Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

DIY Filterinstallatie Matteus

matteus PPO Burner
edited December 2008 in Filteren van GPO
Heb nog wat nagedacht over de filterinstallatie die ik wil bouwen.

Even een schetsje gemaakt. Wat denken jullie? Opmerkingen en adviezen zijn zeer welkom!

image

(hopelijk is de afbeelding zichtbaar?)
«1

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Matteus,
    Hij staat er nu twee keer op.
    1. Ik neem aan, dat je op buitentemperatuur filtert
    2. Ik neem aan, dat je over goede kwaliteit ruwe APO kunt beschikken.
    3. Ik neem aan, dat je inderdaad over veel geduld (4 weken uitzakken) beschikt

Dan het volgende commentaar:
    1. Je bent kennelijk van plan veel GPO te maken (IBC als opslag). Je opslag van 4 weken als stap 1 zie ik niet (ook een IBC ??)
    2. Aftappunten voor afvoer van bezonken spul (water, zout, vet) zie ik niet
    3. Ik zou tussen filter 10 mu en 1 mu een bezinkfase inlassen. Ik verwacht, dat je kaarsfilters snel dichtslibben met vet zodra de buitentemperatuur daalt. Echter: je weet het pas als je het geprobeerd hebt. (mijn 1 mu kaarsfilters werken al niet meer bij deze buitentemperaturen).
    4. Belangrijk is, om je systeem te testen. Maak eerst een proefopstelling. Neem van het eindproduct een monster in een glazen pot en laat het 4 weken staan. Als de olie helder blijft en er geen troep op de bodem ligt, heb je het goed gedaan !!
    Suc6 met filteren !!
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    @matteus,

Onder druk filteren is mijns inziens geen goed idee omreden je vet en klein vuil dwars door je filters heen perst. Bovendien als 1 van de filters verstopt zit weet je nooit welke het is, wat je alleen merkt is dat je flow stagneert.

Ik heb net als in jou configuratie filters (gebruik zelf 3X parallel 1Mu) geplaatst tussen mijn pomp en tankpistool maar vul mijn IBC alleen met 1Mu gefilterde olie. Het voordeel van filters parallel is dat als er 1 verstopt zit de andere gewoon doorgaan, heb ik helemaal geen doorstroom meer dan zijn ze alle 3 verzadigd en vervang ik ze. Bijkomend voordeel is ook dat je veel doorstroming hebt op je filters. zie hieronder een voorbeeld:

image

De dompelpomp is inmiddels vervangen door een andere (die niet lekt)

Als je met een pomp wilt gaan zuigen uit een IBC kan je het beste vanaf het vloeistof oppervlak aanzuigen, daar bevind zich namelijk de minste vervuiling. Ik moet dat zelf ook nog gaan maken, ik dacht aan een drijver met daaraan een flexibele slang die naar de pomp gaat
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    Voorlopig heb ik dit bij elkaar gekregen:

image

-->

image

Dat kraantje komt onderaan de laatste filterbak te zitten. Zo gaat de olie vervolgens eerst door een 20µ kaarsfilter, en direct daarna door een 1µ kaarsfilter. Op dat laatste filterhuis komt een kraantje, waaronder ik een vat of bidon zet.

Twee filterbakken:

image

Heb helaas niet voldoende vrije tijd om me er in één trok mee bezig te houden. Maar het komt goed!
    Ik heb in de kelder een oude hamsterkooi gevonden. Ik ga die tralies gebruiken als filtermandje, en in één van de twee bakken hangen. Voor de andere bak moet ik nog iets vinden, maar dat komt wel.

Ik vraag me alleen af hoe het zit met filterstappen. De twee filterkaarsen in serie gaan respectievelijk van 20µ en 1µ zijn. En dan heb ik nog de filterstadia van de twee plastic bakken, die er dus voor komen. Ik heb hierthuis nog een heleboel stoffen lakens, doeken, jeansbroeken, lappen, etc. liggen, die gescheurd zijn en daardoor dus geen doel meer hebben. Buiten filteren??? dacht ik dan?
    Als ik in de eerste bak een soort gordijnstof hang, en in de tweede bak een jeansstof. Wat zou dat geven? Is dit reeds getest door iemand?
    Of zou die sprong tussen filtratie-graad van jeans en 20µ-kaarspatroon te groot zijn?

