Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Doe-het-zelf Filterinstallatie

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited February 2010 in Filteren van GPO
Bij deze presenteren ZXPlantengieter en ik (Easy rider) onze doe-het-zelf filterinstallatie.

Het doel van deze filterinstallatie is het inzichtelijk krijgen van het filteren van afgewerkte plantaardige olie (APO) voor particulier gebruik.

image

De filter installatie is steeds onder hevig aan veranderingen om een optimale productie te kunnen bewerkstelligen en een zo schoon mogelijke olie te verkrijgen. Tevens is
«1

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited October 2008
    Propere installatie, wel veel stappen. Handig ontwerp met laag totaalvolume.
    Ook lijkt het me aangewezen de bakken niet te vol te vullen, anders zal de vettig geworden plakband kunnen gaan lossen en het filterdoek naar binnen vallen, of zie ik dat verkeerd?
    Waarom zit er geen kraantje vlak voor de jerrykannetjes (de uiteindelijke recipienten) ?
    Waarom ligt de kaarsenfilter plat en niet rechtopstaand? Dan gaat ontluchten toch beter en heb je meer oppervlakte van de filter "in de olie" en dus betere doorstroming?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Mooie heldere beschrijving mannen !! Ik heb er nog wel wat vraagjes over, maar ik ga er eerst even beter over nadenken. Complimenten !!
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited October 2008
    Vanavond ben ik eindelijk eens begonnen met de filterbakken prepareren.
    Heb van ER filterdoeken en kaarsfilter gekocht (al weer tijdje geleden), maar was er door tijdgebrek nog niet aan begonnen. Heb nu nog steeds geen tijd maar moet er toch echt werk van maken!

Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen nog maar kippengaas (vierkantjes) gespannen in de plastic stapelbakken en de benodigde gaatjes geboord in de bakken.
    Het gaas dient om het filterdoek van de bodem af te houden en om een zo groot mogelijk oppervlak te hebben waardoor gefiltert kan worden. Het gaas is over de rand gevouwen en daarna met tyraps vastgezet (door gaatjes in het plastic te boren). Hopelijk kan het filterdoek er nu nog mooi overheen.

Verder bedacht ik dat ik het gaas tot bijna op de bodem heb liggen, dan kan er wel veel olie in maar het betekent ook dat je best veel filterdoek nodig hebt. Misschien moet ik het gaas toch een paar cm hoger van de bodem houden?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2008
    [QUOTE=wodan;41240].......Ook lijkt het me aangewezen de bakken niet te vol te vullen, anders zal de vettig geworden plakband kunnen gaan lossen en het filterdoek naar binnen vallen, of zie ik dat verkeerd?

Klopt, het plakband steekt ongeveer 4CM in de bak, je moet de bak ook niet te vol gooien he anders loopt hij over. Het plakband is schilders tape en kan wel even tegen APO heb ik gemerkt.

[QUOTE=wodan;41240].......Waarom zit er geen kraantje vlak voor de jerrykannetjes (de uiteindelijke recipienten) ?

Er zitten snelafsluiters voor de jerrycans, als je die lost trekt sluit de zaak zichzelf af. Wat zijn recipienten? ben domme Hollander he:D

[QUOTE=wodan;41240]Waarom ligt de kaarsenfilter plat en niet rechtopstaand? Dan gaat ontluchten toch beter en heb je meer oppervlakte van de filter "in de olie" en dus betere doorstroming?

Het kaarsfilter ligt op zijn kant om ruimte te besparen anders moet men op een trapje gaan staan om de bovenste bak te vullen, we willen geen ongelukken ala EricZwiep he:D. Op het moment van de foto was het kaarsfilter nog niet vol gelopen, nu wel dus het gehele oppervlak wordt wel gebruikt.
    edited October 2008
    Recipienten: dingen die andere zaken kunnen bevatten = vaten, bidonnen, enz...
    edited October 2008
    [QUOTE=jgdenhol;41242]................Verder bedacht ik dat ik het gaas tot bijna op de bodem heb liggen, dan kan er wel veel olie in maar het betekent ook dat je best veel filterdoek nodig hebt. Misschien moet ik het gaas toch een paar cm hoger van de bodem houden?

