Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

het ontwerpen van mijn filter

veghel PPO Wannabe
edited February 2010 in Filteren van GPO
beste mede forum leden,

ik ben van plan (ook te zien in mijn andere discussie iveco eurostar ombouwen) om mijn vrachtwagen op ppo/gpo te laten rijden.
nu ben ik zelf een filter aan het bedenken/ontwerpen om gebruikte frietuur olie te filteren.
ik ben inmiddels al aardig wat wijzer geworden door mijn bezoek bij easy rider alleen zit ik toch nog met een paar vragen.

1: ik wil een productie kunnen draaien per week van 1500 liter gefilterde olie (normaal zou ik ongeveer 700 tot 900 liter max nodig hebben per week maar heb nog een vriend met een vrachtwagen die misschien wil gaan mixen) daarom wil ik gaan filteren bij een temperatuur van minimaal constant 15 tot 20 graden (on de doorloop te bevorderen).
nu is het zo dat als ik filtert onder een temperatuur van 20 graden dat bij bijvoorbeeld 5 graden buitentemperatuur mijn gpo kan gaan stollen in de tank.
hiervoor ga ik mijn tank minimaal op 25 tot 30 graden houden onder het rijden (2 tank systeem). ook direct bij de uitgang van de tank maak ik een 18 x 21 mm olie slang in een 36 x 41 koelwaterslang die geisoleerd is om zo veel mogelijk warmte te behouden

heb ik dan nog een probleem of is het probleem van stollen dan opgelost op deze manier

2: kunnen jullie mij vertellen (een schatting of mening) hoeveel olie dat ik kan filteren met 1 m2 filterdoek bij gemiddeld bevuilde olie op 20 graden
(75% is olie van de vis bour 25% is olie van de patat tent)
deze vraag is voor de filter maten 50 mu en voor 20 mu en voor 3-5 mu en voor kaarsfilters 1 mu (deze filters zijn van ER)
ik weet het.... het is bijna niet te zeggen maar willen jullie een schatting proberen te doen?

3: heeft het nut of is het niet beter dat ik tussen het 20 mu en 3-5 mu filter misschien nog een 10 mu filter maak of is dat overbodig? (ik wil niet dat het 3-5 mu filter altijd 2 x zo veel vervangen moet worden omdat de stap misschien te groot is?????)

4: ik wil (denk dat dat het beste is) 2 x 3 weken bezinken (bron, filter installatie niek).
tussen welke filter stadia's kan ik dat het beste doen?

ik ben idd nieuw hier maar ben er echt serieus aan bezig (laatste 4 a 5 weken met zo veel gelezen als de laatste 25 jaar daarvoor:D

alvast bedankt voor het mee denken.

grt richard

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited February 2010
    Richard,
    Ik zal proberen wat van je vragen te beantwoorden.
    1. Filteren bij 20 graden. Kan prima. Warmer is ook prima, mits je je bezinktemperatuur gelijk houdt aan je tanktamperatuur.
    2. Als ik het goed begrijp, ga je je tank verwarmen. Dat doe je middels een koelwaterslang door de tank te laten lopen. Beter is een koperen buis, die geeft meer warmte af. Probleem is wel: condensvorming in je tank. Op te lossen door je tank te isoleren.
    3. De houdbaarheid van een filterdoek is sterk afhankelijk van de temperatuur van je olie. Bij 20 graden is 1000 liter per m2 doek wel mogelijk, mits geen frituurolie.
    4. Ik zou geen frituurolie in het systeem brengen, tenzij je je filterinstallatie op een hogere temperatuur kunt houden en je je tank telijkertijd ook op die temperatuur kunt krijgen. Zelfs dan is het discutabel.
    5. Bezinken: voor de laatste stap (1 mu filter).
    6. 1500 liter per week, bezinktijd 2x3 weken = voorraad in proces = 9000 liter.

