Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

filtertoren verwarmen

pjotterpjotter Banned
edited June 2009 in Filteren van GPO
image

ffn een schetsje gemaakt voor verwarmd fiteren.

rvs pijp met dubbele cv oliegevulde bodem.
hierin een insteek verwarmings elementtje.
bovenin een 180mm diameter 450 mm lange filterzak.
rvs pijp vol in de isolatie.
dan kun je de hele winter S nachts )nachttarrief doorfilteren.

of net zoiets maar dan met een verwarmings lint omwikkelen.
«13456

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Pjotter, kan je ff niet volgen..je wilt verwarmd filteren...euh jij weet toch beter :confused:
    je mogelijke vetten lossen op, sla je ze op in de winter gaan deze weer stollen met als gevolg dat je visco omhoog gaat....
    ikke nog nie snappe
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    ik filter op kleine schaal, en probeer wat dingen uit Eric.
    k laat diverse 20 liter kanisters wekenlang staan te bezinken tot ik een duidelijke scheiding van dik vet en vloebare APO zie.

t vloeibare giet of hevel ik met een slang over in een 10 liter kanisters.
    deze gaan door mn nu nog profisorische filteropstelling.
    maar de inggoten olie van gisteren is vanacht niet door t filter gegaan.
    filter is dus toch door t beetje eenwezige vet dichtgeslibt.

vanmorgen telefoon gehad dat mn filterzakken waren binnen,en heb ze meteen gehaald.
    daarna ben ik een opstelling gaan bedenken ,waaronder ook eeen verwarmde.
    misschien weet je nog wel te herinneren dat mijn ombouw geen bijmix nodig heeft, omdat mn LGR zelfs dikke PPO aanzuigt.
    dus kan een beetje vet mee filteren in mijn situatie geen kwaad.
    vandaar een beetje bijverwarmen, zodat t proces wel blijft lopen
    edited October 2008
    owkee. Ja als je ombouw etc goed verwarmt is en ze toch de troebele/dikkere xpo kan aanzuigen why not. Mocht je kaarsfilters gebruiken kan je zo'n thermojasje/tracing/spiegelverwarmer etc om de behuizing doen.
    Kheb nu zo'n 2,5 maand twee potjes van dezelfde batch in de koelkast staan. 1 gefilterd via koffiefilter -> kraakhelder geworden met wat 'stof' op de bodem. 2e= ruwe olie, niet helder en dikkere 'stof'bodem.
    Ik gebruik alleen olie (soja) van de visboer omdat ze zo goed als homogeen is, 1 stolpunt.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Je kan natuurlijk ervoor kiezen om tot een graad of 10/15 te verwarmen en dan alleen in de zomer de APO weg te stoken :D
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Pjotter:
    koud filteren geeft het beste resultaat. Je kunt natturlijk ook warm filteren en daarna afkoelen en laten bezinken. 't is maar naar wanneer je het vet eruit wilt halen. Nog beter: warm filteren en een verwarmde tank in je auto.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    verwarmde tank ja( werkt bij jou ook ).
    heb nog wat plannen liggen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    was vroeg wakker: en net ffn een begin van de fitertoren gemaakt.

image

image

2x 200 liter vaten boven elkaar.
    bedoeling is om in t bovenste vat de reeds ruim voldoende bezonken APO te pompen.
    en deze dmv een filterset van E.R naar t onderste vat.

image

de andere kant van t filterhok komt een stelling bestemd voor de ruwe APO .
    zit te denken aan 4x 200 L vaten. zodat er een bezink tijd is van meer dan 5 weken.
    dit hok zit bij onze werkplaats ingebouwd, is rondom geisoleerd en afgewerkt met gipsplaten.
    k verwacht hier met vorst ook te kunnen filteren.
    zoniet, dan is er weinig vermogen nodig om de temperatuur wat op te krikken.

vraag: is pvc leiding op langer termijn APO bestendig??
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Pj,

PVC kun je goed gebruiken, pvc slang wordt wel hard. PVC leiding is al hard :mrgeen:

Maar hoe komt het joh, een wtb'r die gaat "plakken"? Als ik bij ons vertel dat het pvc is, dan is de eerste reactie, wat?! Gaan we "Plakken""....Yakk

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    met een lengte dunwandige RVS leiding is er geen risico.
    afstand tussen de bezink en filtervaten is 5 meter .
    daartussen wil ik geen problemen.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Heren,

Is dit misschien iets voor filterinstallaties? :idea:

Tricofuel® olie-/benzineslang, transparant, groen, 20 x 28 mm, l = 25 m

Het is er ook in grotere en kleinere maten.

