Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Citro

Andretje PPO Addict
edited February 2011 in Citroën/Peugeot
Nou eindelijk ben ik het eens geworden met de garage.:p

Een Citro

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Yo Dre,

Is het wel een Bosch? Die rot Fransen gaan vaak vreemd......

Tim
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2009
    Haha

Ja anders had ik hem niet gekocht, het staat erop ;)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Van 2000... Zeer waarschijnlijk identiek dezelfde motor als in mijn Xsara. Ideaal als PPO-auto dus (in geval van Bosch-pomp)
  • belgbelg PPO Burner
    edited October 2009
    idd, ik heb er ook zo eentje zitten in de jumper
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2009
    Dat is goed om te horen, ik kan bijna niet w8en ;)
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2009
    Yes ik heb hem, ik ben al druk aan het ombouwen.
    Lastig is wel dat de brandstofslangetjes in een stuk zitten en verhard zijn.
    Bijna geen tule in te krijgen.

[ATTACH]80[/ATTACH]

Kijkje onder de motorkap, nog orgineel. met uitzicht op de bosch pomp
    Ziet er netjes uit vind ik, morgen maak ik hem af zal ik nog meer foto's maken.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Veel plezier met bouwen! ;)
    edited October 2009
    Yep, exact hetzelfde als de mijne, prima :)
    Voor die plastic slangen heb ik het als volgt opgelost:

-voor de aanvoer kan je de doorschijnende kunststof slang voorzichtig doorsnijden, daar heb ik dan een gewone rubber (gates) slang van 8mm op gezet, zo kan je verder aansluiten wat je wilt. Aan de filterkant doe je hetzelfde en zet je een rubber slang op het snelkoppelings-dingetje.

-voor de retour heb ik de metalen "stang" met banjo afgezaagd. Zo kan je de snelkoppeling gebruiken op de kunststof slang. Aan de andere kant kan je een slang van 8mm over het (afgezaagde) metalen buisje zetten. Op de pomp zet je dan een gewone banjo-bout met slangthule.

Van de plastic slangen zelf zou ik persoonlijk afblijven, je krijgt het moeilijk dicht. Verder richting tank zit er nog ergens een koppeling, je zou ook daar van plastic naar rubber kunnen gaan, maar dan moet je met rubber over de motor heen en dat is ook niet zo interessant.

Veel ombouw-plezier :)
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2009
    Bedankt voor de tips, ik heb echter de plastic slang al doorgeknipt was lastig hoor, voorlopig heb ik de hoofdtoevoer in een 10 mm slangetje geklemt en de retour in een 6 mm slangetje.
    Dit ging best aangezien het harde slangetjes zijn, ik heb geen last van lucht maar ik ga nog wel slangtules kopen als ik ze gevonden heb tenminste.

Hieronder zit alles op de juiste plek moet nog het e.a. vastgemaakt worden, toen ik de brandstof filter aansloot bleek deze kapot te zijn en lucht aan te trekken.

[ATTACH]82[/ATTACH]

Zoals ik het nu gemaakt heb zitten de magneet kleppen voor het orginele brandstof filter dus opzich moet deze voor beide systemen toch wel te gebruiken zijn.
    Veel makkelijker 1 filter, of is er een reden dat er 2 filters gebruikt worden ?
    Ik ga er nog wel een grof vuil filter tussen zetten.

[ATTACH]83[/ATTACH]

WW paralel aangesloten, gaat net weer iets sneller.

Gisteren heb ik dus een proefritje gemaakt, zoals ik al zei het 2e brandstoffilter is kapot. Jammer want ik heb net zoveel moeite gedaan hem netjes op te hangen.

Het oppompen ging al niet echt lekker, deze heb ik eruit gehaalt angezien de orginele brandstof filter er ook nog tussen zat. ik moet nog ff kijken of ik dit zo hou.

het reed in ieder geval prima, olie kwam goed op temp.

Volgende maand een pollheizer !
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2009

Wat is nu de reden dat jullie toen 2 filters ingebouwd hebben voor het 2 tank systeem.

Je kan in principe toch ook op 1 filter rijden ??

zo vergroot je wel heel erg je te spoelen volumen.

plus je rijd op gpo als je filter verstopt kan je gewoon door op de
    dino .
    dat kan niet als je alles door een filter laat lopen.

maar het zal wel werken.:roll:
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2009
    Ja idd. ik moet langer gaan spoelen enig idee hoelang hij nodig heeft de ppo uit het filter te krijgen ?

