Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nieuw begin

udoudo Super Moderator
edited December 2014 in Volkswagen, Audi, Seat, Skoda
De 'nieuwe' wagen:

Een Volkswagenimageimage

image

In augustus komt er een ombouw in.
«13456

Comments

  • RaafRaaf Modding Member
    edited July 2009
    Proficiat Udo enne alvast succes met je ombouw
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    de nieuwe UDO: wel degelijk een ECHTE dus.

    laat er geen gras over groeien(zoals vroeger wel eens).
    en voegd daad bij woord.

    proficeat met de VW Udo.
    en je PPO doorzettings vermogen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Go Udo!

    Mooi bakkie.

    Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Leuk Bakkie. Daar val je je geen buil aan, goeie keuze image

    En gaat hij naar de zelfde ombouwer als Smul zijn A6?
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Ed, vermoedelijk wel...
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Hulde Udo!

    Grijp deze nieuwe kans aan en wacht deze keer niet. Neem even contact op met:

    PPO-systems in Wezep

    Doe hem de groeten van me.

    Mocht je na je ombouw PPO nodig hebben, en heb je interesse, dan mag je wel een keertje bij ons aan de tap komen.
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Ik heb het e.e.a. al voorbereid met Ruud S.
    Binnenkort zet ik het e.e.a. in gang voor augustus.

    Dank voor het aanbod!
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited July 2009
    Mooi karretje! Gefeliciteerd namens de firma :-)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Smul,

    Ik vind niet dat je zo mag gooien met andersmans gsm nummer op en openbaar forum. Schrijf dan PPO-Systems te Wezep of zo.

    Udo, ben benieuwd hoe je het met de ppo garantie vs brandstof gaat doen.

    Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=Tim;50018]Ik vind niet dat je zo mag gooien met andersmans gsm nummer op en openbaar forum. Schrijf dan PPO-Systems te Wezep of zo.

    prima hoor....ik heb van te voren gevraagd of hij het op prijs stelt als ik mijn aanbevelingen voor hem doorgeef.

    inmiddels aangepast.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Smul,

    Ik vind dat je elke week €100 moet overmaken naar mij.

    (nu afwachten image image)

    Ik ben bij hem ook prima geholpen, met en zonder Saxo.

    Back on topic: Er komt dus weer een POELFOX uit Wezep.

    Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Hier een blik onder de motorkap, nog zonder modificaties:
    image
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Udo, gaat Jacquel de ombouw doen? en wanneer?
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=smul;50026]Udo, gaat Jacquel de ombouw doen? en wanneer?
    In Augustus.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=udo;50025]Hier een blik onder de motorkap, nog zonder modificaties:

    Wat een lief motortje. Ziet er verder wel VW netjes uit.

    Ben je nog van plan de EGR af te sluiten? Het is in ieder geval goed voor het behoud van de motor. En minder roet uitstoot, wel iets meer NOx.
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Ed, nog niet over gedacht. Wel over gelezen. Kan het met PPO-systems opnemen.
    Ik wil wel nog veilig de APK-waarden halen.
    Als het beter is voor de motor en/of betere verbranding geeft (meer energie per volume olie).....
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    APK geeft geen probleem en het is inderdaad ook beter voor de verbranding. Op lagere toeren zal je merken dat hij iets eerder opkomt.

    Met de EGR worden de uitlaatgassen weer terug naar de inlaat gestuurd. Waardoor na enige tijd het inlaat spruitstuk vol met vast gekoekte roet komt te zitten.

    Hier een goede uitleg: Xius' site - EGR (Exhaust Gas Recirculation)
    En hier: EGR - TDI Wiki
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Dank, zie dat het mbv VAG-COM kan?
    Daarmee zou ik toch al eens willen spelen...
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Vandaag wat opslag geregeld. Ruim 400L samen...

    image
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Bijdeweg: welk percentage zou ik met deze herfst-temperaturen bij deze motor bij kunnen mengen? 25%?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    geen probleem
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    [QUOTE=udo;50039] met deze herfst-temperaturen ?

    tied veur borstrok en lange onderbukse.;).
    hoezo herfst::confused: vanavond nog geBBQet in de korte broek.

    he koudkleumer: gemiddeld boven 10 graden niks aan de hand.
    straks als de R in de maand is wordt t anders.
    dan komen de koude nachten richting om en nabij 0 graden.
    terwijl t overdag 15/20 kan zijn.

    en dan kunnen startproblemen voorkomen.

    k zou zeggen: met wat je al aangeeft.
    met 25% mixen beginnen,en dan opvoeren tot zolang t lekker start smorgens.

    [QUOTE=udo;50038]Vandaag wat opslag geregeld.

    leuke score.
    biedewee: hoe ga je t vertanken?.
    electrisch of handslingerpomp.??
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=pjotter;50043]biedewee: hoe ga je t vertanken?.
    electrisch of handslingerpomp.??
    Moet wel met de hand, er is geen elektra in het krappe schuurtje.
    Ik heb een metalen vatenpomp met zwengel staan.
    Ook zou ik een kraantje kunnen plaatsen in de zijkant van de vaten.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Udo,

    Geen gaten onder het niveau maken, kans op lekken, knoeien, etc. Je kan beter een klein gat in het deksel maken, vatpomp er boven in. aan het einde van de slang zo'n plastic vulpistool.