Wij hebben de "roosters" 6 CM van de bodem af staan, het zou (en dat realiseerde wij ons later) beter zijn om een gazen bakje in de kunststofbak te hangen om er voor te zorgen dat het gehele filtervlies de wanden van de kunststof bak niet raken en daardoor een zo groot mogelijk doorlaat heeft.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2008
    Mooi initiatief en ziet er goed uit.

Om 1 en 50 mu te filteren hoef je geen 2 bakken te gebruiken toch? Gewoon tussen elk filterdoek een nieuw roostertje leggen voor wat ruimte ertussen.

Je zou nog een budget (boormachine)pomp tegen het rek kunnen schroeven om de olie uit het bezinkvat op te pompen ipv het over te gieten.

Tevens zou ik meer kijken naar standaard materialen zoals een rek van de bouwmarkt. Als rooster is misschien een stuk van een douchemat geschikt? Door standaard materialen maak je het makkelijker te maken voor iedereen.

Gaatjes maken in plastic voor tywraps gaat ook heel makkelijk met een soldeerbout heb ik ontdekt:) scheelt weer 300mu boorgruis :-P

Je zou het nog zo kunnen ontwerpen dat het deksel op de bakken blijft met evt gaten erin dat scheelt zo'n plantaardige olie lucht uit je bezemkast :P

Nog een vraag wat is de afweging tussen 1mu filterdoek en de gebruikte?
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2008
    Ziet er erg mooi uit maar dat wist ik al:rolleyes:

image

ik heb ook verteld dat de sluiting niet werkt omdat
    er te weinig druk op staat .
    het is wel makkelijk losmaken van de dop om dat de slang niet mee draait.

als ik mijn filter vervang heb ik daar altijd een lekbak onder hoe gaan
    jullie dat doen .
    zeker ook om dat de heel inhoud van het filter er uit komt zo:confused:

en nog een laatse vraag als je doek verstopt zit hij vol met olie .
    Hoe ga je dan het doek vervangen (heb je daar foto`s van )
    bij mij zag dat er zo uit

zo is het mooi schoon
    image

en zo als het verstopt zit
    image

dus graag wat foto`s van het vervangen van de filter

dyssie:cool:
    edited October 2008
    Oscar! Ik heb net gegeten man, bah vieze foto (die laatste).
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2008
    ja en dan heb je het nog niet geroken:D:D:D:D:D
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [QUOTE=Dyslectie;41254]

en nog een laatse vraag als je doek verstopt zit hij vol met olie .
    Hoe ga je dan het doek vervangen (heb je daar foto`s van )

Goede vraag...ik zou een extra bak kopen en daar alvast een nieuw filter in prepareren. Dan het oude filter met inhoud aan 4 hoekjes op tillen en de ongefilterde olie overlaten lopen in het nieuwe filter, e.e.a afhankelijk van de inhoud.

Maar ja zo zou ik het doen...hoe doen Easy en ZX het dat is de vraag die brandt.

Tevens ga ik proberen om ipv kannen een slangenpompje te gaan gebruiken om in ieder geval het opschenken te automatiseren.

Groet,
    Ingmar
    edited October 2008
    [QUOTE=Neo;41246]............Om 1 en 50 mu te filteren hoef je geen 2 bakken te gebruiken toch? Gewoon tussen elk filterdoek een nieuw roostertje leggen voor wat ruimte ertussen.?

Dat geeft een berg rommel en is een hoop gedoe, nu heeb je een bak die netjes in een frame hangt en gemakkelijk verwijderd kan worden. Tevens is er ruimte tussen de bakken gecreeerd zodat men de vervuiling kan zien.