Meestal merk je wel even van te voren wanneer het filter vervangen moet, ik moet gewoon een reserve filter bij de hand houden.
    Hij is echt makkelijk te vervangen er zit zo een handig klik systeem op.
    Dus ik denk dat ik dat wel zo laat nu.
    Moet alleen even uitzoeken hoelang ik moet spoelen.
    edited October 2009
    als je de retour los maakt de motor gewoon laten lopen
    en dan kijk je hoe lang het duurt voor dat
    er ongeveer een halve liter uit komt.zo veel zit er ongeveer in je pomp.
    jij moet je filter er dan nog bij rekenen weet niet hoe groot hij is .

kom je ook naar de meeting

dyssie
    edited October 2009
    Dyssie, klopt niet helemaal... het mengsel verdunt namelijk altijd meer en meer (diesel bij ppo) en spoelt niet ineens alles weg. Bij mij is bijvoorbeeld een minuut stationair draaien niet voldoende om alleen de pomp te spoelen (zelfde motor)

Andretje, als je met dat handig klik ding de originele PSA-filter bedoelt, dat is een echt rotding. De kunststof klik-band breekt na enkele keren gewoon af en de dichtingen van het pompje gaan stuk. Hou altijd zo'n band bij de hand is mijn advies want zonder raak je niet meer weg...
    edited October 2009
    is ook zo soapie

ik zelf schakel 4km voor eindpunt de toevoer uit en hou dan de temperatuur meter die vlak voor de ip zit in de gaten als die weer onder de 30gr komt dan
    zet ik ook de retour uit .

en dan rij ik de laatste km gewoon op dino
    zo weet ik zeker dat hij het s`ochtends weer doet

gr dyssie
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2009

De kunststof klik-band breekt na enkele keren gewoon af en de dichtingen van het pompje gaan stuk

Kan je die ook los kopen dan ?

ik zelf schakel 4km voor eindpunt de toevoer uit en hou dan de temperatuur meter die vlak voor de ip zit in de gaten als die weer onder de 30gr komt dan
    zet ik ook de retour uit .

Hou je de retour temperatuur in de gaten?

Ik heb 's ochtends een blauwe wolk als ik wegrij, ik denk dat ik niet lang genoeg spoel.
    ik hoor ook dat het een gloeibougie kan zijn.
    's middags heb ik het niet maar dan is het warmer en dan spoel ik ook iets langer.
    Ik ga vannavond iets langer spoelen en dan kijken of ik het morgen weer heb.

Ik kom niet naar de meeting het is te ver weg voor me, en ik heb het druk. Volgende keer weer.
    edited October 2009
    Die bandjes voor de filters zijn uiteraard los te kopen, maar schandelijk duur voor wat het voorstelt. Te vinden bij Citro
    edited October 2009
    ik heb nog zo`n ford filter houder met pompje
    en niek heeft nog wat filter voor weing

laat maar ff weten

dyssie
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2009
    Filters voor fordfilter zijn allemaal van de hand gegaan op de meeting in Bierbeek.
    Maar bij de Brezan zijn ze ook niet zo duur (6 euro ??)
    Niek
    edited October 2009
    Het spoelen is natuurlijk ook afhankelijk v/h toerental.
    Stationair spoelen duurt veel langer dan met 4000 rpm. op de snelweg. Toch?
    W
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2009
    Nou gisteren bij de garage alle gloeibougies na laten kijken maar die waren allemaal prima, ook geen lucht.

Volgens hem moets ik me er niet teveel zorgen overmaken. Zolang het maar na een paar km weg was.

Ik heb nog een keer 50 km op diesel gereden en toen was het wel iets minder maar nog niet weg.
    Dus ik zou het ook niet weten.

Maar zo een ford filter kan ik ook wel op de sloop halen hoor,
    ik laat het ff zo koop gewoon een origneel reserve filter en een ford filter voor als het misgaat.
    Altijd handig.

In ieder geval rijd ie perfect verder zal nog ff een fototje maken van de week, ben er best tevreden mee.
    Ik hoop dat ie nog jaren meegaat.

