Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Lekker knoeien!

penapena Livin' and Breathin' PPO
edited June 2009 in Filteren van GPO
Afgelopen oud en nieuw ben ik bij mijn zus op bezoek geweest in Nijmegen en hebben lekker zitten knoeien met 2 1/2 liter zonnebloemolie. Na 40 oliebollen en 40 appelbeignets (ook banaan en ananas) was er nog 1 1/2 liter 'zwarte' olie over.

Voor het filteren heb ik de olie eerst laten afkoelen en toen door een stukje katoen (zie foto 1 - rechts boven). Eerst 2 lagen, en toen het direct stokte met doorlopen, 1 laag. Maar dit hielp niks. Dit is blijkbaar te fijn voor een eerste stap. Hoe fijn (in mu's - of µm's) is fijne katoen eigenlijk? Hou het op 200µm.

image

Een nieuwe 1e stap was mijn zus haar (fijne) metalen zeef. Deze is ongeveer 800 µm.
En hier loopt alles lekker snel door heen (zie foto 2).

image

Als 2e stap heb ik een koffiefilter genomen (zie foto1 - links boven). Zie hoe zwart de olie is, en deze is dus al door de fijne katoen geweest. Hoeveel µm deze is weet ik niet maar deze zat eigenlijk direct verstopt. Koffiefilter, hou het op 20µm*). Er moet dus minstens een tussen stap komen.

*)Heb verschillende getallen gevonden op ons forum van 20-10-5µm. Voor mijn grove, bruine filter zal ik de 20µm aanhouden.

Hier nog even de resultaten van het knoeien (vlnr):

image

1 - zonnebloemolie voor de oliebollen
2 - het zelfde als 1, maar dan na de 40 oliebollen en 40 appelflappen, gefilterd door fijn katoen (200 µm). Eerst nog volledig zwart en na 24 uur is het 'zwart' naar de bodem gezakt. Er zweven nog steeds donkere vlokjes in en de olie is nog niet helder
3 - het zelfde als 2, maar dan geefilterd door het koffiefilter (20 µm). Nu is het wel doorzichtig
4 - deze olie is van de friteuse (bitterballen :p). Ook hier door het koffiefilter (20µm). Niet doorzichtig
5 - Rapsoel (KZO) van boer Georg (1 µm)

Heb deze monsters ook buiten gezet in -10°C maar dat maakt geen verschil. Ook staan ze nu bijna 3 weken en er zakt niks meer uit. Heb ze nog op de verwarming gezet met als resultaat ergens achter in de 20°C. Ook dit zorgde niet voor enige verandering.
Ook nog warm gefilterd door het koffiefilter. Dit ging wel iets sneller maar onvoldoende om het als 2e stap te doen.

Conclusie voor zeer vuile (zwarte) olie:
1e stap 800µm
(200µm is een te grote stap).
En van 200µm naar 20µm is ook te groot.

Wordt (misschien) vervolgd.
Verbeterd in rood, zie mijn volgende post.

Herman
300SD
«1

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2009
    [quote=pena;45564]...... Hoe fijn (in mu's - of µm's) is fijne katoen eigenlijk?............Hoeveel µm deze is weet ik niet maar deze zat eigenlijk direct verstopt.

Mijn ervaring met filteren verteld mij dat er zoveel verschillende soorten katoen zijn dat het eigenlijk niet te bepalen is wat de doorlaat is.

Een koffiefilter hangt ergens tussen de 5 en 0.5 Mu. Zoals je gemerkt hebt loopt die meteen vol.

Het best, ook weer volgens mijn eigen ervaring, is dat je moet beginnen met 50Mu dan 20Mu dan 5Mu en als laatste 1Mu. Ben nu aan het experimenteren met 3Mu papier filtervlies (heb een aantal rollen liggen van diverse breedtes. Ik heb al ontdekt dat het integenstelling tot kunststof filtervlies/patronen veel zeer vloeibaar vet tegenhoud en derhalve uitstekende winter GPO maakt.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=pena;45564]Wordt (misschien) vervolgd.
    Herman
    300SD

maw: we hebben een filterraar erbij.
    we zijn allemaal op deze manier denk ik begonnen met filteren.

sucses ermee Pena...( trouwens mooie scherpe plaatjes ).
    zelf gemaakt, of door je zus uit Nijmegen;)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Dank Heren,

Nog even zitten knoeien met de µm-tjes :p. En deze verbeteringen aangebracht in mijn eerste post, in het rood.