Het rekje moet ik nog bouwen, en moet ook nog een aantal goede tonnen zien te vinden. Maar dat lukt wel.
    edited November 2008
    [QUOTE=matteus;42411].........Ik vraag me alleen af hoe het zit met filterstappen. De twee filterkaarsen in serie gaan respectievelijk van 20µ en 1µ zijn..........Als ik in de eerste bak een soort gordijnstof hang, en in de tweede bak een jeansstof. Wat zou dat geven? Is dit reeds getest door iemand?.......

Mooie spulletjes matteus.

Ik zou zo fijn mogelijk filteren voor de 20 Mu stap, van 20 naar 1 Mu is wel een behoorlijke stap hoor maar de praktijk moet uitwijzen wat er gebeurd. Alles is afhangkelijk van de mate van vervuiling van je olie.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42412]Mooie spulletjes matteus.

Ik zou zo fijn mogelijk filteren voor de 20 Mu stap, van 20 naar 1 Mu is wel een behoorlijke stap hoor maar de praktijk moet uitwijzen wat er gebeurd. Alles is afhangkelijk van de mate van vervuiling van je olie.

Inderdaad. Dat ga ik nog moeten zien, want de olie zal afkomstig zijn van een restaurant (dus geen
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    En even een opmerking ter zijde:

Ik ben trouwens verschoten van de prijzen van zulke Messing onderdelen (slangpilaren, bochtjes, kraantjes, etc). Dat kost stukken van mensen. :O
    edited November 2008
    [QUOTE=matteus;42414].......Ik ben trouwens verschoten van de prijzen van zulke Messing onderdelen (slangpilaren, bochtjes, kraantjes, etc). Dat kost stukken van mensen. :O

Daarom adviseerde ik ook in onze presentatie om kunststof onderdelen te gebruiken. Die zijn voor spot prijzen te verkrijgen bij zaken die spullen verkopen voor de tuinbouw e.d.

Hier hebben we horticoop maar denk dat er wel meer zaken zijn die dergelijke spullen verkopen, ook in Belgie.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42415]Daarom adviseerde ik ook in onze presentatie om kunststof onderdelen te gebruiken. Die zijn voor spot prijzen te verkrijgen bij zaken die spullen verkopen voor de tuinbouw e.d.

Hier hebben we horticoop maar denk dat er wel meer zaken zijn die dergelijke spullen verkopen, ook in Belgie.

Inderdaad, daar heb ik uitgebreid naar gekeken, en dus ook getwijfeld. Maar ik vond hier niet meteen vlot alle onderdelen, en ik heb geen zin om 12 winkels af te lopen voor ik al m'n materiaal heb. :)

Het is even doorbijten, maar ik ben ervan overtuigd dat ik er veel plezier van ga hebben eens het hele gedoe in elkaar steekt en werkt.
    edited November 2008
    [QUOTE=matteus;42416]...........maar ik ben ervan overtuigd dat ik er veel plezier van ga hebben eens het hele gedoe in elkaar steekt en werkt.

Dat kan ik je verzekeren, dat had ik namelijk ook.

Wat nog leuker is als je straks op je zelf gefilterde olie gaat rijden, de grijns is dan niet van het gezicht af te slaan :D
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42417]Dat kan ik je verzekeren, dat had ik namelijk ook.

Wat nog leuker is als je straks op je zelf gefilterde olie gaat rijden, de grijns is dan niet van het gezicht af te slaan :D

Ik kijk er al geweldig naar uit! :p
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42415]Daarom adviseerde ik ook in onze presentatie om kunststof onderdelen te gebruiken. Die zijn voor spot prijzen te verkrijgen bij zaken die spullen verkopen voor de tuinbouw e.d.

