Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Benzine/Diesel mix scheiden/meten

hautessahautessa PPO Addict
edited February 2010 in Olieen
Hallo medestokers,

Ik had vorige week een mazzeltje bij mijn apk. Ik bracht mijn auto naar de apk en de monteurs van de dealer vonden mijn auto nogal ruiken. De hele werkplaats rook naar patat (goh). Ik heb ze precies verteld waarom de auto toch zo rook. Goedgekeurd, zonder roetmeting. De monteur had geen zin zijn rubberflens om te bouwen zodat ie om mijn originele brede uitlaatmond pastte. Jammer, ik wilde wel eens weten hoeveel K hij had tijdens de roetmeting.

Ik ging afrekenen (apk zou 30 euro kostten, vooraf geinformeerd) en de werkplaatschef zei: als je nou toch ook benzine bij de diesel durft te mengen, heb ik een deal voor je. Wij hebben hier 250 liter diesel/benzine mix staan van klanten die verkeerd getankt hebben en wij afgetapt hebben uit hun tank. Wij komen niet van die zooi af, als jij het meeneemt: apk gratis! Ik bedacht me geen enkel moment, zet maar in de auto! Keurig in jerrycans van 30 liter en 60 liter in de stationwagen geladen. De monteurs uitgezwaaid en reed met een brede grijs van het terrein.

Ik ben niet bang om bij elke tankbeurt 10% bij te mengen op een hele tank. Echter is mijn vraag aan jullie: hoe kan ik weten wat de verhouding
benzine/diesel is? kan ik het meten? ruiken? zien?

Als ik daarachter kan komen, kan ik meer bijmengen. In ieder geval heb ik ff snel beredeneerd: 250 liter = minstens diesel, prijs 1 euro= 250 euro toe op een gratis apk! Ze bellen mij als ze weer een voorraadje hebben staan.

-Is het zo dat als ik een puntje van een theedoek in de jerrycan doe en hem daarna probeer aan te steken: hij brandt = meer benzine? hij brandt niet = meer diesel? Er zijn natuurlijk jerrycans van mensen met een diesel die benzine getankt hebben, maar ook jerrycans van mensen die benzine ipv diesel hebben getankt?-

Graag jullie meningen hoe achter de percentages te komen.

Comments

• NeoNeo PPO Addict
    edited January 2010
    Geniaal dit, ik werk zelf bij een tankstation(ben benieuwd of ze zich afvragen waarom ik er nooit tank :)) Maarr, daarr zijn dus af en toe mensen die verkeerd tanken en de ANWB gaat dat leegzuigen. Nu vraag ik me wel af waar de ANWB het laat dus dat zou ook een bron zijn. Of anders wat garages bellen?
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Ik kom graag wat litertjes Euro 95/98/diesel-mix ophalen...
    Wat voor soort garages benader ik het beste? Maakt niet uit?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Heren,

Probeer ook eens water, daar rijdt een diesel ook goed op.

Tim :confused:
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2010
    [QUOTE=Tim;53931]Heren,

Probeer ook eens water, daar rijdt een diesel ook goed op.

Tim :confused:

Hoe bedoel je? Ironisch, sarcastisch of praktisch?

Bij de inlaatlucht kan waterdamp, of alcohol+waterdamp,
    bij de gewone brandstof is water echt uit den boze.
    edited January 2010
    Wodan,

Praktisch in ieder geval niet. We hebben hier een forum over het rijden op plantaardige olie. Dus het zou de mods sieren hier ook wat meer stuur aan te geven, en dit soort afvalverwerkerij en autosloperij beperken.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Aan de andere kant: wat gebeurt er normaal met zo'n mengsel?
    Als ik afga op het gemak waarmee men er vanaf wil: weinig nuttigs.
    Dus als wij, PPO-ers, dat spul op een nuttige wijze kunnen inzetten (viscositeit van de GPO verlagen) is dat toch ook voor ons winst op meerdere vlakken?

Dus ja: niet geheel in scope maar toch nuttig?
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited January 2010
    [QUOTE=Tim;53934]Wodan,

Praktisch in ieder geval niet. We hebben hier een forum over het rijden op plantaardige olie. Dus het zou de mods sieren hier ook wat meer stuur aan te geven, en dit soort afvalverwerkerij en autosloperij beperken.

