Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

nadelen?

udoudo Super Moderator
edited January 2012 in Biodiesel
Ik lees elders op dit forum:
BIODIESEL = middels een chemisch proces (veresteren) veranderde olie met andere (nadeliger) eigenschappen, niet verwarren met PPO!

Kan iemand uitleg geven over die nadelige eigenschappen van biodiesel, misschien in relatie met die wx-1000 waarover iets voorbij zag flitsen?
Moet ik denken aan zuurgraad?
Milieubelasting?
«1

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Hoi Udo,

Ik klim maar eens even in de pen.

Uit je vraagstelling, maar je zegt zelf al, dat er iets 'voorbij geflitst is', blijkt dat je er nog niet veel tijd in hebt gestopt.

Waarom probeer je je niet een beetje in te lezen.
    Er staat veel op deze site maar ook op het internet (over biodiesel).
    Daar kan je zo de antwoorden vinden op de vragen die je nu stelt, zonder dat wij het moeten voorlezen :).

Hoop dat je nu begrijpt dat je zo nu en dan vreemde antwoorden krijgt
    op je vragen (bv. bij je 1-tank draadje). Niet altijd even positief.

Herman
    300SD
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    29-09-2007 was je laatste posting sinds je comback Udo.

bijlezen is na die tijd haast onmogelijk op deze site.,
    omdat dat door al die newbies erna alle onderwerpen tig malen een topic gestart is.
    daarom zoek ik voor de oude garde graag wat op.
    laat de 3e generatie stokers t maar lekker zelf opzoeken.
    die weten t allemaal toch beter.

xw100 en biodino staat in volgende link.
    http://www.ppo.nu/forum/f76/gpo-schoonmaken-nieuwe-manier-2126/

kort gezegt over biodino is dat er methanol in zit,en deze tast bepaalde rubbers en kunststoffen aan.
    daarom zijn de meeste duitse wagens hierop aangepast.
    staat ook wel in t corsa boekje vermeld.dat ie biodino geschikt is.of niet

biodino rijders moeten om de 2 tankbeurten een tank gewone diesel verstoken om t systeem te cleanen.
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;49809]Ik klim maar eens even in de pen.

Uit je vraagstelling, maar je zegt zelf al, dat er iets 'voorbij geflitst is', blijkt dat je er nog niet veel tijd in hebt gestopt.

Waarom probeer je je niet een beetje in te lezen.
    Er staat veel op deze site maar ook op het internet (over biodiesel).
    Daar kan je zo de antwoorden vinden op de vragen die je nu stelt, zonder dat wij het moeten voorlezen :).

Hoop dat je nu begrijpt dat je zo nu en dan vreemde antwoorden krijgt
    op je vragen (bv. bij je 1-tank draadje). Niet altijd even positief.

Ik heb, zelfs al voor deze vraagstelling en weer een dag of wat geleden, gelezen over de xw-1000 en het bijbehorende gebrouw.
    Daarna zag ik vandaag toevallig de verklarende woordenlijst met daarin de zin:

BIODIESEL = middels een chemisch proces (veresteren) veranderde olie met andere (nadeliger) eigenschappen, niet verwarren met PPO!

Die kun je lezen als dat biodiesel nadelige eigenschappen heeft, of dat de olie die heeft maar daarna veranderd wordt in biodiesel.

Ik probeerde toen de nadelen te herinneren/opsommen. Ik kwam niet zover en dus eigenlijk alleen bij de zuurgraad (agressieve werking genoemd elders) en de milieueffecten van het hele proces. (staan niet zozeer beschreven alhier). Dit zijn voor zover ik weet de belangrijkste zaken en ik was benieuwd naar de rest.

Pjotter geeft detail-info die de zaak onderbouwt.

Qua 1-tank verhaal ben ik begonnen met een gerichte vraag om helder te krijgen wat er aan 1-tank kon bij de Corsa.
    Anderen sleepten daar 25L uit een andere verhaal bij en weer anderen kwamen met 2-tank terwijl het toch echt om 1-tank ging.
    Ook werd er belerend gesproken over dat ik al het e.e.a. zou weten zonder dat dat iets toevoegde aan de originele vraagstelling en werd er 'geduwd' om maar aan de praktijk te beginnen terwijl de vraag draaide om de informatie over de mogelijkheden.
    Toen gaf Tim de nodige duidelijke uitleg. (dank nogmaals!)
    De verdere reacties in dat draadje zijn voortbouwend op de zoektocht met de verworven kennis.
    Ik vind dat ik dus niet zozeer schuldig ben aan het gedoe dat je hier beschrijft en vraag me af of je de context begrijpt van de paar reacties die het draadje vullen.
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=pjotter;49810]xw100 en biodino staat in volgende link.
    http://www.ppo.nu/forum/f76/gpo-schoonmaken-nieuwe-manier-2126/

