Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filterinstallatie Sandman.

Sandman79 PPO Burner
edited October 2011 in Filteren van GPO
Hallo,

Ik ga een installatie bouwen a la Easy Rider. Vandaag ziojn de eerste componenten al binnen gekomen; een 3-tal ibc-containers en een 3 tal mooie extra grote plastic bakken van Allibert, en wat spul van Gardena.

De eerste litertjes ongezuiverde olie zitten ondertussen ook al in de eerste container om te laten bezinken. Ik had alleen wat moeilijkheden om netjes zonder teveel gekoei er jerrycans in te gieten, dus ik ben op zoek naar een goed en goedkoop pompje, liefst zelfaanzuigend, er zijn er die je op een boormachine kan aansluiten, iemand hier ervaringen mee? of adressen?

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited September 2009
    pompje niet halen bij lidl of aldi in de bak.

mijne 3 jaar gelee draaide binnen 1 minuut een dikke walm rook.

verder sucses met de instalatie opbouw.
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited September 2009
    [QUOTE=Sandman79;51322]Hallo,

Ik had alleen wat moeilijkheden om netjes zonder teveel gekoei er jerrycans in te gieten, dus ik ben op zoek naar een goed en goedkoop pompje, liefst zelfaanzuigend.

ER weet heel goed hoe je zonder knoeien een 25 liter jerrycan erin kan kieperen. Het is een (snelle) slag, doorpraten, sigaar in het hoofd en gieten lukt hem zelfs ook. Als je wat tijd hebt een dopkraan op de jerrycan en deze op de ibc leggen.
    Als je het laat bezinken in een ibc, kun je beter goed investeren in een pomp waarmee je van bovenaf afzuigt en ook weer zonder geknoei de olie eruit krijgt. Goed, goedkoop en schoon werken bestaat eigenlijk niet.
    Succes met de bouw, onze filtertorens werken na 1 jaar gebruik nog uitstekend.
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2009
    bwah wat is goedkoop he, een tankje diesel van 90 liter kost ook heel wat duiten...
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited September 2009
    Ik heb een handslingerpomp. Werkt perfect om je ibc te vullen vannuit jerrycans of tonnen.
    Gaat redelijk snel en het is nog sportief ook.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Heu,

Probeer eens op de kop te gieten, dwz met de dop naar je toe ipz van de af.

Werkt perfect, geen geklok. Werkt ook prima voor olie bijvullen

Tim
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2009
    Mja het helpt niet dat ik voorlopig op een gammel trapladdertje 2 meter hoog moet gaan staan en dan met 30 liter vaatjes zit om te kieperen . :) Ik zoek een pomp oplossingkje :) tips/webshops mogen doorgegeven worden se :) Handpomp is voor mij ook wel een oplossing.
    edited September 2009
    Yo,

Zo'n gardena pomp koop je, jawel, in het tuincentrum of bij een landbouwzaak.

Succes,
    Tim
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited September 2009
    Hoi, Sandman, welkom bij de kliederclub. Het hoort er bij hoor. Zonder vette bende geen lol aan deze goede zaak. Maar mocht je toch wat willen ondenemen, koop dan gelijk een knap pompje. 60 ltr vaatje op de grond die je vol kan gooien. In het 60 ltr vaatje maak je een wanddoorvoer met een slang naar een pomp, die het spul voor jou weer omhoog kan pompen. wanddoorvoeren zijn het beste in 3/4 duim aan te schaffen met een 3/4 kogelkraan er aan, daar aan een tule, en dan naar je pomp. tule naar 1/2 duim of 3/4, net waar je voor kiest. maar 3/4 geeft minder druk, dus ook handiger te hanteren.
    veel succes.
    Drivertje.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2009
    zandman,
    Kijk ook nog even naar mijn oude installatie op de site. Onderdelen als filterpijpen en dompelpompen nog steeds te koop voor weinig.
    Niek
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Vat/jerrycan hevelpompje bij Bouwmeester watersport in H'veld-giessendam of Gorinchem.
    15 euro en prima om je can goed leeg te krijgen zonder morsen.
    Of de schenktuiten van CaddyED?
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited September 2009
    Boormachinepomp van Conrad.
    Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek zoekfunctie -> boormachinepomp.

Zelf heb ik die gele. Ben inmiddels aan mijn tweede bezig. Stukje bakresten tussen gehad. Braken een paar schoepen af. Dan pompt ie niet zo goed meer...
    Nu doe ik toch maar aan grove filtering voordat het mijn ontvangstvat in gaat.
    edited September 2009
    Sandyman,

Idd, dino wil ie ook niet, dan loopt ie snel vast.

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Ik heb al ca 1800 liter probleemloos door ee n 1mu filkter verpompt met een boormachinepompje van Wolfcraft

Kijk ook eens in Hoe zit jouw thuistap er uit?
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2009
    ik heb ondertussen zo een gelijkaardig pompje besteld bij Conrad. Vandaag weer een 120 liter wvo ontvangen :)
  • Sandman79 PPO Burner
    edited April 2011
    Eens een update.

Ga nu mijn filterinstallatie aanpassen voor wvo.

Vuile olie wordt voorgefiltert op 200-50 en 5 micron. Eventueel nog een tussenstap op 100 micron.

Te filteren olie wordt per stap in 1 of meerdere 60 liter ijzeren olievaatjes gegoten. makkelijk zat vindbaar a 10 euro max per stuk. (ik betaal nu 5 euro)
    Hier zitten in de bovenste deksel mooi 2 schroefopeningen, 1-tje kan een slang op geschroefd worden richting filter, andere kan een slang op naar een 2e 60 liter vaatje zodat ik meer vuile olie kan filteren in 1 keer.

