Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

DIY Filterinstallatie Ingmar

ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
edited October 2009 in Filteren van GPO
Stokers,

Na enige tijd afhankelijk geweest te zijn van een toeleverancier voor de APO, ondervond ik de laatste tijd last van stagnatie in de aanvoer. Grotere vraag en een mileu-ongevalletje hebben er toe geleid dat ik sinds mijn vakantie tijdelijk weer bij een van de hoofdsponsors van Wouter Bos behoorde. Vandaar dat ik zelf maar begonnen ben met te filteren. Op basis van de installatie van Easy/ZX heb ik afgelopen weekend in de schuur mijn installatie voltoid en in bedrijf gezet. Vorige week vrijdag bij Easy nog wat spulletjes gehaald ervoor, en ook even een live-blik kunnen werpen en wat ervaringen opgedaan.

Een van de "probleempjes"van de filter installatie is dat de zijkanten van het doek gaan kleven aan de zijkanten van de krat zoals ik zag en hoorde uit Easy zijn verhaal. Na enig nadenken en een blik geworpen te hebben in de frituurpan, dacht ik dat moet toch met een mandje te doen zijn.....

Nu kun je natuurlijk een mandje kopen bij de handyman of zo....maar dat is mijn eer te na en ook waarschijnlijk een te grote aanslag op de portemonnee. Enige analogie in prijstelling tussen auto en witgoed onderdelen is wel te maken in dat opzicht.

Dus toen maar zelf aan de slag gegaan, anders klopt de titel van dit topic weer niet met de inhoud. Basis is een rek wat ik nog had staan, waar ik nog steeds de druiven tegenop moet laten groeien, een 10x10 gegalvaniseerd rek van de Hornbach. De druiven moesten sowieso tot het voorjaar wachtten....

image
image

De inleg voor het mandje vond ik weer bij de Karwei (zo kom je nog eens ergens) in een stuk fijn gaas, zie bijgaande foto. Ik heb de duimstok er maar even overheen gelegd op de foto, dan kun je de maas beter beoordelen.
image
image

De ruwe bak heb ik gemaakt van het grote gaas, en van het kleine een bakje gevouwen, dat weer onderling bevestigd zit met tyraps.
Hieronder de stappen om er toe te komen:
image
image
image
image
image
image

Het uiteindelijke resultaat ziet er dan zo uit:

image
image

Ik geef toe, alhoewel de gelijkenis met de frituurmand te maken is, is ie er totaal niet geschikt voor.....

Om het filter vast te zetten, heb ik bij de V&D handige klemmetjes gevonden (nou ja mijn dochter).
image

Na het vouwen van de filters klaar voor de vuurdoop.

image
image

Afgelopen zaterdag een stelling in elkaar geflanst, slangen ed. aangesloten en de pomp. Dit is een langzame pomp ca. 5 liter per uur. De installatie ziet er dan zo uit. Mooi langs de wand en staat niet in de weg. De olie in de vaten van de vader van Soapwater hebben al drie weken kunnen bezinken.

image
image

Het is op dit moment nog wat experimenteren met de duty-cycle van de pomp, om te voorkomen dat het 5 micron filter te vol wordt.
image
image
Maar met een halfuur aan en drie kwartier uit, blijft ie tussen 1/2 en 2/3 stabiel.

Voor diegenen die hem ook in werking willen zien heb ik het volgende filmpje gemaakt
YouTube - Filterinstallatie

Wordt vervolgd...
Groet,
Ingmar
«13

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Ingmar,

Toppie toppie, hoe simpel kan simpel zijn. Mooie foto's!!

Tim
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited November 2008
    Ziet er geweldig uit Ingmar!
    Vooral dat mandje! Onbetaalbaar.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2008
    Geweldig Ingmar,

Ziet er bijzonder strak en proffesioneel uit, vooral het filmpje, echt gaaf.

Heb van de week nog even zitten denken over dat "mandje", ik kwam namelijk een mandje tegen wat je aan een plank kan hangen in een kledingkast waar je sokken of zo in kan doen maar die hebben een open voorkant, niet echt geschikt dus. Kan me nog herinneren dat je vroeger van die mandjes had die je aan het stuur van je fiets kon hangen om boodchappen in te doen, zal van de week es gaan kijken bij een fietsen zaak.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Over filmpjes gesproken: Onze ookjan staat er ook op. :)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Grappig, Had ik nog niet gezien...en bedankt voor de leuke reacties.