[QUOTE=Neo;41246] Je zou nog een budget (boormachine)pomp tegen het rek kunnen schroeven om de olie uit het bezinkvat op te pompen ipv het over te gieten.

is een idee, nu hebben we een 2,5 liter maatbeker die we vullen vanuit een bak met vuile olie, die inhoud gaat in de bovenste bak.

[QUOTE=Neo;41246] Tevens zou ik meer kijken naar standaard materialen zoals een rek van de bouwmarkt. Als rooster is misschien een stuk van een douchemat geschikt? Door standaard materialen maak je het makkelijker te maken voor iedereen.

Hout komt gewoon van de bouwmarkt, even op lengte zagen en in elkaar schroeven.

[QUOTE=Neo;41246] Gaatjes maken in plastic voor tywraps gaat ook heel makkelijk met een soldeerbout heb ik ontdekt:) scheelt weer 300mu boorgruis :-P

We gebruiken geen tywraps behalve om hier en daar wat slangetjes vast te zetten.

[QUOTE=Neo;41246]Je zou het nog zo kunnen ontwerpen dat het deksel op de bakken blijft met evt gaten erin dat scheelt zo'n plantaardige olie lucht uit je bezemkast :P

Is een idee, denk echter dat er door een klein gat evenveel lucht naar buiten komt dan zonder deksel, onze olie stinkt niet echt, valt reuze mee.

[QUOTE=Neo;41246] Nog een vraag wat is de afweging tussen 1mu filterdoek en de gebruikte?

Ik heb heel veel 50, 20 en 5Mµ vlies liggen maar geen 1Mµ vlies. Het volgende ontwerp wordt er 1 met alleen maar kaarsfilters er in.

[QUOTE=Dyslectie;41254] ......ik heb ook verteld dat de sluiting niet werkt omdat er te weinig druk op staat . het is wel makkelijk losmaken van de dop om dat de slang niet mee draait.

Bij ons werken de snel afsluiters van Gardena wel.

[QUOTE=Dyslectie;41254]als ik mijn filter vervang heb ik daar altijd een lekbak onder hoe gaan jullie dat doen. zeker ook om dat de heel inhoud van het filter er uit komt zo:confused:

Omdat alles opgebouwd is met snelafsluiters kan je op eenvoudige wijze het hele kaarsfilterhuis uit het frame nemen incl. slangen. je plaatst het kaarsfilterhuis vervolgens in een emmer en vervangt het filterpatroon.

[QUOTE=Dyslectie;41254]en nog een laatse vraag als je doek verstopt zit hij vol met olie .Hoe ga je dan het doek vervangen (heb je daar foto`s van )

Heb hier nog geen foto van, zal ik es maken. Je ziet het al aankomen als je filtervlies verstopt gaat raken, het duurd dan heel lang voordat de vuile olie er door heen is, dan vervang je hem. Je zet de afsluiter dicht, haalt de bak uit het frame, trekt het filtervlies er uit, plaats een nieuw filtervlies. (staat ook in de presentatie)

[QUOTE=Dyslectie;41254]dus graag wat foto`s van het vervangen van de filter dyssie:cool:

Zie boven.
    edited October 2008
    [QUOTE=ingmar;41258]Goede vraag.........Maar ja zo zou ik het doen...hoe doen Easy en ZX het dat is de vraag die brandt..........

Een filtervlies slaat nooit in 1 keer dicht, je ziet het aankomen. Het doek blijft heel lang de zelfde doorvoersnelheid geven tot dat het op een gegeven moment minder word. De filters slaan ook nooit allemaal tegelijk dicht.

Je wacht gewoon tot de laatste olie door het vlies is gelopen naar de volgende stap en vervangt dan gelijk het vlies, of kaarsfilter natuurlijk.

