Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filterinstallatie Sinnefjild

SinnefjildSinnefjild PPO Addict
edited June 2009 in Filteren van GPO
Dag Mannen,

Mijn opstelling is sinds een paar weken operationeel. Heb vanavond even wat fotootjes geschoten om een indruk te geven

Hoe doe ik het?
Ik haal olie bij de visboer in vaatjes van 50 liter en pomp het met de handpomp via een pantykous-filtering in de IBC
Na bezinken in de IBC (minmaal 4 weken) pomp ik de olie met een electrische pomp naar de verdiepingsvloer. Daar staat een boekenstelling met daarin de bekende opstelling van curverbakken 50, 20 en 5 Mu.
Via een kaarsfilter van 1 Mu loopt de olie in de zwarte 200 liter tank.
Uit de 200 literton kan ik weer pompen in jerrycans of in de auto. Hier zit ook een 1Mu kaarsfilter tussen.

Heb nog geen APO-winterervaring maar mix op voorhand wel al 10 % diesel o.a. om bacteriegroei tegen te gaan.

image

image

image

image

image

image

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Ook mega!
    Duidelijker kan niet.
    Let APO rule.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2009
    Mooi, mooi !!!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2009
    Netjuuuuus!!!!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Heel mooi, vooral dat blauwe pompje met dat plankje op die IBC op de eerste foto :wink: had ik er nog maar zo eentje....en het thermometertje bij de pomp natuurlijk
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    nu je geld verdient kun je de poelheizer kopen voor 85 eu .....

exclusief de verzendkosten.

Groetjes

LD

ps: investeer in een lekbak, ik zie tsunamies in de toekomst over je kostbare vloer heen vloeien.
    Was alweer een gratis tip van LD !
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited May 2009
    [QUOTE=Lord Drappo;48340]nu je geld verdient kun je de poelheizer kopen voor 85 eu .....

ps: investeer in een lekbak, ik zie tsunamies in de toekomst over je kostbare vloer heen vloeien.
    Was alweer een gratis tip van LD !

Heb al een Pölheizer op Ebay gekocht.
    Ik heb een wasmachine-lekbak maar die past niet onder de boekenstelling. Dus ik neem de gok op een doorhangende-met-olie-verzadigde-osb-vloer.
    De vloeistofdichte betonvloer beneden zit in de verf en een vod doet wonderen.
    Tusnamies gaan ook over lekbakrandjes heen.... Mocht dat gebeuren dan haal ik wel een trekker bij Blokker;-).
    Ik snap je bezorgdheid maar ik heb geen grindtegels zoals jij....
  • monkee21 PPO Burner
    edited May 2009
    quote ^[Heb nog geen APO-winterervaring maar mix op voorhand wel al 10 % diesel o.a. om bacteriegroei tegen te gaan.]

petroleum is beter en ook goedkoper en lekbakken hebben zeker nut.

mooie installatie trouwens.
    grtjes Monkee
    edited May 2009
    [QUOTE=Sinnefjild;48346]Ik heb een wasmachine-lekbak maar die past niet onder de boekenstelling.

Je zou er ook twee kunnen nemen ?, maar mijn ervaring met die wasmachine bakken is dat die niet zo stevig zijn, een aanrijding met een steekwagen overleven ze niet.
    edited May 2009
    Je hebt die bakken in twee verschillende kunststof soorten, PS (Polystyreen) en PP (Polypropylane). PP is veel zachter dan PS en kan wel tegen een stootje, PS is veel brosser en breekt snel
    edited May 2009
    Ik heb hem van de Gamma...waarschijnlijk de volgende keer bij de Praxis of Karwei ? Nee geintje, ik zal eens kijken of ik de soort kunststof kan ontdekken, anders had ik gedacht er een houten multiplex rand omheen te zetten. De bakken zijn overigens wel afgevuld met een laagje kattengrind, zodat eventuele "kleine tsunami's" kunnen worden opgevangen. Dit soort digetjes gebeurt met het wisselen van filters ed.
    edited May 2009
    De eerste 400 liter zijn ondertussen gefilterd waarvan 200 verstookt. Ik heb nog 600 liter in de IBC zitten. De olie wordt nu meer troebel. Wat meer sludgy zeg maar. Op foto 1 zie je ook een verschil tussen de bovenste "donkere" laag met daaronder een meer "witter" gedeelte. Wat is dat? De filtering gaat nu ook trager. Is de olie nog te koud en is dit vet of is het wat anders? Het is nu 16 graden op ooghoogte....
    edited May 2009
    Zet de poort van de loods eens een kwartier open. Zodat er warme lucht naar binnen kan.
    7m x 7m x 7m = 350 kg. warme lucht.
    Stuur ff een pond "wit" hier naartoe want ik kan van hieruit moeilijk zeggen wat (ik denk dat) het is.
    edited May 2009
    Sinnie,
    Wit = vet. Je hebt geen/onvoldoende bezinktijd (2-3 weken) ingelast. In die tijd moet het vet, het water met zouten uitzakken.
    Verstoken van vet is wel mogelijk, maar dan uitsluitend met een verwarmde tank in een tweetanksysteem. Bij een eentanksysteem lopen je filters dicht.
    Niek
    edited May 2009
    [QUOTE=Niek;48466]Sinnie,
    Wit = vet. Je hebt geen/onvoldoende bezinktijd (2-3 weken) ingelast