Als Filter gebruik ik grote zakfilters, in een kaarsbehuizing. dit is duurste prul van de opstelling. Pentek heeft de juiste behuizingen hiervoor. Een 100-120 euro per behuizing helaas. (us import) filter hangen rond de 15 euro voor uitwasbare, enkel de laatste stap, van 5 micron is niet uitwasbaar.

Van hieruit gaat het dan naar een ibc opslag vat. dit kost niet zoveel, een 35-50 euro voor zeer mooie 1000 liter exemplaren.

Op de ibc aftapopening is een schroefdop geplaatst ( monopoel) dewelke naar een pompje gaat vanuit de pomp kan ik mooi de olie verpompen naar de 60 liter vaten van de volgende stap.

Verder heb ik ook nog een mooie processor tot mijn beschikking, deze kan ik gebruiken om eventueel biodiesel te maken, maar dit moet ik zelf nog eens gaan proberen. dan zal ik ook wel glycerine hebben ;).

Ook heb ik een kleine centrifuge tot mijn beschikking om te kunnen reinigen, deze moet ik nog eens gaan aansluiten. Zal vooral van pas komen als ik van vet bio wil maken.

Momenteel rij ik op een mengeling in de auto, maar een tank en kleppen etc liggen klaar om hem naar een tweetank om te bouwen.
  • Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    image

Voila de dezen zijn binnengekomen :)

nu nog een paar kleine ijzeren 60 liter vaatjes vinden... en eens zien of we niets met pompjes kunnen makkelijk maken.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2011
    @Sandman79: Waar heb je ze besteld en wat kostten ze tot aan de deur?
  • Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    no problems:

Serv A Pure , ik heb niet superlang gezocht om ze nog goedkoper te vinden, maar deze vielen wel mee. in the uk betaal je vlug 200 pond voor 1 exemplaar he... heb ze zelfs aan 300 pond gezien per filter...

soit

3 exemplaren: 338.52 dollar (227.98 euro) (is nu ietsje duurder in dollars)
    vervoer: 84.65 dollar (57 euro)
    behandelingskosten en invoerrechten en btw, afgerond een honderd euro.

in totaal een 385 euro, een ietsje duurder als verwacht met een 129 euro per stuk voor mij dus.

Verzending verliep via us postal services , dan heb je wel even geduld bij de douane nodig in Belgie, bij mij een tweetal weken.
    edited May 2011
    Als het via de douane passeert kost het veel en duurt het lang, dat weet ik uit ondervinding.

Dat is een behuizing voor een zakfilter van 47cm hoog, juist?
  • Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    yep, 20 inch versie, de grootste die er waren idd...
    edited May 2011
    Ik zoek eigenlijk de 1meter versie, maar heb die nog nergens betaalbaar gevonden...
    Ik gebruik die nu ZONDER behuizing als eerste pre-filter... niet ideaal, maar het gaat.
  • Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    die grote filters heb ik ook , rechtstreeks in je ibc? :)
    edited May 2011
    Neen, ik hang die boven een groot vat, rechtstreeks in de ibc is niet zo handig,
    geen visuele inspectie, eenmaal ibc voller hangt ie in het filtraat enz...
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Wodan, Als je ene zoekt van 1meter..is dat dan mss nie zelf te maken?...RVS uiteraard het mooist... mss her en der wa schroot delen op de kop tikken en hiervan ene maken?...moet toch goed haalbaar zijn? in Staal natuurlijk stuk goedkoper... maar dan zit je weer met mogelijke corrosie mss?...hoewel het altijd nat van roestbeschermende PPO zal zijn.

Greetz!
    edited May 2011
    Tuurlijk, al lang aan gedacht, nog niet veel bruikbaars gevonden,
    zelfs in oud inox prijs wordt het allemaal al prijzig... maar wie weet
    struikel ik morgen over wat bruikbaar gerief en fabriceer ik iets :)
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Neem aan dat je dan inox buis zoekt in een niet zo extreme wanddikte...maar wel een bepaalde vrij grote diameter? Alsk afmetingen weet..kan ik altijd eens mn ogen openhouden. Kom da zeker nie dagelijks tegen..maar wie weet!

Greetz!
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2011
    Mensen,

iemand enig idee waar ik een beetje metaalgaas kan vinden? :) 800-500 micron ongeveer.
    edited September 2011
    Heb ik wel al eens gevonden, waarschijnlijk iets grotere maas dikte, welke oppervlakte zoek je?
    Ik vermoed dat je inox metaal gaas bedoelt ;)
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2011
    Mag ook ietsje grotere maasdikte zijn, is voor de eerste grove filtering ;)

1 vierkante meter is altijd ruim voldoende
    edited September 2011
    Ik ga straks eens kijken zie wat ik heb en kan missen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Mijn zus heeft een professionele fijne zeef voor in de keuken.
    RVS, 25cm rond en 800µm. Zie plaatje: hier (2e foto).
    Werkt feilloos als eerste stap.

Herman
    300SD
    250D (met alweer een nieuw voorfilter ;)).
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2011
    Trampolinedoek !!
    edited September 2011
    Voordeel van inox gaas is dat je dat met hogedrukreiniger kan schoonmaken.

@Sandman79: Ik heb stukje van circa 70x70 cm liggen,
    wel met een sneetje in (te stoppen met een boutje, moertje en 2 rondelletjes).

Een oud laken boven op een roostertje werkt ook prima als eerste stap...
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2011
    het is idd het schoonmaken wat ook van belang is :).
  • Sandman79 PPO Burner
    edited October 2011
    In de week eens verder knutselen, met dank aan Wodan :).
    edited October 2011
    You're welcome ;)
Sign In or Register to comment.