Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Diesel en water mengen kan!

Nyulli PPO Burner
edited October 2009 in Olieen
Gistern zie ik een bericht op de Duitse televisie: Een wetenschapper mengt Diesel met rond een kwart water. Dat dit mengsel niet gaat scheiden voegt hij tenside er aan toe (het spul uit de waspoeder). Wellicht nog het e.e.a. meer, maar dat zeiden ze niet. Op deze manier ontstaat een soort emulsie die niet meer gaat scheiden.

In het bericht hadden ze een BMW en een Opel Corsa die al 70.000 km met deze zooi rijden!

IS het zo makkelijk? Heeft dit al iemand geprobeerd?

Waar zitten de chemici's (chicken power,...?) die mij (ons) dit kunnen uileggen..??

Niet dat ik het ook moet doen - ik rij al bijna voor niets, maar interessant vind ik het wel, hoor!

Frank

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    Autokompas - Diesel mengen met water

[quote=Nyulli;46013]Niet dat ik het ook moet doen -

nou ik wel Frank;en dan ga ik water tanken bij de shell pomp :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2009
    Is het zelfde effect als waterinjectie. Het werd veel toegepast op bommenwerpers met rolls royce motoren. Die hadden standaard 1000 PK maar met de waterinjectie behaalde men 2000 PK. Echter jammer dat ze het niet lang uithielden. De truk zit hem in het ontleden van het water in waterstof en zuurstof wat voorafgaand aan de standaard explosie een enorme naschok geeft.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2009
    Injectiepomp zorgt door de interne drukken volgens mij dat het water terug 'samenklit' met mogelijks oxidatie in de pomp als gevolg => defecte pomp.
    Beter is het via het inlaatkanaal een mengsel van alcohol en water te injecteren: Het koelt en zorgt zo dat je grotere vermogens uit een motor kan persen.
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2009
    [quote=easy rider;46016]Is het zelfde effect als waterinjectie. Het werd veel toegepast op bommenwerpers met rolls royce motoren. Die hadden standaard 1000 PK maar met de waterinjectie behaalde men 2000 PK. Echter jammer dat ze het niet lang uithielden. De truk zit hem in het ontleden van het water in waterstof en zuurstof wat voorafgaand aan de standaard explosie een enorme naschok geeft.

Lijkt me niet dat H2 en O vrij komen uit H2O bij temperaturen van 1000 graden of daaromtrent. Daar zijn temperaturen van 2500 of hoger voor nodig. Wat wel mogelijk is, is omzetting van water in stoom (expansie).

Ook schijnt de uitstoot van bepaalde schadelijke stoffen te verminderen door waterinjectie.
    edited February 2009
    [quote=wodan;46019]Injectiepomp zorgt door de interne drukken volgens mij dat het water terug 'samenklit' met mogelijks oxidatie in de pomp als gevolg => defecte pomp........

De zuurstof in het water zal ook onder hoge druk in de pomp inploderen en derhalve voor cavitatie gaan zorgen met alle gevolgen van dien.
  • knutselsmurfknutselsmurf PPO Burner
    edited February 2009
    Waterinjectie wordt in de truck en tractorpulling nog steeds toegepast, volgens mij om de verbrandingstemperaturen bij deze opgefokte motoren niet te hoog laten oplopen en er toch extra rendement uit te halen. Er zit iemand bij mij in de buurt die een John Deere omgebouwd heeft, een 8 cil brandstofpomp op een 4 cilinder blok heeft staan en de turbodruk op een bar of 4. De temp in de cilinders is bij die machine volgens mij rond de 1000 graden, anders verbrand alles.
    edited February 2009
    [QUOTE=easy rider;46025]De zuurstof in het water zal ook onder hoge druk in de pomp inploderen en derhalve voor cavitatie gaan zorgen met alle gevolgen van dien. imploderen => cavitatie? ikke niet snappen.
  • wessenduramaxwessenduramax PPO Burner
    edited February 2009
    deze toepassing wordt al jaren gebruikt bij traktorpulling
    daar gaan ze tot50% water bijmengen.
    edited February 2009
    Dit is wat ik er van weet, heb ik van een vriend van mij die reviseerd waterjets op grote schepen.

Wanneer de temperatuur toeneemt van een vloeistof binnen een gesloten vat, neemt de cavitatie intensiteit toe. Dit komt doordat de dampdruk van de vloeistof toeneemt bij toenemende temperatuur, waardoor er meer dampbellen kunnen ontstaan. De dampbel oscilleert en implodeert , hier komt veel energie bij vrij en een schokgolf zal zich doen verplaatsen in de vloeistof.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [QUOTE=wodan;46029]imploderen => cavitatie? ikke niet snappen.

