Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

klein beetje

udoudo Super Moderator
edited February 2010 in Filteren van GPO
Stel, ik heb een klein beetje olie gekregen, de resten van het oliebollen gebeuren: een paar liter totaal. Ziet er geod uit, maar is ongefilterd.
Hoe kom ik met eenvoudige middelen (b.v. trechter en wat filtermateriaal) aan de juiste filtering?
Valt er met huis-tuin-keuken materiaal circa 1 mu filtering te halen?

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Met wat er uit mijn frituurpan komt, ben ik vorige jaar aan het uitproberen geweest met katoenen poetsdoeken in een trechter, daarna een laagje water op gegoten, heel goed schudden en daarna een maand bezinken. En dat gaf al een goed resultaat.
    Ik heb er nog een monster van staan en het ziet er nog steeds goed uit.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    koffiefilter?
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Filtert dat fijn genoeg?
    OK, dan ga ik er eerdaags mee aan de slag.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    voor een kleine hoeveelheid is een koffiefilter prima.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited January 2010
    [QUOTE=smul;54573]voor een kleine hoeveelheid is een koffiefilter prima.

gebruik dan zo een grote ouderwetse Bravilor filterzak. Die is ongeveer 20-25 cm doorsnee. Scoor je bij ouderwets cafe of truckersrestaurant.

Heb je ze ook nog gratis.

Hautessa
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Een koffiefilter heeft een doorlaat van ergens tussen de 3 en 5 Mu, net als je standaard brandstoffilter in de auto.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited February 2010
    in het begin heb ik nog wel eens nylonkousen gebrijkt
    dat ging maklijker dan met de koffie filters.

dyssie
    edited February 2010
    [QUOTE=Dyslectie;54591]in het begin heb ik nog wel eens nylonkousen gebrijkt
    dat ging maklijker dan met de koffie filters.

dyssie

Kan ook, pak dan panties met 60 of 90 dernier. Ik deed er 2 inmekaar, loopt inderdaad veel sneller. Echter zal een koffiefilter dan dus vast wel fijner zijn.

hautessa

YouTube - sojaolie filteren door dubbele panty 60 dernier
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2010
    100 denier is >= 20 mu !!! alleen goed genoeg om vet af te vangen en de grootste gorigheid
    Niek
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2010
    Voor een paar liter zou ik er niet aan beginnen. Je weet niet zeker dat je de 1mu haalt.
    Alleen als je langdurig gaat filteren zou'k filterspullen gaan kopen en een mooi bouwseltje maken:)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2010
    [QUOTE=Niek;54605]100 denier is >= 20 mu !!! alleen goed genoeg om vet af te vangen en de grootste gorigheid
    Niek
    Correct, dat is een prefilter om de volgende filter niet direct vol zooi te laten zitten...
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    [QUOTE=udo;54565]Stel, ik heb een klein beetje olie gekregen, de resten van het oliebollen gebeuren: een paar liter totaal. Ziet er geod uit, maar is ongefilterd.
    Hoe kom ik met eenvoudige middelen (b.v. trechter en wat filtermateriaal) aan de juiste filtering?
    Valt er met huis-tuin-keuken materiaal circa 1 mu filtering te halen?

TJONGE TJONGE.

wil nie echt gaan katten Udo.
    maar kant nie laten.

en ook mede om de reactie s .:rolleyes::confused::mozilla_laughing:.

deze draad met vraag slaat toch nergens op.
    dr zijn toch plantie filter topics waar t antwoord staat.
    en jij vraagt en dr wordt ook nog geantwoord.ipv verwijzen naar de filtertopics.
    en komt weer dat koffie filter/panty verhaal voorbij.

ik zou zeggen :kiep die paar liter patatolie door een trechter met zeef zo in de tank.
    niks aan de hand:je hoofdfilter vangt de rest welop.