Advies:
    kom ook even 2N kijken
    Niek
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2010
    Je maakt er serieus werk van goed nieuws:)

Volgens mij gaat het wel even duren om een flinke 2e tank op 25 graden te krijgen maar als het lukt dan zal t niet stollen.

Verder zou ik zoveel mogelijk filterstappen doen ivm doorlooptijd.
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=Niek;54746]Richard,
    Ik zal proberen wat van je vragen te beantwoorden.
    1. Filteren bij 20 graden. Kan prima. Warmer is ook prima, mits je je bezinktemperatuur gelijk houdt aan je tanktamperatuur.
    2. Als ik het goed begrijp, ga je je tank verwarmen. Dat doe je middels een koelwaterslang door de tank te laten lopen. Beter is een koperen buis, die geeft meer warmte af. Probleem is wel: condensvorming in je tank. Op te lossen door je tank te isoleren.
    3. De houdbaarheid van een filterdoek is sterk afhankelijk van de temperatuur van je olie. Bij 20 graden is 1000 liter per m2 doek wel mogelijk, mits geen frituurolie.
    4. Ik zou geen frituurolie in het systeem brengen, tenzij je je filterinstallatie op een hogere temperatuur kunt houden en je je tank telijkertijd ook op die temperatuur kunt krijgen. Zelfs dan is het discutabel.
    5. Bezinken: voor de laatste stap (1 mu filter).
    6. 1500 liter per week, bezinktijd 2x3 weken = voorraad in proces = 9000 liter.

Advies:
    kom ook even 2N kijken
    Niek

beste niek,

1: ik wil het hele filterhok op een vaste temperatuur gaan houden
    dan weet ik zeker dat het hele proces met een minimale temperatuur gedaan wordt.
    en warmer is geen optie want een 600 liter tank op 20 graden krijgen gaat wel maar als het -10 is dan is dat al een hele klus en ik weet het, eenmaal warm met goede isolatie dan blijft t wel even warm maar heb er soms dagen bij dan gaat er 300 liter doorheen dus dan moet je na 2 dagen alweer opnieuw beginnen met opwarmen.

2: er komt idd een een koperen leiding door de tank van ong een meter of hooguit 2 meter (meer niet omdat ik dan toch bang ben voor te veel warmte verlies) en een elektrisch element van ongeveer 2 kw om me sneller op te warmen als ik net getankt heb of/en voor in de ochtend.

en voor dan nog eventuele condens wil ik een olie/water schijder plaatsen (alleen weet niet of dat dat werkt bij olantaardige olie.... iemand ervaring mee???)

3: het gaat wel om frituur olie. ik heb nu een filter ontwerp met ong 3 m2 filteroppervlak per filtermaat (buiten het 1 mu filter want dat weet ik nog niet hoe dat ik dat gaat doen).

4: maar waaron zoudat niet slim zijn dan? er komt een elsbett systeem op dus de olie gaat minimaal met 80 graden de motor in. (alles wordt geisoleerd van rijwind en misschien komt er nog een verwarmings element om de verstuiver leidingen heen om de temp hoog te houden of misschien nog wel te verhogen naar misschien een 100 graden????)

5: oke maar is 1 x bezinken dan goed genoeg? of is het raadzaam om (net als in de filter handleiding) 2 x te bezinken?

6: ik weet het..... dat zijn toch 9 ibc's van 1000 liter of 15 ibc's van 600!!!! maar als het eenmaal loopt en als ik echt overtuigd ben van de kwaliteit dan is er ook een gedeelte voor de verkoop.
    en niet vergeten dat als max van mijn kunnen aanhoud he en niet dat ik dat ook werkelijk elke week moet hebben.

en wat betreft het advies.......
    ik kom zeker een keer langs als ik tijd heb op een normaal tijdstip.

grt rich
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=Neo;54747]Je maakt er serieus werk van goed nieuws:)

Volgens mij gaat het wel even duren om een flinke 2e tank op 25 graden te krijgen maar als het lukt dan zal t niet stollen.