Maar die opvoer pompjes zijn altijd zo stuk, kunnen niets hebben.
    Ik probeer hem niet te vaak te gebruiken maar je komt er niet onderuit he soms.
    edited October 2009
    Veel diesels roken koud.
    Als hij warm is zou het weg moeten zijn.
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2009
    Hij stottert ook als je te hoog in zijn toeren gaat zitten,
    maar als hij warm is is het idd weg.
  • DeBruin PPO Burner
    edited November 2009
    Gebruikssporen = deuken in achterdeurtjes en schade aan de rechter zijkant?

Dan heb ik jou gisteren geroken op de A12 van Utrecht -> Arnhem,. zo tussen Zeist / Veenendaal / Ede.

Ik vermoed, omdat je behoorlijk stinkt, dat je verstuivers niet zo super meer zijn. Laat ze eens reinigen en verhoog de inspuitdruk met een paar bar ( 30 a 50 ).. Betere verneveling, betere verbranding, minder geur, lager verbruik..

PPO is en blijft wat minder vernevelen dan pure dino, dus alle beetjes helpen.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Dat is uniek. Twee PPO'ers die elkaar spotten(ruiken) in het dagelijks leven.:eek:
  • Andretje PPO Addict
    edited November 2009
    Haha,

Is het zo erg,ik dacht dat het nu wel goed zat!
    Maar nu snap ik wel waarom ik geen bumperklevers meer heb.
    Laag verbuik kan ik overigens wel plaatsen vorige week 1 op 11, nadat ik het brandstof filtertje vervangen heb 1 op 13.

Ik ben net het brandstofsysteem aan het reinigen met dat spul wat je bij je diesel gooit. De rook is in ieder geval nu een stuk minder.

Maar ik zal het eens navragen bij de garage.

Kan het evt. ook de uitlaat zijn, toen ik onder de auto keek was die aan de bovenkant helemaal dichtgekit.

Ik heb net overigens een monopoel ingebouwd met dank aan Berre, net ff getest morgen ga ik het afmaken. kan ik meteen overschakelen na het starten.:p
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2009
    [QUOTE=CaddyEd;52767]Dat is uniek. Twee PPO'ers die elkaar spotten(ruiken) in het dagelijks leven.:eek:
    Heb ik ook al meegemaakt hoor... is grappig, vooral de zinnen:
    "Ik ruik dat u ook plantaardig rijdt" en dan het antwoord "Ja, u ook blijkbaar" ;)
  • DeBruin PPO Burner
    edited November 2009
    [QUOTE=CaddyEd;52767]Dat is uniek. Twee PPO'ers die elkaar spotten(ruiken) in het dagelijks leven.:eek:

Helaas, pindaboter.. Ik was relatief anoniem onderweg in een bedrijfsauto,.. non-ppo aangedreven dieseltje.

De uitlaat van de witte Berlingo viel op door het scheef hangen. Het eindslurfje hoort eigenlijk redelijk horizontaal te hangen, zodat de uitlaat op de hoek van de auto/bumper uitblaast. Bij jou hangt ie een beetje op half zeven,.. ehmz.. naja,. 8 uur zeg maar..

Dat doet echter weinig aan de geur hoor :)

BTW; Ik persoonlijk had geen last van de vertrouwde baklucht in de auto.. kreeg wel trek zo in de vrijdagmiddagspits..
  • Andretje PPO Addict
    edited November 2009
    Haha kreeg je er trek van je mag wel een vaatje van me hebben voor het weekend :)

Weet je trouwens een bedrijf/iemand die de inspuitdruk kan verhogen. Ik had er een gevonden maar die vraagt driehonderd euro ook eentje voor 80 €.
    Maar liever iemand die weet waar het omgaat.

Was het geen vislucht trouwens :confused:
    edited November 2009
    Andretje, check PB...
  • DeBruin PPO Burner
    edited November 2009
    [QUOTE=Andretje;52832]Haha kreeg je er trek van je mag wel een vaatje van me hebben voor het weekend :)

Weet je trouwens een bedrijf/iemand die de inspuitdruk kan verhogen. Ik had er een gevonden maar die vraagt driehonderd euro ook eentje voor 80 €.
    Maar liever iemand die weet waar het omgaat.