Tim

Er zijn er genoeg die op dit forum ppo/gpo mengen met diesel en een beetje benzine?

die ook allemaal bannen? kijk eens onder 1 tankmixverhoudingen hoeveel het niet bijmengen...
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2010
    Tot 5
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2010
    [QUOTE=Tim;53934]Wodan,

Tim Dat is wel kort door de bocht... wat voor de ene afval is of een restproduct, is voor de ander goud waard...
    Beter zinvol verstookt dan saai weggegooid of 'officieel verwerkt'.
    edited January 2010
    Never mind.....

Slappe hap hier!
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Ben het met Wodan eens.
    Ik meng zelf ook +- 5% petroleum bij de APO. Een gratis mengsel diesel/benzine zou ik er net zo bijmengen.

Terug naar de vraag:
    hoe kan ik weten wat de verhouding benzine/diesel is? kan ik het meten? ruiken? zien?
    Megafantaserend zou ik zeggen dat je een distillatieproef moet doen. :confused:

@Tim; het mengsel kan denkelijk wel terug gescheiden worden in een distillatiekolom. Maar dat zal ook energie kosten.
    Wat zou jij er dan mee doen?
    edited January 2010
    [QUOTE=Neo;53948]Tot 5
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    (bijna) elke PPO-rijder heeft ook fossiele brandstof nodig om de auto aan de praat te krijgen, geen probleem. Als die fossiele brandstof dan gratis/goedkoop wordt is er ook nog niks aan de hand, maar uit de reactie van sommigen hier kan ik al snel afleiden wat de motivatie is om "alternatieve" brandstoffen te gaan oprijden... Tim heeft gelijk, het is een PPO-forum. Maar waar trek je de grens?
  • Nyulli PPO Burner
    edited January 2010
    [QUOTE=Neo;53925]Geniaal dit, ik werk zelf bij een tankstation(ben benieuwd of ze zich afvragen waarom ik er nooit tank :)) Maarr, daarr zijn dus af en toe mensen die verkeerd tanken en de ANWB gaat dat leegzuigen. Nu vraag ik me wel af waar de ANWB het laat dus dat zou ook een bron zijn. Of anders wat garages bellen?

Hier weet ik meer!
    Ik mocht 2 weken geleden bezoek aan de ANWB garage doen met een klont boter in de tank. Toen werd dei Banz van mij leeggezogen in de (speciale) tank van het ANWB-busje. Deze word dan wederon gelost in een 1000L IBC in de werkplaats. Ik kan mij voorstellen dat in deze IBC ook andere vloeistoffen terecht komen (motorolie, koelvloiestof,...) - is immers toch afval!
    Dus om dit mengsel te herbruiken lijkt mij echt een risico!

En:

Mijn Mercedes (die nou echt niet kieskeurig is mbt brandastof) vemeld in het handboek het volgende: Bij koude temperaturen is het mogelijk om 5-10% banzine bij te tanken, maar GEEN!!! super-benzine (dus 98 of tegenwoordig ook meer octaan).

Er zou ongetwijfeld een reden hiervoor zijn.

Bovendien is de kans veel groter om benzine in een diesel te tanken dan andersom (kijk maar naar de benzine-tap: Diesel is veel groter en kan bijna in geen benzinetank).
    Dus reken er maar op dat het grootste gedeelte van de "melange" benzine is...

Stelling: Er zijn 75% benzine in de melange en je hebt een 50 L tank. Dan mag je max 7L mix tanken (=5,25L benzine) per volle tank. Bij 250 L zijn dan meer dan 35 tankbeurten. En zo lang duurt echt geen winter...
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2010
    Hier nog wat info over verkeerd tanken bij onze zuiderburen
    ik denk dat de situatie in NL ongeveer gelijk zal zijn

Of het vooral benzine of diesel is in de mix, ik zou het niet zo kunnen voorspellen.
    Het klopt dat er altijd benzine in een dieselauto wordt gegooid bij verkeerd tanken echter veel mensen realiseren het zich al tijdens het tanken.
    Ga er ook maar vanuit dat meeste mensen al tanken ruim voordat de meter in het rood komt dus het is niet perse vooral benzine in de mix.