De µm's:
    Men nemen 1 schone zakdoek (fijne katoen). En zet hier een vierkantje uit van 1cm bij 1cm. Ik had gelukkig een ruitje dus dat was eenvoudig. Met een kleine loupe kan je de draden tellen. In mijn geval 60 stuks. De ruimte/gat er tussen is ongeveer een halve draad. De dikte van de draad is dus 1cm gedeeld door 60 is 0,167mm. Het halve gat is dus kleiner dan 100µm. Voor het gemak hou ik maar 200µm aan maar 100µm is dus ook haalbaar.

Hier nog wat extra kleurtjes:

image

6 - benzine
    7 - dino
    8 - rode dino

Herman
    300SD
    edited January 2009
    [quote=pena;45564].......Hoeveel µm deze is weet ik niet maar deze zat eigenlijk direct verstopt. Koffiefilter, hou het op 20µm*).

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat een koffie filter 20Mu zou zijn?
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=pena;45578]. De dikte van de draad is dus 1cm gedeeld

deze diameter maakte ik vroeger de schommels voor de kids van.:-)

en rooie dino??? .( is zelfde als gewone dino) maar dan met een kleurtje.
    en hebben we niks an want daar mogen wij niet op rijden net zoals met petroleum.

verder wordt t behoorlijk ingewikkeld ipv simpele testen en lekker knoeien.
    tip: bij de lidl of aldi hebben ze microscopen in de aanbieding.
    hiermee zou je eens een koffie filter kunnen bekijken en uitrekenen hoeveel micron die is.

sucses.
    edited January 2009
    Hoi ER,

De keuze voor 20µm staat bij het sterretje: *)Heb verschillende getallen gevonden op ons forum van 20-10-5µm. Voor mijn grove, bruine filter zal ik de 20µm aanhouden.

Ik moet nog een beetje een gevoel voor de waarden krijgen. Het gaat dus slechts om een indicatie. Zodat ik bij deze vuile olie eerst met 800µm begin ipv meteen met 200µm die direct niet meer door loopt.
    Met schonere olie kan je misschien met 200µm beginnen. Zal zo jouw filtering nog een keer doorlezen.

Hoi Pjot,

Helaas mogen we allen op Dino rijden ;).
    Sorry voor de ingewikkelde rekensom. Zal het de volgende keer weglaten.

Herman
    300SD
    edited January 2009
    @Pena, ik heb hier zelf 20Mu filtervlies op rol en dat is veel grover dan een standaard koffie filter. Ik heb nu ook papier wat ik aan het testen ben en weet dat dit inmiddels ergens tussen 5 en 3 Mu moet hangen, het wordt gebruikt in de tuinbouw om substraat te doceren in water om planten te voeden. 'T is dat het wit is anders zou je denken dat het een koffiefilter is. Ik weet niet of er in Nederland verschillende soorten koffiefilters op de markt zijn, ik heb Melita 4.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    In mijn studententijd heb ik in de (HTS-inpandige) bar van onze vereniging ontelbare liters koffie gemaakt. Het mega-apparaat voor 50 liter per keer werd een keer of vier per dag volledig gevuld.
    Bezuinigen op de prijs van het filterpapier zorgde voor langere doorlooptijden. Goedkopere filters slibben nl. sneller dicht terwijl de kleur, geur en smaak van de koffie niet of nauwelijks verschilt.

ER heeft wat dat betreft het betere merk.

Wil je met filterzakjes werken is het misschien een idee om een filterzakje voor een "Bravilor" te nemen deze heeft nl, veel meer oppervlakte doordat dit zakje een geplooide cirkel is.

Tegenwoordig geef ik de voorkeur aan filterpapierloze koffie = espresso. :cool:
    edited January 2009
    [quote=Man@work;45594].....Wil je met filterzakjes werken is het misschien een idee om een filterzakje voor een "Bravilor" te nemen ......

Die hebben grote filters ja, heb daar nog de matrijzen voor gemaakt voor het laatste model wat nu op de markt is, wat is de wereld toch klein.

Ik zal in een ander topic even reklame maken voor mijn nieuwe filterpapier als ik helemaal klaar ben met testen.