Ik kwam het tegen toen ik op zoek was naar een iets dikkere slang voor mijn thuistap.
    De pomptijd is ietwat laag. Binnenkort eerst maar eens het kaarsfilter vervangen.

Groeten,

Man@work
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2008
    [QUOTE=Man@work]
    Tricofuel® olie-/benzineslang, transparant, groen, 20 x 28 mm, l = 25 m
    Er staat "niet aromatische brandstoffen" en wel geschikt voor benzine?
    Bevat benzine dan geen aromatische koolwaterstoffen dan?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Even gegoogeleded; benzeen is aromatisch en zit in benzine en in diesel en in brandstoffen.
    Maar pin me er niet op vast.
    LINK
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    image

deze verknetterd ook
    edited November 2008
    Er staat bij dat het ook geschikt is voor biodiesel....

Ik citeer enkel de Wildkamp site.

(by the way vanmiddag had ik twee jerrycans KZO naast de houtkachel gezet; het verpompen van de opgewarmde olie ging als een speer :-P)
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    PPO temperatuur zal ook wel een behoorlijke invloed hebben gehad hebben.
    de slang heeft af en toe bijna 100 graden verwerkt dus.
    edited November 2008
    Pjotter, het filter zolas op de foto is ook te koop zonder KGR aansluiting.

Zo'n filter zat nl. in mijn Elsbett kit.
    Na een paar filterwissels ben ik overstapt naar "preiswerte" filters van Monopoel ik ging van ca 20 euri per wissel naar 5,50 per wissel.:lol:

Dit had ik eigenlijkmeteen bij de ombouw moeten doen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    klopt M@W: die met een vullontluchtingsboutje erin gedraaid.
    heb m al een paar jaar in mn PPO systeem.
    wbt monopoel: ben van oude stempel en doe niet aan internet bestellen en betalen.
    en t filter zit ingebouwd bij de KWW en zn isolatie. k trek m dr zo uit en nieuwe dr in.( 5 min werk)onderwegwissel duurt t langer.
    ding is zo knetterheet , niet aan te vatten.
    volgende ombouw in mn volgende diesel zal ik m wel toepassen.(denk ik)
    edited November 2008
    Ze hebben ook een losse kop (misschien alllen met KGR) zodat je de montage van je filter niet hoeft te wijzigen en toch de "preiswerte"filters kunt gebruiken.

Ericz Zwiep heeft hiermee zelf een KGR gemaakt.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    wat begin gemaakt met de voorraad fitwerk wat ik heb.
    heb bewust de aansluitingen in de schroefdoppen gemaakt.
    daar als t vat te vuil wordt ik gewoon t vat kan vernieuwen en de doppen kan blijven gebruiken.

hieronder:in het frame tussen de vaten komt de APO tankpomp.

image

hieronder: rechts komt de aanvoer van de uitgezakte APO.
    links komen de filters.
    k gebruik 22MM koperleiding.

image

hieronder de aansluiting van de ontluchting 15mm koperleiding

image

off topic: over recycling .(en drentsche zuunigheid)
    alle materialen tot nu toe voor niets.
    maw. alles uit de hout en ijzerbak gevist:D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2008
    [QUOTE=pjotter;42857]...........alle materialen tot nu toe voor niets.
    maw. alles uit de hout en ijzerbak gevist:D

De ultime vorm van recycling, geen of minder belasting voor het mileu en het spaart de portemonnee.

Mijn portemonnee is gemaakt van uienleer, als ik er in kijk springen me de tranen in de ogen :D
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    :lol::

waar is de pinpas dan van gemaakt.??
    net ffn getelebankiert, en toen sprongen acuut mij de tranen in de ogen.:-(.

