Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Peugeot 505 GTDTurbo 2-tank

browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
edited May 2012 in Citroën/Peugeot
Sinds de meeting in Melissant ben ik weer helemaal enthousiast geworden voor ombouw van mijn nieuwe auto. Omdat ik nogal onder de indruk van Douwe's doosje en ik nogal eens van auto wissel, wou ik nu een soortgelijk alles in een pakket. Zodanig dat ik de auto in een middagje weer 100% origineel heb. Er word dus niet in de originele slangen gesneden en alle onderdelen wil ik bij elkaar in 1 unit. Het werk vordert inmiddels al aardig:

Het blok (ondanks al de slangen is dit nog zonder ombouw):

image

Het zit allemaal al knap vol, maar op de accu is nog een beetje ruimte:

image

Helaas, maar het mag de pret niet drukken:

image

De set op een houten plaat met een rubberen mat eronder, in verband met de accu waar hij op komt liggen:

image

PPO filter hangt aan de zijkant zodat die precies in het gat tussen accu en rembekrachtiger past.

image

En voila, het zit als gegoten. Het mooie is dat alle aansluitingen zodanig vast zitten dat ik alleen twee beugeltjes los hoef te halen en dan de hele set kan kantelen en op de kop op de motor kan leggen. Dat kan ik het filter verwisselen en makkelijk bij de accu.

image

Morgen nog even twee passende T-stukken halen en dan kan ik het koelwater ook aansluiten. Verder moeten ik nog leidingen van de PPO-tank naar voren leggen, daar zie ik wel een beetje tegenop. Ik wou het namelijk zonder boren doen, maar ik denk dat ik er niet onderuit kom.

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ziet er erg mooi uit!!

Wel beetje onhandig als je het niveau van de accu wilt controleren of bijvullen...

Heb je onder het tapijt in de koffer nergens een rubber dop zitten? Ik heb ook geen enkel gat geboord. De leidingen lopen onder de auto door.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [QUOTE=soapwater;32184]

Wel beetje onhandig als je het niveau van de accu wilt controleren of bijvullen...

Heb je onder het tapijt in de koffer nergens een rubber dop zitten? Ik heb ook geen enkel gat geboord. De leidingen lopen onder de auto door.

Valt mee hoor, 2 schroefjes los en ik klap de hele set zo over de kop op de motor. Kwestie van 5 minuutjes en dan heb ik alle ruimte bij de accu weer terug.

Ik zat eerst te denken de leidingen door de auto heen te leggen, maar dan loop ik vast bij het schutbord. Ik zal de bekleding eens helemaal weghalen, wie weet wat voor mogelijkheden in dan weer zie.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited April 2008
    Ziet er mooi uit. Nieuwe accu's kun je tegenwoordig niet eens meer bijvullen.
    Ik ben naar de sloop geweest om een compleet gestripte Xantia te bekijken en vond een gat in het schutbord waar de slangen van de airco doorheen zouden moeten. De Peugeot heeft dat vast ook wel.

Succes,

Douwe.

p.s. Hoe is het met 'onze' garage in Frankrijk?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Hoi Brownie,

Klopt het dat ik de plaatjes niet kan zien?

Herman
    300SD
    edited April 2008
    Ik zie ook niets meer :(

Douwe.
    edited April 2008
    Als het goed is zijn ze er weer. Inmiddels is de ombouw afgerond en ik heb gelukkig originele gaten gevonden voor de brandstofleidingen, ze lopen nu ook onder de auto door.
    Samenvattend heb ik dus een standaard twee tank ombouw in feite. Dit is het schema:

image

Dit is de ca. 80l. tank, min of meer verankerd aan de achterbank:

image

Groffilter en Facetpomp om de Lucas een beetje te ontzien:

image

De slangen lopen nu dus onder de auto door met wat kniestukjes:

image

Originele mat erover en ik nog aardig bagegeruimte over:

image

Alles aangesloten zonder originele slangen door te snijden:

