Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

smurrie in de GPO

Sunnyflowerpower PPO Burner
edited July 2009 in Filteren van GPO
wie oh wie heeft hier een antwoord op????
Sunny tankt nu GPO en de hatsu vindt het lekker, maar..............in het brandstoffilter onstaat nu een grijs achtige, zachte propjesvorm van smurrie.
elke 100 km ff langs de kant om het filter uit te slaan om verder te kunnen rijden.
op zich geen probleem nu het weer zo mooi is, maar ik zou toch wel verder willen komen dan die 100 km per keer.(stel dat het gaat regenen)
als ik de tank volgooi is het een heldere (bruin helder) kleur zonder een waas of vervuiling.
wie kan mij hier een verklaring voor geven hoe die smurrie onstaat???

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Is je tank al eens schoongemaakt ? voordat je op APO ging rijden ?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    @ Sunny: Haal je de GPO nog door een filter voordat je het in de tank gaat? :roll: Het is volgens mij altijd raadzaam om in je tankinstallatie een filter op te nemen. Ik perste de brandstof via een 1mu kaarsfilter de tank in.

@ ingmar: Sunny rijdt wekelijks 1000 km....
    edited June 2009
    Als de druk maar hoog genoeg is, pers je alles door een filter heen, en slaat weer neer in je tank. Wellicht ligt de oorzaak van het probleem aan de manier van filteren. Ik heb af en toe wat rommel in het voorfilter zitten, maar kom er nooit stil door te staan. Ik gebruik op dit moment tussen mijn voorraadtank en de pomp geen filter meer.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Hoi Sunny,

Heb jij een WW?

Herman
    300SD
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2009
    Smurrie, vier oorzaken:
    1. Er komt ergens water bij de olie, dan krijg je mayonaise
    2. De olie is gefilterd op een hogere temperatuur dan de gebruikstemperatuur: uitgezakt vet
    3. De olie neemt troep en water mee uit je dieseltank.
    4. onvoldoende functionerende warmtewisselaar

Voorkomen ??
    dieseltank schoonmaken
    goede warmtewisselaar (overmaats beter dan ondermaats)
    verwarmde tank
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Grijsachtige propjes?
    Klinkt meer als schimmel of een andere levensvorm?
    Bacterie?
  • Sunnyflowerpower PPO Burner
    edited July 2009
    de olie ziet er puik uit als deze de tank in gaat.(helder en vloeibaar)
    ik heb wel degelijk een WW (eentje uit een CV-ketel) en de olie gaat met 60 graden de pomp in. (tempmetertje bewijst het)
    de hatsu rijdt inderdaad 1000 km per week dus ik denk niet dat de tank vuil is.
    en er is geen water in de buurt, ook niet uit de motor (lekke pakking oid).
    ik moet zeggen dat het al wat minder wordt, maar het is er nog steeds.
    elke rit langer dan die 100 km ff kijken en ff uitslaan.

de motor doet niets raars of houdt in of stotterd, dus de hatsu vind de olie wel lekker.

tot zover
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    eiwitten? die stollen nl. als ze warm worden.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    Sunny,
    Misschien kun je nog eens naar je productieproces kijken. Er gaat ergens iets niet goed. Pak eens een staaltje en verwarm het tot boven de 100 graden, kijk of het bruist (water) en laat het rustig afkoelen en bezinken in een glazen pot. Kijk of je iets op de bodem vindt. Je zou dan van die "propjes" grijze zooi moeten vinden. Als dat zo is, moet je terug naar je filterproces.
    Niek
    edited July 2009
    Die grijze zooi hou ik altijd over van het bezinken, ca 25 liter per IBC van 800 liter. In de winter meer dan nu...maar da's logisch.
    edited July 2009
    oke

ik ga ff kijken wat er de oorzaak kan zijn middels het staaltje wat Niek opperde.
    het is al wel veel minder dan het was geweest, maar dit is dan ook de tweede keer dat er 40 liter in zit.
    kan zijn dat er nog wat door heen zit van de vorige tankbeurt.
    jullie gaan het horen wat de uitkomst is.

yuri
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited July 2009
    Sunny ander testje is misschien ook een oplossing, in een pannetje verwarmen,graadje of 80. en dan op kamertemperatuur laten komen, daarna een daje in de koelkast. . Dan weer een daje op kamertemperatuur, denk dat het goedje er dan blijft. Is het gewoon vet. Komt het dat je misschien te warm filtert. En tank spoelen kan nooit kwaad natuurlijk, kan toch vocht in zitten door een retour(warmte verschil geeft condensatie)
    drivertje.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Heb je al een pantest gedaan, misschien heb je wel een lekke WW.
    edited July 2009
    het testje van Niek heeft niets opgeleverd, bleef lekker bruin en vloeibaar na afkoelen zonder de bolletjes.
    vanochtend, na de rit, weer checken onder de kap en totaal geen smurrie meer.
    heb ook de dag ervoor getankt met een nieuw vat.
    ik denk dat het in de olie heeft gezeten van de vorige tankbeurt.
    we wachten volgende week af, want dan zit er weer een ander vat in.
    tot zover de update, en zeker bedankt voor alle input die ik van jullie heb mogen krijgen
    we gaan het meemaken.
Sign In or Register to comment.