Verder zou ik zoveel mogelijk filterstappen doen ivm doorlooptijd.

ik ben er echt serieus mee bezig en probeer het ook zo goed mogelijk te doen.

met goede isolatie (dat is gewoon het belangrijkste) en met dat verwarmings element en 1 tot 2 meter koelwaterstroom moet dat toch wel lukken hoop ik?

en over die stappen.... wat niet nodig is, is niet nodig want elk filter neemt ook weer veel ruimte in beslag he.
    maar zal het echt nodig zijn om toch het 5-3 mu filter een beetje te sparen??????

grt rich
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    [QUOTE=veghel;54749]en warmer is geen optie want een 600 liter tank op 20 graden krijgen gaat wel maar als het -10 is dan is dat al een hele klus en ik weet het, eenmaal warm met goede isolatie dan blijft t wel even warm maar heb er soms dagen bij dan gaat er 300 liter doorheen dus dan moet je na 2 dagen alweer opnieuw beginnen met opwarmen.

Hier komen tankwagens die de hele tank (36m3) verwarmen met motor water. Wees daar niet bang voor, zet er alleen een temperatuur gestuurde klep tussen, zodat eerst je motor op temperatuur is, voordat hij de tank gaat verwarmen.

Tim
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=Tim;54753]Hier komen tankwagens die de hele tank (36m3) verwarmen met motor water. Wees daar niet bang voor, zet er alleen een temperatuur gestuurde klep tussen, zodat eerst je motor op temperatuur is, voordat hij de tank gaat verwarmen.

Tim

het is wel een idee wat ik zeker eens uit kan gaan voeren.
    alleen wat jij zeg..... ik kan alleen maar temperatuur regel systemen op vrachtwagens die compleet buiten de motor warmte om gaan.
    (ik zeg niet dat het niet bestaat maar vreemd dat ik er nog nooit van gehoord heb).
    wil wel in de winter naar max 20 graden omdat er anders te veel condens optreed denk ik en anders wordt het denk ik ook een kostenplaatje om mijn filterhok warm te houden.

misschien een idee om al mijn afval te bewaren tot aan de zomer en dat een keer in een warme periode te filteren op 40 graden? of is dat onzin? (bedoel alleen het gestolde vet dan he wat ws in het 50 mu filter blijft hangen)

grt rich
    edited February 2010
    Richard,
    OK, heel serieus bezig. Mooi van die tankverwarming. Frituurolie moet goed kunnen met je tankverwarming, maarrrr je zult zien, dat het met 20 graden toch moeilijk te filteren is en er veel vettigheid op je filter blijft hangen. Enige oplossing hiervoor is olie van BP toevoegen.
    Succes !!
    Niek
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2010
    Met grote filterstappen vrees ik dat je het fijnere filter dan veel vaker zal moeten vervangen en het precies bij dat filter ook veel langzamer zal doorstromen.

Is het ook een optie om een 220 volt verwarmingselement in je tank te bouwen in combi met een tijdschakelaar?
    Dan kan je tank warm zijn voordat je gaat rijden.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2010
    [QUOTE=Neo;54759]Met grote filterstappen vrees ik dat je het fijnere filter dan veel vaker zal moeten vervangen.....

Psies, daarom is het ook beter om te filteren in stappen. Bezinken is echter je grootste vriend. hoe langer je de olie kan laten staan hoe beter.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2010
    Rich, als je frituurvet wilt gaan gebruiken en dat op 20 graden wilt gaan houden is het nog steeds niet voldoende vloeibaar hoor. Er zal natuurlijk verschil zittten in de te gebruiken vetten of olieen, maar ik denk dat het geen kans van slagen heeft, en als je op deze manier wilt gaan filteren, hoeveel tijd denk je dan nog te hebben om op je vrachtauto te rijden?

ik zou eerst eens starten met filteren van olie, of vloeibaar vet, Ik neem aan dat je gaat twee tanken, want anders wrdt het helemaal een feest als je de motor uitzet heb je 5 minuten later een vaste bedoeling in je lijdingen.

