuners doen hem er half onder. Bv zo:
    [ATTACH=CONFIG]257[/ATTACH]

Zoek op de sloop een geval met minimaal dezelfde CC's, gaat altijd goed.

Succes,
    Tim
    edited August 2010
    ff een nachtje slapen :???:
    edited September 2010
    De intercooler van de Xantia turbo D zoals wij die hadden was gewoon standaard 8)
    edited September 2010
    ja, beetje erg verschoten van de prijzen voor die siliconenslangen, my god. die gasten weten hun prijzen wel. Yep, gisteravond bleek wel dat ik het intercooler verhaal toepassen in een P205 of andere niet intercoolerwagen zwaar heb onderschat.

Moet zeggen, de engelse websites over veggie oil zijn goeie infosites.

wordt vervolgd.
    edited September 2010
    Bij een kameraad hebben we gewoon industri
    edited September 2010
    haha, je hebt PB met mooi nieuws. dat laatste in je schrijven kan nu ineens gaan kloppen.
    edited September 2010
    Zwiep, D-riem is vervangen voor broertje hem kocht, maar ik weet niet exact wat er toen vervangen is. Is in een KIA-garage gebeurd. Normaal wordt alles vervangen bij D-riem wissel dacht ik. Ik probeer het nog te achterhalen. is de intercooler weglaten een optie? Die zijn toch ook gemaakt, hadden die niet rond de 75PK ipv 90?
    edited September 2010
    Soap und Eric,

Intercooler kun je weglaten, maar doe dan de turbo ook maar weg.

Tim
    edited September 2010
    Naah, dan is het niet leuk meer...
    Komt wel in orde, Zwiep gaat aan gaat aan het knutselen. Veel leuker dan PPO ombouwen enz...
    Was een bommetje, die ZX, dus in een P205 wordt het
    edited September 2010
    Yep, het hele plan gaat door. Vanavond beginnen met uitbouw XUD9TE uit de ZX.
    Uitbouw P205 hangt af van wat er zaterdag gaat gebeuren....loopt op dit moment iets.
    Kzal zien of ik zaterdagavond nog wat kan posten.

Foto's verdwenen op pagina 1??
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    [QUOTE=ericzwiep;57522](...)
    Foto's verdwenen op pagina 1??

Ik zie ze nog, mogelijk wel in cache..
    edited September 2010
    Euh.......kleine wijziging van de plannen. Niet xud7 maar XUD7T naar XUD9TE.
    edited September 2010
    Toch gelukt dus??

Ben benieuwd:)...Wel sterkere basis dan alst goed is:)

greetz!
    edited September 2010
    Yep,
    op de valreep met dank aan verkoper rob nog een P205 turbo kunnen scoren. deze gaat na wat herstel zaken als basis dienen voor het XUD9TE blok. Een GTI onderstel. Beide blokken liggen er inmiddels uit en zijn alle belangrijke onderdelen vernieuwd. Tevens het oude system van voorverwarmen brandstof overgezet naar de XUD9TE, kan altijd wel van pas komen. verder veel zwarte handen ondanks de stoomcleaner. Volgend weekend verder.
    edited September 2010
    kleine update...foto's keer schieten en uploaden.
    bedoeling was om vandaag het blok er eindelijk in te hangen. gaat van de week gebeuren.
    Morgen nog wat onderdelen halen. nog een probleem oplossen voor de aandrijving van de dynamo nu de stuurbekrachtiging is weggehaald. De radiateur van de ZX is niet te gebruiken. bij de ZX is het koelwaterreservoir geintegreerd in de radiateur. Nu ff kijken waar ik het beste een T-stuk kan zetten voor dit reservoir. In het secundaire circuit. Verder ook ff een T-stuk plek zoeken in het primaire circuit voor de PPO. bij de XUD7 versie zit meteen na het thermosstaathuis een metalen buis die achterdoorloopt. Bij de XUD9 zijn dit 2! aparte buizen waarvan 1 als retour via de waterpomp naar de oliekoeler gaat. FF zien of ik daar een T-verbinding maak.

