Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zelf biodiesel maken in 10 stappen

nick PPO Burner
edited November 2008 in Biodiesel
Het is wel duur,maar het principe is en blijft hetzelfde en kan dus goedkoper.

AMT.nl - Zelf biodiesel maken in 10 stappen

Comments

• biodys PPO Newbie
    edited October 2008
    [quote=nick;41351]Het is wel duur,maar het principe is en blijft hetzelfde en kan dus goedkoper.

AMT.nl - Zelf biodiesel maken in 10 stappen

Ah waarom link je dan niet naar de goedkopere opties?

Het is wel duidelijk dat AMT haar ogen vooral op het Verenigd Koninkrijk heeft gericht en aantrekkelijkere producten van eigen bodem het liefst negeert. En daarbij ook nog gewoon de commerciele informatie overkalkt zonder enige overpeinzing in het belang van haar lezers.

Ik kan iedereen voorrekenen dat een apparaat dat geautomatiseerd oogt maar het niet is en slechts zoveel produceert als de Fuelpod, geen EUR 3000 waard is.

En je kunt de pH van olie wel bepalen, maar dat zegt niets over hoeveel NaOH je moet gebruiken om de olie te neutraliseren. Vrije vetzuren hebben afhankelijk van het type olie een heel ander moleculair gewicht en zullen dus omgerekend in gewicht meer of minder NaOH nodig hebben voor neutralisatie. Dat geldt ook voor de hoeveelheid methanol die je moet toevoegen en voor de extra NaOH die als katalysator voor de reactie optreedt.

Een zogenaamde titratie geeft mits goed uitgevoerd wel het juiste resultaat, maar dat is bij dit apparaat niet de manier waarop de dosering wordt bepaald.

Kortom de kwaliteit van de brandstof die zulke 'geautomatiseerde' apparaten maken is niet gegarandeerd. Integendeel.

En de vrij te komen glycerol is niet een kopje, maar ca. 10%.

Goede biodiesel maak je of via een volledig gecontroleerd industrieel proces waarbij doseringen op basis van massaflowmeters en PID's worden bestuurd, of zelf thuis met voldoende ervaring en ondersteuning. En dan maakt het weinig uit of je je biodiesel in een blender maakt of in een "fuelpod". Naja, in het laatste geval spendeer je 3000 euro aan een apparaat waar je ook voor 50000km aan biodiesel had kunnen tanken.

(en nee dit is geen advertentie :wink:)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Hoi Biodys,

Welkom op het forum.

[QUOTE=biodys;41560] ...en nee dit is geen advertentie :wink:

Moet zeggen het klinkt wel zo :wink:

Ik denk niet dat er iemand is hier, die er 3000 Euri voor over heeft, maar het is altijd leuk om nieuwe gatgets te zien.

Overigens was mij dat 'kopje glycerol' ook al opgevallen.

Het maakt nogal een verschil of je 100 liter maakt of 10.000 liter. Wij zijn hier meer van de 100 liter.

PS maar stel je even voor.

Herman
    300SD
    edited October 2008
    PS2: Vond dit nog van Niek :p

[QUOTE=Niek;40859]Yeehaw,

Interessant bedrijfje in Groningen: Biodys.com
    Blijken ook zeer behulpzaam voor de kleine man. Zo te horen eenmansbedrijf, maar wel iemend met verstand van zaken.

Niek

Herman
    300SD
  • biodys PPO Newbie
    edited October 2008
    [quote=pena;41563]Hoi Biodys,

Welkom op het forum.

Moet zeggen het klinkt wel zo :wink:

Ik denk niet dat er iemand is hier, die er 3000 Euri voor over heeft, maar het is altijd leuk om nieuwe gatgets te zien.

Overigens was mij dat 'kopje glycerol' ook al opgevallen.

Het maakt nogal een verschil of je 100 liter maakt of 10.000 liter. Wij zijn hier meer van de 100 liter.

PS maar stel je even voor.

Herman
    300SD

Hoi Herman,

Ik ben Dimitri van Biodys. Ik vloog zowat uit mijn sloffen vanochtend toen ik dat artikel las en kon het niet laten te reageren. Voordat ik me eerst netjes had voorgesteld. Bij deze dan.

