Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Johan's Filterzooi

jgdenholjgdenhol PPO Master
edited November 2009 in Filteren van GPO
In navolging van de installatie van ER en ZX open ik ook maar een eigen filtertopic. Dan kunnen jullie er specifiek commentaar op geven.

image
De onderste bak met daarin het afvoerputje.

image
De bajonetkoppeling met dank aan IJzerhandel Overschie

image
Gardena © enabled kaarsfilter.

image
Filteraar jr in opleiding.

rest volgt...
«1

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Johan,

Die rubberring van het "syphon" kun je beter aan de onderkant zetten, dan ligt de afvoer vlakker toch. Die koppelingen had ik vroeger ook in de tuin, daar lekten ze onder druk voor de tuinslang, maar voor deze toepassing zijn ze inderdaad mooi te gebruiken.
    Leuk he zo'n ouderwetse ijzerhandel....ik mis mijn oude loodgieter/ijzerhandel nog wel eens als ik iets niet kan vinden.

Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Gaaf hoor, ziet er goed uit, we zijn gek op foto's.

Ik denk toch dat het handiger is om afsluiters onderaan de bakken te maken die je dicht kan zetten omdat als je vlies verstopt zit je de bak uit het rekje moet halen om zodoende het vlies te vervangen. Lekkende olie geeft echt een zooitje en dr truuk is ook een beetje alles zo schoon mogleijk te houden dat werkt gewoon prettiger.
    edited October 2008
    [QUOTE=easy rider;42136]dr truuk is ook een beetje alles zo schoon mogleijk te houden dat werkt gewoon prettiger.

In dat opzicht heb ik ook nog een leuke. Ik had van de week die filterhouder uit elkaar gehaald om schoon te maken, ben in dat opzicht wel een beetje perfectionist, maar ik had hem dus na het ergste vet verwijderd te hebben in de vaatswasser gezet op het intensieve prog. De volgende morgen was dus de onderkant (ter hoogte van de draad) mooi ovaal..grmpfff. Maar met de verfstripper hem weer langzaam te verwarmen heb ik hem weer in model gekregen.

Maar ten aanzien van het schoonmaken, je kunt natuurlijk ook een extra kratje gebruiken om hem tijdelijk in te zetten.

Groet,
    Ingmar
    edited October 2008
    [QUOTE=ingmar;42137]...........Maar ten aanzien van het schoonmaken, je kunt natuurlijk ook een extra kratje gebruiken om hem tijdelijk in te zetten.........

Doen wij ook altijd, vanwege de snelkoppelingen van Gardena kan je het hele zaakje er in 1 keer onderuit halen. Vervolgens zet je het filter in een bak en draai je de kolf los en vervang je het filter.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited October 2008
    [QUOTE=ingmar;42135]Johan,
    Die rubberring van het "syphon" kun je beter aan de onderkant zetten, dan ligt de afvoer vlakker toch.

Dom, niet eens aan gedacht.... Ga ik vast nog wel doen.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited October 2008
    Johan,
    vertel eens over (je nog te bouwen) opstelling: met welke diameters/ stappen/trappen ga je filteren. De volgorde zeg maar. Wat voor olie heb je ?
    edited October 2008
    50, 20, 10, 1 mu
    1mu is het kaarsfilter.
    Daarna moet het direct in de jerrycans en klaar voor gebruik.

Zoek nog een blauw vat voor het bezinken. 3 a 4 weken bezinken is het plan.
    Momenteel ben ik goede vrienden met een snackbar. Krijg daar af en toe wat olie. Hij had zn frituur geleegd in een emmertje maar dat was 50%Vet.
    Ik zou uit zijn blauwe vat moeten pompen, daar is het al flink bezonken en dan tank je meteen de olie er uit en het vet mag ie dan zelf houden. Zo gaan we het de volgende keer waarschijnlijk doen. Verder kon ik bij een visboer waarschijnlijk nog arachide olie krijgen maar ik weet niet of dat zon goed idee is. Schijnt slecht te filteren te zijn.
    edited October 2008
    [QUOTE=Sinnefjild;42145]Johan,
    vertel eens over (je nog te bouwen) opstelling: met welke diameters/ stappen/trappen ga je filteren. De volgorde zeg maar. Wat voor olie heb je ?

Hij maakt hem naar een voorbeeld zoals hier te vinden is.

