Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ik filter en bezink op

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited March 2009 in Filteren van GPO
ik filter en bezink op
«1

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Eric,

Mijn idee, maar voorlopig zonder uitvoering:

Ontvangst filter 200mu, wassen, verhitten/ontwateren, warm filteren 5mu, koelen 0-5 graden, vloeibare olie afromen, filteren 1mu, tanken.

En de vettigheid, hehehheh, in de Kubota!

Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    oei, tim gaat serieus! mare ook hier bezinken en tijd nemen. goeie leverancier gevonden?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Haha,

Nee, idee
    edited June 2008
    vet man :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    Overige,

Ik heb APO.

Eerst bezinken, dan 50Mu filtervlies, dan 20 Mu filtervlies, dan 5Mu filtervlies, dan 1Mu kaarsfilters.

Ik zit er zelfs over te denken om te gaan "wassen" alvorens te gaan filteren.

Groeten,

Easy rider.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hoi ER,

Ben erg benieuwd naar dat wassen. Misschien kan je het met 10L proberen en dan kijken wat er uit komt aan 'rommel'. Als ik het goed begrepen heb zou je filter veel langer mee gaan en ook veel minder gaan ruiken?

Vraagje: waarom filter je 4x, is dat nodig? (komt er veel rommel uit iedere keer?).

Herman
    300SD
    edited June 2008
    yep misschien iemand eens dat wassen voor de standaard filteraars uitleggen in een topic.
    edited June 2008
    [quote=pena;35337]........Vraagje: waarom filter je 4x, is dat nodig? (komt er veel rommel uit iedere keer?). Herman 300SD

Ligt een beetje aan de vervuilings graad van de APO.

Op deze manier spaar ik de 1Mu kaarsfilter patronen wat meer, vlies is goedkoper. Het is echter wel wat bewerkelijker natuurlijk met drie bakken en dan pas de kaarsfilters.

Over dat wassen weet ik nog niet alles, ik ga mij eerst goed verdiepen in de materie alvorens ik iets ga bouwen.

Groeten,

Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2008
    Haha,

Wat een proper en wakker wordend volkje zijn wij toch.

How to crack "The Chicken Power" method! :mozilla_money:

Welk een bilspleet men niet toont; hihihi

Groet, Cp
  • reinout PPO Newbie
    edited June 2008
    Hallo,

Na vanalles geprobeerd te hebben bezink ik nu eerst 4 weken, daarna filter ik op 1 micron (Caddy-Daddy methode: Filtervlies in gamma bak met gaten onderin, die weer in een gammabak met slangaansluiting. Slang naar opslagvat van 120L) M'n 1 micron filterdoek is op, heb nog maar een velletje wat ik zo af en toe met warm water schoonspoel (tegengestelde richting).
    Filteren voordat je laat bezinken levert alleen maar extra troep op, dit zakt ook wel naar de bodem als je het goed laat bezinken.

Wassen heb ik een tijdje gedaan, ik vond de olie er niet beter op worden. Omdat het ook veel en vies werk is ben ik daar maar mee gestopt.

Groet,
    Reinout
    edited June 2008
    vies werk, vet werk ;-)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Eerst panties om frieten en dode beesten er uit te halen.
    Dan zo lang als mogelijk bezinken. (tussen 2 en 10 weken)
    Daarna mu-loos (:mozilla_cool:) filtervlies daarna 10 en 1 mu aarsfilters.
    edited June 2008

frieten en dode beesten

verlies nu mijn eetlust
    edited June 2008
    [quote=Carlo;35529]..........daarna 10 en 1 mu aarsfilters.

Kan je daar ook scheten mee filteren :D.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008
    [QUOTE=reinout;35403]Wassen heb ik een tijdje gedaan, ik vond de olie er niet beter op worden. Omdat het ook veel en vies werk is ben ik daar maar mee gestopt.
    Waarschijnlijk heb je alleen getracht water en olie te mengen, bij een echt wasproces merk je het verschil weldegelijk.

Groet, Cp
    edited July 2008
    [QUOTE=easy rider;36516]Kan je daar ook scheten mee filteren :D.