Je zou ook kunnen danken aan een extra bak waar je naar behoefte een vlies in hangt en die bak vervang je voor de bak welke een verzadigd filtervlies heeft.
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited October 2008

Propere installatie, wel veel stappen.

Afhankelijk van de vuiligheidsgraad van de olie zitten er wat kleine stappen voor. Mijn visboerinneke gooide (helaas verleden tijd) de olie eerst nog door een pantykousje alvorens ik de 20 literblikken meenam. Wat ook handig is, is een BH zakje van Hans Textiel (1,75 euro). Hierin kunnen vrouwen hun edele delenbeschermers veilig wassen, een nylon zakje wat bij ons precies past in de (kleine) opening van de ibc. Vaatjes met restanten lekken hierin uit. Olie kan dan vrij van bagger in de filterinstallatie.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2008
    ik bedoel meer, wanneer kies je voor een kaars en wanneer voor een vlies
    edited October 2008
    [QUOTE=easy rider;41260]..............Ik heb heel veel 50, 20 en 5Mµ vlies liggen maar geen 1Mµ vlies. Het volgende ontwerp wordt er 1 met alleen maar kaarsfilters er in...........

Dit is de rede (voorlopig).
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    [quote=E.R.]N.B. Het is zeer belangrijk een redelijke ruimte te houden tussen de bovenkant van de jerrycans en de onderkant van de laatste stapelbak om een goed verval te bewerkstelligen op het kaarsfilter.
    grasjap... je bedoelt zeker zoveel mogelijk verval tussen de laatste stapelbak en het kaarsfilter...
    En dat is in jullie opstelling NIET het geval...
    edited October 2008
    Lees het nog maar een keer goed door, het is wel het geval.

3 keer links is ook 1 keer rechts, 'T is maar net hoe je het wilt zien.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Oew, gevaarlijk trapje. In hoeveel stappen filter je?
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited October 2008
    1mu filteren
    daarna in de tonnen, en 2tot3 weken bezinken, daarna via het aftapkraantje ( 10 cm boven de bodem ) aftappen.

dan in de tank.

ps . trapje is wel stevig hoor,...... en gebruik er maar een trede van.
    edited October 2008
    Als ik zo vrij mag zijn, waarom eerst filteren en dan bezinken? Je kan toch beter eerst bezinken en dan filteren? Daarbij zal je filter wel snel vol zitten als je direct in 1 stap op 1 mu filtert...
    edited October 2008
    valt wel mee na 300 a 400 liter zijn die zakken aan een wasbeurt toe (soda en zeep) 95graden en ze komen er weer als nieuw uit.
    ]
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2008
    Ziet er goed uit allemaal, dat moet mij nog wel lukken in mijn berging !

Weet iemand waar ik de filters van 50 20 en 5 mu kan kopen en de kaarsfilter.
    Tevens was ik benieuwd waar je die roosters onderin de bak vandaan haalde.
    Kippengaas is idd. misschien ook een goeie oplossing.

Ik kan evt. proberen mijn olie van de patatzaak hier in de buurt te halen, moet ik nog ergens rekening mee houden ?
    Smoes waar ik het voor ga gebruiken e.d.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Andretje,
    verstandig om zelf te gaan filteren. Eerst even alles goed doorlezen. Filtervliezen te koop bij Easy Rider. Voor een simpele instalatie: volg de handleiding van Easy R.
    Herkomst olie is zeer belangrijk. Als je patatzaak vast vet gebruikt: niet doen. Gaat niet door je filters. Ook patatzaken die vloeibaar frituren: alleen de bovenste 25 % van het vat gebruiken. Beter: loempiaboer, visboer, oliebollenbakker, kermisklanten, braderien. Lees ook mijn verhaaltje op de site.
    Smoes ?? Niks smoes, de meeste bronhouders vinden het prachtig !! Ze vragen vaak wel een vergoeding: max. 25 cent per lieter als de olie van goede kwaliteit is.
    Niek
    edited October 2008
    nou die vergoeding moet toch wel flink zijn want zelf krijgen ze per liter 30 cent ( ophaalbedrijven) en ook hebben ze vaak gezeik met milieudiensten. Ze moeten bonnetjes overleggen waar ze de oude olie gelaten hebben.
    heb nu een adres waar ik ze lekker gemaakt heb met 60 cen per liter ,.. toen waren ze wel bereid alles aan mij te verkopen. Dus alles wat ik niet oprij en verkoop verdien ik maar 20 cent per liter op . Een hoop werk al dat ophalen en filteren en wegbrengen dus, maarja..... ik heb er gewoon lol in.
    edited October 2008
    En dan hier aanbieden voor 70ct, tssssk.
    edited October 2008
    [QUOTE=Miglowie;41464]En dan hier aanbieden voor 70ct, tssssk.