of als je wel vaker een restantje wil filteren.
    koop een orginele filterdoek en knip daar een aantal geschikte afmetingen uit.
    zodat je zeker op1 mu filterd
    ipv dat geklooi met koffiefilters en panty s.,

verder:
    [QUOTE=udo;54565]Stel, ?

zeg maar gewoon dat je regelmatig in jou omgeving gratis vuile APO kan bekommen.
    en dat zo simpel en zo goedkoop mogelijk wil gaan filteren en verstoken.
    niks mis mee, maar pak t dan welwat profie an,en laat je nie verleiden tot panty/koffiefilter.
    want das zonde van investering.
    want t spul kan ruime tijd bezonken en afgeroomt echt zo in de tank
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    Vanochtend langs de blokker geweest.
    Daar trof ik een wat klein maar bruikbaar 3-delig trechtersetje, een 19cm rvs zeef en een rol easypull extra sterk, 2-laags papier op navulrol.
    In de keuken een kleine contructie gebouwd:

Bovenop de zeef met daarin 8 lagen easypull (die elk uit 2 laagjes bestaan),
    daaronder de grootste trechter uit het setje en
    daaronder een 25L can.
    Het handvat van de zeef steunt tegen het scheefzakken op het hangkastje boven het aanrecht.
    De olie druppelt rustig maar gestaag door, af en toe weer wat aanvullen.

De 25L can is met een handboortje bij het handvat van een klein gaatje voorzien waarin nu een schroefje zit. Bij het tanken eens zien hoeveel het scheelt in stromen versus klokken.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Udo,

Ik sluit me geheel aan bij Pjotter!

Je bent bezig je pompverstuiver aan het vernielen op deze manier!

Tim :confused:
  • RogerRoger PPO Addict
    edited February 2010
    [QUOTE=Tim;54678]Udo,

Ik sluit me geheel aan bij Pjotter!

Je bent bezig je pompverstuiver aan het vernielen op deze manier!

Tim :confused:

Ach die kost nagenoeg niks...
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2010
    [QUOTE=Roger;54681]Ach die kost nagenoeg niks...

Ik volg het ook niet :shock: eerst duur de auto ombouwen en dan besparen op een 1mu filterdoek van misschien 10 euro..

Ik heb 100,- euro gestoken in m'n filter installatie en daarvoor had ik filterzakken, 100 liter tonnen en een bezink aquarium
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    Stokers,

Er staat hier max 3 liter aan oliebollenolie.
    Ik ben nog niet het pad ingeslagen om structureel zelf te gaan filteren.
    Vanwege deze situatie, dank voor de brtrokkenheid, heb ik hier gevraagd en heb ik hopelijk aardig afdoende filtering gerealiseerd tegen minimale kosten.

Mocht ik wel structureel gaan filteren (niet zo'n beetje maar grotere hoeveelheden) zal ik de juiste spullen halen; ik twijfel nog over een open systeem met filterdoek versus de filterkaarzen waarbij de hele zaak gesloten is.
    De laatste optie is gezien de mogelijkheden om geknoei te voorkomen wellicht handiger binnenshuis?
    edited February 2010
    Udo,

Ik wil je niet verder afbeuken, maar wat jij bij de blokker kocht is duurder dan €1,20........Je had dus beter 3L 2N apo kunnen halen.

Maar goed, tis jou auto en jou motor.

Succes,
    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    Udo: deze topic gemist zeker.

kosten emmers niks inprciepe.(krijg je drbij)
    1mu filterzak:pinda ,gaat nl heeel lang mee.
    en :1mu filterresultaat gegarandeert.
    kogelkraan op de onderste emmer lever ik jou tijdens volgende meeting.
    of stuur m op.

dit alles past bijna in de meterkast:cool:

[QUOTE=pjotter;51985]image

:cool::D
    room af vanuit de 60 vaten die 8 maand hebben staan te bezinken
    kiep apo vanuit 10L emmer in de bovenste emmer.
    filterzak loopt net nie over.

loopt lekker door naar de kanister.
    image
    uurtje werk en heb 3 kanisters vol.
    maak ivm carpoolen nog maar meer de helft km.
    dus heb genoeg aan die 60L.
    dus is dit simpel systeem voldoende de komende tijd.
    edited February 2010
    [QUOTE=udo;54677]

De 25L can is met een handboortje bij het handvat van een klein gaatje voorzien waarin nu een schroefje zit. Bij het tanken eens zien hoeveel het scheelt in stromen versus klokken.