Oh jawel hoor Niek. De IBC heb ik 8 weken geleden tot de nok afgevuld met de laatste 400 liter. De 650 liter daarvoor zat er al in voor november 2008.
    Het zal nog wel te koud zijn in m'n hokje.....

De tip om de deuren open te zetten lukt niet. De loods is niet naast m'n huis dus ik zet de deuren niet een hele dag open als ik er niet ben.

Nog een maandje geduld dus voor mij
    edited May 2009
    Sinnie,
    sorry, was iets te snel met lezen. Wat je doet (als ik het nu goed begrepen heb) is eerst bezinken en daarna filteren (4 stappen). Als de temperatuur in je IBC container zo ongeveer 15 graden is en je hebt de dikkere witte fractie onderin en het is veel, dan is mogelijk de herkomst van je olie onvoldoende. Je kunt het witte zaakje best filteren, alleen zullen je filters sneller dichtslaan.
    Oplossing:
    1. betere oliebron
    2. verwarmde brandstoftank
    3. biodiesel maken van de vettere fractie
    4. afvoeren van de vettere fractie
    Laatste oplossing is alleen goed als er toch weer iets nuttigs mee gedaan wordt. Van de zomer kun je bij ons terecht om er biodiesel van te laten maken.
    Niek
    edited May 2009
    [quote=Sinnefjild;48468]ik zet de deuren niet een hele dag open
    Ik had het over een kwartier.
    edited May 2009
    [QUOTE=Niek;48469] Als .............. dan is mogelijk de herkomst van je olie onvoldoende.

Mooie benaming Niek maar hoe bepaal je de "kwaliteit" van gebruikte olie?

Ik weet niet wat mijn visboer er mee uitspookt. Ik heb geen idee hoeveel olie er in de potten gaat en hoe lang het daar blijft zitten. Ik weet ook niet precies wat ie allemaal bakt.
    Het enige wat ik weet is dat hij in 10 maanden 1200 liter heeft "geproduceerd" voor mij.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Oke,

De meeste marktwagens hebben minimaal 2 pannen, daar gaat 20l per pan in.
    Een goede visboer heeft in z'n bakpan al een vaste deeltjes afscheider zitten ook.
    Mijn visboer bakt op een dagmarkt 1dag in z'n olie, of 2 ochtend-ofmiddagmarkten.

Heb echter bij verschillende visboeren zeer ranzige olie gezien, die ik gratis nog niet wil hebben.... oa: olie verbrand geweest en vol paneermeel enz....

Gigantische hoeveelheid vet duid ook op een te lang gebruik v/d olie.

Bij veel visboeren wordt je eigenlijk gewoon vergiftigd als je een visje koopt:(

gr Ton
    edited May 2009
    Suzi:
    Ik krijg ongeveer 120 liter per maand. Mijn visboer is 5 dagen geopend, 2 potten van 20 liter en 4 man personeel. Bedoel je daarmee dat ik een viespeuk-visboer heb door zijn beperkte verversing? want als mijn visboer ververst volgens het schema van de jouwe zou ik meer dan 800 liter per maand moeten hebben (2 x 20 liter x 5 werkdagen x 52 weken /12 maanden = 866 liter/maand)
    Nu gaat er natuurlijk ook olie "verloren" wat in de panering trekt.
    Hij gebruikt een speciale olie voor visboeren : Levo-Gold. De verpakking is onduidelijk over de percentages in de oliemix Ik weet dus niet wat de verhouding zonnebloem/soja/archide/koolzaad/pinda is.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2009
    (Gebruikte) Olie test je door:
    - te ruiken (hoe lekkerder, hoe beter),
    - te proeven (hoe zurder of verbrander, hoe slechter)
    - te kijken naar de vloeibaarheid (hoe 'dunner' hoe beter)
    - te kijken naar de lichtdoorlaatbaarheid (hoe lichter van kleur, hoe beter)
    - te kijken naar de hoeveelheid 'prut' (Hoe minder, hoe liever)
    - te kijken naar uitgestold vet bij circa 15°C (Hoe minder, hoe liever)

