Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Voorjaarsschoonmaak - filteractie

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited April 2009 in Filteren van GPO
Nu het zonnetje weer schijnt, is het tijd om mijn filterpijpen nog eens boven te halen. Tijdens de winter heb ik zo'n 60l vuile olie verzameld van vrienden en famillie. Aan grootschalig filteren doe ik voorlopig niet meer mee, maar af en toe eens een scheutje GPO schoonmaken is toch eens leuk :p
Ik heb ondertussen ontdekt dat niet de beste manier is... Maar voor kleine hoeveelheden werkt het goed.

image

Ik laat het rustig doorlopen en dan zet ik het kraantje open en kan de schone olie zo afgetapt worden.
Eerst door een katoenen doek, later door een filterzak van 1mu.

image

Dit ging er in...

image

Dit kwam er uit na de eerste filterstap.

image

En wat is een PPO-er zonder smosboel op zijn terras... (Gvd #!? :-?)

image

Ik ben vooral benieuwd hoe de Xsara erop gaat reageren. Ik heb ondertussen opgevangen dat het getik in de motor wel eens door de Koolzaadolie zou kunnen komen. Benieuwd of dit minder is met andere olie

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Jan,

Ja een filteraar zonder smos zoals jullie Vlamingen noemen en wij meuk, bestaat eenvoudig weg niet. Maar jouw filter-installatie is lang zo gek nog niet hoor, hij lijkt wel op het concept van Dyssie/Riessie met die pvc pijpen. Hij neemt zo lekkker weinig plek in beslag. En filteren is altijd een kwestie van geduld, dat wordt beloond met het eindresultaat. Als je risico loopt op morsen, strooi dan preventief wat katten grind. Ik heb een grote olie opvang bak met kattengrind staan, even uitstrooien voordat je begint en weer opvegen met de olie als je klaar bent. Scheelt een hoop geboen met allerlei goedjes die weer niet zo groen zijn.

Of dat tikken nu aan de koolzaad ligt, dat zou ik niet kunnen bevestigen, volgens mij heeft dit meer met inspuittijdstip/sproeibeeld te maken. PPO in het algemeen ontbrandt veel langzamer, dus eigenlijk zou het moeten verminderen.

Om olie in te zamelen op grotere schaal zou het ook een overweging kunnen zijn om wat van die vaatjes bij buurt-supers uit te zetten, mooi bordje erbij van lever hier uw gebruikte olie in....buurtsuper-blij omdat ie extra service levert en de klanten blij dat ze niet naar het millieupark hoeven.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2009
    Hum, als je dat in Belgie doet, gaat ge vodden krijgen vrees ik...

Beter alle buren, familieleden en kennissen laten weten dat je verzamelt...

Ter vermijding van vlekken: Werken in een lage kuip, of een groot vel karton met plastiek eronder....
  • belgbelg PPO Burner
    edited April 2009
    soapy,

trekt verdacht goed op mijn even primitieve filterinstalatie, enkel heb ik dunnere buizen gebruikt en katoen + koffifilters, het werkt inderdaad niet heel snel 30 L per dag ofzo, afhankelijk hoe vuil de olie is..enja, plekken op de vloer heb ik ook, maar hij is makkelijk af te wassen dusja, niet echt een probleem, eerst een beetje zagemeel en opvegen en effe met nat..
    edited April 2009
    [QUOTE=wodan;47233]Hum, als je dat in Belgie doet, gaat ge vodden krijgen vrees ik...

Beter alle buren, familieleden en kennissen laten weten dat je verzamelt...

Ter vermijding van vlekken: Werken in een lage kuip, of een groot vel karton met plastiek eronder....

