Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

andere filterverbeteraar

udoudo Super Moderator
edited August 2009 in Olieen
Om de situatie ethisch en wellicht ook qua legaliteit te verbeteren vraag ik me af of er gegevens beschikbaar zijn over de filterverbeterende werking van bio-diesel, b.v. xw-100, versus de filterverbeterende werking van de fijne olie van de boer.
Kenners begrijpen wat ik bedoel.

Dus wat doet de toevoeging van X % van de betreffende vloeistof aan de viscositeit van GPO?
Idem bij de effecten op het filterproces. (uitzakken, snelheid, etc)

Wellicht zijn er naast xw-100 en de olie van de boer nog andere interessante middelen te overwegen.

Daarnaast: hoe zit het met de verbetering van de houdbaarheid bij gebruik van de fijne olie van de boer? Wat is het minimum benodigde percentage?
Maakt het eigenlijk nog wel uit als met xw-100 echt een jaar houdbaarheid verkregen wordt?

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited August 2009
    Udo,
    Filterverbeteraar: XW-100 achtige producten lijken mij prima geschikt om de viscositeit van plantaardige olie te verlagen.
    Houdbaarheid: Olie van boer Peter 5 % toevoeging lijkt/zegt men/is waarschijnlijk waar een prima middel. Ik meng het ook altijd bij. Ik heb hier monsters van 2006 staan: nog steeds prima. Maar ook belangrijk is: weinig zuurstof in de tank en ook weinig zonlicht. XW-100 achtige producten hebben een lagere stabiliteit dan PPO en zijn niet/minder geschikt als conserveringsmiddel.
    Niek
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Helder, dank.
    Dan blijft dus over het effect als filterverbeteraar.
    Is het verbeterend effect van 5% olie van de boer gelijk aan 5% xw-100?
    Ofwel: verandert de viscositeit in gelijke mate?

Daarnaast: wellicht toch een heel klein (1 a 2%) deel olie van de boer gebruiken voor conservatie?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50224]Helder, dank.
    Dan blijft dus over het effect als filterverbeteraar.
    Is het verbeterend effect van 5% olie van de boer gelijk aan 5% xw-100?
    Ofwel: verandert de viscositeit in gelijke mate?

Daarnaast: wellicht toch een heel klein (1 a 2%) deel olie van de boer gebruiken voor conservatie?

Ik vermoed van niet.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    [QUOTE=wodan;50225]Ik vermoed van niet.
    Daarom graag onderzoek, denk ik.
    Dan kan iedereen een keus maken, mede gebaseerd op die informatie.
    edited August 2009
    Dan stel ik voor udo, dat je dat zelf onderzoekt, aangezien jij het wil weten :D
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    [QUOTE=wodan;50227]Dan stel ik voor udo, dat je dat zelf onderzoekt, aangezien jij het wil weten :D

Nodig:

Olie van boer
    Olie a la xw-100

Constante temperatuur
    Pipet
    timer/stopwatch

?
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50229]Nodig:

Olie van boer
    Olie a la xw-100

Constante temperatuur
    Pipet
    timer/stopwatch

?

Die Olie's kunt ge kopen,
    Constante temp: Dat is mierenneuken...je test dat gewoon bij kamertemp.
    Pipet: Maar neen, gewoon een literfles en een proper gaatje in de dop.
    Timer / stopwatch: Zit in ierdere GSM, Horloge enz...

Niet moeilijker maken dan het is h
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50224]Is het verbeterend effect van 5% olie van de boer gelijk aan 5% xw-100? Ofwel: verandert de viscositeit in gelijke mate?

Nee, dat is niet gelijk.

XW100 is een mengsel van biodiesel en GPO. Er is een winterversie en een zomerversie.

De viscositeit van XW100 is vele malen lager dan GPO met 5% Boer Peter.

Boer Peter wil ik niet in mijn tank hebben, omdat het traceerbaar is bij een controle van de douane.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Dank, goed nieuws.
    Is de WX-100 ook puur te verkrijgen zodat men dit zelf kan bijmengen?
    Heeft Smul enig inzicht in hoeveel dunner XW werkt dan de boer?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Udo begrijpt het niet goed denk ik...
    smul said:

XW100 is een mengsel van biodiesel en GPO. Er is een winterversie en een zomerversie

Pure XW-100 is dus een mengsel met GPO... Anders moet je gewoon biodiesel proberen...
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Achter de pure biodiesel zit ik nu aan...
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited August 2009
    Udo heb je al een goed resultaat van je filtering? dat is wel zo belangrijk. Daarna kan je je beter richten op een leverancier die soja levert, dat is van zelf al dunner. En gewoon op de juiste temperatuur filteren als het koud gaat worden. Voor de rest slikt hij het wel met een knappe ombouw.
    Drivertje
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Geen resultaat. Ik denk gewoon vooruit voor als het winter wordt (kou, slechtere viscositeit) en/of als ik zelf zou gaan filteren en hoe dat het beste kan gebeuren. (ethisch, juridisch en praktisch)
    Morgen weer een stap... :mrgreen:
    edited August 2009
    Filteren is heel simpel: In de zomer filter je zomerbrandstof, in de winter... winterbrandstof.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    [QUOTE=wodan;50265]Filteren is heel simpel: In de zomer filter je zomerbrandstof, in de winter... winterbrandstof.
    Ik denk dat dat effect kleiner is als het e.e.a. in een woonomgeving gebeurt en niet in de garage.
Sign In or Register to comment.