No offense jegens Nick trouwens.

Nee het is geen advertentie, want ik vertel potentiele klanten evengoed dat ze biodiesel kunnen maken in een jerrycan van een tientje. Ik zit wat anders in elkaar dan de gemiddelde verkoper en ik zoek in eerste instantie dit soort forums niet op om mijn handel aan de man te brengen.

Maar er zijn in de biodiesel industrie nu eenmaal een hoop charlatans die de consument wat op de mouw willen spelden. Het is simpel: ontwikkel een product, knal zoveel mogelijk persberichten vol lukoek de wereld in en je ontmoet vanzelf een of andere nitwit redacteur die klakkeloos alles van je aanneemt zonder enige moeite te doen even de feiten te checken. En dat is makkelijker dan je denkt. Redacteuren die zich nog afvragen of dat wat ze schrijven onzin is of niet zijn zeldzaam. Of het is natuurlijk een door Greenfuels betaalde advertentie, maar dan is het een hele misleidende.

En het werkt prima, want die apparaten verschijnen gewoon vaak ook zonder kritische noot op forums. Vandaar dat ik het af en toe niet kan laten om te reageren.

Ik heb die meneer van AMT vanochtend meteen maar een fax gestuurd met het verzoek zich wat meer verdiepen in de materie alvorens er artikelen over te schrijven. Zo worden hij en zijn lezers de volgende keer hopelijk wat minder snel verneukt.

En iedereen wiens Fuelpod meer dan een half theekopje glycerol produceert is van harte uitgenodigd om zijn defecte unit aan Greenfuels te retourneren.

Groet,

Dimitri
    edited October 2008
    Hoi Dimitri,

Het was wat snel door de bocht, maar het zei je vergeven :p.
    We weten dat er veel 'rommel' op het internet staat over onze hobby. Daar komt geregeld hier het
  • biodys PPO Newbie
    edited October 2008
    [quote=pena;41568]Hoi Dimitri,

Het was wat snel door de bocht, maar het zei je vergeven :p.
    We weten dat er veel 'rommel' op het internet staat over onze hobby. Daar komt geregeld hier het
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=biodys;41570]Ik kan wellicht op verzoek wat vertellen over biodiesel en zo ook wat leren over PPO.Ik kom graag een keer bij je langs, zit op 30 minuten afstand. Alleen nog een beetje druk momenteel.

Tim
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2008
    mmm wij ook (rissie en dyssie)
    niet dat wij lekker dicht bij woonen maar wat dat we rijden op gpo
    dussss:)

wij willen wel bio..... maken in een kan van 10L
    ik gebruik ongeveer 20L dino per maand
    en het zou leuk zijn als dat bio.... werd

gr dyssie
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Niet dat ik zelf biodiesel wil gaan maken, maar ik zou er ook wel eens over willen praten voor productie op Texel. Kunnen we niet een keertje met z'n allen naar Dimitri ??
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    [QUOTE=Niek;41598]........Kunnen we niet een keertje met z'n allen naar Dimitri ?? Niek

Goed plan, heb toch bij het filteren wat restproduct over en zou er wel biodiesel van kunnen maken wat we dan weer kunnen mengen met de gefilterde plantaardige olie al was het alleen maar om de viscositeit naar beneden te brengen. Voordel hiervan is dan dat je alles omzet in een bruikbare brandstof.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    [QUOTE=Niek;41598]Niet dat ik zelf biodiesel wil gaan maken, maar ik zou er ook wel eens over willen praten voor productie op Texel. Kunnen we niet een keertje met z'n allen naar Dimitri ??
    Niek

Leuk gedacht.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [quote=easy rider;41606]Goed plan, heb toch bij het filteren wat restproduct over en zou er wel biodiesel van kunnen maken wat we dan weer kunnen mengen met de gefilterde plantaardige olie al was het alleen maar om de viscositeit naar beneden te brengen. Voordeel hiervan is dan dat je alles omzet in een bruikbare brandstof.