Natuurlijk wel ff uitzoeken wat ze allemaal in die afval-ibc gooien alvorens het klakkeloos in je auto te kiepen:)

Maargoed grote voordelen zijn hier niet te halen, het is gewoon een mogelijk additief voor heel beperkt gebruik.
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    misschien 11 potjes nemen ,en in het eerste 100%diesel gieten , het 2de 10%benzine erbij , het derde 20% enz ,het laatste potje 100%benzine .

dan een potje van je gekregen mengsel nemen ,en aan de hand van kleur , reuk , verdampsnelheid , vlampunt ,en misschien zijn er nog ander (huis tuin criteria) waarop je kunt testen .

bedenk wel dat je met ontvlambare producten bezig bent ,en dat veiligheid altijd op de eerste plaats moet komen .

en niets van dit binnenshuis doet , en alles in super kleine hoeveelheden .

het is niet de eerste die zijn huis afstookt met een brandstofexperiment.:confused:

ik wil maar zeggen ( bezink eer je begint);)

als je dan het dichtsbijzijnste mengsel heb gevonden,en daarmee het
    %tage benzine kun je bepalen hoeveel je er van kan bijmengen ,naargelang je oorspronkelijk menggedrag.

benzine is immers de bepalende factor denk ik .

grts carl
    edited January 2010
    Ik hoopte dat er een simpele manier zo zijn om de verkregen mix te meten/scheiden. Naar nu blijkt is dat niet op een simpele manier te doen. Ik heb besloten 10% per tankbeurt erbij te doen (80 liter tank overigens). Normaal tank ik ook een scheut benzine bij mijn mix. Hij loopt dan net ff lekkerder, zeker met een aanhangwagen.

Overigens waren dit omgespoelde remreiniger 25 litercans en is mij verzekerd dat er verder geen rotzooi tussen zit zoals verlopen olie ed. Lijkt mij ook sterk, afgetapte motorolie hebben garages plenty en die gaan volgens mij terug in een oliedrum. Daar moeten ze een afdankkanaal voor hebben anders zou het een mooie olieboel worden op het terrein vd garages.

Wat mij betreft, mag hier een slotje op. Het is mij duidelijk, wat te doen.
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2010
    heb je geen cup om de viscositeit te meten, meestal zit dat bij zo'n elektrisch verfpistool van de doe het zelf. Dan kan ngl de doorstroomsnelheid. en een vergelijkende testmix bepalen hoeveel wat/wat erin zit. Temperatuur is hierbij ook zeer bepalend dus zorg voor een gelijke t° van de stalen.

veel succes !
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2010
    ANWB vertelde me dat klanten 35,- euro bijdrage moeten betalen bij het leegzuigen na verkeerd tanken.

Dat is dus een bijdrage in de kosten die de ANWB zelf ook moet betalen om het spul af te voeren. ANWB doet dus zelf niks met de mix. (als ik hun was zou ik het mooi bijmengen, hun wagenpark is er groot genoeg voor:) )

Wegenwacht kan in principe wel de mix overpompen in een jerrycan maar dat zullen ze in beginsel niet doen. Sommige klanten vragen daarom (willen geen 35,- betalen). Maar omdat die klanten het dan achter het tankstation in de sloot dumpen ofzo neemt de anwb het dus mee.
    De wegenwachter waarschuwde wel dat er troep in de mix zit omdat ook alles van onderuit de tank etc erbij zit.

Bij het ophalen van mix bij garage ofzo zou ik goed afspreken dat ze alleen benzine/diesel mix aan jou meegeven. Ik weet niet hoeveel ze moeten betalen voor het afvoeren van verschillende afvalproducten maar wellicht is het voor hun wel verleidelijk om wat oude remolie erbij te gieten.

Vergeet niet je eigen gezondheid als je met het raampje open staat voor het stoplicht je eigen uitlaatdampen in te ademen.. als er dan ook oude rem-, automaat of andere olie in zit adem je het lekker allemaal in met alle mogelijke gezondheidsgevolgen vandien op lange termijn.
    (in omgespoelde vaten kunnen ook resten zitten).
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    De VW dealer alhier (de milieu-man daarvan) stond niet echt te juichen toen ik om de diesel/benzine informeerde...
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Hij ziet je al aankomen met in de soep gelopen injectoren.
    Ik snap het heel goed.
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    [QUOTE=Neo;54991]maar wellicht is het voor hun wel verleidelijk om wat oude remolie erbij te gieten.

