Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Bezinksel goed waarnemen, lamp erin gooien?

NeoNeo PPO Addict
edited September 2010 in Filteren van GPO
Ik ga bezinken in een metalen 200l oliedrum. Om de olie erin te gooien en goed te kunnen bekijken heb ik de bovekant opengezaagd.

Ik ben gewend om te laten bezinken in een glazen aquarium. Hiermee kan je dus zeker weten dat je geen bezinksel wegpompt om te filteren. Zelfs als je de aanzuigslang van de boormachinepomp 10cm boven het bezinksel hebt merk je namelijk dat er al bezinksel in een sliertje omhoog komt en mee wil.

Hoe kan ik nu dezelfde nauwkeurigheid krijgen in zo'n oliedrum als bezinkvat.

Is het mogelijk om er een lamp in te laten zakken, en kan het dan een gloeilamp zijn, of is LED veiliger? Een lichtslang misschien beter? Of een doorzichtige kunststof koker erin zetten en daar een lampje in laten zakken?

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited September 2010
    Neo,
    Je hoeft het niet te zien als het in je vat zit, maar pas als het eruit komt:
    knip de bodem uit een ijzeren drum. Monteer in de kleinste dop een aftapkraan. Zet op 1/3 van de hoogte van het vat een extra kraan. Draai het vat om Je kunt nu van 2/3 van het vat aftappen via de kraan in de wand. Als de eerste aftap helder is, bevindt de drab zich beneden dit punt. Wil je de drab kwijt: zorg dat je eerst je goede olie aftapt en tap daarna via het onderste kraantje de drab af.
    Niek
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2010
    Opzich klinkt het goed, maar dan moet ik wel een kraantje kopen en een grote boor.

Is er verder geen risico dat het bezinksel toch meekomt door de stromingen enzo in het vat?

Nu ik erover nadenk kan ik ipv zo'n aftap kraan netzogoed de aanzuigslang van de boormachinepomp opmeten en die tot 66% diepte in het olievat stoppen en dan kijken of er heldere olie uitkomt.

of mis ik een voordeel van een aftapkraan..
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Neo, dat kost toch allemaal geen drol? Voor minder dan €10 ben je gesteld...
    Als het met zwaartekracht kan, waarom zou je je boormachine en pomp dan verslijten?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2010
    [QUOTE=soapwater;57670]Neo, dat kost toch allemaal geen drol? Voor minder dan €10 ben je gesteld...
    Als het met zwaartekracht kan, waarom zou je je boormachine en pomp dan verslijten?

Nou, die olie zat toch weer omhoog moeten als ik het wil filteren:)

Het is of een pomp gebruiken of het vat hoger zetten waardoor je de olie er ook weer hoger in moet gooien.

Naja ik zal wel ff zien:)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2010
Sign In or Register to comment.