denk ook even na over wat te doen met je resten van het filteren als je in deze hoeveelheden denkt. dan komt er naast die 9000 ltr nog eens een bulk bij aan reststof.
    Naast het filteren op zich heb je ook nog veel tijd nodig om het spul schoon te houden, want daar ontkom je niet aan, en alleen dat al vergt zo veel tijd dat van normaal werk niets meer zal komen.
    Luister even naar Niek....
    Drivertje
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=Niek;54757]Richard,
    OK, heel serieus bezig. Mooi van die tankverwarming. Frituurolie moet goed kunnen met je tankverwarming, maarrrr je zult zien, dat het met 20 graden toch moeilijk te filteren is en er veel vettigheid op je filter blijft hangen. Enige oplossing hiervoor is olie van BP toevoegen.
    Succes !!
    Niek

als jij zeg dat ik serieus bezig ben dan zie ik dat als een echt compliment:cool:
    ik was vergeten te melden dat ik er voor dat ik gaat filteren er eerst 5% dino doorheen wil doen of is bp olie beter? en zo ja wat voor bp olie bedoel je dan?
    ik heb ook genoeg dingen gelezen over benzine er doorheen, is dat raadsaam?

en ik kan het niet genoeg zeggen maar aan iedereen.... alvast bedankt voor de hulp en alle tips!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

grt rich
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=Neo;54759]Met grote filterstappen vrees ik dat je het fijnere filter dan veel vaker zal moeten vervangen en het precies bij dat filter ook veel langzamer zal doorstromen.

Is het ook een optie om een 220 volt verwarmingselement in je tank te bouwen in combi met een tijdschakelaar?
    Dan kan je tank warm zijn voordat je gaat rijden.

dan zou ik toch moeten gaan kijken voor een 10mu filter er tussen denk ik.
    even kijken hoe dat ik dat gaat verwerken in mijn installatie ontwerp

en die 220 volt verwarming ga ik niet doen maar het zelfde principe ga ik wel doen met het 2,5 kw element denk ik.
    (een hersenspinsel) er komt iig een 2de 24 volt dynamo op mijn motor en een 2de set accu's. daar komt ws een tijdklok op en die stel ik s'avonds even in.

grt rich
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=easy rider;54761]Psies, daarom is het ook beter om te filteren in stappen. Bezinken is echter je grootste vriend. hoe langer je de olie kan laten staan hoe beter.

3 weken voor het filteren en 3 weken tussen de 3/5 mu en het 1 mu proces??? is dat redelijk?
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=Drivertje;54766]Rich, als je frituurvet wilt gaan gebruiken en dat op 20 graden wilt gaan houden is het nog steeds niet voldoende vloeibaar hoor. Er zal natuurlijk verschil zittten in de te gebruiken vetten of olieen, maar ik denk dat het geen kans van slagen heeft, en als je op deze manier wilt gaan filteren, hoeveel tijd denk je dan nog te hebben om op je vrachtauto te rijden?

ik zou eerst eens starten met filteren van olie, of vloeibaar vet, Ik neem aan dat je gaat twee tanken, want anders wrdt het helemaal een feest als je de motor uitzet heb je 5 minuten later een vaste bedoeling in je lijdingen.

denk ook even na over wat te doen met je resten van het filteren als je in deze hoeveelheden denkt. dan komt er naast die 9000 ltr nog eens een bulk bij aan reststof.
    Naast het filteren op zich heb je ook nog veel tijd nodig om het spul schoon te houden, want daar ontkom je niet aan, en alleen dat al vergt zo veel tijd dat van normaal werk niets meer zal komen.
    Luister even naar Niek....
    Drivertje

ik hou de olie in de tank op minimaal 20 graden (dag en nacht) en als de motor draait dan wordt en blijft het koelwater wat voor de tank stroomt de tank verwarmen (alleen denk niet dat het te doen is om de tank op 60 of 70 graden te houden maar dat kunnen we altijd proberen) de leiding uit de tankt wordt wel direct verwarmd door het koelwater (olie leiding in de koelwaterleiding)

het filteren moet een bijna automatisch proces worden en daar ben ik nog druk aan bezig om dat te realiseren dat ik daar geen zee
    edited February 2010
    3 weken is wel genoeg.... in de winter. In de zomer is de olie dunner en bezinkt het vuil sneller. Ik bezink echter soms helemaal niet omdat heel klein vuil aan vet vast plakt waardoor het al reeds in de 50 Mu stap blijft hangen en derhalve mijn 5 en 1 Mu filters veel minder snel vol lopen.

