Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Circulatiepomp voor biodieselprocessor.

tdibertje PPO Burner
edited October 2008 in Biodiesel
Hallo Forumleden,
Ik ben bezig met het opbouwen en testen van een biodieselprocessor (115 liter). Ik stuit op dit moment op het volgende probleem:
Ik gebruikte een oud cv-pomp voor de circulatie/menging van de olie. Nu heeft mijn pomp het tijdens het testen het begeven.
Ik vermoed dat deze te zwak was voor de olie.
Ik ben nu op zoek naar een zwaardere (cv)pomp.

Heeft iemand een idee waar ik een geschikte (en goedkope) pomp vind?
Ik heb al gezocht, maar nog niets kunnen vinden.

Of is de pomp die pjotter aanbied misschien geschikt?
Hij lijkt mij wat te groot.

Groetjes tdibertje

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Je moet een pomp hebben met een keramische keerring, een rubberen keerring lost zo op in de biodiesel.

Als je vind dat de flow te hoog is kan je er altijd een bypass opzetten d.m.v. een afsluiter die je dan kan knijpen.
  • biodys PPO Newbie
    edited October 2008
    [quote=tdibertje;41769]Hallo Forumleden,
    Ik ben bezig met het opbouwen en testen van een biodieselprocessor (115 liter). Ik stuit op dit moment op het volgende probleem:
    Ik gebruikte een oud cv-pomp voor de circulatie/menging van de olie. Nu heeft mijn pomp het tijdens het testen het begeven.
    Ik vermoed dat deze te zwak was voor de olie.
    Ik ben nu op zoek naar een zwaardere (cv)pomp.

Heeft iemand een idee waar ik een geschikte (en goedkope) pomp vind?
    Ik heb al gezocht, maar nog niets kunnen vinden.

Of is de pomp die pjotter aanbied misschien geschikt?
    Hij lijkt mij wat te groot.

Groetjes tdibertje

Als je een pomp gebruikt om te mengen moet je wel de methoxide in de stroom van de olie injecteren anders gaat het mengen niet echt efficient.

Als je goedkoop wilt is een panther brandstofpomp van Piusi (diesel) het meest geschikt. Zelfs de pakkingen houden het lang vol. De goedkopere versies zijn niet geschikt om alleen olie rond te pompen, maar zodra de olie met de methanol is gemengd kunnen ze uren doorpompen.

Nadeel is dat ze minder geschikt zijn om te filteren - het zijn verdringerpompen en je kunt niet zo maar even de flow knijpen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Tdi bertje,

De pompjes die biodys aangeeft zijn goed. Maar de goedkoopste die ik kan vinden is 147 euri ex btw.

http://www.piusi.com/contenuti/pdf/1009_PANTHER%20AC.pdf

Ik heb ze even aangevraagd €€ bij een kennis van me.

Ik heb een matra met een peripheral waaier, deze zijn beter in staat dikke vloeistoffen te verpompen. Maar met wat tegendruk (bv kaarsfilter) loopt de capaciteit wel terug. Deze kostte mij toen nieuw €55 of 60 of zo.

image

Tim
Sign In or Register to comment.