Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Sojaolie op de kop getikt!

ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
edited August 2010 in Olieen
Beste ppo-broeders!

Laat ik vanavond een belletje gedaan te hebben voor APO naar een bekende frietboer(vrouw) een dorp verderop, waarop ik langs mocht komen..
Ik kreeg direct een leeg tonnetje mee, de APO stond namelijk in 100/200 liter vaten, eruit scheppen was geen optie, maar het tonnetje is om het aan jullie te tonen wat het is. En: wat jullie ervan vinden/denken:

image

Ingredienten:
image

Omdat ze de afgewerkte olie eerst in deze tonnetjes giet, en daarna in de grote 100/200 Liter tonnen, is het voor haar geen moeite om het in diezelfde tonnen te laten.. ;)

Volgende week mag ik de eerste twee tonnetjes van 10 L ophalen,

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited July 2010
    P4T,
    Deze olie is een samenstel van verschillende plantaardige olien. Daar zitten dan meestal ook olieen in met een hoog stolpunt. Als het dan ook voor frituurbakken gebruikt wordt (meestal wat hogere temperatuur) heb je geen goede kwaliteit. Puur Soja, Zonnebloem van de visboer of de oliebollenbakken is zeker beter.
    De prijs van 10 cent is prima.
    Als je verder wilt met deze olie is er maar 1 remedie: dikke fractie uit laten zakken en alleen de dunne fractie gebruiken.
    Als je zelf wilt gaan filteren, hou er dan rekening mee, dat je zomer- en winterolie hebt. Ook pure sojaolie zal rond het vriespunt stollen. Daar helpt geen dikke leiding tegen. Beste is een verwarmde tank. Dan kan je ook je dikke fractie verstoken. Anders wordt het toch mengen met diesel oid.
    PS ik heb nog steeds delen van mijn oude filterinstallatie beschikbaar (zie filterhandleiding op de site).
    Niek
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    P4T, als je de substantie lang laat bezinken is het bruikbaar. De bovenste laag is dan de soja olie. De onderste laag is niet bruikbaar om direct me te rijden omdat het dit te dik is. Maar een aantal chemisch aangelegde mensen zal daar wel interesse in hebben.

Ik zelf zal verder zoeken en deze vloeibare vet laten voor wat het is. Mij te veel werk.

-Haha, Niek is me net voor.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited July 2010
    [QUOTE=Niek;56897]P4T,(...)
    Als je verder wilt met deze olie is er maar 1 remedie: dikke fractie uit laten zakken en alleen de dunne fractie gebruiken.
    Als je zelf wilt gaan filteren, hou er dan rekening mee, dat je zomer- en winterolie hebt.(...)

Als het 14 dagen bezonken is, is de olie met hogere viscositeit dus naar beneden gezakt, samen met de rommel/stukjes? Hoeveel procent van de olie is dan nog te gebruiken?

Even een citaat uit de laatste pagina van de filterhandleiding:

De viscositeit van het eindproduct is sterk afhankelijk van de aangeleverde soort olie en de temperatuur tijdens het filterproces. Filteren bij 25 graden en voornamelijk Arachide olie levert een eindproduct, dat stolt bij –1 graden Celcius. Filteren bij 10 graden en voornamelijk soja olie levert een product op dat stolt bij veel lagere temperaturen (-5 tot –10 graden Celcius). E.e.a. betekent, dat in de zomer gefilterde arachide olie zonder toevoeging van diesel of petroleum niet te gebruiken is bij temperaturen onder het vriespunt. Soja olie heeft dit probleem veel minder.

Even onderstreept wat me belangrijk lijkt. Dus het komt erop neer, dat als ik in de zomer filter, ik dat in de zomer kan gebruiken. En de sojaolie die ik bij 10 graden celcius in de winter filter, stolt pas bij -5 á -10 graden?
    Of gaat het gequote verhaal niet op voor APO?

Veel vragen, alvast dank! :p
    edited July 2010
    [QUOTE=CaddyEd;56898]P4T, als je de substantie lang laat bezinken is het bruikbaar. De bovenste laag is dan de soja olie. De onderste laag is niet bruikbaar om direct me te rijden omdat het dit te dik is. Maar een aantal chemisch aangelegde mensen zal daar wel interesse in hebben.(...)