image
    image
    image
    image
    image
    image
    edited April 2008
    Dit is inmiddels de derde auto die ik ombouw, maar het is de eerste waar ik de eerste 1500km probleemloos heb gereden. Beiden andere auto's hadden nog lang last van luchtproblemen.
    Dit kan ik alleen verklaren doordat ik nu alleen nieuwe en perfekt passende slangklemmen en loctite op schroefverbindingen heb gebruikt. Het type met het wormwieltje en die met een gewone schroef gebruik ik door elkaar, als ze in losse toestand maar zeer nauw passen om de slang. Zijn ze te wijd, dan trekt de wormwielslangklem krom en de schroefklem wil n iet ver genoeg dicht.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited April 2008
    Goed werk Brownie! Het is ondertussen wel een enorme slangenkuil onder je motorkap zeg.

Leuk tankje trouwens :-)
    edited April 2008
    Inderdaad. Iedere motor wordt geleverd met een kabelboom, ik heb zelfs een slangenboom in het midden.
    edited April 2008
    Brownie,

Ben benieuwd of je de dikke koude GPO ook door je filtertje krijgt. Ook zul je, waarschijnlijk door gebruik te maken van de Facet, geen last hebben van lucht. Ik ben erg benieuwd en volg je ervaringen.

Succes,

Douwe.

De foto's staan er weer prachtig op.
    edited May 2008
    Inmiddels 2000km onderweg zonder noemenswaardige problemen. Nu moet ik wel zeggen dat ik ruime de tijd neem om over te schakelen: Naar PPO schakelen als de on-board thermometer boven de 70 graden komt en terugschakelen op 5km voor aankomst. Er lekt alleen een klein beetje PPO bij het filter, daar moeten even nieuwe koperen ringetjes op denk ik.

@Douwe: Dat eerste filter is een groffilter, voornamelijk voor stro-deeltjes etc. GPO zal daar wel doorheen gaan denk ik, maar ik heb nog niet het lef gehad om het te proberen, geef mij met mijn Lucas eerst maar verse PPO.
    edited May 2008
    Tijd voor een update. Vanwege een nieuwe baan maak ik heel wat kilometers woon-werkverkeer en zodoende inmiddels al 5000km gereden. Ik heb het percentage ook opgevoerd naar de volle 100%, maar wel met ruime overschakeltijd bij vertrek en aankomst.

De auto geeft geen kik, loopt net zo mooi op diesel als op PPO. Hij klinkt misschien wel wat rauwer als je vermogen vraagt in de lage toeren op PPO. De kleppen moeten waarschijnlijk ook eens gesteld worden. Enige werk wat ik aan de auto heb gehad tot nu toe is het vervangen van 2 koperen ringetjes bij het brandstoffilter, die lekten toch wel erg.

Startgedrag (op diesel) is goed. Op een ochtend na, de motor draaide prima rond, maar sloeg niet aan. Weer van contact af, nog een keer proberen, weer niks. Toen de kap open, niks te zien, een rondje om de auto gelopen en weer proberen. En warempel, hij sloeg bij het eerste rondje aan. Zou er ergens een slecht contactje zitten bij de stopklep van de brandstofpomp? Of is die gewoon versleten?
    edited May 2008
    Nog even voor de duidelijkheid, deze ervaringen zijn geen advies om maar 100% te rijden met je Lucas pomp. Mijn filosofie is dat als alles onder de kap goed warm is, het eigenlijk niet uitmaakt wat voor pomp je hebt. Mijn PPO heeft, als ik op PPO rijd, de viscociteit van diesel bij -5 of zoiets. Kost overigens wel veel tijd om de pomp schoon te spoelen, bij minder dan 5km merk je het restant PPO in de pomp nog steeds de volgende ochtend, niet altijd in startgedrag, maar wel in geur.
    edited May 2008
    [QUOTE=brownie;33867]Startgedrag

Hoi Brownie,

Inmiddels had je wel 3x voorgegloeid? Was het bij jou nog fris vanochtend?