Kortom, hoe beter het je zintuigen bevalt, hoe beter voor de filters, motor enz.
    edited May 2009
    Ja is een viespeuk sinnefjeld, een goede visboer bakt echt MAXIMAAL 2 volle dagen in z'n olie. Want dat is de max.

gr Ton
    edited May 2009
    Sinnie.
    Het lijkt me duidelijk:
    1. Je visboer is een viespeuk.
    2. Levo Gold is een mix van verschillende olien en geeft veel uitgezakt vet.

Mij visboer gebruikt de olie 1 (
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Je visboer is een ware viespeuk, hoe lang vreet je zijn dure vieze vis al ?

En bij mij afdingen .... is goed dat ik het weet !
    edited May 2009
    [QUOTE=Lord Drappo;48513]En bij mij afdingen .... is goed dat ik het weet !

Hee kort lontje.... Hoezo afdingen, ik mocht je een bod doen klojo!
    edited May 2009
    Eeen beetje visboer meet zijn vrije vetzuren, boven de 2.5% heb je een kanker verwekkend goedje waar je dan vis uit eet.
    edited May 2009
    image
    Als ik het goed zie zit de scheiding vlak boven de 3de horizontale ligger.
    Bij mijn visboer zit de scheiding hooguit 10 cm. boven de bodem.
    Die ibc staat wel buiten in het zonnetje.
    edited May 2009
    Lijkt veel vet en of palmolie in te zitten.

Hang er eens een temperatuurmeter in en kijk es wat de temperatuur is, ben erg benieuwd. Mooie schone opstelling overigens.
    edited May 2009
    Whahaha ja nu nog wel :D:D:D
    edited May 2009
    Wat ga je doen nu Sinnefjeld???? De bruikbare olie van boven eraf pompen, en dan?
    Ik hoop dat je niet teveel betaald hebt aan die visboer in ieder geval....

gr Ton
    edited May 2009
    Yep zoveel mogelijk olie van boven afpompen.
    Als de rest gewoon wil vloeien kun je het wellicht z
    edited May 2009
    Heb jij nou een 1 of een 2tank systeem Sinnefjeld?
    Bij een 1 tank systeem zou ik die dikke shit er niet inmikken in ieder geval. Bij een 2 tank systeem zou het idd wel kunnen gaan als de brandstoffilter direct achter de platenww hangt.

gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Yo,

Breng die margarine naar Den Helder, misschien kun je in ruil daarvoor wat apo krijgen. Hebben zij biodino grondstof, jij apo en een volgende koper biodino.

Lekker even uitwaaien op de afsluitdijk...

Tim
  • wessenduramaxwessenduramax PPO Burner
    edited May 2009
    [QUOTE=Tim;48707]Yo,

Breng die margarine naar Den Helder, misschien kun je in ruil daarvoor wat apo krijgen. Hebben zij biodino grondstof, jij apo en een volgende koper biodino.

Lekker even uitwaaien op de afsluitdijk...

Tim

aan allen....

leve de verwarmde tank:D
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited June 2009
    Sinnefjild, je zou een beetje olie op kunnen sturen naar mij ik kan een Ph test doen voor je dan heb je een indicatie wat je geleverd wordt. En eind dit jaar, mischien iets eerder, maken we GEEN biodiesel in Den Helder! We maken GPO-exelent. Dit voor een ieder.
    De vraag bleef staan wat betaal je voor die fijne olie? en wat gaat tie je kosten als je de witte shit niet kan gebruiken? percentage bruikbaar moet normaal toch wel 75 a 80 % zijn. Liever natuurlijk 95% zoals wij het bij drie visboeren vandaan "krijgen" Dus liever 30 ct voor best spul dan 15 ct voor bagger. Wij hebben ook niet altijd het beste spul hoor, maar dan is de prijs er ook naar.
    Drivertje (2N)
Sign In or Register to comment.