Inmiddels staat ie nu vanaf zaterdag-middag te draaien met wat onderbrekingen, vanwege het feit dat met name het 5 micron filter niet al te snel doorloopt. Kan dit aan de specifieke vervuiling van mijn olie liggen, of is dit een algemene ervaring ?
    De olie is 3 weken geleden opgehaald, door een doek gehaald en 5 % met diesel verdund. Ik zuig op ca. 10cm van de bodem af, en zo te zien door mijn slang heb ik geen grijze prut er doorheen.

Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Zeer knap!! Ik ben blij om te zien dat de vaatjes goed benut worden ;)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Hey Ingmar,

Netjes gedaan hoor. Het ziet er allemaal top uit. Eigenlijk zouden meer mensen zoiets voor hun eigen gebruik in elkaar moeten knutselen! Door de tijd en moeite die je erin steekt krijg je veel meer voldoening uit het rijden op GPO! Maar even uit nieuwsgierigheid: Is de temperatuur in de ruimte vergelijkbaar met buiten of niet? De winter staat namelijk voor de deur en als het te koud wordt in de ruimte, dan komt het proces stil te staan.
    edited November 2008
    Ja inderdaad, ziet er netjes uit en ikben er tevreden over, maar de eer over het concept hoort toch toe aan Easy/Zx.

Jan...De vaten worden goed gebruikt zoals je ziet, enne heeft jouw vader er nog wat ? Binnenkort komt in ieder geval Hanzo er twee bij me halen, en ze zijn makkelijk om de olie bij de visboer te halen en voor het filter/bezinkproces. Verwacht dat ik er binnenkort twee kan wegzetten bij een visboer omdat de vaten van het inzamelingsbedrijf steeds leeg zijn....als ik geweest ben. Ook heb ik een "visje" uitstaan bij de oliebollenboer.

Smul,

De temp is inderdaad vergelijkbaar met de buitentemperatuur op dit moment, geef toe niet de ideale tijd van het jaar om met het filteren te beginnen, maar het heeft zoals je gelezen hebt ook een oorzaak.

Ik heb wel een zibrootje om de boel wat te verwarmen, maar dan kom ik niet verder dan zo'n 13-14 graden. Gisteren-ochtend met het zonnetje erbij 16, maar dan heb je het ook wel gehad. Eventueel zou de installatie naar binnen kunnen in de bijkeuken, maar dat moet ik nog uitonderhandelen als je begrijpt wat ik bedoel. Waarschijnlijk moet er dan ook een kast omheen voor de kleine handjes.

Trouwens ......
    [QUOTE=easy rider;42371] ik kwam namelijk een mandje tegen wat je aan een plank kan hangen in een kledingkast waar je sokken of zo in kan doen maar die hebben een open voorkant, niet echt geschikt dus.

Als je er door middel van een stukje grofmazig gaas of draadeinden een voorkantje in maakt zou je ze weer wel kunnen gebruiken.

Groet,
    Ingmar
    edited November 2008
    [QUOTE=ingmar;42373].......... vanwege het feit dat met name het 5 micron filter niet al te snel doorloopt. Kan dit aan de specifieke vervuiling van mijn olie liggen, of is dit een algemene ervaring ?.........

Dat kan maar de ervaring is dat de olie druppelsgewijs doorloopt, ik ben in staat geweest om 100 liter per dag te produceren met onze installatie maar die olie was wel erg schoon. E.e.a. is dus erg afhangkelijk van de vervuiling, heb je veel vet dan loopt het 50 Mu filter wat langzaam door, het je veel fijn vuil dan loopt je 5 Mu filter langzaam door.

[QUOTE=smul;42375]............ De winter staat namelijk voor de deur en als het te koud wordt in de ruimte, dan komt het proces stil te staan.

