Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wat doen jullie filteraars met de vetresten ??

NiekNiek Super Moderator
edited October 2009 in Filteren van GPO
Filteraars,
Bij het filteren van ruwe olie blijft er naast dooie duiven en zwarte patatten vaak vet op je filters of van je bezinking over. 'swinters meer dan 'szomers. In vroegere jaren mengde ik dat met zaagsel en ging het de kachel in. Ben ermee gestopt, omdat het teveel vervuiling geeft. Daarna bracht ik het vet weg naar de vetverwerker. Inmiddels zijn we weer een stapje verder en gaan we de vette fractie opwerken tot GPO excellent.
Vraag aan jullie filteraars: Wat doen jullie met het vet.
Doel van de vraag mag duidelijk zijn: als er veel vet wordt weggegooid wordt het misschien interessant het zooitje te verzamelen en op te werken.
Niek

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited October 2009
    Ik had dat vroeger over en bracht dat naar het containerpark, nu breng ik daar enkel de kruimels, patatresten ed. naar toe.
    Aangezien ik nu warm filter, wordt het 't vet 's dat al over mocht zijn, 's zomers verstookt in een verwarmde tank.
    Vet dat TE dik is, maak ik biodiesel van, maar dat is denk ik 50L op jaarbasis, dus de moeite van vermelden niet.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2009
    Bewaren tot er genoeg is om er iets mee te doen.

En dan wellicht zelf biodiesel maken (alle ingredienten aanwezig behalve tijd) of doorverkopen voor een prikkie.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Als ik filter (enkele keren per jaar), smijt ik de kleine hoeveelheid vet eigenlijk gewoon in de restafvalzak... het is de moeite niet om er iets mee te doen denk ik... :(
    Stoken in de kachel lijkt me schouwvervuiling te geven
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited October 2009
    Kan het niet verstookt worden vanuit een verwarmde tank? Ik dacht dat jij dat altijd deed Niek. Ik was van plan om gewoon alles in mijn, nog te maken, verwarmde tank te gooien. Ik ben de tank aan het ombouwen om niet meer dat gezeur van verleden jaar te hebben dat al mijn filters vol vet gingen zitten.

Douwe.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2009
    Heel goed Douwe !! Maar soms hebben filteraars een slechte oliebron en houden ze veel vet over en dat kan dan niet in de tank.
    Niek
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Van het vet maken Cp en ik biodiesel. Het restproduct bij het maken van biodiesel, de glycerine, gebruiken we voor verwarming van het huis.

Smul is nu bezig met het kopen van een huis, daar komt een mooie kacheltje in dat gestookt gaat worden op de glycerine. :)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Niek,

Opstoken: YouTube - Kubota KND3 - Genset 2,2kWe

Ik ben bijna klaar in huis en dit jaar nog 480u te compenseren voor het werk. Ik heb nu wel 400V in huis, dus kan de opstelling vereenvoudigingen ala Joris.

Smul, waarom niet een mini vergister die je voed met glycerine.

Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Heb 1 van m'n bezinkvaten geleegd na 1,5jaar....
    resultaat is zo'n 15l vette olie.

Neem ik mee naar de meeting, paar liter voor op het vuur, de rest voor Niek en Drivertje als die het willen?

gr Ton
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2009
    Ja,
    die willen dat wel
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited October 2009
    [QUOTE=smul;51644]Van het vet maken Cp en ik biodiesel. Het restproduct bij het maken van biodiesel, de glycerine, gebruiken we voor verwarming van het huis.

Smul is nu bezig met het kopen van een huis, daar komt een mooie kacheltje in dat gestookt gaat worden op de glycerine. :)

Zal de buurt leuk vinden hahaha
    Maar als je zoiets hebt aangeschaft Smul houd ons dan even op de hoogte. Wie weet kunnen wij er ook wat mee.
    Drivertje.
    edited October 2009
    Nadeel van biodiesel maken uit vetresten is dat er veel water in het vet kan zitten waardoor letterlijk het process om zeep kan gaan.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Hoe krijg je het vocht er dan uit....verwarmen of ???
    (Vraag voor de biodieselbrouwers)
    edited October 2009
    In tegenstelling tot de gangbare gedachte dat vet en water niet mengen is het zo dat vet hygroscopisch is en derhalve in staat is om water (en andere elementen) in zich op te nemen.

Bezinken om het water er uit te krijgen is dan vaak geen optie, verwarmen wel omdat het water dan uit het vet kan verdampen. Je moet je af vragen wat dit aan energie kost of je moet iets anders verzinnen om het water te onttrekken aan het vet. Droge lucht misschien?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=easy rider;51666]Nadeel van biodiesel maken uit vetresten is dat er veel water in het vet kan zitten waardoor letterlijk het process om zeep kan gaan.
    Bij het verwarmen, settelt dat water wel uit, wat er dan nog in zit, zorgt idd voor een beetje zeep... Gaat er bij de eerste wasbeurt er toch uit.
Sign In or Register to comment.