[quote=Man@work;45594].....Tegenwoordig geef ik de voorkeur aan filterpapierloze koffie = espresso. :cool:

Ik ook, heb hier op kantoor een espresso machine staan, des Ochtends neem ik 2 bakjes met cafeine en dan de rest van de dag zonder cafeine. Heerlijk gewoon, als je eenmaal zo een ding hebt raak je er verslaafd aan.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [quote=pena;45578]Men nemen 1 schone zakdoek ... vierkantje uit van 1cm bij 1cm... draden tellen...60 stuks. De ruimte/gat er tussen is ongeveer een halve draad
    In dat geval zijn de mazen 1/180 = 5,6 mu :!:
    edited January 2009
    [quote=easy rider;45599]Heerlijk gewoon, als je eenmaal zo een ding hebt raak je er verslaafd aan.

Wij hebben zo'n compact edelstalen dingetje voor op het gasfornuis.
    Ook als we op vakantie gaan genieten wij dagelijs van een paar kopjes espresso. :cool:
    Dan moet je die patsers met hun mega caravans of mobil homes eens zien kijken als er vanuit een vouwwagen de geur en het gepruttel van een vers kopje espresso komt. :D
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Ik heb trouwens vandaag bij onze vrienden van Lidl pollenfilters meegenomen, ben benieuwd hoe dat gaat. Kosten 1 euro voor 3 filters van 1,5x1,8m
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=Man@work;45609] de geur en het gepruttel van een vers kopje espresso komt. :D

zo een hebt Raaf iedere meeting bij zich.
    ik heb na Bierbeek gelijk 1tje gehaald.

daaruit koffie drinken is net als de enige echte smaak en geur van de koffie uit de pruttelkan van vroeger

Mig: je bedoeld met die plak klitterband.
    dan moet ik je teleurstellen.
    heb deze zomer ook gekocht, maar dacht dat t horgaas was.
    was dus pollenfilter.:-?
    voor filteren niet geschikt want je kijkt er doorheen,en volgens mij mij doet t niks met pollen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Haha Pena , zo heb ik het ook nog een tijdje gedaan... Toen m'n grootse APO werkzaamheden gestaakt waren (nieuwe(re) auto, die mag alleen op KZO) maar ik het toch niet kon laten om de overschot van de frietpot te recycleren. Wie het kleine niet eert...
    Ondertussen heb ik al weer een iets grootschaligere filter staan (hoewel het t.o.v. anderen hier ook erg amateuristisch lijkt).

image
    edited January 2009
    [QUOTE=Man@work;45594]Bezuinigen op de prijs van het filterpapier zorgde voor langere doorlooptijden. Goedkopere filters slibben nl. sneller dicht terwijl de kleur, geur en smaak van de koffie niet of nauwelijks verschilt.

ER heeft wat dat betreft het betere merk.

M@W,

Dit klinkt zeer aannemelijk. De range van 20 - 5µm moet misschien zijn van 10 - 3µm, maar ik zit in de buurt. Voor Pjot: ik zal dit nog eens bekijken image, maar niet melden :p.

Herman
    300SD
    edited January 2009
    [QUOTE=Carlo;45601]In dat geval zijn de mazen 1/180 = 5,6 mu :!:

Hoi Carlo,

Theoretisch zou dit kunnen maar kijk maar eens goed naar een zakdoek.
    De mijne, wel schoon, maar ook eerder gebruikt, zitten echt grotere gaten in.
    Het klopt ook wel als je naar het verschil kijkt tussen flesje 2 en 3.

Hoi Soap,

Ben bang dat ik altijd amateur zal blijven :lol:.
    Als de KZO niet zo duur was (€ 1,15 bij boer Georg) had ik daar meer gekocht.