Cavitatie

Ik geloof niet dat dit kan gebeuren in je IP. Cavitatie treed op bij turbulent bewegende vloeistoffen en wat er in je IP gebeurt is niet zo heel erg turbulent. Zonder turbulentie heb je geen drukverlaging.
  • Paul Siemons PPO Burner
    edited February 2009
    [QUOTE=wessenduramax;46031]deze toepassing wordt al jaren gebruikt bij traktorpulling
    daar gaan ze tot50% water bijmengen.

En wat is het rendement van die 50% water, buiten het koelen van de verbrandingsruimten?

Mvg,
    P.Siemons
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    voor 8000 eurie's kan je heel wat diesel kopen.

linkie: SIM Motorencenter: EMUNOx System Informationen
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [quote=Paul Siemons;46051]En wat is het rendement van die 50% water
    Dat water explodeert ook... dwz gaat van vloeibare naar gasvormige toestand.
    edited February 2009
    [QUOTE=Carlo;46069]Dat water explodeert ook... dwz gaat van vloeibare naar gasvormige toestand.
    Expandeert... (explosies vinden niet plaats in een verbrandingsmotor, anders zou het... explosiemotor of ontploffingsmotor heten ;))
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    dat is toch zo
    het is een ontploffingsmotor
    een jet is bij mijn weten geen ontploffingsmotor maar al de andere met brandstoffen zoals benzine ,diesel en lpg worden ontstoken door een vonk of zelfontbranding waarna de explosie het werk doet.

maar om bij de zaak te blijven. Zou het met stoom in de inlaat ook lukken ?

grtjes Mon
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2009
    [quote=monkee21;46083]dat is toch zo
    (...)Zou het met stoom in de inlaat ook lukken ?

grtjes Mon

Neu, lijkt me niet, want het effect komt juist door het UITZETTEN van water bij de overgang van vloeibaar naar gasvormig; waterdamp is al gasvormig.
    edited February 2009
    [QUOTE=monkee21;46083]dat is toch zo
    het is een ontploffingsmotor
    een jet is bij mijn weten geen ontploffingsmotor maar al de andere met brandstoffen zoals benzine ,diesel en lpg worden ontstoken door een vonk of zelfontbranding waarna de explosie het werk doet.

maar om bij de zaak te blijven. Zou het met stoom in de inlaat ook lukken ?

grtjes Mon Verbranden of ontploffen slaat op de SNELHEID van verbranding...
    In een verbrandingsmotor verbrand deze en de uitzetting van het resulterend gas zorgt voor druk op de zuiger.
    Er 'ontploft' niets, daarvoor is de verbranding te 'traag'.

[QUOTE=hanzo;46090]Neu, lijkt me niet, want het effect komt juist door het UITZETTEN van water bij de overgang van vloeibaar naar gasvormig; waterdamp is al gasvormig.

Met stoom lukt het ook, maar daar is het koelend vermogen veel kleiner van evenals de mogelijke vermogenstoename,
    maar ze is er wel!
    edited February 2009
    Zoek maar op; het verschil tussen detonatie en deflagratie.
    Bij mijn weten m
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    Jarenlang reed ik met LPG ,mijn laatste voertuig was voorzien van een katalisator. Bij het afrijden van een helling en /of het remmen op de motor knalde de uitlaat overlangs uiteen. Als uw ontsteking te vroeg is krijgt ge backfire. Als je geluk hebt knalt allleen je luchtfilter eraf.
    Als dat geen ontploffingen zijn dan weet ik het niet meer.
    Mijn CV brander op stookolie maakt een verbranding . Vorig jaar is het mij onvrijwillig gelukt om een ontploffing te bewerkstelligen.

OM de brandstofleiding naar de wkk op te lijnen had ik deze aangesloten op de retourleiding van de brandstofpomp van de cv door deze net iets te lang te laten draaien werd de druk zo hoog dat er, door de te hoge druk te veel brandstof de verbrandingsruimte inging waarna deze , bij ontsteking, ontplofte.

Gelukkig is de cv een plaatstaalgelaste en geen gietijzeren. het enige negatief effect was dat de schouwaansluiting van zijn sokken ging en ik in een asstofwolk stond. Geen ontploffing ?

wat is een combustion ? combustion chamber ?

linkje : http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

grtjes Mon
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [QUOTE=monkee21;46105]wat is een combustion ? combustion chamber ?