Tip: filter zo min mogelijk met diesel of olie van BP. De ervaring is dat zeer klein vuil los weekt en door het 1 Mu filter heen gaat.
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    als je je tank constant op 20°C wil houden, dag en nacht, bedoel je dan als je onderweg bent? Of als je thuis de nacht door brengt en de vrachtwagen voor je deur staat?

je hebt redelijk wat elektrisch vermogen nodig om je tank te verwarmen of op temperatuur te houden. Met batterijen gaat dit niet gaan denk ik als je je tank op temperatuur wilt houden gedurende de nacht ( als de motor dus niet draaid en de batterijen bijlaadt).

ikzelf verwarm ook elektrisch bij met een 750W elektrisch element. Heb ook een tweede 12V batterij en alternator. Dus 12 naar 220V omvormer om dan het verwarmingselement de voeden. Ik heb een voorverwarmingsvatje van ongeveer 6 liter. Als ik het verwarmingselement in het stopcontact steekt duurd het 10 a 15 min vooralleer de PPO in het tankje 80°C is. Je moet natuurlijk je tank niet op 80°C houden. Maar je tank is ook iets groter dan 6 liter. Goede isolatie zal natuurlijk wonderen doen.

een 2500 Watt element, dat is op 24V 104 A. Dus een batterij van 200Ah kan je verwarmingselement theoretisch maar 2h aansturen. je hebt dan dikke kabels nodig om die 100A te kunnen "vervoeren", dus meer verliezen...

Ook zou ik een klep zetten in je serpentine die je koelwater door je tank laat vloeien. als je motor 's nachts afkoeld en je gaat je tank opwarmen s' nacht dan ga je circulatie krijgen van het warme koelwater dat in je serpentine zit ter hoogte van je tank naar je motor.
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=easy rider;54771]3 weken is wel genoeg.... in de winter. In de zomer is de olie dunner en bezinkt het vuil sneller. Ik bezink echter soms helemaal niet omdat heel klein vuil aan vet vast plakt waardoor het al reeds in de 50 Mu stap blijft hangen en derhalve mijn 5 en 1 Mu filters veel minder snel vol lopen.

Tip: filter zo min mogelijk met diesel of olie van BP. De ervaring is dat zeer klein vuil los weekt en door het 1 Mu filter heen gaat.

ok maar dan kan ik altijd nog bezinken tussen stap 5 mu en 1 mu.

en met dat mengen.... waar jij het nu mee mengt... is dat beter als dino of bp of heb je dan toch wel t zelfde resultaat als met dino/bp?

grt rich
    edited February 2010
    In de winter meng ik met olie van bp om de olie wat dunner te maken zodat de doorloopsnelheid wat groter wordt/gelijk blijft aan de doorloopsnelheid in de zomer. Nadeel is dan wel dat zeer klein vuil, kleiner dan 1 Mu door het 1 Mu filter gaat
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=easy rider;54777]In de winter meng ik met olie van bp om de olie wat dunner te maken zodat de doorloopsnelheid wat groter wordt/gelijk blijft aan de doorloopsnelheid in de zomer. Nadeel is dan wel dat zeer klein vuil, kleiner dan 1 Mu door het 1 Mu filter gaat

oh oke ik dacht dat jij het met wat anders deed mengen.
    alleen als dat vuil wat kleiner is dan 1 mu..... is dat erg of schadelijk?

grt rich
    edited February 2010
    [QUOTE=veghel;54781].....alleen als dat vuil wat kleiner is dan 1 mu..... is dat erg of schadelijk?....