Lees mijn onderschrift..... e.e.a. is geheel afhankelijk van de vervuiling (veel of weinig vet) en het soort olie wat je filterd. Palmolie stolt (lees: gaat vlokken) eerder dan zonnebloemolie bij lage temperaturen.
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42378]..... heb je veel vet dan loopt het 50 Mu filter wat langzaam door, het je veel fijn vuil dan loopt je 5 Mu filter langzaam door.

50 micron filter houdt de pomp goed bij, 20 micron staat max 1 cm in en het 5 micron filter toch al gauw een 10-12 cm.

Redelijke aanname dat mijn olie dus veel fijn vet bevat, wellicht ook wat meer aandacht besteden aan de eerste filtering voor bezinken. Zou een filterzak hier een oplossing kunnen beiden of wellicht wat meer dan 5 % diesel of fijne olie ?

Groet,
    Ingmar
    edited November 2008
    [QUOTE=ingmar;42379].........Redelijke aanname dat mijn olie dus veel fijn vet bevat, wellicht ook wat meer aandacht besteden aan de eerste filtering voor bezinken. Zou een filterzak hier een oplossing kunnen beiden of wellicht wat meer dan 5 % diesel of fijne olie ?......

Probleem met vet is dat het verschillende vormen aan kan nemen en je dus nooit weet waar het wel en niet door heen gaat, kan zijn dat het al in je 50 Mu vlies blijft hangen, kan ook zijn dat het pas in je 1 Mu patroon blijft hangen is mijn ervaring.

Bezinken voor filteren is natuurlijk beter maar ik gooi gewoon alles in de installatie wat ik binnen krijg, ik doe dit ook om ervaring op te doen, gewoon kijken wat er gebeurd en daar van leren.

Wij gebruiken zelf 5% fijne olie net als Niek, we doen dit alleen om de doorstroming te bevordenen.
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42380]

Bezinken voor filteren is natuurlijk beter maar ik gooi gewoon alles in de installatie wat ik binnen krijg

Jij filtert toch wel voor, ik zak toch wel een zak hangen in de IBC ?? Hoe groot is ie 50-100 micron ?
    edited November 2008
    Wat jij gezien hebt in een zakje om een bh te wassen in de wasmachine. Je kan die eenvoudig in het gat bovenin de IBC spannen.Dat zakje gebruiken we alleen om een emmer of vaatje uit te laten lekken in de IBC.

Onze olie gaat dus na binnenkomst direct de installatie in. Ik ga niet zeggen dat jij dat ook moet doen haar maar de achterliggende gedachten is om zoveel mogelijk te leren van het filteren.
    edited November 2008
    Yep dat klopt inderdaad, heb ik het vast ergens anders gezien. Ik heb van het weekend nog een filterhouder gescored bij de van Cranenbroeck een waterfilter, zal eens een fototje posten vanavond. Dit filter ga ik in ieder geval gebruiken als grof filter voor mijn handpomp bij de visboer.
    edited November 2008
    Naschrift:

Het idee achte onze installatie is eigenlijk dat iemand op 3 hoog achter ook olie kan filteren, als je weinig ruimte hebt heb je ook geen ruimte voor bezink vaten.

Wij hebben de bovenste bak met het 50 Mu vlies gewoon zwaar laten vervuilen en hadden er regelmatig een laag van wel 5 CM of meer drap in staan voordat de zaak verstopt raakte en echt niet meer bruikbaar was. In die tussentijd hadden we dan wel zo een 500 liter gefilterd en soms wel meer.

Het viel ons op dat hoe meer vet er in het 50 Mu vlies zat, het 5 Mu vlies langer mee ging. Waarschijlijk komt dit omdat "fijn vuil" zich "hecht' aan het vele vet in het 50 Mu vlies.
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42388]
    Het viel ons op dat hoe meer vet er in het 50 Mu vlies zat, het 5 Mu vlies langer mee ging. Waarschijlijk komt dit omdat "fijn vuil" zich "hecht' aan het vele vet in het 50 Mu vlies.

Waarbij bewezen is dat soms assumptions not the mother of all f-u-c-k-ups zijn toch...klinkt wel plausibel. Ik zit er aan te denken om het tweede 120 liter vat op deze manier aan te pakken. Wel de 5 micron dan even vervangen....zijn wel kwetsbaar...met die draadmandjes moet je wel opletten op de tyraps (scherpe kantjes) als je het mandje als mal gebruikt om de filter omheen te vouwen (daar is het dus een keer mis gegaan)...maar dat hoort bij het ervaring opdoen.