BOT: filters zijn besteld bij ER.
    hoop dat ze voor t weekend binnen zijn, kan ik weer verder bouwen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    image

pompie geplaats en aangesloten:dmv Y stuk en kogelkranen kan ik t bovenste vat en/of tank vullen.

hieronder de .: tussen kraan rechtboven en T stuk rechts van onderste vat komen de 3 stuks APO filters.
    de middelste flexiebele RVS slang is op de schroefdop van t onderste vat aangesloten en is voor de schone APO via pomp naar de tank.
    de koperen leiding wordt de aanvoer van bezonken APO naar t bovenste vat.om deze daarna te gaan filteren naar t ondertse vat

linker deel van t Tstuk/onderste vat ben ik de functie ervan ffn kwijt:oops:

image

oja kweet t weer: bij gebrek aan ruwe APO kan ik via deze t 200 liter vat vullen met ingekochte APO
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited November 2008
    ik verwarm mijn olie altijd zo

http://83.160.188.70:50000/kachel/opwarmen.jpg

kachel brand natuurlijk hoe kan het ook anders op apo!!!!
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    mooie methode P.B.
    en je kan lekker doorfilteren
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Als hij niet spontaan ontbrandt tenminste. Ik vind het een beetje onveilig, maar pieterbell kijkt daar niet zo naar als ik z'n eerdere foto's bekijk.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    mn filter setje is nu binnen.
    dank ER. voor de snelle bestelling.
    ziet er degelijk uit.:cool:
    heb een tijdje acuut vrij genomen dus mooi tijd om te bouwen.
    alhoewel tijd: nog vele andere klussen te doen:(
    edited November 2008
    Graag gedaan Pjotter,

Er is geen beter gevoel dan te rijden op je zelf gefilterde GPO, ik zit dagelijks met glimlach van oor tot oor achter het stuur, en iedereen maar afvragen "waarom heeft die gast zoveel lol in zijn eentje in die auto".

Nog een aardig idee om je olie te verwarmen, is niet van mezelf maar hier gaat ie.

Hang een gloeilamp in je olie, het hoeft maar een heel klein peertje te zijn hoor die zomaar even wat warmte afgeeft, me dunkt dat je wel even op moet passen met het affikken van je filterinstallatie dan maar als je de zaak goed isoleerd elektrisch gezien moet het toch wel kunnen denk ik.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;43324]maar als je de zaak goed isoleerd elektrisch gezien moet het toch wel kunnen denk ik.
    [QUOTE=easy rider;43324]Assumption

Leuk die Er betrappen op assumption. Ik vind dit wat een minder idee. SHOCK....

Nou kan die Russian Drenth wel wat hebben dunk me, njet vodka!

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    niks isoleren.
    hebben we ook al eens in een ander draadje over gehad.
    kan dr zo in want PPO geleid geen stroom.

image
    de

deze hierboven gaat tot bijna op de bodem van een 60 liter vat

wbt lamp: ook al eens aan gedacht.maar zou t glas niet knappen

[quote=Tim;43327]Nou kan die Russian Drenth wel wat hebben dunk me, njet vodka!
    Tim

krek: tot an gistern.t ging mooi fout op wark.
    maar das een ander verhaal.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2008
    De weerstand van PPO is inderdaad zo hoog dat je daar geen schok van zal krijgen. Een laagje van 1mm waterhoudende GPO dat isoleert daarentegen niet genoeg. Wees dus voorzichtig.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    voorzichtig ben ik :eerst dompelaar dr in, en dan de stekker in contact.
    maar deze was alleen voor t proeffilteren, em gebruik m niet meer.

net ffn de binnengekomen filterhouders aan elkaar gefit.
    ik bouw alles op een houten plaat,zodat de hele mikmak snel demontabel is.en ergens anders zo weer is op te bouwen.

image

(de zuunige drent hebt de plaat ook uut de container gevist)
    denk hier een geisoleerde kast van te gaan maken,dan een licht verwarmings systeem dr in.
    edited November 2008
    Sow, die laat er geen gras over groeien!!!

Ziet er goed uit Pjotter. Tip: plaats een kunststof bakje onder de filter als je de patronen gaat vervangen om de olie in op te vangen. Met jou opstelling staan de filterhuizen vast en kan je dus alleen de kolf los maken als ze rechtop staan, dan komt er wat olie uit het huis wat je even moet opvangen.
    edited November 2008
    pjotter, nu nog ff systeem uitdokteren hoe je erachter komt welke van de drie filters aan het dichtslibben is...of alledrie in 1 keer vervangen als dat niet van belang is voor je.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    t hangt dr allemaal nog los op.
    de balken op de plaat moeten nog verwijdert worden.
    plaat nog op maat gezaagt.
    pomp moet nog wat zakken, die zit nu te krap om aan te sluiten.

de rest van de week t pompaanzuig gedeelte nog bedenken en uitvoeren op de plaat.
    aanvoer van de bezonken olie ook nog.en weet ik verder veel.

dat bakje is wel een goed idee.k maak 1tje van 3 filters breed.
    nog veel te doen dus.