Je standaard filter op de auto is ergens tussen de 5 en 3 Mu dat vervuiling kleiner dan dat vanuit diesel komt ook in het syteem terecht.
    edited February 2010
    Er,

Dat deel ik niet met je. Diesel is echt wel hoger gefilterd, je brandstof filter is volgens mij puur een backup voor vuil tijdens tanken/transport ed.

Ik weet dat de kzo perserijen op 0,5mu filteren.

Tim
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    en voordat de brandstof de ip binnengaat is er bij sommige merken ook nog zo een soort koperen filtertje. Ik weet niet tot hoeveel micron dat dit is.
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=easy rider;54782]Je standaard filter op de auto is ergens tussen de 5 en 3 Mu dat vervuiling kleiner dan dat vanuit diesel komt ook in het syteem terecht.

oke die komen er ook doorheen maar zou het schadelijk kunnen zijn?
    als ik er over na denk... als ik op de maasvlakte staat te tanken ong 8 minuten met de tank dop open met een vulopening van ong 10 cm bij droog weer maar harde wind dan kan er aardig wat zand in waaien in die 8 minuten.
    daar zou toch ook wel wat tussen zitten wat kleiner is dan 3 mu?
    dan lijkt t mij dat iets wat kleiner is dan 1 mu toch helemaal al geen schade aan kan richten.... of heb ik zit zeker fout?

@ kristof: ik heb een grof filter/water schijder en ik heb verder in het systeem 2 fijn filters

ik zal eens kijken of dat ik het kan vinden hoe grof dat mijn filters zijn

grt rich
    edited February 2010
    [QUOTE=veghel;54788]oke die komen er ook doorheen maar zou het schadelijk kunnen zijn?
    als ik er over na denk... als ik op de maasvlakte staat te tanken ong 8 minuten met de tank dop open met een vulopening van ong 10 cm bij droog weer maar harde wind dan kan er aardig wat zand in waaien in die 8 minuten.
    daar zou toch ook wel wat tussen zitten wat kleiner is dan 3 mu?
    dan lijkt t mij dat iets wat kleiner is dan 1 mu toch helemaal al geen schade aan kan richten.... of heb ik zit zeker fout?

@ kristof: ik heb een grof filter/water schijder en ik heb verder in het systeem 2 fijn filters

ik zal eens kijken of dat ik het kan vinden hoe grof dat mijn filters zijn

grt rich

Rich genoeg van een klein sediment geeft ook genoeg vervuiling om samen de boel te verstoppen.
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=Drivertje;54790]Rich genoeg van een klein sediment geeft ook genoeg vervuiling om samen de boel te verstoppen.

ja oke dat is ook weer zo.
    is het een oplossing om ook op 0.5 mu te filteren en evt onder een redelijke druk (1000 liter ibc boven de 1 mu filters en daaronder de 0.5 mu filters en daar onder weer een opslag vat?
    dan staat er toch een redelijke druk achter denk ik of begin ik nu door te slaan? (dat heb ik regelmatig :mrgreen:)

grt rich
    edited February 2010
    Richie,
    je slaat door
    Niek
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=Niek;54793]Richie,
    je slaat door
    Niek

dank je...... pffffff das een opluchting, bevlieging is voorbij, ben weer geland
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=kristof;54773]als je je tank constant op 20°C wil houden, dag en nacht, bedoel je dan als je onderweg bent? Of als je thuis de nacht door brengt en de vrachtwagen voor je deur staat?

je hebt redelijk wat elektrisch vermogen nodig om je tank te verwarmen of op temperatuur te houden. Met batterijen gaat dit niet gaan denk ik als je je tank op temperatuur wilt houden gedurende de nacht ( als de motor dus niet draaid en de batterijen bijlaadt).