Ja, mits voorzien van een hele snelle snelkoppeling. Anders vliegt de vaste massa er toch weer doorheen.

Groet, Cp
    edited July 2008
    Ik filteer niet meer 'fijn' op vuil.

Grof zeven door een gazen puntzeef, ontzuren en wassen. Ontgommen en ontslijmen in een zuur georienteerd proces. Vet uitkristaliseren door koelen. Weekje bezinken.

Alleen maar filteren op (binnenkort 0,5 mu + 1 mu zeker) vet. Daarna nog een weekje bezinken voor afbottelen.

Groet, Cp
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Het is zover, de shakedown is begonnen.
    image
    apo zone
    image
    Bezinktonnen voor het vet in de olie, waren eerst ook bedoeld voor de 1e grove filtering, maar die is met mijn apo bron niet nodig, Heb 55l door beddegoed gekapt, bleef nix in achter.
    image
    De bovenverdieping, wordt uitgebreid als de opstelling naar behoren werkt, heb dan gelijk een hogere druk erop staan.
    image
    10mu en 1mu kaarsfilters, gele slang voor oppompen wordt vervangen, had ff nix anders.
    image
    De eerste liters......

gr Ton
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    is toch wel een mooie degelijke instalatie geworden Ton.

sucses ermee.
    en beterschap gewenst.

grtn
    edited August 2008
    Thanx Pjotter, wat jullie trouwens niet kunnen zien is dat de vloer v/d bovenverdieping niet alleen steunt op de balkjes maar ook nog met hoekstukken boven aan de muur vastzit op 4 punten.

gr Ton
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ton, hoe loopt dat nu met die kaarsfilters. Ik had onlangs wat gefilterde GPO in m'n thuistap-vaatje gegoten en binnen de 10 liter zat m'n kaarsfilter helemaal dicht. Bleek 1mu bij 30°C niet hetzelfde te zijn als bij 15°C. Ik stel me dan de vraag hoe het doorstroomt zonder hulp. Bij mij wordt de olie aangezogen door een dikke pomp en dient het filter puur als extra zekerheid dat er 1mu-olie in de tank komt... Het ziet er wel goed uit!!

Grtz
    edited August 2008
    @Soapy, ik heb gister ongeveer 60liter opgepompt en dat was bij deze temperatuur er in zo'n 3uur doorgelopen. Door de 10mu en 1mu filter dus. Ging veel harder dan ik verwacht had trouwens.

mijn werkwijze:
    1 ik krijg apo die al bezonken is bij de loempiaman, bijna geen vaste deeltjes, alleen wat vet.
    2 aangeverd in 25l jerrycans, deze laat ik na transport een week staan zodat het vet onderin zakt.
    3 ik pomp vanuit de jerrycans naar boven tot deze op ongeveer 5l na leeg zijn.
    4 de resterende 5l waar vet in zweeft kap ik een 1van m'n bezinkvaten om later nog de bruikbare apo daarvan omhoog te pompen.
    5 van bovenaf zakt het door de 10mu+1mu filter heen naar m'n IBC600

dat is hoe ik momenteel werk met de apo v/d loempiaman.
    Mocht ik viezere apo gaan scoren in de toekomst, ga ik alles eerst groffilteren en daarna bezinken in m'n bezinkvaten. en dan pas naar boven.

Verder zal de tijd het leren of ik goed bezig ben of niet....

Ik vind het raar dat jouw filter bij 30graden dicht slibt met vet, ik zou dat eerder verwachten bij 15graden dus.
    volgens mij is apo door een filter drukken met een pomp niet super heb ik volgens mij al ooit gelezen. Je zou dan toch fijne deeltjes door de 1mu filter kunnen trekken/duwen.

gr Ton
    edited August 2008
    Suzuki, ik denk dat je me verkeerd begreep (of ik legde het verkeerd uit ;))

Mijn filter die verstopte zit in mijn tankstation en dient niet als APO-filter, maar puur en alleen om zeker 100% schone olie te tanken.
    Ik filter met filterzakken van 1mu (Monopoel). Ik had nog gefilterde APO, die ik reeds opgestookt heb in de Xsara trouwens, over en dat restje (15 liter) heb ik dan maar bij in het tankstation-vaatje gegoten waarna de filter verstopte. Mijn conclusie was dus dat filteren bij 30°C misschien niet zo'n goed plan is als je de olie later bij lagere temperaturen wilt gaan oprijden. Maar dat hadden we al gelezen in Niek's handboek als ik me niet vergis.