kort gezegt over biodino is dat er methanol in zit,en deze tast bepaalde rubbers en kunststoffen aan.
    daarom zijn de meeste duitse wagens hierop aangepast.
    staat ook wel in t corsa boekje vermeld.dat ie biodino geschikt is.of niet

biodino rijders moeten om de 2 tankbeurten een tank gewone diesel verstoken om t systeem te cleanen.
    Dank, dat was de link met de plaatjes die ik me herinner met de juiste detail-info van jou erbij!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    @Pjotter,
    Het verhaal, dat biodiesel rubber aantast omdat er alcohol in de biodiesel zit is maar ten dele waar. Als de biodiesel goed gemaakt is, zit er geen of praktisch geen alcohol in. Ook de zuurgraad is bij goed gemaakte biodiesel ergens tussen de pH 6-7. Hoe komt zo'n sprookje in de wereld: simpel gezegd: de producenten van slechte biodiesel nemen niet de moeite om de alcohol uit de biodiesel te halen.
    @Udo, maak je geen zorgen over rijden op biodiesel. Biodiesel heeft wel een minpunt ten opzichte van PPO: het kost meer energie om het te maken.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    Over op Biodiesel

Biodiesel : Volvo Penta
    kan nog wel ffn doorgaan.

[QUOTE=Niek;49818]@@Udo, maak je geen zorgen over rijden op biodiesel.

slaat kant nog wal Niek.
    en je maakt t complexer.

[QUOTE=Niek;49818]@ Hoe komt zo'n sprookje in de wereld:

is geen sprookje maar een feit ,en zal niet veranderen.
    de biodino die jij voor ogen hebt zal dr nie komen.
    alleen op kleine schaal: misschien gaat 2N die wel maken.
    en daar blijft t bij
    edited July 2009
    @Pjotter,
    Kan het eerste linkje niet openen. Die van Volvo Penta wel. Inderdaad, weer een garantiekwestie!! Zo is mijn mitsu volgens de importeur niet geschikt en ook niet geschikt te maken voor GPO en ook niet voor biodiesel. Geef mij een rapport, waarin getest is met 1e klas biodiesel en de effecten daarvan op rubber. Ik heb ze nog niet gevonden. Voorlopig vind ik het dus een sprookje.
    Niek
  • hanzo PPO Burner
    edited July 2009
    Er zijn genoeg motoren geschikt voor biodiesel (bijv. de meeste VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) vanaf een bepaald jaartal. Mijn Seat Inca van 1997 bijvoorbeeld; dit staat ook op de tankdop.

Op deze site kun je zien welke auto's op biodiesel kunnen rijden:
    UFOP

Biodiesel heeft t.ov. PPO wel een nadeel zoals Niek zegt: plantaardige olie wordt omgevormd met o.a. gebruik van een loog en een alcohol, er wordt energie aan toegevoegd; per saldo is het energietechnisch (zeg maar: qua CO2-uitstoot) gunstiger op PPO te rijden.

Smul rijdt op een mengsel van (zelfgemaakte) biodiesel en GPO - dat noemen ze XW100. De viscositeit ervan is lager dan van GPO zelf, het is dus dunner, en dus bij lagere temperaturen dan GPO te gebruiken in een 1-tanksysteem.
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    google: zuivere biodiesel.k mag aannemen 1e klas of nie Niek

Over op Biodiesel
    hieronder een alinea dr uit.

Pure biodiesel (B100) heeft de eigenschap natuurlijke rubber in het brandstofsysteem aan te tasten, waardoor dit in de loop van de tijd poreus wordt en lekkages kan veroorzaken.

we hebben t toch over wat aan de pomp te koop is.
    en niet over hobby biodino
    edited July 2009
    @ Pjotter: "pure biodiesel" als ik het letterlijk neem bestaat er geen schonere en zit er geen alcohol of methanol in. Als meneer BioD nou eens een verklaring gef, waarom rubber oplost in methylester en in welk tempo, dan ben ik tevreden. Ook meneer BioD dekt zich in, hij maakt die zooi immers en wil geen claims aan zijn broek voor een slechte batch.
    Goeie discussie Pjotter, maar ik wil een RAPPORT of een goede verklaring.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    [QUOTE=Niek;49824]@ hij maakt die zooi immers

mee eens.

[QUOTE=Niek;49824]@ en wil geen claims aan zijn broek

zal die ook nooit krijgen, want hij beaambt zelf dat die methanol restanten dr nog in zitten.
    en dus zelf tipt om de nodige maatregelen te nemen om panne te voorkomen.