Gr. Ingmar
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42371]
    Heb van de week nog even zitten denken over dat "mandje", .

Wat dacht je van een boodschappenmandje uit de supermarkt?
    edited November 2008
    Was van de week bij Xenos, daar hebben ze kunststof boodschappen mandjes maar die wilde ze niet weg doen. Ga van de week nog even verder zoeken.
    edited November 2008
    [QUOTE=Sinnefjild;42391]Wat dacht je van een boodschappenmandje uit de supermarkt?

Tegenwoordig zijn die meestal van kunststof, heb je volgens mij weer een grotere oppervlakte die van het filter niet benut wordt. Het maken van zo'n mandje kostte mij geloof me ongeveer 45 min en aan materiaal schat ik zo'n 7 Euro, daar moet je nog maar eens zo'n mandje voor zien te vinden denk ik zo....en de tijd vinden om naar de Xenos te gaan en de parkeerkosten.
    edited November 2008
    Ingmar, Ik zal proberen binnenkort nog wat vaatjes samen te krijgen ;)
    edited November 2008
    Jan,

Alvast bedankt, als er hier meer mensen zijn die deze vaten willen hebben, laat het me dan even weten. Ze staan dan centraal in het midden/zuiden van NL, iets minder ver weg dan Belgie zeg maar. Zal wel tzt even een topic inschieten.

Groet,
    Ingmar
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2008
    je kan ook 2 van die sokkenmandjes tegen elkaar doen met tyraps en aan de voor/bovenkant een stukje eraf knippen of wegbuigen zodat je een grote opening hebt.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    mandjes mandjes mandjes.......ga naar groenrijk of een ander (water) planten zaak, Van Cranenbroek en haal daar een mandje voor waterplanten. in vele soorten en maten.
    Easy, Niek, ik heb jullie die op de meeting laatst laten zien...later gebruikt door suzuki voor zijn bierflessen :-P
    edited November 2008
    [QUOTE=ericzwiep;42403]...........Easy, Niek, ik heb jullie die op de meeting laatst laten zien...later gebruikt door suzuki voor zijn bierflessen :-P

Das waar ook ja, Waarschijnlijk was dat stuk geheugen waar ik dat in opgeslagen had vertroebeld geraakt door de nodige drank die ik die avond genuttigd had :D.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42392]Was van de week bij Xenos, daar hebben ze kunststof boodschappen mandjes maar die wilde ze niet weg doen. Ga van de week nog even verder zoeken.

Ik heb nog wel een aantal kunstof boodschappenmandjes staan van een bepaalde supermarkt :oops: Misschien dan toch maar gaan filteren :D
    edited November 2008
    Vanavond het 5 micron filter maar vervangen....er kwam na ca 40 liter niets meer doorheen. Het aanvoervat, zat ca 1 cm prut in, opnieuw 5 % diesel erbij gedaan en goed doorgeroerd en nu maar eens kijken hoe dat nu gaat.

Buitentemp nu 21:30 trouwens 9 graden en 12 in de schuur waar de filterinstallatie staat.

Groet,
    Ingmar
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2008
    he ingmar ziet er mooi uit

ik kan niet meer filteren als het langere tijd onder de 5 graden is
    en dan is het gewoon wachten tot het warmer wordt of verwarmen maar
    dat komt de olie niet ten goeden.

daar om ga ik binnen kort een verwarmde tank maken
    maar daar gaat het hier niet over

gr dyssie:cool:
    edited November 2008
    [QUOTE=ingmar;42420]Vanavond het 5 micron filter maar vervangen....

Veel klein vuil zeker, olie van de visboer?
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42422]Veel klein vuil zeker, olie van de visboer?

Ja dat klopt, althans dat van de visboer, t kleine vuil is daarmee ook verklaard op basis van jouw/jullie ervaringen ?

@dyssie,
    Verwarmde tank zou ook nog een optie zijn, maar dan moet ik eerst mijn standkachel weer eens reviseren en er tevens een schakelklok aan zetten. Hij schakelt nu altijd in beneden de 7 graden, maar dat doet ie pas als je start.