Herman
    300SD
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    denk zelf of weet wel zeker dat de geweven structuur nooit gelijk zal blijven van een zakdoek.
    dus is t geen betrouwbaar filterdoekje.

kzou is wat gaan vogelen met die gele viscoze doekjes van de Action.
    en als je echt filterambitie s hebt, zou je filterzakken kunnen gaan bestellen.
    of een enkele unit van ER.
    dan zit je met je eindfilterfase ( 1mu) altijd safe.

kun je een leuke compacte filteropstelling maken.
    inmiddels voorbeelden genoeg denk ik.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    Pena is in winterslaap gesukkeld:rolleyes:.

maar k wek m met een nieuw kleurtje.namelijk BLAUW.
    image
    midelste flesje: APO met brandspiritus aangelengt.
    ffn flink geschud,en binnen no time zit de spiritus bovenin ??

flesje rechts: APO met water en een scheut spiritus.
    ook geschud ,en de spiritus mengt zich met t water.

flesje links: APO met water en (ben vergeten) een scheut???

feit: spiritus drijft op puur APO,en zou dus een bacterie beschermende werking kunnen hebben
    edited January 2009
    [quote=pjotter;45885].........flesje rechts: APO met water en een scheut spiritus. ook geschud ,en de spiritus mengt zich met t water.

Klopt, Spiritus is niks anders dan een beetje blauwe kleurstof 95% Ethanol en 5% Methanol en beiden vinden het heerlijk om op te lossen in water.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    en waarom drijft t op PPO??.

en uh Pena: tis stil aan de overkant
    edited January 2009
    Mag ik, mag ik. Spiritus is een alcohol en daardoor lichter dan olie, snapie :mozilla_wink:
    edited January 2009
    Hohoho zo gaat dat niet!
    Ik mag dan elektrobeet zijn maar geen digibeet en ook niet analobeet en I'm in love with my Binas.
    Tabel 11 gegevens van vloeistoffen:
    [B]dichtheid[/B]:
    spiritus (95%) 0,85
    olijfolie 0,92
    De olie en de spiritus mengen voor geen meter. De olie zal naar onderen vallen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    [quote=easy rider;45920]Mag ik, mag ik. Spiritus is een alcohol en daardoor lichter dan olie, snapie :mozilla_wink:

[quote=easy rider;45893]95% Ethanol en 5% Methanol en beiden vinden het heerlijk om op te lossen in water.

dus maw als je APO en spiritus spoelt en/of intensief mix doorelkaar zal de reeds aanwezige water in de APO oplossen in de spiritus.
    en 1 van beide zal naar boven of onder gaan .
    en door de blauwe kleur deze 2 nauwkeurig weer gaan scheiden.
    edited February 2009
    Ah, zo werkt dat niet. Water heeft een zwaarder soortelijk gewicht dan olie, spiritus heeft een lichter soortelijk gewicht dan olie. Als je water met spiritus mengt zou je wel eens het zelfde soortelijk gewicht kunnen krijgen als olie en zakt de zaak niet meer uit.

Wat is de rede dat je spiritus wil mengen met water/olie?
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    dr stond toevallig een fles spiritis in de kast naast mn monsterflesjes.
    en zomaar wat dr bij in gekiept.
    geschud , en viel me op dat t binnen 2 minuten boven op de APO dreef.

daardoor wat gaan prakiseren naar mogelijkheden,waardoor mn vragen.
    meer niet.
    ja misschien voor langere periode van APO opslag als bacterie remmer.
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    gebruik dan petroleum
    geen gezeik iedereen rijk.

grtjes Mon
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    monk, ook inmiddels gemerkt dat met toevoeging van petroleum het vet? na stolling bij vorst van de olie er onderin het vat lekkere mayonaise ligt? kheb dat bij mijn vaten die alleen gefilterde apo bevatten niet.
    edited February 2009
    Niet verwarmen!

Bij toeval ontdekt, maar ik geloof dat ik er al eens iets over gelezen heb.

Die kleine van mij wilde eens schudden aan het 2e potje:
    2 - zonnebloemolie, gefilterd door fijn katoen (200 µm). Eerst nog volledig zwart en na 24 uur is het 'zwart' naar de bodem gezakt. Er zweven nog steeds donkere vlokjes in en de olie is nog niet helder. Deze situatie was na 2 weken nog zo.

Dus schudden en het werd weer helemaal zwart. Na een dag het meeste zwart weer naar de bodem. Toen dacht ik: ik zal het eens helpen door het licht te verwarmen (op de radiator, denk een graad of 30).
    Dit resulteerde een weer een volledig zwarte olie. Maar nu komt het: het duurt nu al vele dagen (5+) en heb inmiddels 4 lagen. Van onder naar boven: zwarte, lijkt wel appelstroop, zwarte vlokken, dan de olie, nog niet helder maar wordt steeds helderder, en boven op een heel klein laagje zwart.