In het zuiden des lands...Van Cranenbroek (Van Cranenbroek | nr. 1 in prijs en kwaliteit ! voor de filialen), dit filter heb ik daar ook gekocht, wil ik gaan gebruiken voor de groffiltratie bij het ophalen van de olie. 7,95 Euro aansluiting 1" inwendig. Wordt als groffilter voor waterpompen gebruikt. Ze hebben trouwens ook goedkope werkkleding.

Groet,
    Ingmar

image
    image
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited November 2008
    [QUOTE=matteus;42416], maar ik ben ervan overtuigd dat ik er veel plezier van ga hebben eens het hele gedoe in elkaar steekt en werkt.

Maar goed dat je ons niet gezien hebt toen de eerste druppeltjes na korte tijd filteren hoorbaar in de lege jerrycans plofte......:mozilla_surprised::mozilla_surprised:
    Het blijft nog steeds leuk om te doen en gebruik te maken van je eigen inspanning. Vooral toen van de week door een slecht contact (bleek later) mijn twee tank systeem niet werkte en ik een aantal dagen noodgedwongen diesel moest bijtappen, merk je weer hoe gehecht je bent aan......
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    ingmar, heb ze ook in mijn handen gehad....kwaliteitsverschil he met je andere filters.
    dat grof mazige...voor de vliegen en stukjes friet of zal het meer tegen houden?
    als ik op 50mu filter gaat alle olie etc er doorheen. nu laat ik het 2-3 weken bezinken en dan gelijk door de 10mu. tijd zal het leren wanneer hij dichtslibt.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=ericzwiep;42434]ingmar, heb ze ook in mijn handen gehad....kwaliteitsverschil he met je andere filters.
    dat grof mazige...voor de vliegen en stukjes friet of zal het meer tegen houden?
    als ik op 50mu filter gaat alle olie etc er doorheen. nu laat ik het 2-3 weken bezinken en dan gelijk door de 10mu. tijd zal het leren wanneer hij dichtslibt.

Ja kwaliteitsverschil bestaat er duidelijk, mijn bedoeling is dat het de allergrootste meuk tegen houdt de rest is mooi meegenomen. Mijn 5micron filter vormt op dit moment het grootste probleem, niet zo zeer dat ik de indruk heb dat ie dichtslibt althans niet zichtbaar, maar ja die deeltjes zijn ook zo klein he.

Gr. Ingmar
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    Heb me vanavond nog eens beziggehouden met de GPO die ik staan had. Ik heb enerzijds een 15-tal liter die volgens mij van redelijk tot heel goede kwaliteit is, en dan nog een 4-tal liter dat precies 'wat' minder is...

Eerst even foto'tje:

image

Links:
    Wat zit hier in: Frituurolie die uit onze friteuse thuis komt, die al een paar maanden heeft kunnen bezinken, en ook al 2 keer gefilterd is geweest door een doek. Verder zit er nog een heel groot aandeel frituurolie in van m'n zus haar frietketel thuis. Zij vervangt die zeer vaak, dus die olie is super van kwaliteit.
    Alle olie is door een doek gefilterd alvorens het allemaal samen werd gebracht in een bidon. Ik heb ook nog een litertje ofzo diesel bijgevoegd.
    Dit alles gaat nu in bezinktijd!

Rechts:
    Wat zit hier in: Dit is een deel van die 4 liter heel slechte olie. Het vreemde is, deze olie komt ook uit onze frietketel thuis, en heeft al zo'n 1,5 maand kunnen bezinken. Echter, deze ziet er echt superslecht uit. Terwijl ik geen andere methode heb gebruikt als de eerste 5 liter die ik filterde uit onze frietketel (en die dus nu bij de goede olie in de rechtse fles zit).
    Ik heb pakweg een halve liter water bij de 4 liter olie gedaan, en deze zo weggezet zoals hier in de linkse fles.
    Van wat ik begrepen had hier op't forum, zou tijdens het bezinken de vetdeeltjes zich moeten vastklampen aan de waterdeeltjes, en zo samen naar de bodem zakken...?
    Komt dit nog goed, of is het een verloren zaak?

