Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

biodiesel processor van 1.500 Euro

edited September 2006 in Biodiesel
Een Nederlandse biodiesel processor van 1.500 Euro om zelf biodiesel te maken. Hoef je je auto niet om te bouwen.

Ik heb gisteren met een van de mensen van biocarfuel in Nederland gesproken.

Het staat nog niet op hun website, maar met ingang
van volgende week zullen zij al hun kleinere
processors in prijs verlagen. De prijzen zullen dan
zijn:

- 90 L. Processor Euro 1.500,-
- 180 L. Processor Euro 1.700,-
- 330 L. Processor Euro 1.900,-

Het contact nummer van hen in NL is: 06 - 290 02 653
Hun web adres is: www.biocarfuel.com

Comments

• edited October 2005
    Voor ik een bedrijf serieus neem, moeten ze een aantal dingen vermelden:

- Kamer van Koophandel-nummer
    - Fysiek adres (straat, huisnummer, woonplaats)
    - Vast telefoonnummer en faxnummer

Is er trouwens iemand die ervaring heeft met de biodiesel-installaties die dit bedrijf verkoopt?
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited January 2006
    Is het niet bij wet verboden om brandstoffen te vervaardigen??
  • Greggy PPO Burner
    edited January 2006
    Ik heb ook vragen bij die firma.
    Zelf was ik vorig jaar aan 't zien om een biodieselfabriek op te starten en ik had goede contacten bij een Oostenrijkse firma die processoren levert in containers. De prijs lag om en bij de 1.5 miljoen euro. Deze Nederlandse firma verkoopt ze voor 80.000EUR als ik me niet vergis.

Toen ik een mailtje stuurde om meer uitleg te krijgen ivm de processor (met vermelding uiteraard dat ik al vollop in de running was met de Oostenrijkse firma), dan kreeg ik doodleuk het antwoord dat alles op hun site stond.

Had dit bedrijf zichzelf serieus genomen, dan gingen zij mij alle nodige details gestuurd hebben om mij te overtuigen dat hun systeem veel beter was dan hun (véél) duurdere concurrent in Oostenrijk.

Wat de kleine processoren betreft, is er ook menig discussie gevoerd op verschillende fora, dat ze namelijk niet in orde zijn met de brandveiligheid. Het probleem zit hem vooral in 't feit dat de processor gemaakt is uit plastiek.
    In de processor wordt namelijk oa methanol vewarmd tot dicht bij het kookpunt ervan. Je krijgt dus een ophoping van methanol bovenin de tank. Op zich niet zo erg, daar het systeem normaalgezien luchtdicht afgesloten is. Veronderstel dat het toch ergens fout loopt en er ontstaat brand; dan heb je uw methanol/olie mengsel die brandt alsook de processor zelf, met als gevolg dat uw garage/tuinhuis/whatever overspoeld wordt met brandende olie.
    De processoren in metaal zijn dan beter aan te raden, maar dan ook weer een stuk duurder.

Indien men toch zo'n systeem koopt; is het aangeraden om steeds in de buurt van de processor te blijven.
  • Larojohnnie PPO Newbie
    edited May 2006
    Greggy said:

Ik heb ook vragen bij die firma.
    Zelf was ik vorig jaar aan 't zien om een biodieselfabriek op te starten en ik had goede contacten bij een Oostenrijkse firma die processoren levert in containers. De prijs lag om en bij de 1.5 miljoen euro. Deze Nederlandse firma verkoopt ze voor 80.000EUR als ik me niet vergis.

Heb jij voor mij het internetadres van dat Oostenrijkse bedrijf. Ben dat kwijtgeraakt. Zij bieden een interessant produkt aan.

Alvast bedankt!
  • Greggy PPO Burner
    edited May 2006
    Zeker!

http://www.biodieseltechnologies.com/

Ze bieden idd een mooi product, maar de tijd tegen dat je het teruggewonnen hebt, is ongeloofelijk hoog door hun dure prijs :?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Greggy,

Als het goed is meng je geen methanol, maar laat je dit eerst reageren (oplossen) met loog tot methoxide. Ik weet zo niet of dit ook brandbaar is, maar je gooit er dus geen methanol bij. Dit oplossen is zeker een chemisch proces, want de vloeistof wordt lekker warm tijdens het oplossen.

Biodiesel wordt gemaakt door transesterificatie van vetzuren en vrije vetzuren uit de olie. Door de vetzuren te laten reageren met methoxide, een methanol-caustic soda mengsel, ontstaan er esters (methylesters in het geval van methanol) en als bijproduct glycerine

Cheers,
    Tim
  • Greggy PPO Burner
    edited September 2006
    Tim said:

Als het goed is meng je geen methanol, maar laat je dit eerst reageren (oplossen) met loog tot methoxide.

Oh, jawel hoor. De NaOH lost volledig op in de methanol en zal ermee reageren, maar er blijft nog een grote hoeveelheid niet gereageerde methanol over. Het is net die overgebleven methanol die de kwaliteit van je biodiesel zal gaan bepalen. Is er te weinig methanol dan heb je een onvolledige reactie en heb je er teveel, dan lukt het ook niet goed.

Als je in de industrie methoxide wil kopen, dan kan dat maar tot maximaal 33% opgelost in methanol. In pure vorm ontbrandt het spontaan als ik me niet vergis.

Conclusie: het is en blijft gevaarlijk spul waarmee gewerkt wordt; dus toch best met kwaliteitsreactoren werken.
Sign In or Register to comment.