Al zelf eens gefilterd? Doet je heel anders denken over andermans olie ;)
    edited October 2008
    weet niet of je kan rekenen hoor , maar 60 + 20 is 80 en geen 70
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2008
    [QUOTE=wodan;41466]Al zelf eens gefilterd? Doet je heel anders denken over andermans olie ;)

:cool:

Groet, Cp
    edited October 2008
    [QUOTE=wodan;41466]Al zelf eens gefilterd? Doet je heel anders denken over andermans olie ;)

Hehe, je wil niet weten wat voor drap ik nou heb staan in mn kelder. de helft is vet. Dit moet ik dus beter aanpakken! Zeker respect voor de filteraar. Richard in mijn geval. Ik rij nog steeds met mijn eerste filter. Zit nu op 288781 KM. Dat is bijna 13.000km. De olie is perfect. Nou eens gaan zien wat voor brouwsel ik zelf kan produceren.
    edited October 2008
    [QUOTE=Andretje;41451]..........Ik kan evt. proberen mijn olie van de patatzaak hier in de buurt te halen, moet ik nog ergens rekening mee houden ? Smoes waar ik het voor ga gebruiken e.d.

Ja, je moet je leverancier vertellen dat je jezelf inzet voor een schoner milieu en dat je daarom op gebruikte plantaardige olie wilt rijden die je zelf schoon maakt want daar gaat het toch om nietwaar?

Het filteren van gebruikte plantaardige olie kost even wat tijd als je zelf een installatie gaat bouwen maar daarna is het gewoon een kwestie van zo af en toe wat filtertjes vervangen, de rest gaat eigenlijk vanzelf.

Er is mijnsinziens niets leuker dan te rijden op je zelf gefilterde olie, ik zit zelf dagelijks achter het stuur van mijn stalen ros met een glimlach van oor tot oor.
    edited October 2008
    Ik bedoelde deze posting/draad, waar je ongefilterde olie aanbied voor 70 ct
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2008
    Haha ik heb een visboer gevonden die mij zijn olie wil doneren, hij vond het leuk en hij was blij dat hij er vanaf was.

Filtertjes besteld bij easy en als heb meezit ga ik dit weekend knoeien :mozilla_laughing:
    edited October 2008
    Succes, eentje die je het gratis geeft, die moet je soigneren, het ene plezier is het andere waard. Zulke vrijgevige mensen zijn zeldzaam.
  • Andretje PPO Addict
    edited October 2008
    Ik weet het niet voor 100 % zeker nog, maar hij brengt het altijd gratis weg hij krijgt er niets voor.
    We zien het zaterdag wel.

Nu ben ik druk bezig met mijn bakken met gaas te bespannen, ik wil meteen filteren.;)
    edited October 2008
    waarom koop je niet een paar van die filterzakken,
    Je hangt ze op , zet een bak eronder , kiep die olie erin en het komt er schoon uit.

bij monopeol.de kosten ze 8 euro per stuk en als ze vuil zijn was ik ze gewoon.

echt ik filter 240 liter per week en ben daar ongeveer 2 a 3 uurtjes mee bezig.
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41532]waarom koop je niet een paar van die filterzakken, Je hangt ze op , zet een bak eronder , kiep die olie erin en het komt er schoon uit.