Eric Z: daar zeg je wat.heb dus wat over t hooft gezien.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    heb t al gezien: k begin opnieuw:mad:
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=ericzwiep;43341]pjotter, nu nog ff systeem uitdokteren hoe je erachter komt welke van de drie filters aan het dichtslibben is...of alledrie in 1 keer vervangen als dat niet van belang is voor je.

Ik denk dat de ervaring moet leren, en zeker ook de herkomst van de olie, welk filter je het vaakst moet wisselen. Heel typisch is dat ik bij de olie van de visboer het 5 micron doek het eerst moet vervangen en dat bij de oliebollenolie het 1 micron het eerst gaat dichtzitten.

Verder lijkt mij het ook wel makkelijk om tussen de verschillende filtertrapjes kranen te plaatsen. Ik weet niet of het onderste vat het tapvat is van waar uit je de auto betankt, maar ik ben er inmiddels achter dat als dit niet het geval is het handiger is om met jerrycans te werken zoals Eric dit ook doet. Je ziet dan gelijk wat het filter-debiet is per dag en zal dus gemakkelijker kunnen zien als de filter dichtzit zoals Zwiep aangaf.
    Ik moet die 120 liter vaten 40 meter verderop in een IBC gooien, en da's niet echt handig kan ik je vertellen....ja voortschrijdend inzicht noemt men dat.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Als je tussen elk filterhuis een klein aftapkraantje zet, dan kan je zo zien welke dicht zit (degene die niet meer loopt).
    Bij onze hydraulische systemen wordt de druk gemeten voor en na het filter, als het verschil te groot is, zit hij dicht. Maar bij zwaartekracht zal dat waarschijnlijk niet werken denk ik omdat de druk wat laag is. (hier is dat +/- 1500PSI)
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    image

zo 1e fout hersteld.
    morgen de lektest, op druk zetten dus.
    komt inderdaad nog een aftapkraantje ergens om te zien hoe t loopt.

onderste vat is t tapvat,en bovenste vat is voor de bezonken ruwe olie.

ben normaal de hele week weg.
    k vul dus t bovenste vat zo vol mogelijk,en laat t gewoon de hele week lopen,en k zie vrijdags wel hoeveel er gefilterd is
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Pjotter??
    Waarom heb je nu 3 filters parallel gezet, ik dacht dat de opzet grof, middel, fijn (20,10,1 micron oid) was, of heb je 3 van elke dichtheid parallel ?
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    Ingmar: 1 van 10 en 2 van 1 mu.

mischien nog een houder dr bij: 3 van 1mu om een behoorlijke stroming te houden.
    en in de 4e houder 10mu.

hangt dr ook van af hoeveel ruwe APO ik in de toekomst kan inkopen.
    desnoods neem ik 5 of meer houders drbij.

heb ook nog filterzakken, en plan is om daar een RVS houder voor te gaan maken.
    dan worden de huidige houders 10/20mu voorfilters, en de laatste stap 1mu fiterzak.
    edited November 2008
    Pjotter,
    mijn ervaring met 1 mu filters bij temperaturen onder 15 graden: lopen zeer snel vol. Ik heb er 8 parallel staan. Ik gebruik ze swinters dus niet.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    heb ffn wezen zoeken Niek maar kan t niet zo snel vinden.
    maar jij gebruikt dus nu ook filterhouder met kaars filters.
    en 8 stuks zelfs.

mijn bedoeling is om alleen mn eigen en die van corsa J behoefte te filteren.
    overcapaciteit kan tegen een fractie meer dan de onkosten verkocht worden.
    dan moet ik aan 3 houders genoeg hebben verwacht ik.
    mn instalatie staat in een optimaal geisoleerd hok van 1 bij 5 meter,en kan voor weinig kosten op temperatuur gehouden worden
    edited November 2008
    Pjotter,
    zolang je maar boven 15 tot 20 graden blijft gaat het goed. Verder gebruik ook gewoon ouderwetse filterzakken. Die doen het wel, alleen wat vaker spoelen/wassen
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    Niek: mag dan ouderwets zijn, maar ze gaan toch wel langer mee dan een filterpatroon.
    en als mn geslotenRVS filterzakhouder klaar is , zal ik t wel zien welke t minst gewisseld moet worden

om mn filterhok boven de 15 graden te houden zal mij in de winter niet veel energie kosten.
    desnoods gaat er nog 25 vierkante meter isolatie extra tegen aan .
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    image

lektest : geslaagt:cool:
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    vanmorgen nog ffn wat gemonteerd.
    image

heb een Y stuk ertussen :onderste is de slang met t tankpistool.
    bovenste gaat naar t bovenste vat bestemd voor de bezonken ruwe APO.
    image

E.R. de patroon houders :zou ik daar een gaatje voor een aftapnippel kunnen inboren???

