Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

basale vraag

udoudo Super Moderator
edited October 2009 in Filteren van GPO
Een overweging:

Waarom filteren we b.v. via 100, 50, 10 en 5 naar 1 mu toe?
Waarom niet even zovele 1 mu filters naast elkaar voor dezelfde 'leeftijd' van het geheel?

Kan iemand uitleggen waarom de cascade van steeds fijnere filtering beter werkt dan dezelfde hoeveelheid filters van de kleinste filtrering?

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Ik denk dat de 1mu filters binnen no time dicht zitten.
    De hoeveelheid filtraat dat een 100mu kan tegenhouden zal groter zijn dan wat een 1 mu kan tegenhouden.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=Carlo;51582]Ik denk dat de 1mu filters binnen no time dicht zitten.
    De hoeveelheid filtraat dat een 100mu kan tegenhouden zal groter zijn dan wat een 1 mu kan tegenhouden.
    Een 1 mu filter zit sneller dicht met al die meuk ja.
    Maar er is meer dan 1 fitler, namelijk evenveel als in de andere situatie.
    Daarnaast komt er verhoudingsgewijs grover vuil op te hangen waar fijner vuil wellicht tussendoor kan.

Wat mis ik bij het begrijpen van de noodzaak tot de cascaderende filtering?
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited October 2009
    Ik heb nu ongeveer 1200 liter gefilterd. Gisteren heb ik voor de eerste keer een 1 Mu kaarsfilter vervangen. Dat terwijl ik 3 x 50 Mu, 4 x 20Mu en 2 x 5Mu filter ( = doek) heb vervangen: Kortom: Er zitten meer "grovere" delen in m'n olie dan kleine. En meeste vervuiling bij mij zit tussen 20 en 50 Mu in die niet bezinken wil.

Vervuiling in het filterdoek is ook niet echt zichtbaar. Het is eerder vet waar mijn filters mee vollopen. Ik weet nu dat ik minimaal 4 weken moet laten bezinken voor te filteren.

Dus bij alleen gebruiken van een 1Mu filter zit deze zeer snel dicht....
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Een 1µ filter patroon is ook duurder dan een 100µ.

Het 100µ is bij mij ook al wat vervuild na 400 liter, terwijl de 3µ en 1µ na het bezinken nog steeds helemaal fris zijn.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2009
    [QUOTE=udo;51581].....Kan iemand uitleggen waarom de cascade van steeds fijnere filtering beter werkt dan dezelfde hoeveelheid filters van de kleinste filtrering?

Filters staan altijd in "serie". Een 20Mu filter laat alles onder 20Mu door en groter wordt afgevangen.

We filteren dus eerst het grove vuil en vet uit en dan steeds stapsgewijs het kleine vuil. Begin je al met 1Mu dan slaat dat filter meteen dicht meestal al met grof vuil en vet op de buitenkant zodat de binnenkant van het filter nog volledig in takt is en wel in staat is om te filteren maar omdat de buitenkant al vol zit heb je geen doorstroming meer en wordt er niets meer gefilterd.

Grappig te vermelden is wel dat er onderscheidt gemaakt moet worden tussen vuil en vet. Vuil heeft een vaste vorm en variabele grootte waardoor het stapsgewijs afgevangen kan worden. Vet heeft geen vaste vorm en heeft daardoor ook een (andere) variabele grootte zodat het zelfs na een 1Mu filter weer kan samentrekken tot delen die groter zijn dan bijvoorbeeld 100Mu waardoor een standaard filter in de auto (5 tot 3Mu) verstopt kan raken.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    @ER: dat ze normaliter in serie staan snap ik.
    Het gaat er alleen om, los van het prijsverschil, of een cascade van b.v. 5 filters naar 1 mu sneller of later vol zit dan 5 filters van 1 mu parallel.

Met het prijsargument is voldoende aangetoond dat cascade de juiste manier is voor praktische toepassingen...
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2009
    Prijsverschil tussen een 100Mu en een 1Mu is er niet.

Waar het wel om gaat is dat het prijstechnisch gezien zonde is om meteen te beginnen met een 1Mu filter omdat dat meteen dicht klapt en als zodanig na b.v. 10 liter al niet bruikbaar meer is.

Als je de ervaring gebruikt m.b.t. stapsgewijs filteren dan kan je wel 1000 liter filteren met een 1Mu filter.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=easy rider;51595]Prijsverschil tussen een 100Mu en een 1Mu is er niet.

Oh, dus je 1µ katoen is niet duurder dan je 100µ PP?

Ik heb btw zelf nog niet zoveel ervaring met het filteren, maar hoop toch met de bezink stap van 200 liter, het meeste aan vervuiling op te vangen.

Ohja :D: http://www.ppo.nu/forum/f76/ik-filter-bezink-op-2196/#post35359
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited October 2009
    mischien handig te vermelden dat 10 Mu gebruikt wordt als een vel, met een veel grotere oppervlakte,en een kaarsfilter heeft nu eenmaal een veel kleinere oppervlakte, en dat je doeken na schoonmaken meerdere malen kan gebruiken.
    the Drivert
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=Drivertje;51599]een vel, met een veel grotere oppervlakteDat geloof ik niet hoor. De filteroppervlakte van een kaars is beslist veel groter dat de oppervlakte die je berekent met omtrek * hoogte.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited October 2009
    ondeze doeken zijn 90x 90 x 10, dat ga je met een kaarsfilter echt niet halen hoor.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=Drivertje;51654]ondeze doeken zijn 90x 90 x 10
    :shock: Asjemenou zeg,

Een "doek" van 10 cm dik?

Zoiets zou ik wellicht "uitschelden" voor matras.:oops:
    Ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet kan iemand een voorbeeld meenemen?
    (Als het een doordrenkte is kan die mooi op het kampvuur):twisted:
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited October 2009
    [QUOTE=Man@work;51658]:shock: Asjemenou zeg,

Een "doek" van 10 cm dik?

Zoiets zou ik wellicht "uitschelden" voor matras.:oops:
    Ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet kan iemand een voorbeeld meenemen?
    (Als het een doordrenkte is kan die mooi op het kampvuur):twisted:

Ik gebruik de afvalstukken daarvan. Het is een typefout dat ze 10cm dik zijn. Kijk in mijn filtertoren draadje hautessa. Die witte sok, dat is het afvalmateriaal van het filterdoek. Nieuw 0,3cm dik, opgezogen met vet 0,7cm ofzo
Sign In or Register to comment.