Verder nog het nodige uitzoeken van de kabelboom. zitten stiekem toch veel stekkers op de XUD9TE :???: de kabelboom van de XUD7T is wat smerig en verrot.
    edited September 2010
    Kun je mss een schema regelen?...dan kunnen we het eens inzien.

greetz!
    edited September 2010
    tijd vinden is op moment het probleem.
    vanavond diverse stukken erin lassen en onderhand dat blok erin hangen.
    vrijdag of zaterdag de puzzle van de kabelboom of op jacht naar wat onderdelen.

P205 benzine verzies zijn er zat te vinden op de sloop...de diesels zijn een uitstervend ras...of lopen die nog allemaal rondt :mozilla_innocent: Mocht er iemand nog een sloop P205 weten, diesel, let me know.
    edited September 2010
    :-) eindelijk een planning die loopt. laswerk klaar en blok hangt in de steunen. nu het puzzlewerk.
    edited September 2010
    Einfach die Dr
    edited September 2010
    afgelopen weekend geconstateerd dat de aandrijfassen niet passen in het andere blok :-(
    zie hieronder.

Hi,
    Ik heb een XUD7T motorblok in een peugeot 205 vervangen door een XUD9TE blok afkomstig uit een citroen ZX. Echter de steekassen van de P205 passen hier niet goed op.

•BE3 TT met differentieel 3DR1 hangende aan het P205 XUD7T blok
    •BE3 L met differentieel 3DR2 hangende aan het citroen ZX XUD9TE blok

Als ik de korte steekassen vergelijk is de steekas van de P205 8mm langer dan die van de ZX. Het dikke gedeelte van de as valt dan nog buiten de keerring.
    De lange steekas van de P205 is 2mm korter dan die van de ZX.
    De boutgaten van de beide differentieelhuizen komen overeen met elkaar.
    Is de oplossing nu simpel het ene differentieel incl behuizinging op de andere bak zetten of zie ik hier nu iets over het hoofd?

image
    Bak BE3 TT met differentieel 3DR1
    image
    behuizing differentieel 3DR1
    image
    Bak BE3 L met differentieel 3DR2
    edited September 2010
    Assen ZX zullen idd nie passen volgens mijn catalogus:

p205 1.8TD: rechter as = 845mm lang en vertanding 24 diff, 21 wielkant
    ZX 1.9TD : rechter as = 875mm lang en vertanding 24 diff, 25 wielkant!

dus lengte verschil en al verkeerde vertanding aan wielzijde..en blijkjt dus aan de bak ook al niet te passen...dus helaas..die optie valt al af (zat nog te denken aan andere homokineet op zx as of dergelijke..maar helaas valt allemaal af)

links ook verschil (p205 = 600mm en ZX = 625mm en zelfde vertandingen)

Diff overzetten kan idd mooie optie zijn. Wel ff kijken dat de buitendiameter (grote tandwiel) hetzelfde is...anders pakt ie strax niet of niet goed op de as in de bak) en dan leeft het niet lang of al helemaal niet. Maar als dat gaat dan is dat goede optie....en als het niet gaat...dan helaas bak van 1.8TD gebruiken. (als je er veel tegenaan zou willen gooien zou je em nog kunnen laten reviseren).. maar hoop dat het zo lukt..zonde om goeie ZX bak niet te gebruiken:)

Greetz!
    edited September 2010
    hey, ja dat de steekassen niet overzetbaar waren tezamen met die homodinges was me al duidelijk.
    Het jammere is dat er geen info op internet is te vinden over de verschillende differentieelen. Kheb wel een peugeot handleiding van de versnellingsbak maar daar geen woord over de diff.
    Kan natuurlijk best zijn dat citroen die 3dr2 versie gebruikt en peugeot 3dr1 zodat misschien vergezocht de onderdelen niet uitwisselbaar zijn.
    Nope, idd zonde om die goeie en op elkaar ingelopen ZX bak niet te gebruiken.
    edited September 2010
    Een eerste reactie met dank aan onze mede pioniers :D 205gti
    Alles over 205 versnellingen

Hoi Eric,

Wij lopen bij onze conversies tegen hetzelfde probleem aan.

