Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Energie zuinige magneetventielen

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited May 2010 in De Koffiehoek
Magneetventielenexperts,

Heeft iemand een idee of er (magneet)ventielen zijn die alleen energie verbruiken wanneer ze omschakelen. Ik zou ventielen willen gebruiken om de CV te sturen. Badkamer met apparte thermostaat en de rest van het huis met thermostaat. Bijgevolg moet ik zowel alle kringen als de badkamer elektrisch kunnen afsluiten.
Omdat het gemiddelde ventiel zo'n 6W verbruikt, ben ik op zoek naar een energiezuinige oplossing.
Ik herinner me ook dat iemand hier ooit dezelfde vraag stelde voor PPO ombouw, maar ik kan het topic niet terugvinden.
En zou ik voor de veiligheid 24V gebruiken? Dan komt er natuurlijk weer een stroomvretende voeding bij...

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited May 2010
    Als je voor uw 24V een transformator gebruikt, verlies je daar max 1% mee tijdens de transformering van 230 naar 24V.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Soap,

Waarom in de badkamer geen thermostaat knop? Die gaat ook dicht als er geen warmtevraag is en kost 15 euri.

Ik ken wel grotere ventielen die DC +/- gebruiken voor open dicht, maar dit zijn meestal modulerende afsluiters. Gewoon 230 doen hoor, waar loopt je cv op? En de cv pomp? Zit het stopcontact onder of boven de ketel? Zelfde risico.

Wat is het doel, de situatie?

Tim
  • goebeziggoebezig PPO Wannabe
    edited May 2010
    Het beste systeem ,is voor iedere kring een aparte circulatiepomp, en kamerthermostaat.
    ikzelf heb 4 circulatiepompen in mijn huis,
    1ste voor living en keuken met kamerthermostaat in living.
    2de circulatiepomp voor slaapkamers boven met kamerthermostaat boven in de gang
    3de circulatiepomp voor badkamer ,met kamerthermostaat in badkamer.
    4de circulatiepomp voor boiler, voor warm watervoorziening
    Al deze pompen draaien enkel en alleen als er warmte wordt gevraagd ,
    Al deze pompen werken onafhankelijk van elkaar,
    en mijn mazoutketel maakt enkel warmte aan als er vraag naar is ,anders koelt die gewoon af.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Momenteel is er nog niks... Maar er komt een condensatie-gasketel voor warm water en verwarming met later nog een zonneboiler voor warm water.
    Het klassieke probleem dat veel mensen hebben in de badkamer wil ik voorkomen:
    De badkamer wordt alleen verwarmd als de thermostaat in de woonkamer warmte vraagt. Overdag even snel de verwarming in de badkamer aanzetten is dus geen optie tenzij je het hele huis wilt gaan verwarmen.

Daarom twee thermostaten. Voor het woongedeelte en
    edited May 2010
    Soap,

Staat je badkamer in de schuur of zo? Als je huis warm is, en je badkamer in huis is, waarom wil je deze dan extra verwarmen?

Het vrouwtje moet niet zeuren (kruip ze maar tegen jou aan), en vocht ventileer je eruit.

Mit
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Tim,

Badkamer moet +/- 2 ° warmer dan de rest van het huis.
    Omdat we beiden nogal onregelmatig werken en op de gekste uren douchen/baden, is het niet nodig heel het huis warm te houden.
    Uit de praktijk weet ik dat het vaak een probleem is.
    In het bijzonder als er een houtkachel aan te pas komt. Die brandt dan gezellig 's avonds, benedenverdieping lekker warm, maar de badkamer ijskoud omdat de verwarming niet aanspringt omdat het in de woonkamer 21° is.
    Ik heb in 2 huizen gewoond, bij m'n ouders en in een huurhuis, beide met CV en in beide huizen hadden we hetzelfde probleem. "Chipoteren" met temperatuurinstellingen om toch maar wat warm water in de radiator te krijgen....
    Jah, luxeprobleem, maar als ik dan toch + 5000 Euro ga uitgeven, kan ik het maar beter ineens goed doen denk ik ;)
    Het kost trouwens ook niet veel meer dan wat kabel, 2 ventieltjes, 2 extra T-stukjes en een extra thermostaat met misschien nog een relays of twee...
    Eerst wou ik elke kamer appart met PC of µC gaan sturen, maar heeft een te hoog nerd-gehalte :D