Ohja, en ik heb van beide oli
    edited November 2008
    Mat,
    Het kan nog goed komen met het rechtse plaatje, maar je hebt er wel een potje mayonaise van gemaakt: hele fijne druppeltjes water met hele fijne druppeltje olie geven mayo. Eitje erbij en je kunt het zo op de friet doen. Wil je het boeltje weer splitsen, dan zou ik proberen om het voorzichtig te verwarmen (niet koken !!) en daarna weer laten bezinken. Als het maar weinig is, zou ik niet eens de moeite nemen.
    Niek
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [QUOTE=matteus;42745]Van wat ik begrepen had hier op't forum, zou tijdens het bezinken de vetdeeltjes zich moeten vastklampen aan de waterdeeltjes, en zo samen naar de bodem zakken...? Komt dit nog goed, of is het een verloren zaak?

Vet klampt zich niet vast aan water. Wassen met water is bedoeld om de vervuiling uit de GPO te wassen. Jouw emulsie zal niet vanzelf breken.

Lees dit stukje maar even: http://www.ppo.nu/forum/f76/gpo-wassen-2548/#post42732
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=Niek;42747]Mat,
    Het kan nog goed komen met het rechtse plaatje, maar je hebt er wel een potje mayonaise van gemaakt: hele fijne druppeltjes water met hele fijne druppeltje olie geven mayo. Eitje erbij en je kunt het zo op de friet doen. Wil je het boeltje weer splitsen, dan zou ik proberen om het voorzichtig te verwarmen (niet koken !!) en daarna weer laten bezinken. Als het maar weinig is, zou ik niet eens de moeite nemen.
    Niek

Ahzo.

Maar het vreemde is, zoals het er nu uitziet, zag het er ook uit na die 1,5 maanden bezinktijd, ZONDER water toegevoegd.

Ik heb er nu pas vanavond water bijgevoegd, omdat ik vond dat het spul er gewoon goor uitzag, en dat het water het boeltje 'naar beneden zou trekken'. Qua uitzicht is er niet veel veranderd.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=smul;42748]Vet klampt zich niet vast aan water. Wassen met water is bedoeld om de vervuiling uit de GPO te wassen. Jouw emulsie zal niet vanzelf breken.

Lees dit stukje maar even: http://www.ppo.nu/forum/f76/gpo-wassen-2548/#post42732

Aaah, so I see!

Dus als je niet echt 'de installatie' ervoor hebt, om het water intensief te laten binden, heeft het helemaal geen zin om dit te doen?

Goed dat ik dat ook weeral weet. Zal die paar liter dan gewoon wegdoen. We kunnen het maar geprobeerd hebben. :cool:
    edited November 2008
    Je moet ook niet te veel water gebruiken, 10% maximaal. Je kan er nog wat zout door mengen, Het zout kruipt eerder in het water dan in de olie en zout water is zwaarder dan zoet water, kansje dat het water dan uit de olie zakt.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=matteus;42745]
    Eerst even foto'tje:

image

Na 16 uur:

image
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42765]Je moet ook niet te veel water gebruiken, 10% maximaal. Je kan er nog wat zout door mengen, Het zout kruipt eerder in het water dan in de olie en zout water is zwaarder dan zoet water, kansje dat het water dan uit de olie zakt.

Ahja dat kan ik idd nog proberen.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=matteus;42783]Na 16 uur:

image

image

Dit zijn dezelfde stalen, maar die in de garage hebben gestaan, @ plusminus buitentemperatuur. Foto genomen ook na 16 uur bezinktijd.