[offtopic] Verder staat mijn procedé nog niet op punt en heeft mijn APO-leverancier niks meer van zich laten horen. Koolzaad blijft de hoofdzaak, beetje APO erbij om de kosten wat te drukken is altijd mooi meegenomen maar in een hele fabriek heb ik momenteel geen zijn (ook geen tijd meer voor) [/offtopic]
    edited August 2008
    @soapie, ik had je idd verkeerd begrepen. En je conclusie klopt helemaal.
    Vandaar ook dat ik mijn IBC van onder uit vul, zodat ik in de winter van bovenaf altijd vlokvrije apo aankan.

gr Ton
  • matteus PPO Burner
    edited September 2008
    Even een vraagje.

Ik ben nog vreemd met het filteren en rijden op WVO, maar zou daar, op lange termijn wel verandering in willen brengen.

Ik heb, enkele maanden geleden, bij wijze van interesse en experiment de oude olie van moeders friteuse onder mijn hoede genomen. :)

Het gaat maar over een liter of 3, maar dat doet er nog niet toe.

Ik had de olie nog opgewarmd in de friteuse, en daarna meteen gefilterd d.m.v. een jeans in een trechter. Dit haalde de grofste verontreinigingen en stukjes eruit.

Daarna heb ik de olie een week laten bezinken. Ik wou ze dan koudfilteren door een stuk oud gordijn, maar dat lukte bijna niet, dus heb de olie een beetje opgewarmd daarvoor.

Daarna heeft de olie een maand of 2 stilgestaan. Deze avond keek ik naar de olie, en er was zo'n 0,8 liter van de 2,5 bezinksel/vet(?).

Heb de bovenste olie afgegoten in een andere bus, en die zag er echt ongelooflijk helder uit, op enkele kleine stukjes na. :O

Wat ik nu denk is deze olie koud te filteren op 1µm, en dan klaar voor gebruik?

Denk dat het ook niet echt nodig is om twee keer warm te filteren? Gewoon één keer filteren voor de grote stukken eruit te halen, en dan een maand laten bezinken. Bovenste olie afgieten en koud filteren op 1 micron. Is dit voldoende?
    En neemt die olie geen vocht op tijdens het bezinken? (dat er dan weer uit moet voor gebruik)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2008
    Mijn voorlopige advies als filternewbie :
    Koude olie met 10% fijne olie mengen en koud filteren door jeans broek pijp, dat haalt bijna alle vet en verontreiniging eruit.
    Daarna door 2 1 micron filters in serie en je hebt een perfect resultaat.
    Voor goed filteren geldt, hoe langzamer hoe beter, dus nooit warm filteren want dan los je te veel vetten op die in koude toestand weer neerslaan.
    edited September 2008
    Een goeie tip die ik kreeg van Wodan: Giet dat vet en alle zooi eerst door een laken/T-shirt of andere stof. Heb v
    edited September 2008
    Het voordeel van veel vet in je olie is dat het kleine vuil in het vet kruipt, dat is wat ik gekonstateerd heb in mijn filter installatie, mijn 5 en 1Mu filters gaan veel langer mee als ik olie heb met veel vet.

Ieder nadeel heb zijn voordeel, zoals mijn grote vriend Johan Cruijf altijd zegt:D .

Groeten,

Easy rider.
  • matteus PPO Burner
    edited September 2008
    Interessant!

Dus jullie zouden niet eens laten bezinken?

Gewoon een keer groffilteren (eventueel met die toevoeging dat Raaf zei), en dan een keer filteren op 1 µm?