Er zijn twee oplossingen:
    1) differentieel van de BE3 TT bak er in zetten. Dat diff is kleiner en dan past de korte aandrijfas er weer in
    2) de meest gebruikte bij ons in de club: je houdt het dikke BE3 L differentieel en zet alleen de kop van de korte aandrijfas over. Dus van de ZX het gedeelte wat de bak in gaat overzetten op je 205 as.

Succes!
    Hilgert

Vanavond eens kijken hoe je een aandrijfas uit elkaar haalt, neem aan op de homodingeskoppeling. en wat dan de totale lengte wordt.
    edited September 2010
    Bij sommige assen gaat het wel..en bij sommige niet.. bij die franse assen kan het zijn dat je de hele huls met hoes eraf moet tikken...onderaan het metalen randje open tikken en dan het geheel eraf schuiven...niet erg handig, maar helaas toch nodig. en dan hopen dat je de kruiskoppeling eruiit krijgt... wees wel voorzichtig..die naaldlagers willen geregeld wel eens uit mekaar flikkeren als je ze eruit haalt...en als je daar dan geen rekening mee houdt en er zo'n naaldje ergens zoekt raakt zit je wel met een probleem. Wees voorzichtig...en dan komt het wel goed:)

suc6! greetz!
    edited September 2010
    Gister de beide steekassen ontmanteld. piece of cake, alleen het terug inelkaar zetten na paar pogingen uitgesteld tot het weekend, das lastiger om het rubber terug erop te krijgen. diameter is iets groter.
    edited September 2010
    Eric,

Vraag eens bij een vakgarage. De hebben vaak van die soort polietrekker achtige tangen, waarmee je de hoes oprekt en hem er zo overschuift.

Succes,
    Tim
    edited September 2010
    off topic, die kunnen sommige negers dan ook gebruiken :mozilla_cool:
    Zal morgen eens kijken.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Hoi Zwiep,

De bovenste helft van een wijn fles doet het ook.
    Wel goed insmeren met .......PPO :p

Herman
    300SD
    250D
  • carl PPO Addict
    edited September 2010
    Een plastieken afgesneden pet fles kan wonderen doen, en dan de boel laten glijden met wat gpo.

grtjs carl
    edited October 2010
    ff kort, de p205 met xud9te heeft zijn eerste kilometers afgelopen weekend gereden. Dat er meer compressie in dit blok zit was wel duidelijk zichtbaar na de eerste keer flink gas geven. De xud7te bezat de kracht niet meer om de uitlaat schoon te blazen xud9te wel :D
    edited October 2010
    Gaaf.... ding zal best aardig vlot zijn zeker?

Ben benieuwd! Foto foto foto (vd motorruimte:D)

Greetz!
    edited October 2010
    Mooi zo, knap stukje doorzettingsvermogen ;) Krijgt hij toch nog een derde leven...
    edited October 2010
    pfff viel niet mee om een sportfilter te bestellen. N&K is vrij complex, uiteindelijk een green besteld. eind van de week binnen. Ik heb geen ruimte voor een normaal filter. dan maar meer herrie, is er sowiezo wel met die uitlaat. nog ff zien of ik daar een andere einddemper opzet.

Gloeirelais aansluiting was helemaal ge-erodeerd, net als de massa voor de verlichting en ventilator. na een dag puzzle alles maar vervangen. Wel apart hoe verschillend roestig de drie P205's zijn die ik nu gehad heb. de oudste (eerste) was het minst roestig.
    Nog gat in motorkap maken en de luchthapper(tje) plaatsen.
    Vanaf komend weekend wil ik een week proefrijden op dino en daarna de ombouw naar PPO 1-tank. Met 3 graden deze ochtend en 70%GPO 30% BP wordt het tijd voor Bosch ipv lucas.
    edited October 2010
    Afgeloopen weekend het massaprobleem opgelost. Er bleek nog een niet aangesloten massakabel onder het ruitenwisserreservoir verstopt te zitten. De extra massa kabel die al getrokken was bleek na nog eens te controleren niet goed afgeklemd te zijn.