Heel erg veel!
    5mm gat boren, anders trekt ie vacuum. En deukt de jerrycan in. 5mm is de perfecte maat voor 25literjerrycan. Reeds getest.
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    [QUOTE=udo;54677]De 25L can is met een handboortje bij het handvat van een klein gaatje voorzien waarin nu een schroefje zit. Bij het tanken eens zien hoeveel het scheelt in stromen versus klokken.

NIKS GATEN BOREN in een kanister.
    gaat allen maar stinken en morsen as ie in je kofferruim staat.

t ding niet meer dan driekwart vullen.
    en je tieft 20L zonder klotsen en morsen binnen 1 minuut via trechter zo in je tank.
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    verder ACH: waar bemoei ik me ook mee.

dit gaat over pindaPPO verbruik.
    kanister vul ervaringen heb ik jammer genoeg alleen met acuute situatie s.

en wil dat eingelijk vergeten.

maw: kanister PPO -en is voor rondjes om de kerk.
    of tijdelijkn voor diehards die t ffn tegenzit
    of voor mietjes die zeer matig bij durven mengen,
    edited February 2010
    [QUOTE=pjotter;54696]verder ACH: waar bemoei ik me ook mee.

Mogguh Pjotter.

Het is zondag. Relaaaxxx man.

Hautessa

ps Eerst maar ff weer een zonnig terrasje opzoeken voor een bak koffie.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    [QUOTE=pjotter;54696]maw: kanister PPO -en is voor rondjes om de kerk.
    of tijdelijkn voor diehards die t ffn tegenzit
    Hoe zou ik anders het spul in de tank moeten krijgen? (dit zou een rhetorische vraag moeten zijn en derhalve geen beantwoording nodig moeten hebben)
    edited February 2010
    Udo,

Ik weet (begrijp) nog steeds niet hoe oud je bent en hoe je aan je manier van schrijven komt, maar die h mag eruit hoor.

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    [QUOTE=udo;54703]Hoe zou ik anders het spul in de tank moeten krijgen? ()

is waar ook Udo: in jou situatie kan dat nie anders.

t ging om kliekies APO filteren.
    en niet kanisters

en was ook beoorlijk of topic.

zou toch gaan(nogmaals) voor een 1mu filterzak,ipv koffiefilters.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    Als ik nu i.p.v. voor een klein beetje voor meer olie aan de gang wil loop ik meteen tegen het onderstaande aan:

Olie kan ik bij de bron halen door uit de vaten die daar staan olie in mijn jerrycans te pompen/scheppen/etc. (bovenaf, het bezinksel hoef ik niet, 2 cans maakt 50L totaal)
    De uitdaging nu is om dat met zo min mogelijk geknoei en zo vlot mogelijk te doen.
    Het gereedschap moet ook draagbaar zijn en handbediend.

Qua oplossing:
    Ik zag al een kunststof uitvoering van een vatenpomp.
    Als ik daar een afvoerslang aan fabriek met een dop die op de cans past is dat deel al knoeivrij. Als ik klaar ben kan de dop los van de can en de originele dop er op.
    De buis die in het vat verdwijnt kan ik kort laten uitlekken, de buitenzijde afdoen met een doek en dan iets van een dop op de onderzijde om het uitlekken te stoppen.

image

Zou dit kunnen gaan werken?
    Kan het beter/vlotter/makkelijker?
    edited February 2010
    Pomp raakt verstopt door alle resten die er in drijven.