Herman
    300SD
    edited May 2008
    Vanochtend was het vrij fris inderdaad rond 7.00. Hij sloeg een paar keer een cilinder over, een dito aantal witte plofjes uit de uitlaat. Maar dat is niet ongewoon bij de koude start van dit type dieselmotor. Maar voorgloeien doe ik altijd 1 keer en soms neem ik niet eens de moeite om het lampje helemaal af te wachten.
    Die keer dat hij niet startte en ik een rondje heb gelopen, heb ik wel twee keer gegloeid, maar dat had niks te maken met het type brandstof of gloeitijd denk ik, de motor kreeg gewoon geen brandstof.
    edited June 2008
    Erg blij dat ik zo'n handige alles in een kit heb gemaakt, want die heb ik inclusief tank en leidingen in 1 middag over kunnen bouwen op mijn nieuwe aanwinst, een 505 GLD Break uit 1982. Belastingvrij, dus nog minder centjes van Brownie die direct in de staatskas vloeien.

image
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Brownie,

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, machtig zo'n grote comfortabele stationwagen hoor.

Groet,
    Ingmar
    edited June 2008
    Bedankt, zeker praktisch en comfortabel, maar ook echt een werkpaard. Er zitten nogal zware veren onder en daardoor rijdt hij onbeladen nogal stug, dus ik zorg dat ik altijd met een volle 100 liter tank PPO rondrijdt, dan rijdt hij prima!

Overigens is dit een oude bekende van mij. Ik heb de auto een aantal jaren geleden gekocht bij de eerste eigenaar, toen in nog in Grenoble woonde. Hij had toen slechts 117.000km gereden. Hij is technisch dus eigenlijk nog als nieuw, mijn garagist was verbaasd dat dit nog bestond. Maar terug in Nederland toch maar verkocht omdat ik voor invoer nog BPM moest afdragen en daarna maandelijks wegenbelasting. Ik had immers ook al de 306 voor de belasting. Een andere Peugeotliefhebber had het er wel voor over omdat hij zijn huis aan het verbouwen was en altijd sedan reed. Ik heb de auto in de gaten gehouden, en nu het huis klaar is, kon ik hem wel terugkopen.

Hier ben ik aan het verhuizen met de 505 Break, de 306 (mijn toenmalige PPO-auto en kilometervreter) en hulpje met kar:
    image

De Turbo diesel gaat nu eerst in stalling, wellicht totdat hij belastingvrij is danwel to de kilometerheffing is ingevoerd. Maar misschien krijg ik er wel eerder heimwee naar, want het is toch zo'n fijne auto met zijn 120 PK en automaat. Ik moet het nu doen met 70 PK en een 4-bak.
    edited June 2008
    Mooie bak Brown,

Hoe lang nog wachten?

Herman
    300SD
    edited June 2008
    Geen optie om motor en bak over te zetten ?
    edited April 2009
    [QUOTE=ingmar;35756]Geen optie om motor en bak over te zetten ?

Zou kunnen, maar ik ben daar te veel originaliteitsfreak voor.

Zoals sommigen hebben gelezen heb ik een automatisch snelspoelsysteem gemaakt met onderstaande aanpassingen. De "computer" is klaar. Nu nog installeren en ervaringen opdoen want daar is dit topic eigenlijk voor.

image

image

image
    image
    edited April 2009
    Ha...dat was geen snelle reactie...zat al te denken wanneer ik dit nu geschreven had.
    edited May 2009
    Ik reageer soms laat, maar reageren doe ik, haha.

Ik heb de elektronica geinstalleerd in een 'nieuwe' 505 GTDT (70.000km) en het lijkt goed te werken. Morgen even naar de RDW en daarna de hardware inbouwen. Ik heb er zin in!
    edited June 2009
    Inmiddels werkt het systeem (soms). Het merkwaardige is, dat na korte ritjes het naspoelen prima gaat, motor blijft ook draaien. Maar als ik een lang eind gereden heb, dan slaat de motor wel af, maar blijven de spoelpomp en de retourklep wel bekrachtigd (zoals het hoort). Blijkbaar krijgt de stopklep te lang geen stroom, waardoor de motor afslaat. Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen? Misschien iets met een condensator in het originele elektrisch systeem van de auto?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    zit er een anti-diefstal op de pomp? Met transponder?
    Kun je zien aan de hoeveelheid draden die toekomen bij je stopklep. Als er een transponder bijzit, dankomen er 3 draden naar de transponder. Als er slechts 1 draad naar je stopklep loopt, dan zit er geen op.
    Ofwel zit er een startbeveiliging op die met je kl*ten speelt.
    Derde optie kan ook zijn dat je stopklep niet goed functioneert.