E.Z: is ie tot zover okee ??
    edited December 2008
    FF kijken of ik hem kan volgen, zoek de kogelkraantjes :D
    Via die verwarmingsbuis zuig je het aan naar de pomp om deze vervolgens buiten het filter om op te pompen naar je bovenste buffervat? (bovenkant een gaatje voor de ontluchting?) Dan zet je je kogelkraantjes om zodat het door de filters kan lopen naar het onderste vat. (nog geen verbinding van zichtbaar?)
    Blijft over het tankpistool......nope, I'm lost :cool:
    edited December 2008
    [QUOTE=pjotter;43628].......E.R. de patroon houders :zou ik daar een gaatje voor een aftapnippel kunnen inboren???........

Ja, dat kan maar..... Als je er een gat in wilt boren neem je het beste een stappenboor, een gewone boor heeft de neiging in 1 keer door de kunststof heen te breken waardoor het kunststof rond het te boren gat kan scheuren.

Ook zou je dan een schroefdraad in de kolf moeten tappen maar pas op dat je niet een kraantje met tapse draad (BSPT) monteerd, die zet veel buitenwaardse kracht op het geboorde gat waardoor de kolf ook kan scheuren. De (T) staat voor "tapered" of wel "taps", gewone BSP draad gaat weer wel maar,.....

Het beste is een kleine tankdoorvoer te monteren, die werken met 2 moeren, 1 in de kolf en 1 er buiten die tegen elkaar in gedraaid worden om de afdichting te garanderen.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited December 2008
    Dag Pjotter,

Ik ziet al een tijdje naar je filteropstelling te kijken "als een aap in een roestig horloge".
    Tot nu toe ontgaat mij de logica
    Wil je eens een tekeningetje maken hoe het loopt/ er uit gaat zien.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2008
    [quote=pjotter;42547]de andere kant van t filterhok komt een stelling bestemd voor de ruwe APO .
    zit te denken aan 4x 200 L vaten. zodat er een bezink tijd is van meer dan 5 weken.
    ??

tja: t word een behoorlijke spagettie.(een tekening zal dat ook worden)
    maar zal pogen t systeem te uitleggen.

aanvulling: t systeem is complex, maar bedoeling is dat t een gesloten systeem is.
    k ben de hele week weg en kan dus geen controle doen.
    dus weekends vul ik t bovenste vat met pakmbeet 180L bezonken APO.
    en deze moet dus in de werkweek zonder te morsen via t filter unit naar t onderste vat lopen.(hoop ik)

aanzuiggedeelte pomp:
    de kraan in lijn met de pomp is aanzuigen van gefilterde APO
    vanuit t onderste vat.
    de bocht achter in t onderste vat moet hierop nog worden aangesloten.
    (losse CV leiding lig dr voor de show, denk dat t tules met slang wordt)

int vat zit aan deze bocht de zuigpijp gefit.

de kraan haaks op de pomp: zuigt de bezonken ruwe APO uit de bezinkvaten (nog niet aangesloten), en de pomp brengt die DMV omzetten kranen naar t bovenste vat

word vervolgd( ffn biertje drinken en wat eten)

t brenggedeelte van de pomp:

horizontale kraan :ruweAPO via Y stuk en t omztten van de kranen naar bovenste vat, of schone APO naar t tank pistool.
    verticale kraan is voor t vullen van ruwe APO naar de bezinkvaten en .

filter unit:: aanvoer uit bovenste vat( na juist omzetten v an de kranen via Y stuk naar ingang unit.
    2e foto: de kogelkraan verticaal door de beugel gemonteerd is uitgang van filter unit.
    en krijgt verbinding naar t onderste vat.
    deze verbinding is een T stuk in draaidop die (foto1) achter t tankpistool zit.

wvrflgd: of tog een schets( k volg t zelf ook amper.

[quote=ericzwiep;43633], zoek de kogelkraantjes :D
    :cool:

haha: t worden dr een stuk of 15

E.R :bedankt: kmaakdr gaten en aftappers in.
    wordt dr tijdens filterwissel mooi niet gemorst
This discussion has been closed.