Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

CaddyEd filtert

CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
edited August 2010 in Filteren van GPO
Het zat er aan te komen; Ik begin nu ook aan het filteren.

Wat heb ik al: Een ruimte beschikbaar, een stel 60l vaten, ontvangst bak, twee gesloten 60l vaten, 200l klieko en vier van deze dingen:image

Word vervolgd......... :D
«1

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    image
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited July 2009
    Ed nu nog 10 Mu doek, voor het vetfilter. Anders lopen je kaarsfilters in no-time vol. Anders wordt het een hele kostbare zaak. doeken van 10 Mu zijn met heet water en soda uit te wassen, moet je wel een plekje vinden om dat water slim te kunnen lozen. Zelf een 60 ltr vat gebruiken met een aftap alverwege is een oplossing om de olie te scheiden van het water, na een dagje bezinken, dat kan je heel lang doen voor je dat vaatje aanbied bij een kolkenzuigerboer.
    Drivertje
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Het lijkt wel een soort griep... ;-)

Ed, suc6!
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Ziek zal ik er wel niet van worden, maar ben nu wel bevangen door het PPO virus :p

Dit is de opzet die ik wil gebruiken, met dank aan Riessie. Het wiel is al uitgevonden. En maak ook dankbaar gebruik van Riessie zijn filter ervaring.

image

Op elk vat komt natuurlijk ook nog een aflaat voor de bezinksels.

Of ik nog doek ga gebruiken, moet ik nog effe zien. Met deze opzet ga ik beginnen. Lijkt me wel ok
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    Ed,
    Indien mogelijk ontvangstvat wat hoger. Je hebt nu bijna geen druk op je 5 en 1 mu filter. Je kunt ook de uitloop van je 200 liter vat wat lager zetten. Ik zou in alle overgangen een stopkraan zetten voor het geval lekkage en voor het geval filterwissel. De uitvinding van Pjotter: extra uitloop onder in het filterhuis is ook niet verkeerd, voorkomt veel knoeiwerk. Hoop dat je heel goede kwaliteit olie hebt, anders wordt het duur ivm filterwissels. Heb je ook kliko's zonder gaatje in de bodem ??
    Niek
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited July 2009
    Hoi Ed;

Denk ook net als Niek dat je vaak filterpatronen zult moeten wisselen. Je krijgt ook de kans dat het maar heel traag gaat druppelen. Gevolg toch weer filterpatronen wisselen welke duur zijn voor wat ze aan kunnen qua gebruiksduur. Mijn advies is: Filter grof met die zeef en koop van Niek een paar ex-filterpijpen en dan heb je een veel groter filteroppervlak. Zelfs die enorme "sokken" kunnen verstoppen. Ik ben nu na 150 liter filteren in 1 dag al zo een beetje op een kwart minder doorloop. En doordat er 20-25 liter olie op drukt, perst ie het er tenminste nog door. Super systeem en eenvoudig!
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    image

klopt Niek: werkt wel handig.
    slang met kogelkraan op de tule en klaar is kees
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2009
    en waarom geen pomp.

dat drukloos filteren verloopt tergend traag. met een gewone centrifugaalpomp haal je al goede resultaten.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited July 2009
    Mooi bezig Caddy, Ik dacht dat ik jou wel eens heb horen zeggen dat je nooit zou gaan filteren??? Dacht ik zelf ook en ik filter toch al weer lekker door hoor. Voor eigen gebruik hoeft het ook allemaal niet zo snel door te lopen, je filtert toch algauw een 40 liter per dag en dat is meer dan genoeg voor eigen gebruik.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Begrijp ik nu dat als je teveel olie in het ontvangstvat gooit dat dan de kliko van 200L overloopt?
    image
    [QUOTE=hautessa;50096]En doordat er 20-25 liter olie op drukt, perst ie het er tenminste nog door.
    Het aantal liters is niet van belang maar het hoogteverschil.
    Je zou bv. kunnen zeggen: Er drukt 1 meter olie op.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=Carlo;50107]Het aantal liters is niet van belang maar het hoogteverschil.Je zou bv. kunnen zeggen: Er drukt 1 meter olie op.
    Exact! bv circa 11meter zou ongeveer 1bar druk opleveren als het olie is...
    Of 110cm circa 100 milibar ;)
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Ed, als je de olie inje ophaalvaten een paar dagen laat staan kan je volgens mij die 100 en 50 mu al schrappen....Suzi en ik gaan eigenlijk al direct naar 10 en 1 mu op die manier....na zo'n 1500L filteren nog geen filtervervanging nodig gehad. Enige wat ik wel zie in mijn laatste bezinkbak is een laagje rood spul op de bodem. Ik post daar later nog eens apart over, vermoed dat dit de paneermeel of paprikapoeder of zo zal zijn....kleiner als 1 mu dus.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited July 2009
    Het zou niet uit mogen maken met die 25 liter bovenop het filter? In ieder geval heb ik hier een praktijkvoorbeeld. Nu staat er bij mij dus inderdaad 1 meter hoge olie te drukken in de kous. Er komt een grotere straal olie uit de toren. In ieder geval ben ik erg tevreden met de opbrengst qua tijd. Ik ben nu nog maar een dag of wat bezig en heb al 160 liter voorraad opgebouwd. Ik filter sneller dan ik ertegen kan rijden in ieder geval.