[QUOTE=jgdenhol;42146]............Verder kon ik bij een visboer waarschijnlijk nog arachide olie krijgen maar ik weet niet of dat zon goed idee is. Schijnt slecht te filteren te zijn.

Valt wel mee hoor, palm olie is wat lastig/dik, als je olie te dik is kan je er altijd nog 5% Olie van boer Peter door heen gooien voordat je gaat filteren.
    edited October 2008
    Riessie zei dat er bij arachide toch steeds weer bezinksel in komt.
    edited October 2008
    [QUOTE=jgdenhol;42146]

Zoek nog een blauw vat voor het bezinken.

Jg,

Ik heb nog wat 120 liter-vaten staan met spanband, schoon van binnen. Ze komen bij Jan (soapwater) vandaan uit Belgie, je kunt hem zo bij mij komen halen. Ze zijn ca. 60 cm in doorsnee en een meter hoog (en best wel zwaar als ze vol zitten).

Groet,
    Ingmar
    edited October 2008
    Moet binnenkort weer eens in Werkendam langs... Zal het even in de gaten houden.
    edited October 2008
    Johan,

Da's op de route, ik stuur je een PB met mijn naw en telefoonnummer.

Groet,
    Ingmar
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited October 2008
    heee ..... ook een rotterdamer!!!!!
    hiep hiep hoera.

[QUOTE=jgdenhol;42133]IJzerhandel Overschie..
    edited October 2008
    Jaja...er zijn er meer hoor...na 30 jaar geboren en getogen ben ik ook van die stad.

Groet,
    Ingmar
  • reinout PPO Newbie
    edited November 2008
    Johan,

Ik rij al twee jaar op arachideolie van de visboer, gaat prima.
    Alleen in de winter stopt mijn zuiveringsinstallatie ermee, dat had hij met een andere olie trouwens waarschijnlijk ook wel gedaan. Mijn zuiveringsinstallatie zit in een balkonkast, als het koud wordt loopt de olie niet meer goed door de filters. De arachideolie gaat vlokken rond het vriespunt, het moet dan tot kamertemperatuur verwarmd worden om de vlokken er weer uit te krijgen.
    Mvg

Reinout
    edited November 2008
    Heb je al es wat (5% of zo) sliesel of fijne olie van bp bijgemengd voor het filteren?
    edited November 2008
    Lang verwacht
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    [quote=jgdenhol;43440]/shame.

niet wakker van liggen eh:

de polen zijn al bijna ijsvrij/gletsjers : wat zijn dat??:shock:.

dus: een x op dino rijden is geen drama.

of: pak morgen de fiets en trap naar een bos .
    zoek een kastanje,en stop die in de grond,
    dan heb je een boom geplant:D
    kan je zondagnacht weer gerust slapen.:rolleyes:

[quote=jgdenhol;43440].
    De installatie is nog zeker niet voltooid maar er moest olie gaan stromen. .

tjongetjonge: wat een ....................weetikveel:kzegtmaarnietandersisttekortdoordebocht.
    en benikweerdeboemandiedesfeerverpest.,(teltnietvoorscrabbel):mozilla_tongue:

maar waarom MOT dr APO kommen terwijl de instalatie niet getest en dus( bewustwetend) niet klaar is??
    dan denk ik:gaat niet om millieu, maar om dure dino

[quote=jgdenhol;43440] lekkage is er ook al.. De onderdste bak daar drupt het toch een beetje bij het afvoerputje.
    .

en bij nog ffn nalezen van deze draad,en t zien van de foto s ,had je met een plomp water in de action bakken van te voren simpel ook kunnen testen op lekkage. of niet dan.
    edited December 2008
    image
    De berging in de kelder...

image
    De filterkast. 3 bakken en een kaarsfilter. Aanvoer door de trechter aan de bovenkant...
    edited December 2008
    image
    edited December 2008
    http://www.ppo.nu/forum/f76/johans-filterzooi-2527/index2.html#post43471
    originele post hiervan aangepast.
    Modje in staat om de boel even op te schonen?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    H
    edited December 2008
    JG, Ik zou de slang tussen de laatste bak en het kaarsfilter iets korter maken zodan hij niet zo ver doorhangt. We hebben hier te maken met de wet van de communicerende vaten en als de slang te ver door gaat hangen loopt er geen olie meer door je kaarsfilter.