    Nooit meer morsen en mooi voor elkaar.

    Succes,
    Tim
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited July 2009
    Dop die EGR gelijk maar af. Ik heb het gedaan door de pakking eruit te halen en toen deze op een stukje metaal gelegd en uitgezaagd. Het inlaatspruitstuk was pikzwart vol met smurrie. Dat wil je niet in je motor! Heb veel werk gehad om het schoon te maken met benzine. Afdoppen, geen enkel probleem.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Net even gebeld met de VW-dealer i.v.m. o.a. de EGR:

    Bij de Fox hadden ze nog geen gevallen met vervuiling gehad, vertelde (de verkoper) me die ik aan de lijn kreeg; dit zou komen vanwege het type motor.
    Weet iemand hoe dit zit? Dus of het klopt en waardoor het verschil wordt veroorzaakt?

    Komende week ff met PPO-systems bellen om de zaken te regelen.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    De set is onderweg en Jacquel maandag weer aanwezig:-)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50208]Net even gebeld met de VW-dealer i.v.m. o.a. de EGR: Bij de Fox hadden ze nog geen gevallen met vervuiling gehad, vertelde (de verkoper) me die ik aan de lijn kreeg; dit zou komen vanwege het type motor. Weet iemand hoe dit zit?....

    Ja, ik weet hoe dat zit. Onzin verhaal van een ondeskundige verkoper. Afstoppen die EGR. Zou kunnen dat de elektronika wat vreemd gaat reageren vandaar dat ze het afwijzen en niet weten hoe ze de motor dan daarna goed af moeten stellen.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Voor de goede orde: ik heb afdoppen niet genoemd bij de verkoper.
    Alleen reinigen luchtinlaat.
    Hij had nog geen gevallen meegemaakt met vervuiling vanwege EGR...
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited August 2009
    Afdoppen kan geen kwaad. En nogmaals, wat wij allemaal voor smurrie eruit gepeuterd hebben, wil je echt niet in je frisse motortje. En het is zo simpel te doen. Ik heb nog geen een VW / Audi gezien waardoor de motor vreemd gaat gedragen of er een controlelampje brandt.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited August 2009
    Overigens rijdt mijn broertje met een polo tdi zelfs in de winter met 50 % menging 1tank zonder ombouw. Ik waarschuw hem altijd hou het nou op 33,3%, maar hij luistert al 30000km niet. Toch gaat het goed. ik reed met mijn astra ook winters gewoon met 33,3%. Beide autos starten met 1 tik. We doen wel altijd 3x volledig gloeien mmet starten, dus niet als het lampje uitgaat, maar gloeien tot het lampje uit gaat en dan nog wachten als hij klik zegt bij het dashboard (relais) en de interieurverlichting ineens feller gaat branden. Of het echt helpt weet ik niet, maar schade zal het wel niet opleveren. Starten....en lopen!

    Over je PB-tje met de vraag of ik je ww wil overnemen, Drivertje heeft geconstateerd dat er bij mijn v6 blok maar heeeeeeeeeeeeeel weinig ruimte over is om er eentje in te bouwen. Ik zal het eerst nog even bij CaddyEd laten zien wat hij ervan vind. Op het moment dus nog geen belang.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50219].....Hij had nog geen gevallen meegemaakt met vervuiling vanwege EGR...

    Het is algemeen bekend dat een EGR de motor en met name het inlaatspruitstuk zwaar doet vervuilen. Hier op het forum staan zat voorbeelden.

    Als deze verkoper beweerd dat hij nog geen gevallen van vervuiling heeft meegemaakt dan is hij of verkeerd geinformeerd of hij heeft niet genoeg kennis van deze materie.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2009
    Het is dat laatste... en verkopers zijn vaak geen techniekers / techneuten :D

    Als ik iets technisch wil weten, zoek ik het op en vraag het dan aan een techneut,
    wil ik iets kopen, zoek ik ook info op en probeer dan het item zo goedkoop mogelijk de verkoper dit te ontfrutselen.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Zonet begrepen dat men qua inbouw liever niet afwijkt van wat Elsbett wil.
    Wel zou het kunnen zijn dat men elektronisch de EGR onklaar maakt, maar of men daar info over loslaat is nog de vraag.
    Weet iemand hoe ik dit zou kunnen controleren?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Hmm.
    Het kan dus niet. (Fox is te nieuw)
    Daarnaast is er kans op probleempjes als het met een plaatje gebeurt, zonder elektronische `correcties`.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50256]Hmm.
    Het kan dus niet. (Fox is te nieuw)


    Het kan dus wel:

    EGR wegschrijven
    Vanaf modeljaar 2004 is het niet mogelijk de EGR mechanisch dicht te zetten zonder dat er een storingslampje op uw dashboard gaat branden. Wij kunnen de software zo aanpassen dat de EGR softwarematig voor 100% dicht staat, en het lampje niet meer verschijnt na het mechanisch afsluiten van de EGR.