Gr
    Nero
    edited June 2009
    Dat is interessant. Bij mij komen niet 3, niet 1, maar 2 draden uit een kabelboom samen op de stopklep. Het viel me al op dat beide draden in niet altijd opdezelfde momenten spanning hebben. Zou 1 van de twee voor de beveiliging zijn? Hoe kan ik erachter komen welke draad dat is? Als ik die niet gebruik, is de beveiliging eraf neem ik aan?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Twee draden die samenkomen en niet op hetzelfde moment spanning hebben? Dat kan niet.

--EDIT-- Het kan natuurlijk wel als je de twee draden los maakt. Mss dat de voedingsdraad v/d stopklep ook nog voeding is voor iets anders.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Zou brownie niet bedoelen dat er twee draden samen toekomen op de pomp. Niet dat ze elektrisch met elkaar verbonden zijn.
    edited June 2009
    Toen ik het geschreven had, begon ik alweer te twijfelen. Ik moet het nog eens nakijken. Maar het gaat dus om twee draden die uit 1 boom komen en samen vast zitten aan het oogje ik de brandstofpomp.
    edited June 2009
    h
    edited June 2009
    Eindelijk ben ik weer eens online na een rondje Frankrijk. Ik ben er inmiddels wel achter waar dat tweede draadje voor is. Als je de motor voorgloeit, geeft de olietemperatuurmeter het oliepeil aan totdat je de motor start. Toen ik dit draadje loskoppelende, gaf hij geen oliepeil meer aan, dus die draad regelde de bekrachtiging van de sensor neem ik aan. Het probleem van het niet blijven draaien blijft dus.
    edited June 2009
    piccies!!
    :p
    edited June 2009
    Ik zal zien wat ik morgen kan maken. Het probleem heb ik overigens wel onder controle. Als ik een kort stukje rijdt, draait hij stationair vaak nog net boven de 1000 toeren vanwege de koude start. Rijd ik een lang eind, dan loopt hij tegen de 800 toeren stationair. Bij het afzetten van de motor krijgt de stopklep heel even geen stroom. Bij 800 toeren draait het vliegwiel al te traag om de motor aan de draai te houden. Dus tijdens het afzetten een beetje gas geven en zorgen dat de motor 1200 toeren loopt, dan blijft hij draaien tijdens het spoelen en werkt alles zoals het hoort!
    edited June 2009
    Hoi Brownie,

Leuk zo'n oliepijl/olietemp meter.

[QUOTE=brownie;49521]Bij 800 toeren draait het vliegwiel al te traag om de motor aan de draai te houden.

Begrijp ik het goed dat bij afzetten je dan 'net' te lang zonder stroom op de stopklep zit. Dat moet toch op te lossen zijn? Door de stopklep niet meer via het stuurslot te laten lopen maar via je .... snelspoel relais....(zeg ik dat goed?).

Herman
    300SD
    edited May 2012
    [QUOTE=pena;49538]Hoi Brownie,

Leuk zo'n oliepijl/olietemp meter.

Begrijp ik het goed dat bij afzetten je dan 'net' te lang zonder stroom op de stopklep zit. Dat moet toch op te lossen zijn? Door de stopklep niet meer via het stuurslot te laten lopen maar via je .... snelspoel relais....(zeg ik dat goed?).

Herman
    300SD

Heb sinds ik de auto weer uit de stalling heb, nogal wat relais die heen en weer klikken. Hoog tijd om de electronica te herbouwen.
    edited May 2012
    hoi Brownie,

Lang niks gehoord, alles goe?
    Nog altijd in de uitlaatgassen :).

Succes met de elektronica, of wordt het een hele computer?

Herman
    300SD
    250D
    TDI
Sign In or Register to comment.