Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Testen motorolie bij gebruik PPO

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited August 2011 in Olieen
Vanwege mijn interesse in de gedragingen/veranderingen van de samenstelling van motorolie bij het gebruik van PPO als brandstof wil ik een test doen met gebruikte motorolie.

De olie zal getest worden d.m.v. een timken machine.

Het idee is om tijdens de meeting van iedereen die aan deze test mee wil doen gebruikte olie in te zamelen afkomstig uit auto's die op PPO gereden hebben.

Wat heb ik nodig:

1/ 100 CC schone olie.
2/ 100 CC gebruikte olie (van het zelfde type als de schone olie).
3/ Het invullen van een vragenlijstje. Zo kan er gevraagt worden hoeveel Km er gereden is met de olie, heeft u een 1 tank of 2 tank systeem, wat voor olie is het, enz. enz. GEEN persoonlijke vragen natuurlijk.

Deelname aan deze test is gratis

Deze test staat tevens in relatie tot het gebruik van de Peilstok chip

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Hey,

Dit vind ik een veel betere start!

Ik moet je helaas :oops: vertellen dat de nieuwe auto nog geen ppo voor de kiezen heeft gehad, omdat ik geen huis heb, geen schuur, geen tijd en niet genoeg slaap. Wel alle onderdelen :mrgreen:, behalve de ringtank om te modden.

Misschien een idee om bij de volgende wissel hetzelfde voor de passat te doen zonder ppo? Dan een interval later hoop ik omgebouwd te hebben, dan nog eens op ppo? In beide gevallen Plantomot?

Groeten,
    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2009
    [quote=Tim;48151]Hey, Dit vind ik een veel betere start!....

Uiteindelijk is 3 keer rechts ook 1 keer links zeg ik altijd :mozilla_cool:.

Deze gratis test is eenmalig en heeft alleen betrekking op het gebruik van welke motorolie dan ook in combinatie met PPO als brandstof.

Dus snel ombouwen die auto Tim :mozilla_wink:.
    edited May 2009
    Er,

Maar dan kun je toch niet vergelijken? Ik wil best meewerken en betalen voor de test, doe maar een voorstel!

Tim
    edited May 2009
    OK, je wilt een uitbreiding op de test.

Doen we.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Ik neem twee staaltjes mee... Ga binnenkort voor de zekerheid toch maar eens olie wisselen. Met al die onheilspellende verhalen hier.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Sh....heb ik net van het weekend de oude olie van Smul afgevoerd...en die van mij ook...nou ja komt nog wel een keer dan.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    H
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2009
    heb van mn ouwe VW variant 1.5 jaar gelee wat verlopen olie weggezet in een flesje.
    is olie van de lidle.en heb dr zeker 80.000 km mee gereden

k zou t aan Niek kunnen geven,zodat die t naar Bierbeek meeneemt

[quote=easy rider;48150] die op PPO gereden hebben.

haha.dat ben ik
    edited May 2009
    En heb je de orginele olie er dan ook nog bij Pjotter?.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2009
    nee: maar de lidel wel:D
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Een kanttekening;
    het zou kunnen dat de Timken test niets zegt over het kapotte-turbo verhaal. Mss is motorolie als smeermiddel voor een turbo onderhevig aan een zeer hoge temp voor een korte tijd. Motorolie kan daar tegen. Als je teveel PPO in je olie hebt kan ik me voorstellen dat die PPO neerslaat in de turbo waardoor op den duur de turbo niet meer gesmeerd word en kapot gaat.
    De Timken test is niet ontworpen om temperatuurgerelateerde fouten te ontdekken.
    EDIT maar ik hou wel van experimenten dus suc6 met de test.
    edited May 2009
    Idd,

Je zou eigenlijk, op de volgende manier moeten testen:

Auto op diesel:
    3 monsters nieuwe olie
    3 monsters gebruikte olie; 1x wissel interval
    3 monsters gebruikte olie; 2x wissel interval uitstellen
    3 monsters gebruikte olie; 3x wissel interval uitstellen
    3 monsters gebruikte olie; 4x wissel interval uitstellen
    Etc.

Auto op ppo:
    3 monsters nieuwe olie
    3 monsters gebruikte olie; 1x wissel interval
    3 monsters gebruikte olie; 2x wissel interval uitstellen
    3 monsters gebruikte olie; 3x wissel interval uitstellen
    3 monsters gebruikte olie; 4x wissel interval uitstellen
    Etc.

Allen meten in lab en met de peilstokchip.