Niemand een idee voor die ventielen?
  • goebeziggoebezig PPO Wannabe
    edited May 2010
    [QUOTE=soapwater;56031]Tim,

Badkamer moet +/- 2 ° warmer dan de rest van het huis.
    Omdat we beiden nogal onregelmatig werken en op de gekste uren douchen/baden, is het niet nodig heel het huis warm te houden.
    Uit de praktijk weet ik dat het vaak een probleem is.
    In het bijzonder als er een houtkachel aan te pas komt. Die brandt dan gezellig 's avonds, benedenverdieping lekker warm, maar de badkamer ijskoud omdat de verwarming niet aanspringt omdat het in de woonkamer 21° is.
    Ik heb in 2 huizen gewoond, bij m'n ouders en in een huurhuis, beide met CV en in beide huizen hadden we hetzelfde probleem. "Chipoteren" met temperatuurinstellingen om toch maar wat warm water in de radiator te krijgen....
    Jah, luxeprobleem, maar als ik dan toch + 5000 Euro ga uitgeven, kan ik het maar beter ineens goed doen denk ik ;)
    Het kost trouwens ook niet veel meer dan wat kabel, 2 ventieltjes, 2 extra T-stukjes en een extra thermostaat met misschien nog een relays of twee...
    Eerst wou ik elke kamer appart met PC of µC gaan sturen, maar heeft een te hoog nerd-gehalte :D

Niemand een idee voor die ventielen?

zet die ventielen toch uit je hoofd ,en ga voor die extra pomp
    op iedere pomp een flowvalve zetten om natuurlijke circulatie tegen te gaan.
    ventielen zijn vroeg of laat kapot ,of lekken aan hun afdichting.
    Mijn pompen zijn al 20 jaar oud en doen het nog steeds goed, zonder enig omzien naar.
    en als je overal thermostatische kranen hebt ,kan je misschien nog een bypasklep over de pomp zetten,dat pompen niet in hun eigen sop kunnen draaien.
    edited May 2010
    [QUOTE=soapwater;56031]Jah, luxeprobleemNaar mijn mening? Jah, in een koude douche douche je ook korter, bespaart nog meer. Die 5 minuten van de dag maar even je kippenvel activeren.

Edit: Als je de radiator iets groter neemt in de badkamer, en je isoleert hem goed, heb je dat probleem toch helemaal niet? Een woonkamer verliest, door in en uit lopen en meer raamoppervlak veel sneller zijn warmte.

[QUOTE=soapwater;56031]als ik dan toch + 5000 Euro ga uitgeven:o Wat ga je bouwen??? Daar had ik 5 ketels voor...

Tim
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited May 2010
    die dingen koopje voor een appel en een ei bij conrad, baterij gevoed en ingebouwde thermostaat. kan zo over je kraan , zelfs draadloos

ik zal kijken af ik een link kan vinden; gevonden : http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=750407

AB kan tot 8 kranen sturen, en motoren zijn los te koop voor 35€, start set is AB + 1motor voor de prijs lager als een fatsoenlijk ventiel.

als je de kraan dicht zet heb je geen stroming dus ook nauwelijks verlies.

paar eneloops erin en jaren geen omkjken meer naar :)

anders moet je een bi-stabile klep hebben, zal lastig en prijzig zijn, moet het met 1 spoel of moegen het 2 afzonderlijke zijn 1 voor open en 1 voor dicht.

anders een servo kraan met eind afslag
Sign In or Register to comment.