citaat van mijn eigen filterdraad:
    Inmiddels 160 liter gefilterd en de doorloopttijd loopt nu op naar 2 uur per 20 liter. Om het proces te versnellen zorg ik dat de toren altijd vol is, dan komt er een grotere straal uit, dus ga ik ervan uit dat het ook sneller gaat.
    edited August 2009
    Heren, bedankt voor alle tips en commentaar en zal zeker enkele dingen gaan overwegen. Het opzet schemaatje is enkel nog een hersenspinsel wat al wel dicht tegen mijn eind idee aankomt.
    Wat ik nog niet heb verteld is dat ik bewust heb gekozen voor een lage doorloop snelheid. Ik verbruik tegenwoordig maar maximaal 100 liter/maand. Dus hoef ik ook niet meer te filteren, alleen zou een buffer opsparen wel handig zijn.

Ik heb momenteel alleen wat computer problemen. Mijn PC is aan het eind van z'n leven en mijn laptop geeft om de haverklap blauwe schermen. Dus ben ik nu druk bezig dit weer in orde te krijgen. Als ik weer een goed werkende pc heb samengebouwd begint officieel mijn filter project.
    edited August 2009
    Zo, het begin is er.

image

Ik had al heel wat bezonken olie staan, dat is nu de kliko in aan het druppelen.

Nu nog de eerste bezink vat of vaten er voor maken en de laatste kaarsfilters erbij.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited August 2009
    Gefeliciteerd met je begin.
    Nog even doorpakken en je hebt een mooi systeem gebouwd.

Dieven krijgen geen kans met je betongaasbeveiliging :-)
    edited August 2009
    Vanaf gisteravond tot vanochtend heb ik mijn eerste oogst (25 liter) gefilterd. De jerrycan stond netjes tot aan de markering gevuld met mooie heldere olie :p
    Vandaag was een familie lid jarig, dus gelijk een ritje moeten maken naar Helmond en weer terug, op mijn eigen APO.

Ik heb mijn filtertoren nog niet helemaal af, volgens mijn schema. Maar de olie die ik heb staan is zo schoon dat ik de eerste bezink stappen wat overdreven vond. Het is helemaal afhankelijk over de kwaliteit die ik ga krijgen van mijn toekomstige bron. Ik heb zaterdag een visboer gesproken en die wilde voor mij wel wat achterhouden.

Foto's volgen nog.

[QUOTE=Sinnefjild;50378]
    Dieven krijgen geen kans met je betongaasbeveiliging :-)

Deze ruimte is een voormalige koeienstal en paardenstal, vandaar. Een dief kan zo naar binnen lopen. Alleen vraag ik me af, of hij weet wat hij kan doen met mijn spulletjes.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50414]Maar de olie die ik heb staan is zo schoon dat ik de eerste bezink stappen wat overdreven vond.

Hoi Ed,

Bedenk dat alles wat je laat bezinken niet in je filtersysteem komt. En dat is dus allemaal winst (zelfs snelheid - maar dat is na een nacht minder belangrijk :p).

Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    Goed bezig CaddyEd. Er is niets mooier dan rijden op je zelf gefilterde APO.

Laat wel even een staal staan van je olie en kijk of er na verloop van tijd (maandje of wat) nog wat uitzakt.
    edited August 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50414]... naar Helmond en weer terug, op mijn eigen APO.
    Woeha! Kikkuh of niet dan ;)
    edited August 2009
    Inmiddels is er al 75 liter uit mijn filteropstelling gepiest. Afgelopen 4 dagen heb ik het even stil gezet, anders gaat het te snel en word de bezink tijd te kort. Vanmiddag de overloopkraan van de Kliko weer open gezet en er word weer mooie olie afgetapt.

In mijn ontvangst vat heb ik een katoenen kussen sloop van de Action gehangen. De kussenslopen hebben een grove structuur, zo kan ik al vast grote vervuiling opvangen.
    Nu had ik nog twee bodems van totaal 30 liter 1µ APO staan die ik van Andretje een aantal maanden geleden had overgenomen. Niks tegen Andretje, maar ik vertrouwde deze bezinksels niet helemaal. Het zou schone olie moeten zijn, maar toen ik dit in de kussensloop aan het pompen was, stroomde deze niet meer door, terwijl dit hiervoor nog prima doorliep. De olie in de kussensloop zag er ook troebel uit. (Nu ben ik wel gelijk benieuwd of mijn filteropstelling dit nog mooi gaat krijgen.)
    Volgens mij betekend dit dat er veel vocht opgesloten zit in deze APO van Andretje. En dat daarom het katoen opzet van de kussensloop en de doorlaat stagneert.