Wel gaaf dat het zo compact in een oude kledingkast gebouwd is, een echt voorbeeld van optimaal gebruik van een kleine ruimte.
    edited December 2008
    De slang is een beetje stug... Hij mag wel wat korter worden ja. Maar hij is nu niet zo goed in de bocht te buigen. Moet er even een nieuwe slang voor zien te vinden die nog een beetje in model te brengen is.

Dat principe van de communicerende vaten is geweldig. Was bang dat ik de bodem uit de kast zou moeten halen omdat er anders helemaal geen doorstroming zou zijn maar de olie loopt zelfs tot bepaalde hoogte omhoog.

Moet nog een goede dop maken voor op de te vullen jerrycans.
    Wel vraag ik me af of de jerrycan zou kunnen overstromen zoals het nu is.
    Bij jou (ER) zag ik de speciale dop met gardena koppeling. Is die luchtdicht? Zal wel want je hebt ontluchting.
    edited December 2008
    [QUOTE=jgdenhol;43480]De slang is een beetje stug... Hij mag wel wat korter worden ja..........Wel vraag ik me af of de jerrycan zou kunnen overstromen zoals het nu is. Bij jou (ER) zag ik de speciale dop met gardena koppeling. Is die luchtdicht? Zal wel want je hebt ontluchting.

Je kan ook een slang maken met knietjes er aan zodat je makkelijk de bocht om kan.

Ja, aan de onderkant van onze dop zit een slangetje die de jerrycan in loopt, hij is een centimeter of 10 lang. De dop is inderdaad lucht dicht. De jerrycan loopt vol tot aan de onderkant van het slangetje wat in de jerrycan staat. Daardoor heb je altijd 25 liter in de jerrycan en als er te veel in loopt gaat het bij ons automatisch naar jerrycan nummer 2. De ontluchtingsslang is heel belangrijk, als je die niet hebt krijg je de lucht niet uit de jerrycan en dus ook de olie er niet in.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=easy rider;43478]JG, slang korter maken :
    : de wet van de communicerende vaten :
    als slang te ver door gaat hangen loopt er geen olie meer door je kaarsfilter.
    .

klopt niet: de aanvoer APO bak staat ruim boven t filter.dus al hangt er een lus van weet ik veel hoelang.
    t blijft lopen.

zoiets was ook te spraken in suzuki zn zn filterdraad.
    en int verleden over mn PPO tank die van onder zn aanvoer had ipv. zoals de rest bovenaf..
    en mijn systeem in de winter puurPO(behangplaksel) proof is.
    en die rest moest bijmengen.
    volgens enkele stokers hier moest ( zeker dat t laatste )geen verschil uitmaken.

WBT. JGdH. zn filtertoren:
    op zich een briliant idee om een filteropstelling in een kast te maken.
    mooi compact, deurtjes dicht dus mooi uit zicht, en met de deurtjes dicht ook nog voor weinig warm te stoken om te blijven filteren in de winter.

krijg wel bij te zien van zn filterbakken en dan vooral hoe t filterdoek in de bakken hangt wel vraagtekens.
    wat gebeurt er als een doek in 1 van de bakken dichtslibt en dus vol gaat lopen.
    (kan nl. niet zien hoe de doeken geklemt zijn aan de randen van de bakken.)
    dan valt t doek naar binnen met als gevolg een mislukte filter fase.

ook de panlatjes waarop de bakken staan lijken me niet geborgt.
    ( lange haaln,snel thuus) systeem:)
    een paar spelende kleuters in de kelder., een ram tegen de kast.. en k zie t al voor me :savonds een:-x:mozilla_yell: ende JGdH ( kinders leuk eh):mozilla_cool::D.

maaaaar tzal allemaal wel loslopen dus sucses met t filteren in de kast.

grtn
    edited December 2008
    Wel als de vloeistofkolom in de jerrycan hoger wordt, dan krijg je toch een lichte tegendruk op je filter wat de doorlaat negatief beinvloed, en het loopt al zo moeizaam door als het winter is.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=easy rider;43560] lichte tegendruk quote]
    .
    hangt af van hoe lek/luchtdicht de slang in de kanister zit bevestigd

moeizaam lopen in de kou is een ander verhaal.
    verder laat ik t over aan de natuurkundige onderlegde stokers onder ons.
    edited December 2008
    De latjes zitten met een klein beetje houtlijm vast. Behalve het voorste latje van de onderste bak omdat je er anders met de bajonetkoppeling moeilijk overheen kan komen.
    De filterdoeken zitten met een Tie-wrap - Wikipedia vast. Zo kunnen ze niet naar binnen vallen.
    Bovendien zijn er in een kelderbox geen spelende kleuters, en die kast is oersterk. Nog zo een van vroeger, geen leen bakker zooi hehe.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    kelderbox : die hokken in een flat op de begane grond: ja.
    zat te denken aan een echte kelder en die belhamel van jou op pag1.