[QUOTE=Niek;49824]@ Goeie discussie Pjotter, maar ik wil een RAPPORT of een goede verklaring.
    Niek

is op google nie te vinden.

enigste wat ik kan bedenken is de XW100 van CP en Smul.
    want daar zit geen methanol meer in.
    beweren hun.
    hun topic update is mager,maar verwacht daar nog wel wat van
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Veel computers in wagens reageren ook op biodiesel. Die gaan foutmeldingen geven. Twee fabrikanten van biodiesel in Nederland hebben hiermee te kampen. En de oplossing is natuurlijk niet simpel.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited July 2009
    Mannen even voor de duidelijkheid, als Catepillar durft te schrijven dat zijn motoren op Biodiesel mogen rijden, en is toch geen kleine producent van motoren zullen de nadelige gevolgen wel mee vallen denk je niet?

En vooral die gene die negatieve zaken schrijven over biodiesel hebben over het algemeen een pomp bij de garage staan, en zijn als de dood dat ze aan jou geen druppel diesel meer kunnen slijten.
    En ? Waarom durft hier iedereen wel de risico's aan met vuile olie te reinigen en daar wie weet ooit de brandstofmotor mee om zeep te helpen, maar zijn ze schijterig van biodiesel?
    Waar staat geschreven dat de rubbers worden aangetast, en na welke tijd zouden die rubbers dan er aan gaan, na tig jaar? Ik heb toch ook de nadelige gevolgen mogen zien van een dafke dat in de buurt van Zaandam de geest had gegeven door het vlokken van GPO.
    Wie heeft daar allemaal niet onder de kap gehangen in de snijdende kou?

Ik snap echt die ophef niet.
    Maar het blijft natuurlijk leuker om met GPO te rijden.
    The Drivert
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    [QUOTE=Drivertje;49853]Ik snap echt die ophef niet.

ik eingelijk ook nie.
    t word weer de zoveelste ellenlange draad over wat al tig x elders staat hier.

dus om mij baqck on topic:
    [QUOTE=udo;49808]Kan iemand uitleg geven over die nadelige eigenschappen van biodiesel, misschien in relatie met die wx-1000 ?

Udo: de biodino zoals die nu te koop is tast kunstof en rubbers aan.
    oorzaak :komt door de methanol die dr in zit.
    XW 100 van Smul en CP: is door hun ontwikkeld proces de methanol eruit gehaald.(althans dat beweren hun)
    edited July 2009
    @Smul,
    Kun jij bevestigen, dat jullie biodiesel absoluut methanol vrij is ??
    Niek
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Stokers,

Alcohol, loog en water. Allen funest voor je motor en dit zit in slechte brouwsels. Daarom is de XW100 zo'n slim product, omdat je deze resten bij de wassen met GPO vrijwel allemaal uit kan laten reageren (behalve water dan).

http://www.biodiesel.org/pdf_files/Changes_in_Diesel_Fuel.pdf

www.nrel.gov/vehiclesandfuels/npbf/pdfs/39130.pdf

Leerzaam artikel, ook om wat dieseltechniek te leren (<-go udo).

Ik vind biodiesel of variant een goede oplossing voor harde vetten en koude winters :mrgreen:

Udo: Pak een stuk koelwaterslang, gooi er diesel overheen, wacht 1 dag, schraap dat met je nagel over het rubber. Met alcohol werkt het zelfde. Gewoon rubber lost op in oplosmiddelen. Daarom.

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    [QUOTE=pjotter;49827]hun topic update is mager,maar verwacht daar nog wel wat van

Niek: k vind dat je doordraaft.
    waarom post je deze vraag niet in hun XW100 topic.
    edited July 2009
    Pjotter,
    Ik wilde hem graag hier hebben, omdat jijzelf hier beweert, dat hun methanol er niet inzit. Ik heb smul ook gevraagd om hier antwoord te geven.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    sorry drukfout:heb m aangepast.

PPO Experience: rijden op plantaardige olie en meer!

weet ik Niek:maar stel m daar nog is.
    misschien komt er wel een update.
    grtn
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    [QUOTE=Drivertje;49853].....als Catepillar durft te schrijven dat zijn motoren op Biodiesel mogen rijden, en is toch geen kleine producent van motoren zullen de nadelige gevolgen wel mee vallen denk je niet?.....

Hallo ongelovigen, ik zal het nog 1 keer uitleggen (gedeelte verhaal komt van oud directeur oliemaatschappij).

De oliemaatschappijen en de automobiel industrie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, je kan hier gerust spreken van cartel vorming.

Om nieuwe auto's te bouwen heeft de automobiel industrie o.a. nieuwe soorten kunststoffen nodig, deze kunststoffen worden gemaakt uit aardolie van de oliemaatschappijen.

De automobiel industrie vraagt aan de oliemaatschappijen om deze kunstoffen te maken en in ruil daarvoor moet de automobiel industrie o.a. voorschrijven dat er elke 1000 of 1500 KM nieuwe olie in de motor moet, je reinste onzin natuurlijk omdat bewezen is dat je 100.000 en wel meer met de motorolie kan doen, e.e.a. is al jaren bekend maar ja, het garantie verhaal he.