:?: Klopt mijn theorie?
    edited August 2009
    Neen, vocht zakt uit en vrij snel ook, het komt dan onder je olie te staan.

Dat bezingsel is vloeibaarfrituur vet of palmolie, deze zijn zwaarder dat b.v. soja of zonnebloem en zakken daarom ook uit, als je het verwarmd zal je zien dat het net zo helder wordt als andere olie. Dat het je filter doet verstoppen in logisch. Het is dikker dan b.v. zonnebloemolie en loopt daardoor moeilijker door. In de zomer kan je gerust rijden met een hoog percentage vloeibaarfrituurvet of plamolie, in de winter slaan meteen je filters dicht.
    edited August 2009
    Laat ik dit nu van onder hebben aangezogen.

Hier wat Andretje mij had laten weten:

planten olie.
    mengsel van zonnebloem olie palmoleine high oliec zonnebloem olie koolzaadolie arachide olie en antischuimiddel

Het is hartje zomer, dan zal die palmolie toch wel doorlopen?
    edited August 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50549].....Het is hartje zomer, dan zal die palmolie toch wel doorlopen?

Nop, heb hier een vat pure palmolie staan, die is zo hard als een kogel. Omgevingstemperatuur 25 tot 30 graden.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    H
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;50553]Nop, heb hier een vat pure palmolie staan, die is zo hard als een kogel. Omgevingstemperatuur 25 tot 30 graden.

Hoe heeft Andretje dit dan ooit kunnen filteren, ergens in april?
    edited August 2009
    Zal wel ergens in een verwarmde ruimte geweest moeten zijn. Palmolie gemengt met andere soorten olie loopt ook wel door filters heen hoor maar dan erg langzaam vanwege de viscositeit.
    edited August 2009
    Morgen doe ik wel een testje van sample uit de kussensloop in de pan, dan weten we meer.

Het was bij Andre in zijn schuurtje.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ed,

Palmolie kun je mee gooien, komt hier als teflon uit de slangen.

Het smeltpunt van Palmolie is 42 graden.

Tim
    edited August 2009
    Als het smeltpunt van palmolie zo hoog ligt hoe is dan de viscositeit bij een graad of 60?
    Lijkt mij bijna beter om dit spulletje te weren uit de tank van je auto.
    In scheepsdiesel wil het waarschijnlijk beter dan in een auto.
    edited August 2009
    [QUOTE=Man@work;50580]
    Lijkt mij bijna beter om dit spulletje te weren uit de tank van je auto.

Ik heb er zelf iedere keer een beetje van bij gemengd. Zoals nu het onderste uit de vaten in mijn filter gekapt, om er toch nog wat bruikbaars uit te krijgen. Ik heb trouwens nog geen monster van deze olie genomen. Gaat ook niet meer lukken, ben het vergeten en heb er alweer een nieuwe laag overheen gevuld in mij ontvangst vat.

Maaruh, waar die olie met een aandeel palmolie vandaan komt: http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-golf-tdi-gl-1996-a-2350/index22.html#post50440
    Is dit een overeenkomst?

Desalniettemin om niet alles direct in mijn tank te gooien, doe ik het eerst minimaal een maand laten bezinken. En dan word het tot 1µm gefilterd en opgeslagen voor gebruik.
    edited August 2009
    Label je je vaten na die laatste filtering met de filtertemperatuur zodat je hartje winter geen last krijgt van stolsers in "hittegolf GPO" ?
    edited August 2009
    Ach, zo'n stolser lig je gewaan op de verworming :mrgreen:
    edited August 2009
    Als dit al 1µm gefilterde olie moet zijn vreet ik mijn schoenen op:

image
    Dit heeft dus al een week lopen uit druppelen in deze kussensloop.

Wat over bleef:
    image

Hoe heeft dit ooit al door een filterdoek-bakken-filter kunnen gaan?

Of komt het door het materiaal verschil van de filters. De filteraar die deze olie voor mij had gefilterd, had filterdoek en een 1µm patroon van ER.
    Deze kussensloop is van 100% katoen.
    image

Op deze drap na, loopt de filteropstelling prima. Binnen een dag kan ik een jerrycan van 25 liter vol druppelen.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50743]Als dit al 1µm gefilterde olie moet zijn vreet ik mijn schoenen op:

image
    Niet te snel eten.
    Afhankelijk van de werkelijkelijke kleur (belichting etc doen ook wat) kan het best kloppen.
    Er zijn voldoende sub-1µm deeltjes die voor kleur zorgen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ed,

Als ik dit zie heeft hij echt wel 1mu gefilterd. Alleen warmer dan jij nu doet.