En dan nog een bijvraagje: Als je écht LANG laat bezinken (pakweg 1 à 2 maanden), na één keer groffilteren; is de olie die je dan over hebt bovenaan even zuiver als wanneer je meteen na het groffilteren zou filteren op 1µm?
    Of zijn er altijd vuiltjes die niet mee bezinken?
    edited September 2008
    Ik heb zelf vloeibaar frituurvet als grondstof, omdat dat erg dik was heb ik er dus eerst 10% fijne o. bijgegoten.
    Daarna was het spul beter te verwerken, ik heb het aanvankelijk eerst een week laten bezinken, maar dat gaat veel te traag naar mijn zin.
    Daarom alles direkt door de jeansfilter, je vangt dan alle vast vet af (gaat wel onzettend traag 50L per dag door 2 pijpen)
    Daarna direkt door de twee 1 µm filters in serie.
    Ik geloof niet dat een bezink stap als tussenfase effect heeft, ik heb nu al bijna 2 weken jeans gefilterde olie staan en die blijft mooi helder.

Lang bezinken en enkel jeans filteren is nooit voldoende, op 1 µm filteren blijft altijd nodig.
    Sinds ik de GPO uit R'dam op 2X 1µm na-filter ruikt mijn uilaat ook minder uitgesproken.
    Dus, hoe fijner gefilterd hoe beter
  • matteus PPO Burner
    edited September 2008
    Aha, dat is interessant om weten!

Met 'fijne olie', bedoel je dan petroleum? Kan je ook diesel gebruiken?
    edited September 2008
    Ja en Ja ;)
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2008
    Heb een aquarium gekocht voor bezinken.

Dan kan ik mooi zien tot hoe hoog het vuil is.

Vraag is weet iemand of frituurolie de kit van het aquarium zou kunnen aantasten?
    Heb nu een bodempje erin gegooid om het eens voorzichtig af te wachten
    edited September 2008
    Een aquarium is doorgaans in elkaar gelijmd met siliconenkit en dat is zo een beetje tegen alles bestand.

Groeten,

Easyr ider.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Volgens mij ook!!... Siliconenkit is haast niet kapot te krijgen.
  • belgbelg PPO Burner
    edited September 2008
    ik laat m'n olie zo lang mogelijk staan om te beginnen, pomp voorzichtig van de bovenkant af, en laat het door nylonkous daarna doekje (oud tafellaken) en dan door 2 industri
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2008
    [quote=belg;40416]ik laat m'n olie zo lang mogelijk staan om te beginnen, pomp voorzichtig van de bovenkant af, en laat het door nylonkous daarna doekje (oud tafellaken) en dan door 2 industri
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Ik gok bij de Makro. Filterdichtheid zal ergens rond de 20 micron zijn.
  • belgbelg PPO Burner
    edited September 2008
    ja idd, in de macro doos van 1000 voor 14 euro, merk bruno denk ik, hoeveel micron weet ik niet, heb ik nergens kunnen terugvinden, maar ik ging er van uit dat het wel zuiver was aangezien de doorstroomsnelheid zo traag was, de citroen rijd er voorlopig zonder problemen op...

mss nog fijner filteren??
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2008
    Mijn raad is om NOOIT voor je filterproces petro-derivaten bij te voegen, wel erna. Ander loop je het risico VETTEN te gaan oplossen / verdunnen: Dat is niet de bedoeling, tenzij je met verwarmde tank rijdt en dan nog.

[QUOTE=Carlo;40415]Volgens mij ook!!... Siliconenkit is haast niet kapot te krijgen.
    Toch geen benzine in gieten... daar kan dat niet tegen.

Koffiefilters hebben een zeer lage oppervlakte en zijn dus 'vlug' verstopt... en pas als ze 'verstopt' zijn,
    filteren ze fijn genoeg. (Zet de ermee gezette koffie eens een maandje weg en je zal direct zien wat ik bedoel)
    edited September 2008
    [QUOTE=wodan;40619]Mijn raad is om NOOIT voor je filterproces petro-derivaten bij te voegen, wel erna. Ander loop je het risico VETTEN te gaan oplossen / verdunnen: Dat is niet de bedoeling, tenzij je met verwarmde tank rijdt en dan nog..............