Het verhaal gaat nog verder. Omdat de oliemaatschappijen nu machtiger zijn geworden dan de automobiel industrie schrijft de oliemaatschappij nu ook voor hoe automotoren gebouwd moeten worden en dan zodanig dat ze alleen nog maar kunnen lopen op de door de oliemaatschappij gemaakte brandstof.

We zien nu dat er auto's gebouwd worden die helemaal niet op biodiesel kunnen draaien, iets wat dus doelbewust bewerkstelligd is door de oliemaatschappijen omdat zij helemaal niet geinteresseerd zijn in die technologie simpelweg omdat ze geen biodiesel maken of willen maken. Het gaat hier dus om het in stand houden van een machtspositie maar hierin gaat veranderin komen en die komt vanuit: 1/ de financiele crisis, 2/ het climaat probleem 3/ het volk dat weet dat het anders kan/moet.

Met o.a. Catepillar ligt dat anders Driverje, die bouwen hoofdzakelijk motoren en hebben dus geen verbintenis met oliemaatschappijen. Het zijn over het algemeen "oer" diesels die zo een beetje overal op lopen.

Dus wat zijn de nadelen van biodiesel?, behalve dat je er Methanol en energie voor nodig hebt om het te produceren zitten er mijnsinziens alleen maar voordelen aan zoals het cartel van de oliemaatschappijen en de automobiel industrie doorbreken. Het volk wil kunnen rijden op biodiesel, er zijn door de europese gemeenschap afspraken gemaakt die dit moeten bevorderen. Nu gezien de klimaat problemen en niet te vergeten, de recessie, zien we dat de automobiel industrie het roer aan het omgooien is om nog aan verkopen te komen zodat hun voortbestaan gegarandeerd is.

Ze snappen ook wel dat ze nu naar het volk moeten luisteren en dat ze het zich niet meer kunnen veroorloven om naar de pijpen van de grote oliemaatschappijen te blijven dansen anders zijn ze ten dode opgeschreven. Veranderingen zitten er aan te komen en dat gaat sneller dan je denkt, immers alles draaid nog steeds om het grote geld.
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Leuke discussie op deze manier. (ok, beetje oude koeien uit de sloot halen door hier op te reageren, laatste reactie is alweer van 2009)

Ik denk dat elke vorm van brandstof voor en nadelen heeft, een ieder zal zelf moeten bepalen waar hij/zij mee kan leven. Zelfs al zal de brandstof perfect zijn, dan heb je wellicht weer mensen die vinden dat het niet duurzaam genoeg is gemaakt. De hedendaagse auto's zijn in ieder geval klaar voor biodiesel. En dan bedoel ik de leidingen en de pakkingen... de motoren zullen biodiesel wel accepteren.
    edited January 2012
    [QUOTE=easy rider;49860]...We zien nu dat er auto's gebouwd worden die helemaal niet op biodiesel kunnen draaien, iets wat dus doelbewust bewerkstelligd is door de oliemaatschappijen omdat zij helemaal niet geinteresseerd zijn in die technologie simpelweg omdat ze geen biodiesel maken of willen maken. Het gaat hier dus om het in stand houden van een machtspositie...

[QUOTE=Melle;63401]...De hedendaagse auto's zijn in ieder geval klaar voor biodiesel. En dan bedoel ik de leidingen en de pakkingen... de motoren zullen biodiesel wel accepteren.

Assumption is the mother of....... vul de rest maar in.

Welkom hier Melle :mozilla_wink:.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2012
    Alle diesels kunnen wel op Biodiesel draaien, hoe lang goed hangt van vele factoren af.
    Dus zo een generaliserende opmerking is gevaarlijk en in de grond dus volledig fout op een uitzondering na !

Zie zoals Easy Rider al opmerkte: http://www.youtube.com/watch?v=wg4trPZFUwc
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Het is inderdaad ook een beetje een aanname. Ik zeg het ook meer omdat ik denk dat mobielfabrikanten wel moeten. Immers er wordt verplicht biodiesel gemengd met minerale diesel. Dit percentage zal alleen maar toenemen, want Europa moet aan bepaalde normen voldoen. Mondiale afspraken zorgen er toch voor dat er zaken duurzamer moeten worden opgepakt.
    Nieuwe auto's hebben en zullen pakkingen houden die beter bestand zijn tegen biodiesel, al was het puur om het feit dat fabrikanten garantie geven op de aangeschafte wagen.

Maar inderdaad het zijn aannames op basis van dat ik het logisch vind dat fabrikanten er nu wel rekening mee moeten houden.