Dank voor je toevoeging Ed, hoeveel procent van de olie kun jij nog gebruiken?
    En wat gebeurt er als je de olie die je overhoud aanlengt met 10% peteroleum? Mogelijk bruikbaar in mijn ogen, is te proberen dunkt me.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;56900]hoeveel procent van de olie kun jij nog gebruiken?
    Bijna alles, want de visboer die ik had bakte in pure soja olie. Het enige wat ik overhield was meel en vis resten.

[QUOTE=ppo4toyota;56900]En wat gebeurt er als je de olie die je overhoud aanlengt met 10% peteroleum? Mogelijk bruikbaar in mijn ogen, is te proberen dunkt me.
    Geen idee. Misschien mengt het zelfs niet met elkaar en krijg je weer twee lagen terug.
    edited July 2010
    P4T
    Inderdaad, szomers maak je zomerolie en swinters maak je winterolie. Verdunnen met olie van boer peter helpt. Maar dan moet je wel denken aan 30 procent. Dan hou je toch nog steeds een deel dikke fractie over. Wel afhankelijk van je uitgangsproduct.
    Volg het advies van Ed: maak het jezelf niet moeilijk en zoek een visboer.
    Niek
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    idd visboer zoeken. experimenteren leert je wel wat maar het blijft gedoe. Zeker met een samengesteld product en daarmee ook met verschillende 'vlok'punten. Voor een 1 tank systeem, ook al ga je mixen, niet aan te raden. Alternatief, swinters dino gaan rijden.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    [QUOTE=ericzwiep;56919] Alternatief, swinters dino gaan rijden.

:koe::koe::koe:
    edited July 2010
    P4T
    10 % olie van boer peter is zeker niet genoeg om het dikke spul zo vloeibaar te kunnen krijgen dat je kunt filteren. je kunt tot maximaal 30 % proberen. NB mixen met dino: slechte ervaringen. Helpt niet echt. Olie van boer peter en APO ontmengt niet.
    Nog belangstelling voor onderdelen filtertoren ??
    Niek
    edited July 2010
    [QUOTE=Niek;56922]P4T
    (...)
    Nog belangstelling voor onderdelen filtertoren ??
    Niek

Niek, om welke onderdelen gaat het? Ik kon het niet vinden in de filterhandleiding.

Nieuw nieuws heren: de sojaolie van de frietboer afgebeld, wel een 10 liter emmer gevraagd om er wat mee te experimenteren etc.

Nu een visboer gebeld, deze heeft voor 10c/L een mix van soja/arachide olie voor me, 25 L de week heb ik nu gevraagd, en hij reageerde zeer positief. Hij heeft me verzekerd dat het om olie gaat, en niet om vet.

Wat zeggen jullie de mix soja/arachide olie?

Ik heb verder 3 x ijzeren 55 L ESSO vaten gekregen van mijn schoonpa, iemand interesse in
    edited July 2010
    P4T
    Motorolie vaten: goed uit laten lekken. Verder niks.
    Onderdelen filtertoren: filterpijpen en bijpassende filterzakken en evt dompelpompen. Op de foto's zie je gele of grijze filterpijpen. Als je belangstelling hebt, bel maar even. Mix soja/arachide is niet verkeerd.
    Niek
  • NeoNeo PPO Addict
    edited July 2010
    Mooi dat je een betere bron hebt. 10 cent per liter is een mooi prijsje. Hiervoor zou ik ook wel weer zelf gaan filteren.
    Vraag ook of je de restanten bij hem alsnog in de ton mag kiepen.
    Probeer het na een tijdje zo te doen dat hij het in een apart vat voor jou doet, of jerrycans, dan hoef je namelijk niet verplicht elke week langs te komen voor die paar liter.

Voor jerrycans zou ik je aanraden om autowasstraten te bellen. Die hebben namelijk een overvloed van 20 a 25 liter jerrycans. Bijv. die in Ede bij het anwb tankstation.