Vettige groeten,
    Tim
    edited August 2009
    @Udo: De kleur bedoel ik niet, maar wat er is blijven hangen in de kussensloop.

@Tim: Apart, dit is afgelopen week gebeurt en dat was niet bepaald koud. Andretje heeft het in april gefilterd. Toen was het kouder.

Misschien dat Andretje hier iets over kan zeggen.
    edited August 2009
    Trouwens wie wilt er een kennismaking met mijn monster?

image

Istie nie mooi! Twee weken oud.
    edited August 2009
    @ Ed, wat is de basis van je olie? ziet er qua kleur wel erg licht uit
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;50752]@ Ed, wat is de basis van je olie? ziet er qua kleur wel erg licht uit

Drie maanden bezonken olie waar pinda's in gebakken zijn. **KLIK**
    Ik vermoed dat het arachideolie is. In de koelkast begon het dik te worden, vandaar. Maar liep verder goed door de filters heen.
    De olie onderin de 60L vaatjes is wel wat donkerder.
    edited September 2009
    Momenteel ligt het filter proces stil. Ik heb nog geen nieuwe bron.
    Maar ik ben ook nog niet actief bezig geweest voor een bron, wel aan het inventariseren wat er hier in de buurt allemaal is aan visboeren, friettenten en notenboeren.
    Als ik het wat rustiger gaat krijgen op mijn werk, veel overgewerkt, ga ik wat bezoekjes afleggen.

Ik heb nu nog 75 liter gefilterde voorraad. Daar kom ik nu tegenwoordig wel
    edited September 2009
    En mijn schone voorraad staat weer op 100 liter. Ik heb vorige week een oliebron aangeboord. Een visboer die bakt in soyaolie en bijna elke dag wel ververst. Ik kreeg bij de vraag na olie, direct al wat mee. :cool:

Het eindresultaat zal over anderhalve maand wel uit mijn filters druppelen.
    edited September 2009
    Dat is mooi Ed!
    Volgens mij moet je ook geen vis kopen bij een visboer die niet iedere dag zijn olie ververst.
    Een beetje visboer staat de hele dag door te bakken. En als hij een beetje lekkere vis wil verkopen zal hij toch verse olie moeten gebruiken!

1x in de week vis eten => 1x in de week tanken...
    2x in de week vis eten => 1x in de week tanken...
    0x in de week vis eten => 0x in de week tanken.
    edited September 2009
    [QUOTE=jgdenhol;51425]......Volgens mij moet je ook geen vis kopen bij een visboer die niet iedere dag zijn olie ververst....

E.e.a. is helemaal afhankelijk van het percentage vrije vetzuren wat er op een gegeven moment ontstaat in de olie als gevolg van o.a. de temperatuur van de vis (bevroren of niet) die in de olie gaat.

Boven de 2,5% vrije vetzuren is het spul volgens de Nedelandse wetgeving kankerverwekkend en derhalve niet meer geschikt voor consuptie.
    edited November 2009
    De olie druppelt nog steeds fijn door mijn filters en kliko. Nog maar
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2009
    mijn ervaring is dat het filteren gaat tot de temperatuur
    over dag en s`nachts onder de 5graaden komt .

ik heb alles gefilterd toen het lekker warm was van de zomer
    lekker in mijn korten broek in de zon:cool:

ga nu niet in een het koude schuurtje staan:mrgreen:

gr oscar
    edited November 2009
    Yep, de arachideolie bij mij liep van de week met de koude temperaturen ook niet meer door en was erg stroperig. Nu loopt het weer maar niet voor lang denk ik.
    Zit nu in een schuurtje ipv in een kelderbox en dat temperatuurverschil merk je wel.
    In de tweede tank zag ik ook al een klein stollingslaagje op de olie.
    edited March 2010
    Zo, het filter loopt weer.
    Alleen het 3µm filterpatroon vervangen door een 10µm. Het 1µm filter wat daarna komt is nog steeds helemaal schoon.
    Daarna de eerste oliebollen arachideolie, die net vloeibaar is geworden, in het stortvat gegoten.
    edited April 2010
    De oliebollenolie nu al op gaan gieten, was niet zo'n goed idee. Een gedeelte zakt door, maar het meeste is weer drap geworden, omdat het toch nog te koud is. En laat zelfs een vergiet verstoppen.

Maar m'n visboer is weer door zijn winter dip heen en heeft
    edited May 2010
    Ik moet weer opzoek naar een nieuwe bron. Zijn vetboer is meer gaan betalen en wil nu ook alles hebben.
Sign In or Register to comment.