Joh, ik ben ook niet alwetend, net als alle mensen die aan dit forum deelnemen. Wat je op internet kunt lezen over biodiesel of toevoegingsproducten voor biodiesel klopt vaak niet of zijn gebasseerd op halve waarheden. Natuurlijk probeer ik het biodiesel verhaal positief neer te zetten. Dat komt niet alleen omdat ik biodiesel installaties verkoop, maar heeft er tevens mee te maken dat ik erg enthousiast ben over biodiesel.
    edited January 2012
    Melle welkom op het forum. wat voor auto rijd jij zelf? en rijd jij alleen op biodiesel, of ook op ppo?
    ik stuur je separaat wel een pb. drivertje
    edited January 2012
    Stelling op het Britse forum: Alle dieselmotoren lopen op biodiesel MITS de biodiesel van goede kwaliteit is. Probleem is, dat de grote bedrijven hun kwaliteit niet altijd op orde hebben. Klein percentage mengen met dino kan dat verbergen. Maar ook hun dino is niet altijd even goed. Pena heeft daar een mooi voorbeeld van: dino laten bezinken: bodempje troep.
    edited January 2012
    Standaarden qua vervuiling zijn er als een tanker toekomt in de haven om te leveren, daarna, eenmaal
    in het tankstation, maakt het niet veel meer uit.
    Als je de pech hebt te tanken als de tankstationtank bijna leeg is of als ze hem juist aan het vullen zijn
    kunt ge gerust zooi meekrijgen.
    Eigenlijk is laten leveren in het groot en zelf tanken na serieus gefilter geen slecht gedacht... nadeel is
    de gekeurde tank, de extra verzekering (brandgevaar, milieurisico) enz... het noch simpel, noch goedkoop maken.
    edited January 2012
    Melle, over je site gesurft, zelf zijn we nog al kritisch qua veiligheid . en daar mist het een en ander en wordt een verkeerd idee gegeven van de gevaren qua gezondheid. je schrijft dat jullie de biodiesel wassen en drogen, doen jullie dat in de zelfde processor, of is dit in een ander apparaat? Rijd je zelf ook biodiesel, en met wat voor auto? op de site staat dat je niet zomaar kan rijden op plantaardige olie omdat die zuur is. Nou, kom maar op mannen, wie schiet het eerste kanon af ? !
    Haha, dit is en leuke plek om dat te schrijven :-)
    we zijn zeer benieuwd naar jullie processor, en naar een demo. We zijn blij met alle nieuwe ontwikkelingen.

wat je allemaal kan doen met de glycerine??

Hier ga je in onze ogen flink in de fout. zo in de tuin gooien als bemesting? er zit nog 15 % methanol in! dat mag beslist niet in het grondwater komen. en gebruiken als grondstof voor zeep, ja natuurlijk, maar dan ook eerst de methanol er uit. doe je dit niet dan loop je een rieel gevaar op allerlei narigheid voor je gezondheid. En we praten hier over serieuze shit! blijvende neurologische aandoeningen en misschien minder kwalijk, ook huidziektes, maar ook in een vorm die je niet wilt bij je vrouw en kindertjes. methanol wordt door de huid en door de luchtwegen zeer gemakkelijk opgenomen en is oplosbaar in water, maar verliest daar niet zijn streken!
    Dus doe je zelf en een ander een plezier, rectificeer dit. Ook naar je leveranciers in Engeland.
    Je ziet een hoop vragen, en kritiek. Maar alles is oplosbaar denk ik. Doe er je voordeel mee, en we zien je graag rijdend met een biodieselvatuur.
    De drivert en alchimistje en ervaringsdeskundige qua narigheid aan deze kant.
    edited January 2012
    Ik kan Drivertje enkel bijtreden in de post hierboven.

Ik heb aangaande Biodiesel op het net NOG MEER onwaarheden gelezen dan over Gebruikte PPO als het komt op er op rijden, fabriceren en kwaliteit.

JUISTE CORRECTE info verspreiden is in deze materie echt wel van belang.
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Thanks Drivertje. Ik zal het aanpassen.

Dat van de PPO pas ik natuurlijk niet aan ;)... ghehehe

Het glycerine verhaal heb ik inderdaad 1 op 1 uit Engeland en zelf nog niks over gezocht. Tijd voor mij om hier verder onderzoek in te doen.
    edited January 2012
    Melle, je laat wat serieuze vragen onbeantwoord. nu weten we nog niet wat jij zelf voor auto rijd, en of je al meer auto's heb rijden op jullie zelf gemaakte biodiesel. Daar gaat het op deze site over, dus vertel!! En ik weet niet of ik de juiste stelling in neem hoor, kan je met jullie systeem in 24 uur helemaal klaar zijn om te tanken? Dat is wat ik van de site begrijp. ook nog een vraag die openstaat wat gebeurd er met de overdruk? er onstaat een gas boven je reactie namelijk is het dus een drukvat?
    mogen we bij een workshop toekijken bij jou? we nemen zelf wel een broodje mee hoor..
    En ga jij met een feyenoord shawltje in de arena zitten??? of andersom?? er zijn hier mensen die al meer dan 400.000 kilometer met een auto op ppo hebben gereden. heb je geen gastenforum op je site, dan kunnen we daar even reageren :-)
    drivertje
    edited January 2012
    Ik persoonlijk geef Melle nog even het voordeel van de twijfel, maar ergens zegt iets in mij dat ie gewoon zonder
    veel kennis ter zake een handeltje wil opzetten en meent dat ie hier ook een afzetmarktje kan aanboren...