speelden wij als kind thuis wel regelmatig in.(spannend int donker)
    en stiekem een wekfles met kruisbessen aanbreken.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Pjotter,

Zou iemand hier nog weten wat een wekfles is.....:roll:

Tim
    edited December 2008
    Das toch zo een fles die je 'S ochtends wakker maakt image
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    met tril alarm..euh rinkelalarm
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=Tim;43576]Pjotter,
    Zou iemand hier nog weten

en Tim :vooral de smaak van ingewekte vruchten.
    daar zal HAK nooit aan kunnen tippen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2008
    Tim,
    het is niet Wekfles. Die is alleen voor alcoholistenm die wakker moeten worden met een fles. Het is Weckfles. Van mijnheer Weck.
    Niek
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    [quote=pjotter;43581]en Tim :vooral de smaak van ingewekte vruchten.
    daar zal HAK nooit aan kunnen tippen.

:idea: Dan moet je eens langs gaan bij CP (Chicken Power) hij verkoopt niet allen kip maar ook overheerlijk ingemaakte vruchten.
    Mother@work (kooklerares in ruste) was er lyrisch van.

Helaas zitten CP's culinaire producten niet meer in de nostalgische Weckflessen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    over smaak valt te twisten: maar niet over ingeweckte vruchten van vroeger.

B on toopic: JG jou topic titel , filterzooi.

vooral dat ZOOI: vindt ik komt niet positief over.
    t haalt je waarde naar beneden, komt aso over.

en das t niet.
    je hebt een doordachte nette opstelling compact in een kast.(geen zooi dus).
    en bent er serieus mee bezig.( ondanks kinderziektes).
    maar die hebben we allemaal, zal ik zeker weten ook weer meemaken.
    en die zijn er om op te lossen.
    net als je PPO tank problemen, t komt altijd weer goed.

ik zou de titel veranderen in bv Johans compacte APO filterkast

( zitdr al mee vanaf dat jeje topic opende, en moest t ffn kwijt nu)
    grtn
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;43972]
    B on toopic: JG jou topic titel , filterzooi.

vooral dat ZOOI: vindt ik komt niet positief over.
    t haalt je waarde naar beneden, komt aso over.

ik zou de titel veranderen in bv Johans compacte APO filterkast

( zitdr al mee vanaf dat je je topic opende, en moest t ffn kwijt nu)
    grtn

"Johan's compacte xPO filterkast" moet het maar worden dan.
    Het is wel als een zooi begonnen maar het gaat er inderdaad toch nog aardig uitzien.
    edited December 2008
    Ach, als het beestje maar een naam heeft he.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    das waar ER: maar dan wel representieve naam, want zo willen toch overkomen.

JG laat juist zien dat als je niet veel ruimte hebt. er toch thuis netjes gefiltert kan worden.
    edited February 2009
    Sinds gisteren weer begonnen met filteren.
    Had 3x 60L amsterdamse visolie gehaald een paar weken geleden, die is nu wel bezonken.
    De filterinstallatie zat nog vol vet van een paar maanden geleden.
    Toen ik een blok vast vet in de tank had met lagere temperaturen...
    Ben toen bij OokJan wezen tanken en dat is nu op.
    Mijn kerstpakket mocht ik zelf uitkiezen, het is een kinzo boormachine geworden omdat ik nog geen boormachine had.
    Die functioneert prima in combinatie met de boormachinepomp van conrad.
    Minuutje op vol vermogen "boren" en de bakken lopen lekker door.
    De 50 en 20 micron bakken lopen binnen enkele minuten leeg. De 5 micron doet er behoorlijk langer over. Helaas heb ik die bak moeten vervangen. Het is nu geen doorzichtige meer maar met een zaklamp kan ik toch zien wat het vloeistof niveau onder het filter is.
    De bak is eigenlijk te dun om een afvoerputje correct te kunnen monteren.
    Was bij gamma een nieuwe bak wezen halen en zag toen een rubbertje hangen wat wel om het afvoerputje zou passen. Dat bleek prima te passen waardoor de bodem van de bak wat dikker is en de schroef die door het putje steekt tenminste behoorlijk aangedraaid kon worden.
    In tegenstelling tot de eerste keer heb ik nu wel een lektest uitgevoerd. Wanneer de bak voor meer dan de helft gevuld is met water, en de stop van het afvoerputje er in zit, zie je na enkele minuten een piepklein belletje aan de rand van het afvoerputje verschijnen.
    Ben nu twee dagen aan het filteren en er is nog geen druppel gelekt. (uit het putje dan ;-)
    Er staat een sample op de gallerij in de kou om te zien wat de buitentemperatuur met de olie doet.
    Ben wel eigenwijs. Heb net al een vaatje in de tank staan kiepen, tank was leeg en op lucht alleen kan je niet rijden he!
    edited February 2009
    [quote=jgdenhol;46476]........Had 3x 60L amsterdamse visolie gehaald een paar weken geleden, die is nu wel bezonken........