Het verwarmen heeft er dus duidelijk voor gezord dat de verontreiniging zich ontbind in kleinere stukjes (die zelfs kunnen blijven drijven). En het bezinken duurt langer i.p.v. korter.

Herman
    300SD
    edited February 2009
    convectiestromen in de olie?
    edited February 2009
    yep

Maar ook het ontbinden van de vervuiling waardoor de zuiveren eerder wordt bemoeilijkt.
    Vandaar de stelling: niet verwarmen!

Herman
    300SD
    edited February 2009
    Zit net het topic nog eens door te lezen en herriner mij vaag een scheikunde les van een jaar of 20 geleden:
    Doe water in een reageerbuis, houdt de reageerbuis schuin en giet hier uiters voorzichtig evenveel spiritus bovenop. Het resultaat kunnen jullie wel raden: bovenin blauwe spiritus. Zet een streep bij het bovenste niveau en sluit de buis af met een rubber stop.
    Laat nu de reageerbuis een nachtje staan.
    De volgende ochtend is de hele reagerbuis lichtblauw en het nivo gezakt.:!::?:
    Dit komt doordat de spiritus moleculen kleiner zijn dan de watermoleculen en "in de vrije ruimtes" tussen de watermoleculen zijn gekropen.

Iemand als CP had hierop al lang het verlossende cq correctieve antwoord gehad.
    edited March 2009
    Moet zeggen: mis CP wel een beetje.

Heb vandaag wat foto's gemaakt. Eerst van het Sterretje:

image

Maar toen ik gisteren avond naar mijn olie
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2009
    de kleurstof in boeren dino is caroteen.
    zal wel niet tegen daglicht kunnnen, net als een wortel waar caroteen in zit.
    een wortel is op zn best net als een mol onder de grond.

waarom zit die pot boeren dino tot de nok vol Herman.
    zo kunnen we geen evt afscheiding boven in zien
    edited March 2009
    Hoi Pjot,

Caroteen, dat is toch oranje :p ?

Dat de rode dino zo vol is komt doordat de boer zo'n plat 200L vat heeft aan de muur met een kraan onderaan en dan een stukje slang. Als je de kraan dicht draait komt er nog een beetje uit. Ook al had ik hem eerder dicht gedaan bleef hij toch doordruppelen. En weggooien vond ik zonde, vandaar.

Zelfde geldt voor de KZO (de 5e van links). Met een 25L vat zo'n klein flesje vullen valt niet mee. Het meeste ging er naast. Dus maar eerder gestopt.

PS Turbo ligt er naast. Morgen de 2 pijpjes (turbo-retour en de hoe-heet-dat-ook-al-weer-kleppen-deksel-afzuiging-neeslag-bakje-retour). Die 2 dus, weer zonder lekkage, met nieuwe afdichtingen aansluiten en dan weer opbouwen. Ook hoop ik nog de waste-gate af te stellen. Ben er toch.

Herman
    300SD
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [QUOTE=pena;46827]de hoe-heet-dat-ook-al-weer-kleppen-deksel-afzuiging-neeslag-bakje-retour).

Meestal noemen ze dat de carter-ontluchting Herman.
    En de turbo wel vullen met olie he.....
    Hier MercedesShopWiki: Replacing the Turbo Drain Tube staan wat tips maar het blijft zoals ie zegt een "This is a royal PITA job. It took me hours of struggling to get the darn thing back in."

Succes ermee,
    Ingmar
  • Gerrit Gerritszoon PPO Newbie
    edited March 2009
    [quote=pena;46827]Caroteen, dat is toch oranje :p ?

In worteltjes simplisme klopt dat, met name om ei 'geel' meer oranje te krijgen.

In zowel dieselbrandstof voor niet motorvoertuigen op de openbare weg, alswel stationaire motoren, alswel 'huisbrandolie' heet het goedje:

Furfural - Wikipedia

NB: alle rode diesel is dus niet altijd EN 590, pas dus op met commonrailmotoren.
    edited March 2009
    Dank Ingmar image,

Handige link. Kende ik nog niet, zeer nuttig.
    Morgen verder.