Proof me wrong Melle en dan krijg je van mij oprecht excuus voor de dan verkeerde veronderstelling.

Tot dat moment ga ik me voorlopig onthouden van enige (opbouwende) commentaar... Ik ben gestopt
    met mensen gratuit wijzer te maken... Hier hou ik van het tweerichtingsverkeer op ppo.nu en zal dat
    ook deze keer in het achterhoofd houden. Just my 2 cents.

PS: Dus voorlopig met ALLE respect, maar ik krijg het ijle sh*t van mensen die op de 'groene golf' zomaar
    centjes proberen pakken, ik hoop oprecht dat Melle NIET tot die groep behoort.
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Heren,

Ik heb uitgelegd dat ik kort geleden (3 maand) in contact gekomen met het fenomeen biodiesel. Ik vond dit zo interessant, dat ik mij daar een aantal dagen in verdiept heb en daarna naar Engeland ben gegaan om de installatie te bekijken.
    Ook heb ik uitgelegd wat mijn reden op dit forum is. Leren van de mensen die al langer met biodiesel bezig zijn en uiteraard mijn produkt promoten. Voordat ik uberhaupt op dit forum heb gereaegeerd, heb ik contact opgenomen met
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    [QUOTE=Drivertje;63457]Melle, je laat wat serieuze vragen onbeantwoord. nu weten we nog niet wat jij zelf voor auto rijd, en of je al meer auto's heb rijden op jullie zelf gemaakte biodiesel. Daar gaat het op deze site over, dus vertel!! En ik weet niet of ik de juiste stelling in neem hoor, kan je met jullie systeem in 24 uur helemaal klaar zijn om te tanken? Dat is wat ik van de site begrijp. ook nog een vraag die openstaat wat gebeurd er met de overdruk? er onstaat een gas boven je reactie namelijk is het dus een drukvat?
    mogen we bij een workshop toekijken bij jou? we nemen zelf wel een broodje mee hoor..
    En ga jij met een feyenoord shawltje in de arena zitten??? of andersom?? er zijn hier mensen die al meer dan 400.000 kilometer met een auto op ppo hebben gereden. heb je geen gastenforum op je site, dan kunnen we daar even reageren :-)
    drivertje

Het systeem kan in 24 klaar zijn. Er zit een waterwash-systeem in om de biodiesel te wassen.

Dat van het feyenoord sjaaltje snap ik even niet. Of bedoel je dat er haat is tussen mensen die PPO rijden en mensen die biodiesel rijden? Zo ja, waarom is dat?
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    [QUOTE=Drivertje;63440] je schrijft dat jullie de biodiesel wassen en drogen, doen jullie dat in de zelfde processor, of is dit in een ander apparaat?
    Ja, dit proces wordt in hetzelfde vat gedaan

[QUOTE=Drivertje;63440] Glycerine

Ik schrik van dit verhaal en heb het aangepast op de site. Ik heb gelezen dat je de methanol er weer uit kunt halen en hier wil ik wat verder onderzoek naar doen.
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    [QUOTE=Drivertje;63457]Ook nog een vraag die openstaat wat gebeurd er met de overdruk? er onstaat een gas boven je reactie namelijk is het dus een drukvat?

Het betreft een open vat.
    edited January 2012
    @Melle

Wat ik niet goed begrijp is dat je eerst bedrijfje opzet om biodieselprocessors te gaan verdelen
    en pas daarna je echt probeert te informeren over het technische en praktische hoe en wat.
    En nog voor je je echt wat verdiept hebt, je al aannames en halve veronderstellingen poneert op dit forum.

Dit komt een juist informeren van anderen niet ten goede.

Hier zitten een bende speciale gevallen van verschillende pluimage met 'groene" of 'alternatieve' ambities
    in verschillende mate en vorm, maar
    edited January 2012
    [QUOTE=Melle;63468]Het betreft een open vat.

Ge meent toch echt wel niet dat je biodiesel processor een open vat is?

Neem maar een goede verzekering zou ik zeggen...
    (Ik val van de ene verrassing in de andere...)