Hierbij in acht nemen dat je veelal bij dezelfde pomp tankt, of dezelfde ppo. Dezelfde soort ritje maakt en dit testen met verschillende motoren, dus D, DI TDI, CR.

edited May 2009
    [quote=Tim;48190].......@ER: Mijn excuses als je dit als kritiek ervaart, het in ieder geval niet persoonlijk bedoeld. Ik ben van mening, als je iets doet, dan moet je het wel goed doen....

Dus je kent mijn lijfspreuk :mozilla_wink:.

De test zal in een lab plaatsvinden maar dan alleen met de Timken machine en peilstokchip.

Alle mogelijke gegevens van de gebruikte motorolie worden genoteerd en krijgen een nummer, ook de schone olie. Dit nummers worden afgegeven aan de persoon die mij de olie overhandigd. De test gegevens zullen op het forum gepubliceerd worden samen met deze nummers. Op deze manier blijft ook iedereen anoniem.

Ik heb gevraagd om 100CC van beide olieen, dat moet voldoende zijn om testen te doen.
    edited May 2009
    Waarom moet dat anoniem? Ga je de gegevens als auto, type olie, aantal km, type brandstof enz... niet vrijgeven dan?
    edited May 2009
    Dat ligt er maar aan wat de deelnemers op prijs stellen, e.e.a. is afhankelijk van de gegevens die ik krijg. Namen worden niet gevraagd. Ik wil deze test zo toegankelijk mogelijk maken zonder dat er bekend wordt wie er met naam en toenaam heeft meegedaan.

Wat ik natuurlijk wel moet weten is het type motor, type gebruikte olie, aantal km, type brandstof en nog veel meer.
    edited May 2009
    Wat ik er niet voor over heb is om een jaar diesel te gaan rijden om dan een patroon te bekijken. Morgen gaat er nieuwe olie in, ik zal een staal in een potje doen.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    ER,

Ik heb voor jou 10.000 km gebruikte 5W40 ism APO/GPO , ongebruikte 5w40 van het zelfde type en de flacon. :)

image

Hoe ga ik dit via een andere weg bij je krijgen?

Nu heb ik er Plantomod in gedaan, die blijft er ook 10.000 km in.
    edited June 2009
    We kunnen wachten tot de volgende meeting? er is nog niet veel animo voor de test dus het heeft even wat tijd nodig denk ik. Houd het maar even op de plank dan geef ik je wel een seintje.

OPROEP:

Heren PPO rijders, leverd uw gebruikte (en een staal schone) olie in bij mij voor de Timkentest. De resultaten zullen bekend gemaakt worden op dit forum. Ik garandeer jullie dat de uitslag verrassend zal zijn.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    ER,

Ik ga potjes afwassen en bewaren zodat ik olie-samples kan bewaren zodra ik met de Xantia ombouw verder ga.

Groeten,

[EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
    edited June 2009
    Geweldig [EMAIL="M@W"]M@W[/EMAIL],

Zorg wel dat je de potjes goed afsluit tegen indringen van vocht? en maak je ze eerst goed droog?

Water vermoerd de dopes in de olie en dat beinvloed de test.
    edited August 2011
    ER, heb je nog iets ondernomen of al resultaten omtrent dit onderwerp?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    Lol@al resultaten:) 2 jaar na dato:)
    Beste houd je gewoon aan wat Elsbett aan hun klanten voorschrijft, dan zit je gewoon safe.

gr Ton

[QUOTE=soapwater;61672]ER, heb je nog iets ondernomen of al resultaten omtrent dit onderwerp?
    edited August 2011
    Ik vind het geen vreemde reactie van soapwater hoor.

Ik heb echter op de oproep maar van 4 mensen :confused: de samples ontvangen en deze staan nog steeds in mijn werkplaats.

Mijn eigen sample staat er ook nog steeds van de vorige TDS motor waarbij ik 85.000 km heb gereden zonder olie te verversen.

E.e.a. betekend dat ik 5 samples heb en dat is natuurlijk veel te weinig om een test mee te laten doen, d.w.z. dat het dan wel een hele dure grap gaat worden en alleen als ik iets van 25 samples heb loont het de moeite omdat je dan ook een redelijk beeld krijgt van vervuiling in motorolie m.b.t. het rijden op PPO.

Het is dan voor mij een investering die zich op zeker moment moet gaan terug verdienen. Het Idee was en is nog steeds een by-pass motorolie filter te ontwerpen en op de markt te brengen waarbij het mogelijk is om nooit meer motorolie te hoeven verversen en men alleen maar om de 2000 km het filter patroon moet vervangen. Zo een systeem zou echter een verkoopprijs van een 300 Euro moeten gaan krijgen om het rendabel te maken. Tevens zit in dit by-pass filter standaard een chip die de zuurgraad/degradatie van de motorolie meet.