Conclusie: bezinken moet bij kamertemperatuur gebeuren??
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    Foto'tje van deze avond:
    Rechtse flesje is dezelfde emulsie als in de grote fles "slechte kwaliteit", maar met zout toegevoegd en flink geschud.

image

Eens zien wat dat geeft.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    Na 3 dagen bezinken:

image

Van links naar rechts:

Fles 1: goede kwaliteit GPO + diesel, bezonken op kamertemperatuur
    Fles 2: goede kwaliteit GPO + diesel, bezonken op buitentemperatuur
    Fles 3: slechte kwaliteit GPO + H2O, bezonken op kamertemperatuur
    Fles 4: slechte kwaliteit GPO + H2O, bezonken op buitentemperatuur (= ni
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    We hebben het hier niet over bezinken, maar het breken van een emulsie. :D
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=smul;42841]We hebben het hier niet over bezinken, maar het breken van een emulsie. :D

Wat is dat, het 'breken' van een emulsie? :mozilla_oops:
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    Nog een paar fototjes van wat ik tot nu toe heb :

image

image
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    Eerste bak:

image

Tweede bak:

image

Zal nog een manier moeten vinden om een filterdoek goed te bevestigen in de tweede bak.

Kraantje onder de tweede bak:

image
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    De filterhuizen:

image

En zo in een bidon:

image
    edited November 2008
    Mat,
    een emulsie is een "vloeistof" waarin twee of meer verschillende componenten fijn verdeeld zijn. Het lijkt op een vloeistof, die in een andere vloeistof is opgelost, maar dat is het niet. De deeltjes in een emulsie zijn zo fijn verdeeld, dat ze wat moeilijk uit elkaar te halen zijn. Mooi voorbeeld van een emulsie: mayonaise. Het "breken" van de emulsie is het weer uit elkaar halen van de fijn verdeelde stofjes in twee odf meer aparte lagen. Dat kan bijvoorbeeld door het toevoegen van een beetje zout.
    Leuke opstelling zo. Houdt er rekening mee, dat je voor deze opstelling een goed beginproduct moet hebben, anders lopen je filters te snel dicht. Dus eerst bezinken voordat het in je filterbak gaat.
    Niek
    edited November 2008
    [QUOTE=matteus;42838]............Wat denken jullie over de bezinkingstemperatuur? Zoals je ziet vlot het niet echt voor de substanties die in de garage staan (=buitentemperatuur).

Je geeft zelf al het antwoord. Bezinken gaat harder als de olie warmer (lees dunner) is. Water komt dus ook eerder uit olie als de olie warmer is.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    Ahja so I see.

Dus het 'breken' van die emulsie is eigenlijk toch ook wat je wil bereiken? Je wil geen water, geen vetten, en geen zout in je te filteren GPO hebben steken?
    Dus deze stap kan je gerust doen op kamertemperatuur, en dan later de olie filteren op buitentemperatuur.

Nog een vraagje: Aceton heeft de eigenschap om door heel weinig toevoeging, de viscositeit enorm te doen dalen. Is het aan te raden om deze toevoeging te gebruiken tijdens het filteren, zodanig dat de dunne olie sneller door de filters loopt, maar het vet en de vuildeeltjes achterblijven? Of wordt het vet opgelost door zulk straf spul zoals Aceton?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2008
    Aceton enkel NA het filteren toevoegen. Zo dampt het minder uit en vormt geen ontploffingsgevaar... is ook ongezond, aceton damp.
    edited November 2008
    Aceton heeft soms een goed effect op het vernevelen van de brandstof, het zou de oppervlakte spanning verminderen. Voor een diesel is 1,5% per liter aan te bevelen. Het kan ook je brandstofleidingen van binnenuit oplossen. Op dit forum staat heel veel info over mengen met aceton, gebruik de zoekfunctie.

Mengen met aceton voor het filteren is niet echt aan te bevelen omdat het zeer snel verdampt. Tevens trekt aceton vocht aan.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42908]Aceton heeft soms een goed effect op het vernevelen van de brandstof, het zou de oppervlakte spanning verminderen. Voor een diesel is 1,5% per liter aan te bevelen. Het kan ook je brandstofleidingen van binnenuit oplossen. Op dit forum staat heel veel info over mengen met aceton, gebruik de zoekfunctie.

Mengen met aceton voor het filteren is niet echt aan te bevelen omdat het zeer snel verdampt. Tevens trekt aceton vocht aan.

Ja dat van het mengen in de dieseltank daar heb ik reeds veel over gelezen, en zelf ook al mee ge
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42908]

[quote=matteus;42911]

Het ging me vooral om het filteren dus. Maar zoals je daar zegt, als het vocht aantrekt is het mss idd niet aan te raden.