Melle, kom eens naar een ppo.nu-meeting en breng een demo processor mee...
    Je zal er ons ergernis en jezelf veel problemen mee besparen en veel tijd winnen.
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Duidelijk...
    edited January 2012
    [QUOTE=Melle;63471]Duidelijk...
    Leg eens uit WAT er nu voor je duidelijk is geworden? ;)
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    [QUOTE=wodan;63473]Leg eens uit WAT er nu voor je duidelijk is geworden? ;)

Ik heb mij ingelezen in de materie, ben naar Engeland gereden om daar een dag een cursus te volgen. Daarbij het hele stadium doorgelopen bij het maken van een batch. En nee, ik weet niet alles, natuurlijk niet. Ik lees elke dag, ook hier op het forum. Informatie die nuttig is. Maar het is niet zo dat ik zonder informatie te hebben opgesnoven hierin ben gestapt. Ik vind de reactie die je stelt heel negatief. En dat vind ik jammer. Sorry, maar ik ben dit op deze wijze niet gewend. :sad:
    Ik stel mij hier ontzettend kwetsbaar op, omdat ik nog veel wil leren. Probeer zo open mogelijk op het forum te acteren. Sta voor alles en iedereen open.

En je post zegt mij dat ik mij stil moet houden en eerst alles moet weten over biodiesel en dan weer hier gaan posten. :sad: Nu ga jij hier waarschijnlijk weer op reageren en ik vertel nogmaals mijn drijfveren etc. etc. En dan gaat het ineens niet meer over biodiesel of de machine, maar over mij... Nou ik kan je direct vertellen, ik ben niet interessant in dit verhaal... ;)
    edited January 2012
    Ik wil zeker niet negatief overkomen, indien dat zo bij jou overkomt, mijn excuses daarvoor.
    Alle begrip voor jouw zoektocht en je leerproces.

En ik zeg niet dat je je moet stilhouden... Wel dat je geen zaken moet poneren alsof ze zo zijn terwijl je
    dit niet gecontroleerd hebt en dus niet zeker bent. Veel mensen geloven wat ze lezen op het internet als evangelie,
    je wil echt niet op je geweten hebben dat doordat je iemand verkeerd informeerde, hij daardoor in de
    problemen is gekomen.

Je zal mijn houding toch ook begrijpen denk ik dat als je hier info zoekt en al direct zaken post die
    pertinent niet correct zijn EN dan nog eens een commerciele toer op gaat, mijn en anderen hun
    stekels recht komen en wat verduidelijking vragen ...

Alle respect voor jouw zoektocht, ik wens je een snelle correcte kennisvergaring in de materie en
    daarnaast met als gevolg een leuke zakendoen met de processors...
    Dus in die volgorde, eerst kennis zodat je service kan geven, dan pas zakendoen en dus niet omgekeerd.

Trouwens, leg die werking van je processor eens uit, dat lijkt me leuk om te weten.
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Ik heb inderdaad een aanname gemaakt over NaOH op basis wat ik heb geleerd in Engeland. Ik kan dit scheikundig gezien niet uitleggen. Maar ga dit dus uitzoeken.
    Ik heb inderdaad gezegd dat de glycerine gebruikt kan worden als bemesting, op basis van wat ik heb geleerd in Engeland, zelfde principe als hierboven. Tevens direct aangepast op de website. Wat ik heb geleerd is dat je in ieder geval de resten methanol uit de glycerine wilt halen. Daar schijnen toepassingen voor te zijn en daarom wil ik met een aantal mensen afspraken maken, om te zien hoe hun zelfgemaakte machine werkt.

Had ik dit forum eerder gevonden, dan was ik daar waarschijnlijk in een eerder stadium geweest, maar dat is nou eenmaal niet zo.

Toen ik hieraan begon had ik de gedachte dat dit leuke handel zou zijn. Nu ik ermee bezig is, wordt het steeds meer een hobby. En dan kun je zeggen dat ik mij er niet goed in verdiept heb, je kan ook zeggen dat het gedurft is dat ik zo snel keuzes heb gemaakt en daar enig respect voor hebben. Als je wilt, kun je overal het negatieve uit halen, dat is heel makkelijk, liever gaan ik opbouwend met elkaar om. En misschien kom ik er wel achter dat het geen goede keuze is geweest, wie zal het zeggen... maar gelukkig is het dan alleen mijn (financiele) probleem.

Al met al haal ik hier het positieve uit en zorg dat ik klaar ben als we op de eerste beurs staan met onze machine. Om daar in volle overtuiging te vertellen over een machine die van smerig frituurvet iets waardevols maakt waarbij ik elke dag weer met verbazing bekijk hoe het toch mogelijk is....
    edited January 2012
    Op welke beurs wil je gaan staan en wanneer? Geef anders eens een demonstratie dag.

Welke raad ga je ge
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    HorecaEvenTT in Assen.

Waarom?

Nou ik heb voor mijzelf gedacht dat er 3 doelgroepen zijn voor zo'n machine.