Was het geen vislucht trouwens :confused:

Heb het bij Jaap laten doen,. ehm,... techno diesel dinges in Ede.. op de klaphekweg en was die 80 euro kwijt.
    (van 145 naar 245 bar druk :) )
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    [QUOTE=DeBruin;52859]......(van 145 naar 245 bar druk :) )

En merk je verschil?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    WOW, das wel heftig veel!
    dat blok heeft toch veel weg van mijn blok XUD7, toch?
    ik heb daar aanpassing verstuivers DN0SD297, verhogen openingsdruk tot 175bar gedaan.
    Wat ik merkte was dat mijn verbruik door deze verhoging enorm toenam. Dit hebben Nero en ik later deels opgelost door de pomp te vervroegen maar nooit het oude verbruik kunnen evenaren.

Ben dus benieuwd naar jou ervaring hierin.
    edited November 2009
    Eric,

Dan moet ie eerst die G-lader er af schroeven en de pomp origineel maken.

Tim :wink:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    @tim :-)
  • Andretje PPO Addict
    edited December 2009
    Ik ga er echt niet zelf mee knoeien hoor.
    Maar met aanraden van Nero, PPO Systems gebeld en een afspraak gemaakt voor nieuwe nozzles en naalden.

Meteen maar goed doen he.

Vorige week is er trouwens een magneet klep afgefikt, lastig hoor. ik probeer een nieuwe spoel te vinden.
    maar ik denk dat ik een complete moet kopen.
    edited December 2009
  • Andretje PPO Addict
    edited December 2009
    Zie er helaas geen Pevekoil tussen staan, had al contact met hem maar nog niets gehoord.
  • Andretje PPO Addict
    edited December 2009
    Die had ik al een keer gezien maar zijn die niet anders?
    De buitenkant is vierkant en bij die van mij wat boller.
    (zie foto)
    [ATTACH]84[/ATTACH]
    Hij zou er wel percies op moeten passen.
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited December 2009
    Heb je soms een AC spoel gebruikt? normaal branden die dingen toch niet gauw af. wel een 12V verzie ?

nozzels en naalden zijn onderweg;) stuur even een Mail naar Info@PPO-Systems als je wilt :)

[edit] mocht je nog een spoel zoeken, ik heb nog een 12V DC verzie ergens zwerven [/edit]
  • Andretje PPO Addict
    edited December 2009
    het is een 12v ac versie,maar er waren 2 draadjes tegenelkaar gekomen met ombouwen dit is later doorgebrand.

Ik zal je zo een mail sturen.
  • Andretje PPO Addict
    edited December 2009
    De leverancier van mijn magneetklep heeft een spoel kunnen vinden, meteen besteld natuurlijk :p

Kan Bijna Niet Wachten
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Maar nu wel 12VDC, hoop ik?
  • Andretje PPO Addict
    edited December 2009
    Caddy,

Ik weet niet of het een dc spoel is ik heb dit nog gevraagd maar geen antwoord gekregen.

Hij zit er inmiddels in en werkt prima !
    Ben blij toe want zonder ben je nergens hoor.

Verder ben ik er achter gekomen dat mijn olie inderdaad erg dik is :p met de kou van de afgelopen tijd was het bijna niet meer bij te mengen, nu gaat het wel weer maar nog aardig wat bijgemengd.

Ik ben afgelopen weekend bij ppo-systems geweest om mijn naalden en nozzles te vervangen.
    Tevens de gloeibougies gedaan, dat kan je goed merken zeg. Hij stottert al helemaal niet meer 's ochtends.

Dus ik kan er weer even tegenaan !!!

Fijne Dagen Overigens Iedereen !!!!
  • Andretje PPO Addict
    edited February 2011
    Na ruim 45000 km heb ik een bedrijfswagen gekregen en mijn trouwe berlingo verkocht.

IK ZAL HEM MISSEN !!! :(
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Arme Berlingo...Moet ie wrs weer vieze dino gaan drinken...smaakt erg vies hoor! En in de bedrijfswagen zul je vast geen PPO gaan stoken. Nog wel andere PPO wagens in het wagenpark?

greetz!
  • Andretje PPO Addict
    edited February 2011
    Ik rij voorlopig benzine tot ik mijn eigen wagen krijg !
    Het wordt een citroen c3, en helaas kan die niet op ppo zoals alle nieuwe diesels. :sad:

Maar verder heb ik geen ppo mobielen, wie weet komt het er ooit nog van.
Sign In or Register to comment.