Herman
    300SD
    edited March 2009
    Herman,

Hier staan er ook nog wat leuke handige tips.
    Mercedes Diesel Maintenance tips

Grtz,
    Ingmar
    edited June 2009
    PPO'ers,

We zijn weer 3 maanden verder en zie hier het resultaat.

image

potje ....
    2 - helder, de zwarte rommel ligt onderin
    3 - helder, met toch een heel klein spoortje zwart onderin
    4 - helder, met witte (vet) rommel onderin
    5 - de kleur van de KZO is niks meer over, andere olie (2,3 en 4) ook lichter van kleur
    7 - Dino, troebel (?), met een klein beetje zwarte neerslag (?)

Herman
    300SD
    edited June 2009
    Wel een zeer gave test Pena en de tijd is wat dat betreft je vriend.

Dus om olie te ontkleuren gebruiken we voortaan een UV lamp :D Gelijk patent op aanvragen zou ik zeggen.
    edited June 2009
    Herman,

Dus als ik rooie diesel bloot stel aan de zon (=UV) wordt 'ie weer geel? :)

:rolleyes: Dit brengt me op een idee wat ik niet uit ga voeren:
    Er zijn doorstoomwaterzuiveraars die met UV licht werken. :idea:
    Zou je daarmee rode diesel in
    edited June 2009
    [QUOTE=easy rider;49232]... tijd is je vriend....

@ER
    Het leuke is dat de tijd, maar ook de zon, alles glas helder hebben gekregen. Misschien is dit de makkelijkste manier om te filteren :p.

[QUOTE=Man@work;49233]:rolleyes: Dit brengt me op een idee wat ik niet uit ga voeren...

@M@W
    Het zou toch leuk zijn om het alleen al te proberen.
    Ik weet overigens niet of er dan chemisch nog verschil is tussen dino en ont-rode-dino ;).

Herman
    300SD
    edited June 2009
    [QUOTE=pena;49236]
    Ik weet overigens niet of er dan chemisch nog verschil is tussen dino en ont-rode-dino

Vast wel, er zal toch een percentage van de controleurs kleurenblind zijn...t' zijn tenslotte ook mensen. :lol:
    edited June 2009
    Bij de eerste visuele controle zullen ze in ieder geval niet argwanend worden....:D
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Er word zowiezo een sample genomen voor het laboratorium. De kleur maakt niet meer uit. Dus pakken zal de douane je wel met gele rode diesel. Hebben de douane beambten mij verteld(ik vroeg er ook naar), toen ik controle had.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2009
    De euromarker krijg je er niet uit, de kleur wel... Niet doen, om verlerlei redenen.
    edited June 2009
    Zie je dat de benzine gewoon door de dop heen verdampt?
    Zou de diesel aan't schimmelen zijn?
    edited June 2009
    Goed gezien Carlo image,

De benzine rook aan de deksel. Zat er ook niet meer goed dicht.
    En ik had hem zeker goed gesloten. Lost misschien de zachte binnenvoering op?

De dino stinkt naar ....verf.
    De niet-meer-rode-dino ruikt naar dino.
    Volgens mij komt het uit mijn 9L reserve tankje.
    Dit betekent dat ik mijn tankje vaker moet gebruiken :rolleyes:.

Herman
    300SD
  • monkee21 PPO Burner
    edited June 2009
    de rode kleurstof noemt " furfurol " en als je wil ontkleuren zoek dan maar es op dat woord.
    je komt bij de site van de nederlandse douane. daar wordt uit de doeken gedaan hoe je moet te werk gaan.

De belgische douane kijkt alleen naar de kleur. Ze nemen geen staal. ( tenminste vorig jaar toch nog toen ben ik 2 keer gecontroleerd . ) Meer nog ze trekken alleen het staal uit je tank. ALs je rood wil rijden met een 2 de tank wordt je dus niet gepakt.

maar het blijft diefstal.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Monkee, je verhaal klopt niet altijd hoor.
    Ben laatst ook gecontroleerd nabij Brugge met de camionette van het werk. Ze nemen zelfs monsters van de dieselfilter onder de motorkap als ze willen!
    Er is dan een "technieker" bij dit doet, zodat er geen klachten komen dat het werk niet behoorlijk zou uitgevoerd zijn. Vooral vrachtwagens, lichte bestelwagens en terreinwagens worden zwaar gecontroleerd.

Gr
    Nero
Sign In or Register to comment.