1. De mensen die duurzaam door het leven willen
    2. De mensen die goedkoop willen dieselrijden
    3. De mensen die zelf snel aan gebruikt frituurvet kunnen komen.

Die laatste groep verwacht ik dus op die beurs. Maar of het hout snijdt daar kan ik niks over zeggen.
    Misschien dat er hier mensen zijn die andere doelgroepen zien.

Ik heb via PB de vraag gehad om de machine te laten zien op een meeting en heb daar positief op gereageerd.

Als er iemand vrijkaarten wil voor de beurs, die kan ik uiteraard regelen. Of je nou voor ons of voor de beurs komt, maakt mij niet uit. Ik regel het graag.
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    [QUOTE=wodan;63478]Welke raad ga je ge
    edited January 2012
    [QUOTE=Melle;63480]Daar ga ik pas wat over zeggen als ik de content exact ken van de glycerine ;)

Is een vies goedje, dus voordat je meer weet, voorlopig beschouwen als chemisch afval zou ik zeggen ;)

Assen is beetje ver voor me (+350km) anders kwam ik even kijken.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Melle,

Laat je niet gek maken, lees je in. Een zaterdag helpen bij 2N zal verhelderend werken. Glycerine is idd erg viesss, shampoo, tandpasta, zeep, bodylotion, etc... En voor de mensen die denken dat dit foodgrade is.....dat WAS foodgrade. Nu gewoon dierlijk.

Trouwens, met een vacuumpomp methonal recovery doen is een beetje overkill. Sowieso heb je dan een Ex pomp nodig, waterdragende seal en een hele grote zak geld :mrgreen:. Anders wordt het gevaarlijk of niets.

Je kan de glycerine en het waswater naar mijn mening het beste afzetten bij een vergister. Alle C-tjes worden daar opgevreten, en ze hebben geen hoofd, dus hoofdpijn van de methanol krijgen ze niet.

Persoonlijk vind biodiesel maken, buiten een industri
    edited January 2012
    [QUOTE=Melle;63464]...Ik wil geen kwade gezichten hebben of bijdehandte opmerkingen. Ik wil gewoon op een normale wijze deelnemen aan het forum. Ik houd van kritiek en vind het geweldig dat jullie met vragen en opmerkingen komen.....maar mij met vragen in een hoekje willen plaatsen. Dat is toch niet nodig? Dit forum is er toch ook om elkaar te helpen?...

Nogmaals Welkom op dit forum Melle.:mozilla_wink:

Je hebt inmiddels al begrepen dat je op een forum terecht bent gekomen met een aantal zonderlinge snuiters die met vallen en opstaan heel erg wijs zijn geworden op diverse vlakken die betrekking hebben op het rijden op plantaardige olie en of biodiesel.

Gelukkig is men hier met de jaren wat milder geworden met de opmerkingen mede dankzij het werk van de mods, een aantal jaar geleden was je gewoon door een aantal leden ganadeloos neergesabeld geworden.

Op zich is het al een hele kunst om je als zelfstandig ondernemer staande te houden in deze wereld omdat men centjes verdienen en geloven in een betere wereld niet kan of wil verenigen. Daar komt nog bij dat de meeste mensen die op alternative brandstoffen rijden dat doen simpelweg omdat het krentenkakkers zijn er daar valt niets aan te verdienen, je afzeiken kunnen ze echter wel want dat is leuk en kost niets.

Verder: Veel lezen, leren, discussieren, meetings bezoeken enz. enz.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Hey Melle,

ten eerste idd welkom hierzo. Heb de post's met intresse gelezen en ben uiteraard wel benieuwd hoe de installatie nou precies werkt en eruit ziet enzo.. er zijn altijd meerdere wegen naar Rome en vaak meerdere goeie of acceptabele

Ik hoop dat je je iig hier snel thuis mag voelen op het forum..en kom zeker op de volgende meeting.. en indien je een demo mee kan nemen.. zeker doen! Altijd een leuke afwisseling op een meeting.. en wie weet kun je er ooit eentje zelf organiseren...wie weet wat de toekomst mag brengen.

Of er veel intresse is aan de horeca kant zal me benieuwen... weet niet of de gemiddelde horeca ondernemer zin en plek heeft om met vaten methanol NaOh KOh etc etc te sjouwen..zijn toch chemische stoffen die je normaal ver van een hygienische plek wilt houden. Hoe reageert een keurings dienst van waren, gemeente of brandweer als je dergelijke dingen bij je snackbar ofzo hebt staan. Kan me voorstellen dat de gemiddelde ondernemer hiervoor bang is.. en een mega horeca keten die doet zoiets niet. Of in grote schaal en mega profi..of nix.
    Althans zo zou ik erover denken.. maar als er een paar anders denken..of thuis plek hebben... ideaal:)..Dan is de stand er toch weer uit.

Greetz!
Sign In or Register to comment.