Gr. Ingmar
    edited November 2008
    [QUOTE=ingmar;42423]Ja dat klopt, althans dat van de visboer, t kleine vuil is daarmee ook verklaard op basis van jouw/jullie ervaringen ?.....

Yep. Als je nu olie hebt van b.v. een restaurant waar doorgaans nogal veel vet in zit dan hecht het kleine vuil zich aan het vet hebben we gemerkt en daardoor gaat het 5u filter langer mee.
    edited November 2008
    Gisterenavond nog wat waarnemingen gedaan. Het 5 micron filter loopt minder snel door dan het 1 micron kaarsfilter eronder, conclusie bevestigd dus het vermoeden dat veel deeltjes waarschijnlijk tussen en 20 en 5 micron zitten.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2008
    @Ingmar.
    Normaal werk ik met fijne olie van BP. Op aanraden van iemand anders hetb ik het eens geprobeerd met Diesel (ook 5%). Hier een vreemd verschijnsel geconstateerd: de eerste 10 dagen nogal wat bezinksel in de proeffles (whiskey). Daarna gewoon laten staan. Na drie weken begon het bezinkproce opnieuw !!! Ik heb dus nu een fles met 2 lagen bezinksel. Het kan dus best zo zijn, das door het toevoegen van diesel je filter eerder dichtslaat. Op zich niet zo erg, want dan ben je maar vast van die prut af. Doe zelf eens een bezinkproefje: eentje met fijne olie en eentje met diesel.
    Niek
    edited November 2008
    Niek,

Bedankt voor de tip, ik ga het zeker proberen...alleen ergens hier in de buurt heb ik nog geen pomp gevonden waar boer peter olie te verkrijgen is, ik zal dus even tussen de middag de grens over moeten. Op basis van het sediment wat aan een stok kleefde heb ik zo vastgesteld dat er in het 120 liter vat na 3 weken ongeveer een grijzige massa van ca. 1 cm stond.

Inmiddels, zoals Easy al zei, ben ik vanavond met een grijns en een lekker geur rondom de bus de kinderen van de Kermis gaan halen. De eerste 80 liter is er na 4 dagen doorheen gelopen. In eerste instantie dacht ik dat het zo traag ging, maar 20 liter per dag verbruik ik ook niet.

Zaterdag waarschijnlijk een rondje visboer...als de vetboer me niet voor is geweest dan, en dan zal ik eens met fijne olie laten bezinken.
  • matteus PPO Burner
    edited November 2008
    GPO verdunnen met benzine, gaat dat? En ik bedoel: heeft dat bijvoorbeeld voordelen t.o.v. verdunnen met diesel?
    edited November 2008
    Matteus,

T'zal best gaan, maar diesel of olie van boer peter is voordeliger voor de portemonnee, en zie de ervaringen die Niek hiervoor postte. In dit topic topic staan ook verschillende blends en de ervaringen er mee.

Ik persoonlijk heb er geen ervaringen mee.
    edited November 2008
    [QUOTE=matteus;42470]GPO verdunnen met benzine, gaat dat?.......

Ja natuurlijk maar mengen met petroleum geeft een vloeibaarder (is dit goed Nederlands) mengsel dan mengen met diesel of benzine.

Het gebruik van benzine geeft echter wel een meer volledige verbranding in combinatie met PPO.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    pjotter, ik ben nog steeds lui ;)
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42476]Jvloeibaarder (is dit goed Nederlands)

Volgens mij niets mis mee....vloeibaarder, meer vloeibaar, minder viskeus allemaal hetzelfde, bovendien taal is een levend iets toch ?
    edited November 2008
    Vanavond eens even wat foto's gemaakt van verschillende monsters die ik de afgelopen weken had genomen. Aanleiding is het eerste bezoek aan een bron van goud, de man zat echt omhoog met zijn olie en hij was dolgelukkig dat ik hem er vanaf hielp. Vorig jaar is zijn afvalvat omgegooid door vandalen, en hierdoor loopt ie het risico zijn vergunning voor het winkelcentrum kwijt te raken. Gelijk een 'kontrakt' afgesloten tot het einde van het Oliebollenseizoen. De man heeft 3 filialen waarvan ik af kan nemen. Nu het logistieke/opslag probleem nog even oplossen, maar ja ....dat is eigenlijk een luxe probleem.

image
    image

Van links naar rechts..

