Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

risico's rijden op PPO

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited November 2008 in Inleiding PPO
Misschien bestaat er de mogelijkheid dat bepaalde mensen dit stukje mogen editten en aanvullen?
Thanks, eric.[/b]

ALGEMEEN
Het rijden op PPO komt met de nodige risico's. Het belangrijkste om te beseffen is dat de as in de brandstofpomp kan breken als gevolg van PPO met een te hoge viscositeit. Meer info over de risico's zie: http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/ de voorkeur voor een Bosch pomp of lijnpomp zoals bij de mercedesen. Je doel is dan ook om de Viscositeit van PPO zo laag mogelijk te krijgen. Dat kan op 2 manieren, door verwarming van PPO of door je PPO te mixen met bijv. diesel. Meer info viscositeit zie http://www.ppo.nu/forum/f59/viscositeit-diverse-ppo-mengsels-124/ Voor een 1-Tank systeem geldt dat je het meeste risico loopt bij de (1e) koude start. De viscositeit van je PPO is dan namelijk het hoogst. Stem daarom dan ook altijd je mixverhouding af op de heersende buitentemperatuur (de ochtendtemp!). Zie http://www.ppo.nu/forum/f59/zet-hier-uw-1-tank-mixverhouding-neer-per-maand-1080/ Bij een 2-Tanksysteem is dit risico beduidend minder omdat alles eerst met diesel op bedrijfstemperatuur wordt gebracht alvorens over te schakelen op PPO. Allebei de systemen hebben hun voor en nadelen. Persoonlijk vind ik een 1-Tank systeem avontuurlijker en deze dwingt je om een fingerspitzengefuhl te ontwikkelen.

Inmiddels al veel gelezen over het rijden op PPO. Tuf ook vrolijk rond op PPO.
Wat me nog wel bezig houdt is de vraag waar ligt de grens van de brandstofpomp, wanneer kan het beruchte asje in de brandstofpomp breken?

In het oude topic was mijn zorg hiermee vooral hoeveel kan een Bosch-pomp aanzuigen en is dat schadelijk voor dit beruchte asje?
Nero heeft daar duidelijk op geantwoord: geen zorgen over maken, as zal niet breken doordat de pomp te hard moet aanzuigen. Waarom het asje wel breekt, zie toevoeging nero in dit topic. Nero (correct me if I'm wrong) heeft ergens opgemerkt, als je het onder de heersende omstandigheden met je mond kunt aanzuigen (aan de slang die de pomp ingaat) dan zit je zeker safe op het aanzuigen.
Vind ik persoonlijk een doeltreffende manier/aanname.

Deel oude topic:
Kort gezegd, het in temperatuur verhogen van de PPO heeft als doel:
1) ervoor te zorgen dat de doorstroom van de PPO door de brandstofleidingen makkelijker gaat. Immers, warmere PPO heeft een lagere viscositeit en kan dus makkelijker doorstromen waarmee de brandstofpomp minder hoeft te werken bij het aanzuigen van de PPO.

2) de PPO beter verstuifbaar is voor de verstuivers. Waarom? warmere PPO heeft lagere viscositeit waardoor ze beter te verstuiven is. Koude PPO zal eerder door de verstuivers sijpelen dan dat ze mooi verstuifd. gevolg warmere PPO-> beter verbranding en voor milieu/motor vriendelijkere koude start.
3) Warmere en dus dunnere PPO is beter door de brandstof pomp te verwerken, zie uitleg van Nero.

-> 2) Breukgevaar van de as achter de opvoerpomp is bij 1-tank systeem deels te ondervangen door een electrische voorverwarming zo dicht mogelijk bij de brandstofpomp te zetten. Goed, het opvoerpompje van de brandstofpomp en de as die hierna komt zal zolang ze in koude PPO moet ronddraaien opgewassen moeten zijn tegen de weerstand die koude PPO biedt. Risisco op breuk van het asje in de eerste paar seconden tijdens de start.

Voor de mixers, risico van asbreuk is het grootst bij de eerste koude start van die dag. de viscositeit van de olie is op dat moment het grootst in de pomp.

-> 2) bij 2-tank systeem moet dit geen probleem geven mits er op diesel gestart wordt. eerst warm rijden op diesel en daarna overschakelen op PPO. Geen risico op breuk dus bij het starten.

Oplossingen om de doorstroomweerstand van de PPO te verminderen en dus de brandstofpomp te ontzien:
*) mix rijden
*)De diameter van de doorvoer deel tank-> WW vergroten naar 10mm of meer
*) extra opvoerpompje toepassen in de buurt van de tank.
*) Loop/ retour kortsluiten
Nieuwe topic:
Wanneer en waarom kan de brandstofpomp kapot gaan? Welke gevaren bestaan er voor de brandstofpomp en waarom. Zie uitleg Nero below.