Eigenlijk net als smul en CP dus? OFI
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Miggy,

Bijna goed, zij mengen een deel biodiesel v
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=biodys;41570]Ik kan wellicht op verzoek wat vertellen over biodiesel en zo ook wat leren over PPO.
    groet
    Dimitri

is dit een uitnodigging??.

is top:om is bij iemand in de keuken te mogen zien.
    zouden is meer leden moet doen die met dingen bezig zijn wat voor velen van ons vaag is.:idea:
    zal zeker Smullen worden:rolleyes:
  • biodys PPO Newbie
    edited October 2008
    [quote=pjotter;41621]is dit een uitnodigging??.

is top:om is bij iemand in de keuken te mogen zien.
    zouden is meer leden moet doen die met dingen bezig zijn wat voor velen van ons vaag is.:idea:
    zal zeker Smullen worden:rolleyes:

Iedereen die serieus geinteresseerd is in biodiesel maken of de voors en tegens wil afwegen met PPO, is welkom om langs te komen. Het liefst in kleine groepen van hoogstens 3 man omdat de aandacht dan beter gefocust blijft.

Afhankelijk van de timing is er heel weinig tot heel veel te zien, en dan voornamelijk apparatuur. Het meeste wat er gebeurt, gebeurt echter gewoon in Autocad en in PLC programmeerpakketten. Heel abstract dus. De productie van de apparatuur vindt op twee andere locaties plaats. In Noordhorn wordt per project getest en afgebouwd. En klanten die apparatuur gekocht hebben krijgen daar desgewenst vlak voor het op transport gaan van de apparatuur een cursus.

Echt biodiesel maken doe ik in 100ml bekertjes om de olie van (potentiele) klanten te testen. Dat is visueel wel leuk om te zien. De olie verandert na behandeling in een biodiesel en glycerine deel en hoe de olie er doorgaans voor behandeling ook uitziet, daarna kun je er vaak dwars doorheen kijken.

Dat betekent echter geenszins dat ik iedereen adviseer om biodiesel te gaan maken. Integendeel. Waar het allemaal van afhangt voert te ver om hier te bespreken, daarover later meer.

Groet
    Dimitri
    mvg
    Dimitri
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2008
    Had je ooit niet ook een eigen forum?

Was een beetje reclame verhaal.

Zie in je reacties hier eigenlijk, en neem me niet kwalijk, ook weer een hoop onzin.

Groet, Cp
  • biodys PPO Newbie
    edited October 2008
    [quote=Chicken Power;41693]Had je ooit niet ook een eigen forum?

Was een beetje reclame verhaal.

Zie in je reacties hier eigenlijk, en neem me niet kwalijk, ook weer een hoop onzin.

Groet, Cp

Ohja Chicken Power...

Een bedrijf dat een forum opent ontkomt niet aan het bespreken van haar producten. In ieder geval stonden er geen advertenties op. We hebben het forum gestaakt omdat er steeds meer spam kwam en beroepsposters en trollen hun opwachting deden.

Om in ieder geval jouw twijfel over mijn commerciele bijbedoelingen weg te nemen trek ik de uitnodiging om langs te komen maar in en beloof plechtig niets te zullen verkopen aan forumleden, al zouden ze er om smeken.

Nu mag jij iedereen uitleggen wat voor onzin ik verder dan nog heb verteld, dan ga ik daar afsluitend nog even op in.

Groet
    Dimitri
  • nick PPO Burner
    edited October 2008
    Hoi Biodys,

Ik wil zeker een keer komen kijken als je even tijd heb.
    Het zier er allemaal goed uit.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    @BioDys: Wat CP post is zijn mening over uw post en hij staat daarin alleen, anderen zien zaken objectiever en genuanceerder.
  • nick PPO Burner
    edited October 2008
    Informare:"vormgeven,vormen,instrueren

Ga door...
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Biodys trek het je niet aan jong;
    CP is een onverbeterweterlijke ;)
    Sorry ik bedoel natuurlijk een onverweterachtige ;)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    Wel gek dat Biosys niet meer reageerd he mannuh, hoe zou dat nou komen.