Als optimist maar ook realist denk ik niet dat ik de verkoop van zo een by-pass filter van de grond kan krijgen omdat de prijs voor de particulier wat aan de hoge kant is, ik naar alle waarschijnlijkheid veel tegenwerking ga krijgen van de gevestigde oliemaatschappijen, en ik het by-pass systeem alleen maar kan verkopen aan bedrijven die generator sets en vrachtwagens hebben rijden op PPO omdat het voor hen finanieel aantrekkelijk is.

De "gewone" PPO rijder zal een dergelijk systeem al helemaal nooit aanschaffen omdat die vanwege financiele redenen op PPO rijden en derhalve een "krentenkakker" is en dus te beroerd is geld uit te geven aan een systeem wat het milieu spaart.

Het systeem spaart natuurlijk ook aantoonbaar de portemonai maar pas na vele kilometers/draaiuren. De filter elementen kosten 2 Euro per stuk en het systeem zelf 300 Euro. Je gaat pas na 100.000 kilometer geld verdienen omdat je dan de investering er uit hebt en dat is voor veel particulieren gewoon te veel kilometers.
    edited August 2011
    Duidelijk antwoord.

gr Ton
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    Op zich zou men een dergelijk systeem dan moeten meenemen van auto tot auto... ben alleen wat bang voor de resultaten... ik bedoel.. wat doet het dan idd met de olie na bijv 50.000 of 100.000 km. Toch op bepaalde vlakken minder..of echt nog minstens zo goed?.... en een dergelijk filter zal zeer fijn moeten filteren... maar krijg je hierdoor niet een verlies van oliedruk/flow?....
    Zoiets zou toch zeer goed getest moeten worden... Als een mens een eenmalige investering van 300euro zou moeten doen om de rest van zn leven verder te kunnen... maar je moet het dan wel universeel maken en makkelijk monteerbaar/demonteerbaar. Tis idd mooi..maar niet makkelijk om aan de man te brengen.

greetz!
    edited August 2011
    @Fury, Kijk eens op de website van Solinas. Die doen dit allemaal al jaren. Bv ook de additieven toevoegen aan oude olie in je machine, zodat deze olie z'n eigenschappen blijft behouden.
    Solinas Benelux - Oliereinheid
    Bypass fijnfilters: http://www.kleenoil.nl/
    Directeur/eigenaar van Solinas is een hele aardige man trouwens.
    Ben daar een paar jaar geleden een keer op bezoek geweest.

gr Ton
    edited August 2011
    Mijn filter heeft een fijnheid van 0.5 Micron en is dus fijner dan die van kleenoil. Het principe is bijna het zelfde.

Het wordt gekoppeld aan een olie kanaal van de motor en de retour wordt aangesloten op het carter of de retourleiding van de turbo. Je hebt geen oliedruk/flow verlies omdat A: een oliepomp altijd zwaar overbemeten is i.v.m. slijtage van pomp en motorlagers B: het filterpatroon zo fijn is dat er maar heel weinig olie doorheen gaat.

Ik durf met stellige zekerheid te beweren dat je dan NOOIT meer motorolie hoeft bij te verversen, alleen maar bijvullen. Mijn systeem meet ook de zuurgraad van de olie en dat doet niemand anders.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2011
    Met een beetje verantwoorde controle op de belangrijke parameters (zuurgraad, en wat nog meer?) wil ik best meedoen met een duurtest.

Binnenkort weer een beurt. Kan een sample van de olie vragen uit het carter.
    Is een beetje van wat ze er dan in stoppen ook genoeg? (aangenomen dat dat steeds hetzelfde is voor deze auto)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2011
    @EazyRider: Wat is de maximum temp welke jouw filter kan hebben en uit welk medium bestaat die dan wel?
    edited August 2011
    Max temperatuur gaat boven de 150 graden zijn, dit vanwege generator sets die geen rijwind afkoeling hebben. Het filtermedium is papier. Huis is van aluminium maar wellicht later van een glas gevuld Nylon (PA6GF30), dit zal dan een spuitgiet product worden.

@Udo. Duurtest zal hier gebeuren. Ik zou niet willen dat iemend zijn motor in elkaar draaid mocht er iets mis gaan. En olie samples zijn nog altijd welkom. 1 flesje (100CC) oude olie en 1 flesje (100CC) nieuwe olie.
Sign In or Register to comment.