Das toch mooi dat je vetten oplost? tenzij deze vetten later weer "naar elkaar toe kruipen" maar dat zal zeker niet het geval zijn. Vet is ook energie.

Als men filterd op 1Mu zal dat geen problemen geven in de originele filters in de auto. Wat wel een probleem kan zijn/worden is water, zuren en misschien kleurstoffen, die komen namelijk ook in de IP en injectors terecht en wat doet dat daar voor werk?

Groeten,

Easy rider.
    edited September 2008
    Het "probleem" is: je lost de vetten op bij temperatuur x.
    Temperatuur wordt x-2, een deel van de vetten koeken samen en lossen niet volledig meer op zelfs als de temp nadien bv. x+2 wordt.
    Voel je het probleem komen? Vandaar mijn raad (aan zij die -nog- niet exact weten weer ze mee bezig zijn ;))
    Voeg nadien diesel toe en je vermijd problemen. Voeg het van tevoren toe dan heb je minder afval,
    maar meer kans op problemen en deze laatste willen we allemaal vermijden.
    edited September 2008
    Mijn ervaring is juist dat het toevoegen van petro voorkomt dat vetten neerslaan bij lagere temperatuur, daarom voeg ik v
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2008
    Wodan,
    Is dit niet gewoon het zomer- en winterapo probleem. Naar mijn ervaring heeft het vooraf mengen mengen een beetje fijne olie daar geen invloed op. Het effect blijft hetzelfde. Ik heb overigens weinig last van het neerslaan van vet in de winter. Ligt natuurlijk aan de hoge omloopsnelheid. Voorts IBC niet helemaal leegzuigen.
    Niek
    edited September 2008
    Wodan is naar mijn ervaring het meest juist, klopt naar de natuurkunde.

En mijn eigen ervaring, winterdiesel is het meest geeigend om eventueel vetten op te lossen bij hogere buiten temperaturen.

Hoge omloopsnelheden zijn zeker geen garantie voor een storingsvrij bedrijf, zoals Wodan stelt: Met toegevoegd op temperatuur X en dan gefiltert geeft bij elke temperatuur lager dan X geheid problemen.

Wanneer wordt 'fijne olie' nu eens echt uitgebanned, onbegrijpelijk dat het nog steeds op deze site mag. Het in het openbaar debieteren dat het iets goedkoper is in het aspect van de raffinage van PPO/GPO is in dat kader toch inmoreel?

Of snap ik het nog steeds niet?

Groet, Cp
    edited September 2008
    [QUOTE=Niek;40655]Wodan,
    Is dit niet gewoon het zomer- en winterapo probleem. Naar mijn ervaring heeft het vooraf mengen mengen een beetje fijne olie daar geen invloed op. Het effect blijft hetzelfde. Ik heb overigens weinig last van het neerslaan van vet in de winter. Ligt natuurlijk aan de hoge omloopsnelheid. Voorts IBC niet helemaal leegzuigen.
    Niek
    Niek, jij weet a: wel waar je mee bezig bent, b: je hebt een verwarmde tank ;)
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2008
    Heren, ik heb het nu 2 weken laten bezinken.

Echter slechts de bovenste laag, zeg 10% van het totaal, is helder. Ik heb alles in een aquarium gedaan dus het bezinken is goed te zien :cool:

Nu heb ik dit eruit gepompt maar misschien toch wat van het 'minder bezonken' deel meegepompt. Dit door een 1mu filter gedaan. Het resultaat is is aardig dun maar zeker niet helder doorzichtig. Moet het perse helder zijn?

Ik heb zo'n 6 liter in mn Golf 1 gekieperd en de rest dino.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2008
    Neo,
    het moet helder zijn. Als het niet helder is, maar een beetje gelig/grijzig heb je of vet of water of beide in je olie. Komt veel voor bij veel gebruikte frituurolie van de pataboer.
    Niek
    edited October 2008
    je zal zien dat er nog wat neerslaat. althans das op dit moment mijn ervaring. zet nog maar een weekje in de ijskast....
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Welke is de XW100?
Sign In or Register to comment.