Je loopt fijner en in evenwicht met 2x 25 liter dan met 1x 55 (tegen je kleren aan).
    Het tanken gaat ook een heel stuk fijner met 25 kilo te tillen dan 55.
    Die jerrycans van de wasstraat zijn vaak enigzins doorzichtig en dat is wel fijn want dan weet je tenminste wanneer je moet stoppen met pompen. Met een metalen vat is dat wat lastiger ;)
    Ook passen hier universele maat schenktuitjes etc op.

De jerrycans van zibro petroleumbrandstof zijn ook heel fijn. Knal oranje zijn die. Daarmee kan je zonder klotsen schenken.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2010
    Dat zijn de oude zibro kannetjes, die nieuwe zijn dunwandig en zijn helemaal niet stevig.
    edited July 2010
    [QUOTE=Niek;56924]P4T
    (...)Onderdelen filtertoren: filterpijpen en bijpassende filterzakken en evt dompelpompen. Op de foto's zie je gele of grijze filterpijpen. Als je belangstelling hebt, bel maar even. Mix soja/arachide is niet verkeerd.
    Niek

Niek, ik denk dat ik het niet kan gebruiken aangezien ik Gardena/imitatie Gardena ga gebruiken, schijnt gemakkelijk te zijn! Is het Gardena of gelijksoortig, dan heb ik interesse. Verder heb ik geen pomp nodig, ik koop of een boormachinepomp of en handpomp (dat raadde zwiep me aan volgens mij). Maar dit laatste moet ik nog uitzoeken.

[QUOTE=Neo;56928]Mooi dat je een betere bron hebt. 10 cent per liter is een mooi prijsje. Hiervoor zou ik ook wel weer zelf gaan filteren.
    Vraag ook of je de restanten bij hem alsnog in de ton mag kiepen.
    Probeer het na een tijdje zo te doen dat hij het in een apart vat voor jou doet, of jerrycans, dan hoef je namelijk niet verplicht elke week langs te komen voor die paar liter.
    Super tip! Inderdaad handig om te vragen of ik het residu mag terugkiepen. Ga er vanavond langs, ik post nog wat mijn bevindingen zijn etc.

Voor jerrycans zou ik je aanraden om autowasstraten te bellen. Die hebben namelijk een overvloed van 20 a 25 liter jerrycans. Bijv. die in Ede bij het anwb tankstation.

Je loopt fijner en in evenwicht met 2x 25 liter dan met 1x 55 (tegen je kleren aan).
    Het tanken gaat ook een heel stuk fijner met 25 kilo te tillen dan 55.
    Die jerrycans van de wasstraat zijn vaak enigzins doorzichtig en dat is wel fijn want dan weet je tenminste wanneer je moet stoppen met pompen. Met een metalen vat is dat wat lastiger ;)
    Ook passen hier universele maat schenktuitjes etc op.

De jerrycans van zibro petroleumbrandstof zijn ook heel fijn. Knal oranje zijn die. Daarmee kan je zonder klotsen schenken.

Dank voor de tip, ik heb inmiddels al 10 x 25 Liter jerrycans van een oom gekregen, dus ben vooreerst voorzien. Ik ben nog niet begonnen met filteren he!

Hier trouwens een plaatje van het monster van de olie waar ik het in deze: http://www.ppo.nu/forum/f59/sojaolie-op-de-kop-getikt-3199/#post56896 post over had:

image
    Korte uitleg:
    Links is het Horesca frituurvet van de link van hierboven. Rechts het frituurvet van de C1000.

Mijn conclusies (linkse glas, Horesca):
    1) Onderaan wat zwart bezinksel, zwart gebakken stukjes, bovenin drijft ook nog wat.
    2) Daarna van onderen het witte is vet. Helaas uiteraard.
    3) Het donker-oranje is olie, nog steeds gemengd met vet denk ik, en nu en in de toekomst niet echt bruikbaar om te filteren. Gelukkig is dit goed bruikbare olie, easy rider heeft me verzekert dat ik het goed kan gebruiken. Zelfs de witte bodem is nog bruikbaar, waarschijnlijk palmolie, dat ga ik nog onderzoeken. Mogelijk met toevoeging van wat benzine. Super!
    Heb de frietboerin weer gebeld, en ik mag de olie weer afnemen! Alleen is de prijs omhooggegaan zegt ze, 17c/L, dus ik heb 20c/L geboden.