Rest alleen nog het slechte startgedrag op Dino. 1e koude start massa's blauw/witte rook. latere starts kosten een paar keer aanslaan voordat ze loopt.
    Daar is deze ochtend bijgekomen dat na 500m er geen brandstoftoevoer meer is. Met het balgje de aanvoer weer op druk zetten, paar keers starten en weer lopen....tot 500m, zelfde verhaal.
    oorzaak:
    * in iedergeval het gloeirelais vervangen door Beru.
    * verstuiverlekleiding vervangen.
    * testen door IP rechtstreeks vanuit jerrycan te voeden.

verder nog een vermogens probleem tussen 3500-4000 toeren.
    edited October 2010
    Klinkt als een lucht probleem. Had een peugeot 605 welke ook lucht pakte en had daar ook rond dat toerental last van....was moeilijk te zien..uiteindelijk omgebouwd naar HARDI pomp..en toen ineens kwam de lekkage te voorschijn. Zat een soort warmtewisselaar op het blok en die bleek lucht te pakken (of diesel te gaan lekken toen er druk op kwam). Mss ook een dergelijk ***lig iets.

Greetz!
    edited October 2010
    Oke, das een goeie tip over die voorverwarmer, die zit onder bij het 'waterspruitstuk'. Deze is in de latere versies verwerkt in de brandstoffilter die op het thermosstaathuis zit. Echter, ik heb het oudere type (van metaal) er extra bij gezet, zodat ik het nieuwe type filterhuis kan omzeilen. Geen goede ervaringen met dit type filterhuis. Metalen spruitstuk is echter wel maar 2 aansluitingen. Hoop van het weekend weer op de brug te kunnen om alles eens goed na te lopen. Frustrerend, de PPO onderdelen staan te trappelen om ingebouwd en aangesloten te worden.

topsnelheid blijft ook hangen op 160km bij 4000 toeren. :mozilla_cool:
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    [QUOTE=ericzwiep;58398]topsnelheid blijft ook hangen ........

Als die dat kan, is er niet veel mis :p.
    Maar je kan er altijd nog grotere wielen op zetten ;).

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Fury, dit weekend idd gezien dat er op de standaard warmtewisselaar lucht getrokken wordt. Zowel de citroen als peugeot dealer zeiden dat dan de hele unit vervangen moest worden omdat de onderdelen niet los geleverd werden. Op de vraag of je dat witte kunststofkruis er dan niet gewoon kon uitdraaien en een rubbertje vervangen, wist men niet :confused: Hoe heb jij dat destijds opgelost?

Wagen is inmiddels bij de APK keuring geweest. Afgekeurd op remslang dus dat valt wel mee :mozilla_cool:
    edited November 2010
    Heyzz, ik heb die warmtewisselaar gewoon omzeilt. rechtstreeks aangesloten zonder die unit er tussen. Ok die auto reedt wel gewoon op Dino, dus minder problemen dan natuurlijk. Maar met een losse CV WW heb je toch al veel meer rendement dus omzeilen gewoon?

greetz!
    edited November 2010
    Neuh, niet omzeilen, kheb die nodig om mijn filter voor te warmen. Werd vroeger idd gewoon omzeilt als er problemen mee waren. Denk dat ik er gewoon 5 cent op plak, als het maar dicht is :rolleyes:

dit is uitleg over de nieuwe versie, bovenop het thermosstaathuis. ik maak nog gebruik van de oude situatie die op het spruitstuk zit, naast de waterpomp. Zo'n metalen blok met aansluitingen voor de (koelwater)slangen is dat, zie foto.
    image

Foto's van het nieuwe type filter
    http://www.flickr.com/photos/41946024@N08/4644102449
    http://www.flickr.com/photos/41946024@N08/4644719952
    edited November 2010
Sign In or Register to comment.