Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hoe je voertuig optimaal prepareren ?

Sandman79 PPO Burner
edited October 2009 in Biodiesel
Wat moet je in het oog houden als je op Biodiesel gaat rijden? :)

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2009
    Dit forum goed doorlezen op "Biodiesel".

Gebruik de zoekfunctie.

Er is hier werkelijk alles te vinden over het gebruik van biodiesel en de voor en nadelen ervan.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2009
    Maar eigenlijk zijn wij hier PPO oftewel Puur Plant-aardige Olie rijders.
    Slecht een paar hier rijden deels ook op Biodiesel of iets dat daar op trekt.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Je moet de leverancier van je auto vragen. Hij (of zij) moet je kunnen vertellen of alle leidingen en rubbers "biodieselproof" zijn.
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2009
    Yeah Right. Zonder te willen opscheppen maar denk niet dat de meeste garagisten dat weten, en bij de invoerders nog minder. (Ik kan die van de motorfietsindustrie toevallig erg goed, het nievau zal gelijk zijn in de auto-industrie vermoed ik), en als die mensen het niet weten, dan gaan ze daar niet teveel zoektijd instoppen, time is money, en vervolgens zeggen ze dat het niet kan om hun eigen in te dekken.

Soit.

ik zorg gewoon dat ik nog eens opspoor van welk materiaal de dichtingen gemaakt moeten zijn, alsmede eventueel de rubberen slangen en ik hou mijn brandstoffilter wat nauwlettender in het oog. :mrgreen:
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2009
    Zandman,
    volgens mij is het de alcohol/methanol die het rubber aantast. Als je goede biodiesel hebt, zit er helemaal geen alcohol/methanol in. Dus aantasting van slangen en pakkingen is geen probleem bij goede kwaliteit.
    En als je de importeur belt: nee nooit doen !!! onze autos rijden niet op biodiesel of plantaardige olie. Konktie tussen de schellen en de carmakers.
    Niek
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2009
    Zoiets Niek. Maar ook gewoon omdat ze het vaak niet getest hebben en als de dood zijn voor schadecalaims allerhande natuurlijk, en daarin kan ik ze wel volgen. Waarom ze het niet testen? een beetje het verhaal van het kip en het ei,maar ik wil de biodiesel zelf makn, een processor halen in the UK, en dan beetje testen :)
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Welke processor heb je op het oog en waarom die?
    edited September 2009
    Zandman,
    verdiep je goed in de theorie en de techniek, stal dan je lijstje met eisen op en zoek dan pas een processor en alles wat daarbij hoort.
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Volgens mij weten ze bij VW toch wat de auto kan hebben. Van andere merken weet ik het niet.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=Niek;51504]volgens mij is het de alcohol/methanol die het rubber aantast.

Niek, dat denk ik niet. Methanol doet niet zoveel met leidingen, ik verwacht dat de pakkingen eerder aangetast worden door het zuurgetal (wat een resultaat is van de kathalysoren in het biodieselproces).

Maar als je het naadje van de kous wilt weten, vraag CP maar aan het einde van de maand op de meeting ;)
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2009
    heeft CP kouse dan:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:
    edited October 2009
    Smul,
    Ik verwacht bij een goed verlopen reactie een resultaat van pH 7. Desnoods nog te neutraliseren met een zuurtje. Dus bij goed uitgevoerde reactie heb je daar geen probleem. Wij hebben al zo'n 5 maanden wat rubber pakkingen van Nero in het spulletje liggen en de rek is er niet uit, in ieder geval geen zichtbare/voelbare veranderingen.
    Niek
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited October 2009
    [QUOTE=Carlo;51498]Je moet de leverancier van je auto vragen. Hij (of zij) moet je kunnen vertellen of alle leidingen en rubbers "biodieselproof" zijn.

Bij m'n schoonvader met z'n Volvo Cross Country diesel staat in het instructieboekje dat je GEEN biodiesel moet gebruiken, geen reden waarom niet. Leveranciers geven het kennelijk wel aan, of het betrouwbaar is.....

Mijn (ex) citroenboer is ook duidelijk: de boel gaat verrot!!! Tja, eindeloze discussie......
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Heu,

De peukjepot garage van mijn zwager kon wel melden dat vanaf 1998? of zo de peukjepotje er tegen konden..

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2009
    [QUOTE=Dyslectie;51559]heeft CP kouse dan:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Ja van Viton (Blend van Vinylidene fluoride, Tetrafluoroethylene en Hexafluoropropylene) omdat het zo goed tegen biodiesel kan :D.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited October 2009
    Wat een discussie, sliken kreng!
Sign In or Register to comment.