Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Voorbeeld van een 1-tank systeem

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited May 2010 in Inleiding PPO
Newbies, lees onderstaande eens op uw gemak door voordat u vragen gaat stellen. Het geeft u al een goed beeld wat er zoal komt kijken bij het rijden op PPO.

Het rijden op PPO komt met de nodige risico's. Het belangrijkste om te beseffen is dat de as in de brandstofpomp kan breken als gevolg van PPO met een te hoge viscositeit. Meer info over de risico's zie: Brandstofpomp: waarom kan ze stuk gaan en breekt de as? de voorkeur voor een Bosch pomp of lijnpomp zoals bij de mercedesen. Je doel is dan ook om de Viscositeit van PPO zo laag mogelijk te krijgen. Dat kan op 2 manieren, door verwarming van PPO of door je PPO te mixen met bijv. diesel. Meer info viscositeit zie Viscositeit diverse PPO en mengsels Voor een 1-Tank systeem geldt dat je het meeste risico loopt bij de (1e) koude start. De viscositeit van je PPO is dan namelijk het hoogst. Stem daarom dan ook altijd je mixverhouding af op de heersende buitentemperatuur (de ochtendtemp!). Zie Zet hier uw 1-tank mixverhouding neer per maand. Bij een 2-Tanksysteem is dit risico beduidend minder omdat alles eerst met diesel op bedrijfstemperatuur wordt gebracht alvorens over te schakelen op PPO. Allebei de systemen hebben hun voor en nadelen. Persoonlijk vind ik een 1-Tank systeem avontuurlijker en deze dwingt je om een fingerspitzengefuhl te ontwikkelen.

Voorbeeld 1-tank systeem.
Mijn 1-Tank ombouw loopt zo een beetje tegen het einde. Veel ge-experimenteerd, veel geleerd en veel PPO-vrienden leren kennen. Hieronder volgt het verslag. In de eerste post is een samenvatting van het hoe wat en waarom, redelijk conform de wijsheid die er op het forum te vinden is :P
Voor verdere details over het HOE WAT & WAAROM, Newbies, gebruik daarvoor de zoekfunctie van dit forum!

Peugeot 205 1.8D 91/92
Pomp Bosch VE4/ 8F2300R171-1
Motorblok XUD7

image

Ombouw:
1) = standaard filter Peugeot
2) = 20 platen wisselaar, parallel in koelcircuit
3) = Beru nagloeirelais gr034 kaarsen GN 954 ZONDER adapter ag001, wel andere stekker erop zetten
4) = poelheizer met clixon 100-75C
5) = ingepakte bosch pomp
6) = voorverwarmd filter via origineel Peugeot WW
7) = aanpassing verstuivers DN0SD297, verhogen openingsdruk tot 175bar

* thermostaat 89C
* retourbanjo OUT 75 Boschcode 1 463 456 344

Schema:
Tank-> Peugeot WW-> Filter-> 20-platen WW-> Poelheizer-> brandstofpomp.
Verwarming van de PPO brengt de Viscositeit verder omlaag. Door een op koelbasis verwarmt filter te gebruiken zal de PPO dus ook beter door het filter stromen. Betere doorstroom is lagere weerstand. (daarom: zorg dat je altijd en overal minimaal een doorstroomdiameter van 8mm hebt!)

20-platen warmte wisselaar.
image
Ik heb deze verticaal ingebouwd en parallel in het primaire koelcircuit. Parallel zodat de doorstroom van het koelwater niet geklemd wordt door de kachelradiator. Het koelwater loopt van boven naar beneden door de WW, dit geeft een geleidelijkere verwarming van het gehele WW.(denk hierbij aan hoe dat werkt bij een radiator in huis) De koude PPO loopt van beneden naar boven. De warmte overdracht blijft hetzelfde maar omdat het bovenin warmer is dan beneden (en warmte stijgt op) kan de uitstromende PPO een hogere temperatuur bereiken dan wanneer de PPO stroom van boven naar onderen zou zijn. Snappie? Onderin is het koelwater van een lagere temperatuur.
image

Thermostaat.
Ik heb de standaard thermostaat met openingstemperatuur 81graden vervangen door een thermosstaat 89 graden. Voordeel, koelwater in het primaire circuit ligt dan hoger waardoor de platenwisselaar meer warmtecapaciteit beschikbaar heeft om af te geven. (of te wel de eind PPO temp kan hoger worden 81C->89C max. Goedkopere opwarming van je PPO is bijna niet mogelijk.

Poelheizer van Emrich.
De koude start brengt voor een 1-tanksysteem het grootste risico op breuk met zich mee. Om toch zo snel mogelijk de brandstofpomp warm te krijgen en de viscositeit van de PPO snel omlaag te krijgen gebruik ik de Poelheizer. (koelwater heeft zijn tijd nodig om op temperatuur te komen)Bij de Poelheizer hangen de gloeikaarsen niet direct in de PPO waardoor er geen verkooling/verbranding van PPO kan optreden. Algemeen mag gezegd worden dat de Poelheizer de inkomende PPO met zo'n 10 a 15 graden C verhoogd. Ik heb er een clixon 100-75 op zitten om 1) de poelheizer niet continu aan te hebben 2) om toch boven de magische grens van 70 graden te zitten (gunstige viscositeit) De poelheizer bevat 2 gloeikaarsen GN 954 van Beru en trekken samen zo'n 25A. Daarom schakelen via relais en gebruik 4mm2

Das originale -> Neue Seite 2
image

Brandstofpomp
Boschpomp is save. Lucaspomp, veel sterkte. Op mijn Bosch brandstofpomp zat standaard een retourbanjo van OUT 55. Door deze te vervangen door een OUT 75 kan de brandstofpomp de opgebouwde druk beter kwijt. Hierdoor ontlast je de flowweerstand, debiet met 30% en dus minder snel kans op breuk! Voor een tientje is dat de investering meer dan waard. wel ff goed zoeken!
EDIT: testresultaten op de meeting lieten weinig vershil tussen de banjo's 55 of 75 zien. wordt vervolgd

Nagloeirelais:
Oudere auto's hebben veelal geen nagloeirelais maar gloeien alleen voor. Na het starten van de auto op koude PPO/mix begint bij koudere temperaturen de motor te nagelen. De oorzaak hiervan is a) de koude PPO vernevelt niet mooi (zie bij verstuivers) en b) de gloeikaarsen zijn te koud om dus deze koude PPO alsnog te verdampen/verbranden. Door na te gloeien verdampt en verbrandt de PPO bij een koude start beter. Gevolg: betere verbranding is beter voor milieu en beter voor de motor. (geen nagelen en schokken meer = minder belastend voor motor en pomp)
BERU is de enige voor zover ik weet die relais heeft met 180!sec nagloeitijd. Bosch is hier zeer vaag in. Hella heeft enkele met max 30sec nagloeitijd. Zelf knutselen kan ook.

Verstuivers:
Omdat PPO een hogere viscositeit heeft dan diesel is het aan te bevelen om de openingsdruk van verstuivers wat hoger te zetten. Voordeel hiervan is dat met name koudere PPO beter vernevelt door de hogere druk en dus mooiere verbranding.
oude verstuivers vervangen door verstuivers DN0SD297, openingsdruk op 175bar gezet. Het hoe wat en waarom zie http://dh5eah.toxisch.net/download/g3poelumbau_v10.pdf
image

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Menno, aub sticky van maken.....als er geen posts bijkomen verdwijnt deze uit het zicht.
    das zonde van mijn tijd.
Sign In or Register to comment.