Verbranding - verbrandingsruimte
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    ok you win

explosiemotor = verbrandingsmotor maar verbrandingsmotor <>explosiemoto.

explosiemotor (Betekenis/definitie van)

om nog es trug te komen op het onderwerp
    als je water ( damp ) of stoom aan de inlaat gaat megeven gaat dat heel nefast zijn voor de kleppen daarom :

wat als je 2 injectiepompen ( met regelbare capaciteit ) voorziet 1 voor diesel en
    edited February 2009
    Jazeker, gewoon een extra injectie van water en je bent vertrokken.
    edited February 2009
    [quote=wodan;46118]..........en je bent vertrokken.

Naar de eeuwige jachtvelden voor de motor dat is :D.
  • shoppyshoppy PPO Newbie
    edited September 2009
    Even een oud bericht naar boven halen.

Lees alles over Water/Methanol injectie op Cool is Better: Water Methanol Injectie Systemen

Daar staat de geschiedenis en de historie van dit fenomeen en ook de shop waar je de spullen kan aanschaffen.

Ze verkopen spullen van Coolingmist en je hebt al een dieselset voor nog geen €170,-
    Er worden ook onderdelen onder eigen label ontwikkeld en ze hebben een forum.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Thanks voor de crosslink Shoppy:)

zeker interessante materie, controllers die erbij horen zien er erg compleet uit, met de flowrate en dutycycle.

Maar voor op mijn w123 200D heeft het geen zin denk ik?

gr Ton
  • shoppyshoppy PPO Newbie
    edited September 2009
    [QUOTE=suzuki;51469]Thanks voor de crosslink Shoppy:)

zeker interessante materie, controllers die erbij horen zien er erg compleet uit, met de flowrate en dutycycle.

Maar voor op mijn w123 200D heeft het geen zin denk ik?

gr Ton

Dat denk ik eerlijk gezegd niet nee.
    Het is voornamelijk voor turbo-motoeren en motoren die erg heet worden.
    Denk bijvoorbeeld aan V6-jes die op LPG lopen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited September 2009
    [QUOTE=shoppy;51470]op LPG lopen.

:confused::lol: ook 4 pitters:idea:
  • carl PPO Addict
    edited September 2009
    Motoren

Een interessante site over de dieselmotor evolutie ,waarin een artikeltje staat waar water injectie omstreeks 1910 wordt toegepast .

grtjs carl
  • Bokkum PPO Addict
    edited September 2009
    Als reactie op bovenstaande link:

Heb in mijn jeugd een tijdje gedraaid met zo'n Kromhoutmotor.
    Die waterinjectie gaf duivelse klappen in de uitlaat wanneer je 'm bijzette..:D
    Vooral leuk als je een sluis uitvoer, want dan stond iedereen stijf van de schrik.
    Doch het was met een dieselprijs van 15 cent niet interessant om die injectie veel te gebruiken.

De info over de Deutz-Bronsmotor klopt niet helemaal.
    Er staat geschreven dat er alleen tweecilinders gemaakt werden.
    En toch hadden wij in de Dorus Rijkers een viercilinder uitvoering staan die ik toen zo goed en kwaad als het ging heb overhaald.
    Dat ouwe orgel draait overigens ook nog steeds (bj 1923).

Verder heb ik op mijn laatste schip (Werkspoor 580pk) nog ge
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Bedankt voor de input Bokkum!

Maare, ik neem aan dat Methanol+Demi-water je blokkie toch zeker niet vervuilen?

gr Ton
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2009
    Dat mengsel zal idd niets vervuilen Ton.
    Maar zoals altijd heb ik wel wat te zeiken natuurlijk :p, want kost demiwater niet te duur om te verstoken?

Mvg, Leo.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Ton,

Pak je regenwater.

Tim
    edited October 2009
    Wel ja regenwater.
    Wat maakt 't uit bij die ouwe Merc. ;)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Carlo,

Regenwater zit geen kalk.

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Gewoon even filteren op 1mu.

Een oom van mij, die extreem kalkhoudend water van z'n waterleidingmaatschappij krijgt, heeft een regenwaterkelder gemaakt onder z'n nieuwe garage.
    Een hydrofoorinstallatie met kaarsfilter pompt dit kalkvrije water naar de boiler, de (af)wasmachine en de toiletten.
    Alleen het koude water in de keuken en aan de wastafels komt nog van de waterleidingmaatschappij want het regenwater smaakt :?
    edited October 2009
    @Tim; dat klopt. Dus gewoon een trechter op het dak en een slangetje naar het reservoir en g
    edited October 2009
    Heb alvast een begin gemaakt:
    image
Sign In or Register to comment.