HUH olie uit 020, als dat maar goed gaat dan :D.

Goed bezig lees ik, de aanhouder wint. Je zal nu met deze temperaturen goede olie maken. Dat je olie langzaam door het 5Mu vlies heen gaat klopt, dat heeft alles te maken met de omgevingstemperatuur. Je zal zien dat je een laag doorzichtig vet op je filter gaat krijgen. Als je straks weer met hogere temperaturen gaat filteren loopt alles gewoon sneller door.

Maar ja, wat maakt het uit. zolang je niet meer verbruikt dan je kan filteren is er niets aan de hand en heb je gewoon goede olie.
    edited February 2009
    Het filteren gaat vrij rap hoor. Vanmorgen toen ik nog even wilde gaan controleren hoe het er voor stond rook ik de lucht al voordat ik de kelderbox bereikt had...
    Deur open en ja hoor....
    OVERSTROMING!!!
    jerrycan was vol en overgelopen. Schade valt mee, er was een beetje uit de kast gelopen aan de voorkant. Hoe het aan de achterkant en onderkant is weet ik niet. Natuurlijk was de bodem van de kast en de kranten die daar liggen doorweekt.
    Heb nog geen doppen er op en het was niet door gaan lopen naar de tweede jerrycan. Dat is wel de eerste verbetering die nu nog gemaakt moet worden maar ik weet nog niet goed hoe en met welke materialen.
    Vandaag wel op het spul gereden en dat rijdt lekker zoals iedereen hier wel weet ;-)
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    [quote=jgdenhol;46479]
    OVERSTROMING!!!
    ;-)

je bent de 3e deze week:mozilla_wink:
    we zullen t maar kinderziektes noemen.

we ver/bouwen rustig verder aan de instalatie.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2009
    Een opvangbak ONDER je installatie is geen overbodige luxe...
    edited February 2009
    [quote=jgdenhol;46479]........Heb nog geen doppen er op en het was niet door gaan lopen naar de tweede jerrycan. Dat is wel de eerste verbetering die nu nog gemaakt moet worden maar ik weet nog niet goed hoe en met welke materialen..........

Kijk eens hier. Je moet wel even in de koppeling op de jerrycan een slangetje maken van 10CM die de jerrycan in loopt, dan vult ie de jerrycan af op exact 25 liter.

Zoals je kan zien heb ik er ook een lekbak onder staan, ik heb hem nog niet nodig gehad maar je weet maar nooit.
    edited February 2009
    Heb je ook een detailfoto van hoe je die dop gemaakt hebt?
    Onthoud dat ik notebook monteur ben aub ;-)
    Oh, en die mooie lekbak van je heeft er ook niet altijd gestaan he?
    edited February 2009
    Zal ik vanavond even een foto maken van die dop en plaatsen (kan ook morgen worden, heb het nog al druk namelijk).

Die lekbak heeft er altijd al onder gestaan, is gewoon te koop bij de witgoedboer. Je plaatst ze normaal gesproken onder een wasmachine.
    edited February 2009
    Hoe komt die vlek er dan onder?
    edited February 2009
    Maakt dat wat uit dan, probeer je alleen een beetje op weg te helpen. Opnieuw het wiel uitvinden kan iedereen he.

Die vlek was uit de tijd dat er nog helemaal geen filterinstallatie stond en het hok alleen opslag was. Er ligt zo een dik kokos tapijt in die ruimte, dat zuigt lekker alle gemorste APO op :D
Sign In or Register to comment.