Deze twee soorten olie
    edited July 2010
    Als je residuen teruggeeft, zorg dat deze dan vrij zijn van alle mogelijke verontreinigingen zoals filterverbeteraars enzo.
    Anders breng je allerlei mogelijk zooi in de voedselketen en dat wil niemand.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2010
    [QUOTE=wodan;56947].....zoals filterverbeteraars enzo...

= een ander woord voor petroleum, diesel, benzine enz. om de olie lekker dun te krijgen voor bijvoorbeeld filteren in de winter.
    edited July 2010
    [QUOTE=wodan;56947]Als je residuen teruggeeft, zorg dat deze dan vrij zijn van alle mogelijke verontreinigingen zoals filterverbeteraars enzo.
    Anders breng je allerlei mogelijk zooi in de voedselketen en dat wil niemand.

Lijkt me ook niet goed voor mijn eigen nachtrust, dank voor de tip!

ER, super bedankt voor de adviezen!
    edited July 2010
    Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar zo gemakkelijk over het hoofd gezien.
    edited August 2010
    Zaterdagmiddag 45L en gisterenavond 105L APO gehaald bij de visboer. Ik kan het uit een 1000L IBC van bovenaf afzuigen met n boormachinepompje.

Hier het monster vanaf zaterdagmiddag:
    Dit is de sojaolie van de visboer
    image
    http://i36.tinypic.com/fllq81.jpg (groot)

Links: Gouda's Glorie soja visboerolie, bezonken vanaf de 31e (niks te zien, niets bezonken)
    Midden: Horesca soja frietuurvet, bezonken vanaf de 27e (een laag wit palmvet met daarboven vlokvorming die begint te zakken, grote vlokken)
    Rechts: C1000 zonnebloemolie/palmolie frituurvet, bezonken vanaf de 27e (een dikke laag wit palmvet met daarboven vlokvorming die grotendeels gezakt is, fijne vlokjes)
    image
    http://i36.tinypic.com/fllq81.jpg (groot)
    Conclusie, linkse olie van de visboer ga ik het meeste aan hebben. Het is wel een pak donkerder. Gevraagd hoevaak hij de olie ververst, om de drie dagen. Toch wel weinig vind ik.
    edited August 2010
    Vervuiling van bakdeeltjes is hoogstwaarschijnlijk bij de linkse versie het
    grootste, maar je hebt geen vetafval en dat is ook wel handig.
    Een vaste leverancier is wel zo handig, omdat de 'bron' een constante
    vervuiling / kwaliteit heeft en je daar je filterproces op kan afstemmen,
    met als gevolg dat je uiteindelijke product ook constant is van kwaliteit.
    edited August 2010
    [QUOTE=wodan;57071]Vervuiling van bakdeeltjes is hoogstwaarschijnlijk bij de linkse versie het
    grootste, maar je hebt geen vetafval en dat is ook wel handig.(...)

Is vervuiling een probleem voor de motor? En is daarop wel te filteren?
    edited August 2010
    Hoe ouder de motor, hoe minder last dat die er van heeft.
    Eigenlijk moet dat er allemaal uit, zeker voor de nieuwere diesels,
    maar dat is niet zo simpel. Eigenlijk moet je daarvoor de olie wassen met water,
    dit omdat dat vuil beter in water oplost dan in olie. Nadeel is dan weer het water
    uit de olie krijgen... en zo blijven we bezig natuurlijk. ;)

Eigenlijk gaat het hem over hoeveel as er overblijft na verbranding.
    Dit moet zo laag mogelijk zijn.
    edited August 2010
    Aha, maar dan zal me Corolla uit dec '98 daar geen last van hebben lijkt me. Deze 2.0D motor staat ook bekend als een goede 1-tanker. Vooral in de zomer kun je er 100% plantaardig mee rijden.

Kheb trouwens n
Sign In or Register to comment.