ikzelf verwarm ook elektrisch bij met een 750W elektrisch element. Heb ook een tweede 12V batterij en alternator. Dus 12 naar 220V omvormer om dan het verwarmingselement de voeden. Ik heb een voorverwarmingsvatje van ongeveer 6 liter. Als ik het verwarmingselement in het stopcontact steekt duurd het 10 a 15 min vooralleer de PPO in het tankje 80°C is. Je moet natuurlijk je tank niet op 80°C houden. Maar je tank is ook iets groter dan 6 liter. Goede isolatie zal natuurlijk wonderen doen.

een 2500 Watt element, dat is op 24V 104 A. Dus een batterij van 200Ah kan je verwarmingselement theoretisch maar 2h aansturen. je hebt dan dikke kabels nodig om die 100A te kunnen "vervoeren", dus meer verliezen...

Ook zou ik een klep zetten in je serpentine die je koelwater door je tank laat vloeien. als je motor 's nachts afkoeld en je gaat je tank opwarmen s' nacht dan ga je circulatie krijgen van het warme koelwater dat in je serpentine zit ter hoogte van je tank naar je motor.

ik ben er uit na dat ik ook met niek heb gesproken.

onder op mijn 650 liter tank komt een 2 duimse pijp te zitten die naar een 15/20 liter tank loopt die tankt daar komt koelwater doorheen te lopen (een soort ww princiepe) en door die 2 duimse pijp komt er ook koelwater te lopen tet ong 10 cm in de grote tank (zodat de pijp warm blijft en alles rondom de uitgang van de grote tank).
    en alle olie leidingen die er komen te lopen daar gaat koelwater en isolatie omheen zodat het hele traject warm en makkelijk te verpompen is.eventueel komt er in de kleine tank ook een electrisch element om het begin een beetje sneller op gang te brengen. (moet ook nog ergens een water standkachel hebben dus misschien ga ik daar wat mee doen)

dus mijn grote tank wordt nauwelijks tot niet verwarmd dus kan daar ook geen condens in optreden en mijn kleine tank is een lucht dicht systeem dus daar kan ook geen condens in komen.
    mijn hele systeen van het begin tot het eind is warm dus de ww krijgt het makkelijk en je heb minder kans op het verzadigen van je filter door vet
    en de pomp heeft een makkie.

grt rich
    edited February 2010
    even over je allerlaatse woordje, blijf dat nog even onthouden als je bent begonnen met bouwen. "makkie" bestaat niet in het geen je nu denk te realiseren, wat er werkelijk uit komt na je bouw zal er 10 keer anders uit zien als je nu in gedachten hebt.
    Wij zijn ook nog dagelijks aan het ontdekken dat we iets uitgedacht hebben, maar toch in de praktijk niet zo werkt. met een omweg of na een nachtje plafon staren komt er dan toch weer iets heel anders uit de hoge hoed als dat konijntje.
    the drivert
    edited February 2010
    Stokers,

Pls druk op reply, niet steeds quoten, ik scroll me een ongeluk....

Tim
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=Drivertje;54808]even over je allerlaatse woordje, blijf dat nog even onthouden als je bent begonnen met bouwen. "makkie" bestaat niet in het geen je nu denk te realiseren, wat er werkelijk uit komt na je bouw zal er 10 keer anders uit zien als je nu in gedachten hebt.
    Wij zijn ook nog dagelijks aan het ontdekken dat we iets uitgedacht hebben, maar toch in de praktijk niet zo werkt. met een omweg of na een nachtje plafon staren komt er dan toch weer iets heel anders uit de hoge hoed als dat konijntje.
    the drivert

dat weet ik alleen dat is heel normaal bij mij:D
    t definitive ontwerp zal nog wel 10 x veranderen maar we komen er vanzelf.

grt rich
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    @ tim

sorry :lol: zal er aan denken

grt rich
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2010
    Over het filteren; een 1mu filter zal altijd fijner filteren. Zodra de eerste liters erdoor lopen raken de porien steeds voller. Hoe langer je bezig bent met filteren hoe fijner het filter eigenlijk wordt.
Sign In or Register to comment.