    Bron: Chiptuning : Vagtechniek, Alles voor uw Volkswagen, Audi, Seat of Skoda!

    Kost alleen een beetje meer dan alleen een RVS plaatje
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50258]Het kan dus wel:
    Bron: Chiptuning : Vagtechniek, Alles voor uw Volkswagen, Audi, Seat of Skoda!...

    Dat bedoel ik, dat weet de dealer (verkoper) dus niet.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Weer thuis, met de resultaten die ik afgelopen vrijdag in ontvangst mocht nemen:

    WW:
    image

    Het originele en daarnaast het extra brandstoffilter , met verwarming:
    image

    De accu met relais:
    image

    De leidingen wat beter in beeld:
    image

    image

    image

    Ergens onder de auto hangt de brandstofpomp die de brandstof richting motor perst.
    Deze pomp paste naar wat ik begrep heb niet op de plaats van de originele pomp in de tank.
    Ook niet zichtbaar zijn de aanpassingen aan de elektronica die door Elsbett zijn gedaan.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Op de foto met de accu is links ook nog een aanpassing nabij de brandstofpomp zichtbaar.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Hoi Udo,

    Ziet er netjes uit.
    Hoe rijdt het, anders?

    Heb je er ook een schema bij?
    Begrijp de KGR nog niet helemaal en de ?drukventiel-en?

    Herman
    300SD
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Die drukventielen zijn om de overdruk van de opvoerpomp weer terug naar de tank te sturen. Zo hou je vooraan bij de motor dus altijd de zelfde druk, ongeacht het brandstof verbruik vs leidingweerstand. De overige flow uit de retour vormt een KGR via die banjo's.

    Maaruh Udo, gefeliciteerd met je ombouw ;) !

    Kan je al aan voldoende olie komen?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Dank Ed,

    Snap nu het eerste drukventiel.
    Maar zit in de KGR ook een drukventiel?

    Herman
    300SD
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2009
    Udo jonge......ik word er stil van,
    Proficiat, veel zorgeloze plantaardige kilometers toegewenst
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Kijk, das nou een profi ombouw. Zal in grote lijnen waarschijnlijk overeenkomen met wat er bij mij in zit.

    Maarja, daar heb je de auto ook voor gekocht. Om te gaan PPO'en a la Smul. Nur Pflanzenol fur uns herr Udo!
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ziet er superstrak uit Udo, kan niet anders zeggen. Is dit nu 1-tank, of 2?
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Dank voor de reacties.
    Het gaat om 1-tank.

    image
    Zoals op de foto te zien is er een banjo-constructie bij de brandstofpomp op het blok.
    Deze set banjo's creeert een KGR alsmede ruimte voor de aanvoeren via beide filters (origineel (meestal geblokkeerd) en verwarmd).

    [De middelste metalen leiding is de retour, de onderste metalen leiding is de aanvoer]

    image

    Uit de brandstoftank wordt de olie eerst door een grof filtergetrokken door een PPO-pomp, dan door de WW geleid en gesplitst voor beide filters. Meestal gaat de brandstof via het elektrisch verwarmde filter dat via een temperatuurschakelaar wordt bediend. Het originele filter is met een kraantje bij te schakelen indien het PPO-filter `vol` zou zitten. (*)
    Via de eerder beschreven banjo-constructie komen de uitgangen van beide filters bij de brandstofpomp bijelkaar.
    De uitgang van deze banjo-set gaat richting tank maar is weer kortgesloten (via een klep) met de ingang van beide filters zoals te zien hieronder, links onderin naast het koelwater vatje:

    image


    Hoe het rijdt:

    Bij koude start gloeit de Fox wat langer voor dan voorheen.
    Eenmaal gestart klinkt de motor koud anders dan voorheen. Dit is nog op iets van 60/40 GPO/diesel (of andersom).
    Als het zaakje opwarmt is er qua geluid niet zoveel verschil te merken.
    Ik weet niet hoeveel invloed de elektrische verwarming heeft.
    Misschien een verklikkerlampje?

    Ook zoek ik nog een buitemtemperatuurmeter en/of koelwatertemperatuurmeter voor inbouw. Op 52mm zijn die soms wel te vinden maar kan het wellicht nog kleiner? (digitaal?)

    Qua olie red ik het nog tot eind van deze week. Dus snel ergens tanken...

    (*) Waar scoor ik eenvoudig een betaalbaar reserve-filter?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50435](*) Waar scoor ik eenvoudig een betaalbaar reserve-filter?

    Bij Brezan, elke andere onderdelen shop of neem eens contact op met PPO Mobiel: Filterservice
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Mooie ombouw Udo.
    De hand van de meester (Jaquel) is er in te herkennen.

    Voor betaalbare filters kun je bij Monopoel kijken naar "Preiswerte filter".
    De extra kosten van de filterkop heb je met
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Udo aan de PPO, het ging gaan tijd worden h
Sign In or Register to comment.