Gewoon met een emmertje, een flinke trechter in je jerrycan overkiepen. Gaat het snelst. Of je zet gewoon je eigen ton neer, zodat ze deze kunnen vullen.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    [QUOTE=CaddyEd;54730]Pomp raakt verstopt door alle resten die er in drijven.

Gewoon met een emmertje, een flinke trechter in je jerrycan overkiepen. Gaat het snelst. Of je zet gewoon je eigen ton neer, zodat ze deze kunnen vullen.
    Dan wordt het emmertje klef van de olie. Niet handig. Verder is er risico van knoeien wat we willen vermijden om de bron te vriend te houden.
    Het verstoppen zouden we met een filtertje kunnen fixen.
    De eigen ton is lastig. Ik zou dan ooit eens met die ton moeten gaan sjouwen
    edited February 2010
    [QUOTE=udo;54731]Dan wordt het emmertje klef van de olie. Niet handig.

Ooit van zoiets gehoord:
    image
    edited February 2010
    [QUOTE=CaddyEd;54730]....Of je zet gewoon je eigen ton neer, zodat ze deze kunnen vullen.

Juiste antwoord, door naar de volgende ronde :D

Gewoon vaten of emmertjes wisselen, niks geen geknoei met pompen enzo.
    edited February 2010
    Exact,

Zelf een 60L vaatje met klemband neerzetten. Je bezinksel gooi je terug in zijn vaten die opgehaald worden.

Niet gaan lopen kliederen met pompen ed.

Tim
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2010
    Udo,
    als je bang bent voor kleffigheid en viezigheid: NOOIT AAN BEGINNEN !!!!!!. Er gaat altijd wel wat mis of er druppelt wat na.
    Niek
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Udo,

Je hebt mijn opzet toch ook meerdere malen gezien, helaas schoon valt er niet te werken....evt. heb ik nog wat cans van de loempia bakker (niet schoon) die je zou kunnen gebruiken als ophaal/wissel cannetjes. Eventueel nog ergens een rubberen mat scoren voor achter in de auto.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    Het gaat er niet zozeer om dat ik bang ben voor knoeien, maar dat de bron gevraagd/geeist heeft dat er geen knoeiboel ontstaat.
    Daarnaast heb ik zelf natuurlijk ook belang bij zo min mogelijk gedoe.
    In die richting zoek ik de oplossing.

De olie met een emmertje scheppe betekent dat er spullen meekomen die aan de oppervlakte zitten, deels tefilteren met een filtertje in de trechter.
    Ergens dieper (maar niet op de bodem) zou je uitkomen met een pomp. Dit lijkt me net iets beter: geen zooi van de bodem, geen zooi van de bovenkant (als we aannemen dat de zaak ietwat bezinkt).

Mja. Wat is wijheid?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    wat is wijsheid? stoppen met denken en aldoende leert men :mozilla_sealed:
    edited February 2010
    Udoman,

Je moet het de man gemakkelijk maken. Koop een paar vaatjes op MP en zet deze bij de man neer. Jij kan dan niet meer knoeien en het maakt hem niets uit waarin hij het gooit.

Marktplaats.nl 30 liter

Marktplaats.nl 60 liter

Kleedje achter in de Fux en karren maar.

Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    wat is geen wijsheid :rolleyes: 800L halen op een ongeremde enkelassige aanhanger achter een P205, maar't geeft wel een kick :D
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2010
    Ik gebruik een boormachine met zo'n pompje erop van Conrad. Aan beide kanten een stuk slang eraan.

Je kan er prima snel mee pompen en zelf kijken hoe diep je de slang erin steekt dat je geen bezinksel meepompt.

Ben je klaar dan laat je hem boven het vat even uitdruppen en met een doekje dep je de laatste drupjes weg.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    Dank voor de diverse reacties. Ik zal nog eens met de bron gaan praten over de (on)mogelijkheden.
    edited February 2010
    Wat doet die bron van jou vis? zo ja, eerst een visje kopen dan praten. Met stroop vang je meer vliegen dan met een hamer.
Sign In or Register to comment.