).

kan toch nie: je hebt t wel over de ANWB eh.
    :rolleyes:
  • RaafRaaf Modding Member
    edited February 2010
    Niks mis met zo'n ANWB benzine diesel mengsel ik meng zelf ook bij.
    En waarom word er hier wel heel makkelijk van uitgegaan dat er wel rotzooi bijgegooid zal worden ?
    Hoe schoon is de APO ?
    edited February 2010
    Raaf,

Vetten en olie
  • RaafRaaf Modding Member
    edited February 2010
    Tim,
    Ik ben er van overtuigd dat mijn ANWB mengsel geen troep bevat.
    Er staan hier genoeg posts over het bijmengen van dino en benzine.
    Ik meng 10% tot 15% ANWB mengsel bij de APO.
    Mijn motor loopt als een zonnetje ,rookt niet en heeft voldoende power, dus met de verbranding en de milieu schade is niets mis lijkt me.
    Dit vergelijken met oude motorolie stoken slaat dan ook nergens op.
    En wat de vergelijking met de BMW aangaat, daar klopt ook niets van, de BMW zat op een smerings dieet van wondermiddelen en oude motorolie, de mijne krijgt regelmatig verse 10W40 en anders niets .
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2010
    [QUOTE=Tim;55027]....Andere rommel levert ellende op aan je motor, naar mijn mening is er al een topic van een bmw hier, die daar inmiddels flink over kan meepraten....

Stelling wordt (nog) niet onderbouwd door feiten.

[QUOTE=Raaf;55029]...de BMW zat op een smerings dieet van wondermiddelen en oude motorolie....

Wat is het effect van het gebruik van "oude" motorolie? we gaan het binnenkort weten. Maar wat is oude motorolie?, ik zeg liever "langdurig gebruikte motorolie". De enige conclusie die ik nu kan trekken is dat "mijn" langdurig gebruikte motorolie veel vervuiling bevat die welligt heeft geleid tot motorschade en zelfs dat kan ik tot op heden niet bewijzen.

Wat ik wel kan bewijzen is dat de smering nog steeds, na 85.000 kilometer gegarandeerd is. De motor liep nog steeds als een naaimachine.
    edited February 2010
    Er,

Vanmiddag, 400u over het offici
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    dan is dat gescheiden opslaan ook (nog nie)verplicht .
    valt me tegen trouwens:confused:

affein: logisch dat dan alles in 1 ton wordt gekiept.
    is nl kostend besparend
    edited February 2010
    [QUOTE=
    affein: logisch dat dan alles in 1 ton wordt gekiept.
    is nl kostend besparend

In ieder geval wordt het voor mij keurig gescheiden bewaard. Ik krijg alle Diesel/Benzine mix van 2 dealerfilialen.

Overigens heeft dit topic van mij al langer het predikaat: opgelost en mag afgesloten worden, maar men blijft hier maar doorgaan...
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    [QUOTE=hautessa;53977]Overigens waren dit omgespoelde remreiniger 25 litercans en is mij verzekerd dat er verder geen rotzooi tussen zit zoals verlopen olie ed. Lijkt mij ook sterk, afgetapte motorolie hebben garages plenty en die gaan volgens mij terug in een oliedrum. Daar moeten ze een afdankkanaal voor hebben anders zou het een mooie olieboel worden op het terrein vd garages.

Wat mij betreft, mag hier een slotje op. Het is mij duidelijk, wat te doen.

jij zegt volgens mij terug in oliedrums.
    Tim bevestigd van nie.

dus laat deze draad maar lekker open zou ik zeggen.
    blijkt nl dat in deze brance nogal wat aan de hand is.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2010
    [QUOTE=hautessa;55062]....Overigens heeft dit topic van mij al langer het predikaat: opgelost en mag afgesloten worden, maar men blijft hier maar doorgaan...

Krijg ik daar toch ineens een [URL="http://www.ppo.nu/forum/f48/seat-inca-1-9d-geen-sdi-2207/index24.html#post55061"]D
    edited February 2010
    [QUOTE=hautessa;55062]Overigens heeft dit forum van mij al langer het predikaat: opgelost en mag afgesloten worden, maar men blijft hier maar doorgaan...Volledig mee eens :mrgreen:

Tim
This discussion has been closed.