:idea::idea::idea:

Als het spul gemakkelijk vocht aantrekt, is het dan niet bruikbaar bij het wassen van GPO met water? Of althans het 'breken van de onstane emulsie'? :p
    edited November 2008
    Dat zou ik niet weten, probeer het eens.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42913]Dat zou ik niet weten, probeer het eens.

:D Ben ik aan het doen. :D
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42908]KNIP. Het kan ook je brandstofleidingen van binnenuit oplossen. KNIP

Ben je meteen van het probleem van te dunne leidingen af :D
  • matteus PPO Burner
    edited December 2008
    afgelopen weekend de eerste liters GPO gefilterd. Het is afkomstig van een restaurant, maar het wordt zeer frequent ververst, en de kwaliteit is, mijns inziens, dus echt heel erg goed.

Hier enkele foto's.

boormachinepompje en vatje vuile GPO:

image

De eerste druppels!!

image

Heb eerst de onderste bak goed een 'buffer' laten opbouwen, zodat het snel en krachtig door de fijnfilters loopt, de eerste keer.

image
  • matteus PPO Burner
    edited December 2008
    De opeenvolgende 20µ en 1µ filters:

image

De eerste druppeltjes vloeibaar goud!! :mozilla_tongue::mozilla_cool:

image

image

image
    edited December 2008
    Matteus,
    gefeliciteerd met je eerste drupjes !! Heb je er al op gereden ??
    Niek
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Mooi zo...
    Dat vat zal je wel dicht moeten maken om invallend vuil en stof te voorkomen.
  • matteus PPO Burner
    edited December 2008
    Het meeste heb ik gefilterd op een temperatuur van pakweg 15 graden. In de garage zelf is het normaal onverwarmd, maar naast de filterinstallatie heb ik twee elektrische vuurtjes gezet, die het boeltje toch een klein beetje warmer maken. Ik hoop dat ik niet t
  • matteus PPO Burner
    edited December 2008
    [quote=Niek;44003]Matteus,
    gefeliciteerd met je eerste drupjes !! Heb je er al op gereden ??
    Niek

Thanks!

Nope nog niet op gereden. Wil nog even afwachten hoe het spul zich gedraagt bij stilstand (zie bovenstaande post).
  • matteus PPO Burner
    edited December 2008
    [quote=soapwater;44004]Mooi zo...
    Dat vat zal je wel dicht moeten maken om invallend vuil en stof te voorkomen.

Ja hoor. Tijdens het filteren leg ik het deksel op het 'schone-gpo' vat, zodat er niets kan invallen.

Gisterenavond wel een klein schattingsfoutje gemaakt. :mozilla_yell::mozilla_undecided: Had een hoeveelheid in de bovenste filters gepompt, met de bedoeling dat het tijdens de nacht de fijnfilters dan kan doorstromen.
    Dacht dat er nog plaats genoeg was in het 'schone' vat, maar dat was niet het geval. :-(
    Deze ochtend stond ik met m'n schoenen in de GPO. :D

Achja, rookie-mistakes. :):rolleyes:
    edited December 2008
    [QUOTE=matteus;44005]........Als de onderste filterbak leeggelopen is, en er dus geen druk meer is om de resterende GPO door de twee laatste kaarsfilters te stuwen, blijven deze filters dus wel volzitten met spul. Kan dit kwaad?....

Neen, ....mits je omgevingstemperatuur niet naar beneden gaat anders stold het vet wat reeds afgevangen is door je filterpatronen en raken ze verstopt.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    [QUOTE=matteus;44005]Nog een vraagje:

Als de onderste filterbak leeggelopen is, en er dus geen druk meer is om de resterende GPO door de twee laatste kaarsfilters te stuwen, blijven deze filters dus wel volzitten met spul. Kan dit kwaad?
    Het is nogal omslachtig
  • matteus PPO Burner
    edited December 2008
    ahzo, handig om te weten, thanks guys!
Sign In or Register to comment.