Heb hem nog een PB gestuurd maar daar reageerd hij ook niet op, hoop niet dat hij voorgoed verdwenen is :?
    edited October 2008
    [QUOTE=biodys;41567]
    Maar er zijn in de biodiesel industrie nu eenmaal een hoop charlatans die de consument wat op de mouw willen spelden. Het is simpel: ontwikkel een product, knal zoveel mogelijk persberichten vol lukoek de wereld in en je ontmoet vanzelf een of andere nitwit redacteur die klakkeloos alles van je aanneemt zonder enige moeite te doen even de feiten te checken. En dat is makkelijker dan je denkt. Redacteuren die zich nog afvragen of dat wat ze schrijven onzin is of niet zijn zeldzaam. [
    Een waarheid als een koe, al dan niet volgens welk een stamboek. En die charlatans vooral:mrgreen:

[QUOTE=biodys;41567]En het werkt prima, want die apparaten verschijnen gewoon vaak ook zonder kritische noot op forums.
    Helaas ook maar al te waar...:rolleyes:

[QUOTE=biodys;41567]Vandaar dat ik het af en toe niet kan laten om te reageren.

Ik doe niet anders...:mozilla_laughing:

[QUOTE=biodys;41567]' zich wat meer verdiepen in de materie alvorens er artikelen over te schrijven. Zo worden hij en zijn lezers de volgende keer hopelijk wat minder snel verneukt.
    Moet je ook is doen, met dezelfde doelstelling, L U L T dan pas wat makkelijker.

[QUOTE=biodys;41567]En iedereen wiens Fuelpod meer dan een half theekopje glycerol produceert is van harte uitgenodigd om zijn defecte unit aan Greenfuels te retourneren.

Dat hoeft niet, die unit is niet defect, maar wie gelooft dat er een half kopje aan overblijft, is niet goed bij zijn hoofd.

Voorlopig doe je daaraan leuk mee.:rolleyes:, en wat verkoop jij nou eigenlijk?

Groet, Cp
    edited October 2008
    [QUOTE=easy rider;41983]Wel gek dat Biosys niet meer reageerd he mannuh, hoe zou dat nou komen.

Heb hem nog een PB gestuurd maar daar reageerd hij ook niet op, hoop niet dat hij voorgoed verdwenen is :?

So hee,

Jij zit ook alweer na het centrifuge- verhaal toch niet zo desperaat op kennis te wachten die jezelf niet hebt?

What about the solutions by innovation? Nog niet eens het zout der aarde(of in de olie)?

Man man, wat een ellende!

Geloof toch niet dat ik met je wil ruilen:mozilla_wink:.

Groet, Cp
    edited October 2008
    [QUOTE=biodys;41560] En je kunt de pH van olie wel bepalen, maar dat zegt niets over hoeveel NaOH je moet gebruiken om de olie te neutraliseren.

De olie moet niet geneutrasliseerd worden, maar het is nodig om de hoeveelheid katalysator in het metoxide te bepalen, en dit kan trouwens ook KOH zijn.

[QUOTE=biodys;41560]Vrije vetzuren hebben afhankelijk van het type olie een heel ander moleculair gewicht en zullen dus omgerekend in gewicht meer of minder NaOH nodig hebben voor neutralisatie. Dat geldt ook voor de hoeveelheid methanol die je moet toevoegen en voor de extra NaOH die als katalysator voor de reactie optreedt.

Geleuter van de eerste orde; vrije vetzuren zullen eerst veresterd moeten worden, pas daarna kan er getransesterficeerd worden.

[QUOTE=biodys;41560]Goede biodiesel maak je of via een volledig gecontroleerd industrieel proces waarbij doseringen op basis van massaflowmeters en PID's worden bestuurd, of zelf thuis met voldoende ervaring en ondersteuning. En dan maakt het weinig uit of je je biodiesel in een blender maakt of in een "fuelpod". Naja, in het laatste geval spendeer je 3000 euro aan een apparaat waar je ook voor 50000km aan biodiesel had kunnen tanken.

Naar mijn opinie ligt het iets ingewikkelder.

[QUOTE=biodys;41560](en nee dit is geen advertentie :wink:)
    Das ook wel heel duidelijk aantoonbaar.

Groet, Cp :mozilla_cool:
  • nick PPO Burner
    edited November 2008
    Hey biodys,

Heb je hier dan helemaal niks aan toe te voegen?
    het maken van biodiesel is eigenlijk een makkelijk proces..
    Maar vertel gerust verder,wat maakt het product zo interessant?
Sign In or Register to comment.