Dat van die buren etc. staat buiten kijf...doen zondermeer....maar ben je bang dat je zoals wij hollanders zeggen in de kijkerd loopt....de flikken....de fiscus????
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited April 2009
    Soap, ik zie dat je mooi filterdoek hebt van 1 Mu, waar heb je dat vandaan? Caddy daddy is uit de lucht, zo... probleempje. Ik ben nog wel bezig met een andere leverancier, maar dat is nog niet zeker of dat gaat lopen.
    Overigens je schrijft tikken in de motor, heb je hydrolische klepstoters? want als dat zo is kan je er gif op in nemen dat die vervuilt zijn. Blikje motorclean door de motorolie, en dan is het voor een tijdje weer over, maar komt het wel terug dan kunnen het die stoterstangen zijn, of heeft zo'n moders karretje dat niet?
    Drivertje

[QUOTE=ingmar;47242]Dat van die buren etc. staat buiten kijf...doen zondermeer....maar ben je bang dat je zoals wij hollanders zeggen in de kijkerd loopt....de flikken....de fiscus????
    edited April 2009
    [QUOTE=ingmar;47242]Dat van die buren etc. staat buiten kijf...doen zondermeer....maar ben je bang dat je zoals wij hollanders zeggen in de kijkerd loopt....de flikken....de fiscus????
    Wat hebben die mee te maken dat je dat collectief inzamelt en naar containerpark brengt zodat niet iedereen vetteigheid in zijn autokoffer heeft? Moogt ge uw buren en kennissen al niet meer helpen ofwat?
    edited April 2009
    Ik leer elke dag Vlaams bij ......maar ik bedoel dus niet dat je je buren niet zou moeten helpen, alles wat je krijgt is mooi meegenomen. Maar met wie zou je vodden kunnen krijgen als je bij de super (in overleg natuurlijk) een bak plaatst ? Wij zeggen altijd nee heb je en ja kun je krijgen......
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Drivertje,

Ik gebruik 1mu filterzakken van Monopoel Pflanzenltechnik Links. Ik zie net dat ze ook gewoon doek verkopen. Als voorfilter gebruik ik een oude kussensloop (heb ooit een doos vol bij het groot vuil gevonden bij een matrassenzaak).
    Klepstoters zijn bij mijn weten niet hydraulisch maar gewoon mechanisch. Gisteren was het getik plots weer gedaan, ik ga verder in mijn xsara-topic...

Ingmar, bij de supermarkt krijg je zeker miserie... Vroeg of laat stopt er een wijsneus die je vraagt naar een ophaalvergunning o.i.d. Ik neem het risico niet en wil me er momenteel niet mee bezighouden. Vrienden en famillie geven me gewoon hun oude olie mee, die gaat in een jerrycan en als die vol is, giet ik die door mijn pijpen en dan kan ik weer een weekje gratis rijden. Vroeger ging ik restaurants af en reed ik een jaar gratis, maar daar kroop veel tijd in en ik had een geschiktere auto (C15)...

Ik was in onderhandeling met een groot ziekenhuis waar ik alle vuile olie van mocht hebben, zo'n 100l per dag, maar ik heb niets meer van hen gehoord, moet nog eens terugbellen.

Edit

Zo ziet de olie eruit nadat ze door de 1mu-zak gelopen is... straks een proberen of de auto het lust...

image
    edited April 2009
    Dat zier er heel proper uit... goede bron :D
    edited April 2009
    [QUOTE=soapwater;47291]

Zo ziet de olie eruit nadat ze door de 1mu-zak gelopen is... straks een proberen of de auto het lust...

Als ie het niet lust.......dan heeft ie geen smaak die auto, want dat ziet er als haute cuisine uit.....zou zo in een boek van Jamie Oliver kunnen staan :lol:

Ja wijsneuzen in Holland ook genoeg, mijn visboer kan ze wel managen, maar de super is een ander verhaal. Kijk voor de gein wel is in die bakken, maar de oogst valt nog wel tegen...
    edited April 2009
    [quote=ingmar;47300]Als ie het niet lust.......dan heeft ie geen smaak die auto, want dat ziet er als haute cuisine uit.....zou zo in een boek van Jamie Oliver kunnen staan :lol:
    .

Ik zal het morgen weten... heb net de tank volgekiept, als ik niet op m'n werk geraak laat ik iets weten. :D

Grtz
    edited April 2009
    Vanmorgen zonder brokken aangekomen, niks op aan te merken, ruikt, tegen alle verwachtingen in veel minder dan KZO. De tik lijkt er ook uit te zijn maar of dat door de brandstof komt moet ik afwachten. Leuk... weer APO rijden :D
Sign In or Register to comment.