1. Een monster van de oliebollenboer...ongefilterd !!! wel zeeft ie het dagelijks en ververst een keer in de week.
    2. Een monster van mijn vaste APO leverancier...dit is dus gesepareerde olie...hij gaf aan waarschijnlijk een foutje te hebben gemaakt.
    3. De 3 weken bezonken en gefilterde olie van de visboer met de toren van Easy/ZX.
    4. De onbewerkte olie van de visboer.

De olie van de oliebollenboer is bijna al zo helder dat je hem bijna in de tank zou gooien, er zitten wel wat bakresten in maar dat zou er met het grof-filter allemaal uit te halen moeten zijn. Viscositeit is beter dan de gezuiverde APO met 5 % boer Peter.

De eerste 120-130 liter van de visboer heb ik in ongeveer een week gefilterd, het 5 micron filter heb ik 2x vervangen, heb nu de indruk dat het 1 micron kaarsfilter ook een beetje begint dicht te slibben. Waarschijnlijk is dit veroorzaakt doordat het 5 micron filter over de rand was gestroomd. Ik had het pompje vergeten uit te zetten.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    mooi plaatje Ingmar;
    geeft een duidelijk en een mooi beeld wat de filterraars in huis hebben
    edited November 2008
    'T is een fijne hobby dat filteren zeker als je aan het eind de schone olie er uit ziet komen. Het rijden op je eigen olie is nog mooier, heb nog afgelopen week 2400 Km gemaakt met glimlag van oor tot oor :D
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42676]'T is een fijne hobby dat filteren
    Ja moet toegeven ga er nu ook de lol wel van inzien...zei die terwijl zijn handen nog steeds naar peut ruiken :lol: Voorheen had ik gedacht dat ik dat nooit zou gaan doen, maar de ervaringen van monster 2 van links hebben mij tot andere inzichten gebracht.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2008
    hoi inmar

mooi dat je die olie kan ophalen bij de oliebollenkraam.
    weet je ook wat voor een olie het is?

dyssie:cool:
    edited November 2008
    Zonnebloemolie en hij is erg schoon, dus het filteren zal wel appeltje eitje worden.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2008
    Perfecte kwailiteit Ingmar !!! Tracteer je bollenboer op een vette fles whisky !!
    Niek
    edited November 2008
    Heb je overschot? Anders mag je gerust een paar vaatjes vuile olie meebrengen als je tonnetjes komt ophalen ;)
    edited November 2008
    Hahaha....oke we zullen zien dan...geef maar een gil als je wat vaatjes hebt. Filter je zelf ook dan ?
    edited November 2008
    Ik heb een klein "installatietje" staan omdat ik het niet aankon om gebruikte olie naar het containerpark te brengen. Ik rij in hoofdzaak op KZO maar af en toe een scheutje APO maken vind ik ook wel leuk. Vrienden en kenissen geven me af en toe een paar flesjes mee. Het moet vooral kleinschalig blijven en het helpt de prijs een beetje te drukken. Als ik meer tijd had, ging ik weer restaurants aandoen zoals vroeger in de C15-tijd.
    Ik vraag m'n pa nog eens wat mee te brengen en dan regelen we wel wat ;)

Grtz
    edited December 2008
    Het filteren staat effe stil, de olie van de bollenboer blijkt toch arachideolie te zijn...het is nu als boter en dat filtert voor geen meter. de Olie van de visboer blijft nu nog wel goed vloeibaar, wellicht binnenkort toch maar weer even olie van de visboer gaan halen. De oliebollenolie gaat in ieder geval de opslag in voor de warmere tijden.
    edited December 2008
    Zoals ik vertelde hierboven, heb ik dus arachide olie die met deze temp helemaal niet te filteren valt. Ik heb een 120 liter vat volstaan en de enige manier om het eruit te krijgen is met een botermes....wel wat veel werk. Ik wil het uiteindelijk in een ibc hebben, waar ik het ga opslaan tot het voorjaar..t
Sign In or Register to comment.