Als het zo simpel was kon iedereen het.

Je zal toch uiteindelijk moeten filteren op 1Mu om geen problemen te krijgen met het hoofdfilter van je auto. Als je dat in 1 stap doet zit de zaak gelijk vol met prut en ben je alleen maar bezig met filters wisselen i.p.v. filteren zelf.

De diverse filteraars onder ons filteren in divers stadia, op die manier doe je lang met je filters en krijg je het beste resultaat.

Naar aanleiding van jou post vraag ik me dan ook daadwerkelijk af of je dan ook zelf filtert.
    edited October 2008
    Ja joh, heb je dat niet gezien? Hij heeft er een posting over gemaakt. Open systeem, gevoelig voor vervuiling door stof en spinnetjes enzo, maar goed.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    beetje off topic...je hebt filteraars en je hebt filteraars onder ons.
    1 blik op de installatie zegt vaak al genoeg over wat je kan verwachten :mozilla_cool:
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41532]waarom koop je niet een paar van die filterzakken,
    Je hangt ze op , zet een bak eronder , kiep die olie erin en het komt er schoon uit.

bij monopeol.de kosten ze 8 euro per stuk en als ze vuil zijn was ik ze gewoon.

echt ik filter 240 liter per week en ben daar ongeveer 2 a 3 uurtjes mee bezig. Wat zijn jouw persoonlijke lange termijnervaringen van de zo door jou geproduceerde brandstof?
    edited October 2008
    mijn filterzakken komen van monopoel , en worden opgegeven als zijnde 1 mu laat het daarna 2 tot 3 weken bezinken, en gooi het daarna in mijn tank.

nou ja geloof het of niet...... ik tuf er in iedergeval lekker op.
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41583]nou ja geloof het of niet...... ik tuf er in iedergeval lekker op.
    Hoe lang (in km) al?

PS: Als het 1µ is, waarom bezink je NA het filteren nog?
    edited October 2008
    rij nu totaal 3.5 jaar ( 175.000 km ) op ppo

[QUOTE=wodan;41585]Hoe lang (in km) al?

PS: Als het 1µ is, waarom bezink je NA het filteren nog?
    edited October 2008
    zou in principe niet hoeven, alleen moet je dan om de 4000 km je filter vervangen.
    vandaar laat ik het 2 weken bezinken ,.... ligt er altijd noog een heel fijn laagje stoffigheid onder op de bodem.
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41589]Ligt er altijd noog een heel fijn laagje stoffigheid onder op de bodem.
    Dan zijn die "1µ" filters die je gebruikt, in mijn ogen, hun specificatie niet waard.
    (Was het nu na 6 maand bezinken een spoortje, tot daaraantoe)
    Na 2a3 weken een bezinksel, is niet ok. No flame intended.
    Rij je al 3 jaar op PPO, of rij je al 3 jaar op gefilterde WVO?
    Niet dat ik de wijsneus wil uithangen, maar er wordt al vanalles vermeld op fora
    dat voor interpretie vatbaar is, met misverstanden tot gevolg.
    edited October 2008
    3.5 jaar ppo waarvande laatste 4 maanden op gpo
    edited October 2008
    [QUOTE=pieterbell0001;41600]3.5 jaar ppo waarvande laatste 4 maanden op gpo Dat kadert het geheel al een pak anders. Over een jaartje GPO rijden kan je een conclusie trekken ;)
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    [quote=wodan;41608]. Over een jaartje GPO rijden

en een jaartje zelf filteren.:D
    wbt APO rijervaring: is 4 maand al voldoende.( winter voor de deur):shock:.

;)
    edited October 2008
    Het is in de winter dat je de meeste (ramp) ervaring opdoet ;)
Sign In or Register to comment.