Aanvulling met uitleg Nero koud start gedrag => jojo'en van het toerental bij koude start.
je zegt dat de motor stationair "maalt"?
Wil je hiermee zeggen dat het toerental op en neer gaat ? (zagen zeggen wij hiertegen) Zoja, dan duid dit erop dat je ppo niet warm genoeg is, en de regelateur binnenin je pomp blijft kleven! Goede voorverwarming kan hier de oplossing zijn. uitleg Nero uit een ander topic
klopt ook niet.
Hetgeen je in de pomp opwarmd, is niet de brandstof die nog in je hogedrukkop zit, en in de hogedrukleidingen naar je verstuivers!!
Deze kun je niet spoelen en warmen, tenzij van buitenaf met verwarmers rond de leidingen geen, en isolatie.
Maar de kop en plunjer blijven met de dikkere olie zitten, en zullen dan ook daarop de eerste momenten moeten werken. Net dit is het kritieke van het rijden op ppo. En direct daarna dan de warme ppo door de kop : zal niet zo heel goed zijn!! (schok)

Koude PPO: Je verstuivers zien er van af, en je pomp ook, omdat die de dikkere ppo, onder dezelfde openingsdruk , door een zeer klein gaatje moet zien te duwen.

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=495&postdays=0&postorder=asc&highlight=pomp+verwarmen+direct&start=0
Carlo: Opvoerpomp die muurvastzit, daarmee bedoel ik dat de pomp-schotten vastzitten in het draaiende gedeelte. Het werkt zoals een pomp van een beerton. Ronddraaiende schijf, met aan debuitenkant 4 vierkante schotten die eruitgeslingerd worden door draaiende kracht.
Die schotten zaten nu vast. De schijf op zich niet, want die zit gevezen op de as.
pomp zat pas vast NA langdurige stilstandmet WVO. De motor wilde daarna niet meer in gang. Ze habben proberen te starten, maar dat was al.
De rotor van de opvoerpomp kon nog draaien hé, enkel de bewegende (uitvliegende) schotten die zaten vast. Dus hij pompte niet op, dus ook geen primaire transferdruk.
http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1417

[quote]verstuivers worden zeker niet Verkort!
Er worden andere naalden gebruikt (heb ze al in m'n handen gehad, en grondig opgemeten en gecontroleerd. Weet ook al welke de nummers waren, die eruit geslpen waren!! )
De naalden hebben grotere capaciteit.
de schottenpomp zorgt enkel voor de transferdruk. Deze moet niet meer op minder pompen. Blijft hetzelfde.

Inspuittijdstip verbeteren. Verstuivers met grotere capaciteit gebruiken (grotere voorraad in de verstuivers)Alleen moet je weten welke verstuivers te gebruiken!

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    voorloper http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/
    Aanvulling vanuit knip en plakwerk is nog altijd welkom he :-)
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    [quote=ericzwiep;35512]als je het onder de heersende omstandigheden met je mond kunt aanzuigen (aan de slang die de pomp ingaat) dan zit je zeker safe op het aanzuigen.
    Vind ik persoonlijk een doeltreffende manier/aanname.

!

hoe zwaar zuigt een pomp als t filter aan t dichtslibben is, en je daardoor geen vrachtwagen meer kunt inhalen. ?????.

heb een kogelkraan tussen mn PPO tank en LGR,en zet deze s avons wel is dicht.
    ben m tot nu toe 3 x vergeten om m s morgens open te zetten.

gevolg : na t omzetten van dino op PPO binnen de 5 km acuut zwaar smoot lopen en daarna binnen 500 meter sta ikmet een vacuum LGR stil op de vluchtstrook.

mijn conclusie: door zwaar aanzuigen zal een I-pomp nooit stuklopen.
    hij zal alleen maar smooter gaan lopen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    Hangt af wat voor pomp je hebt. Bij rotatieve pompen die droog draaien, loopt alles vast en is de kop onherstelbaar.
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    das weer een ander verhaal...

maar in ieder geval geen asbreuk door zwaar aanzuigen.
  • Daffodil31LE PPO Newbie
    edited August 2008
    [QUOTE=pjotter;39543]hoe zwaar zuigt een pomp als t filter aan t dichtslibben is, en je daardoor geen vrachtwagen meer kunt inhalen. ?????.

Het hoeft niet per defenitie je filter te zijn; ik heb het al eens gehad met de brandstofleidingen nadat ik een auto een maand daarvoor op een dieet van zbo Rapsöl had gezet. Uiteraard kan het een eventueel filter voor de uitgang van de tank kunnen zijn, maar ik heb dat allemaal niet zitten uitzoeken.

Gewoon een kwestie van de aanvoerleiding bij de pomp losmaken, tankdop openzetten en even met perslucht naar achter blazen.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2008
    [QUOTE=Daffodil31LE;39671]

Gewoon een kwestie van de aanvoerleiding bij de pomp losmaken, tankdop openzetten en even met perslucht naar achter blazen.

Typisch gevalletje symptoom bestrijding ;)
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    [quote=Daffodil31LE;39671]een maand daarvoor .

een maand op koolzaad en ZBO :rolleyes: .
    en dan al problemen.

neu: tis bij mij wel t filter dat tussen de 10a15000 km aan t dichtslibben is.

na de wissel rijd ie weer als vanouds.

biedewee: mijn PPO leidingen slibben niet dicht.
    daar ik t systeem periodiek spoel met dino
  • ookjan PPO Burner
    edited October 2008
    het is al dikwijls vernoemd, maar bij de eerste keer tanken met olie kunnen er wel filter en leiding problemen zijn, maar dan wel als gevolg van de troep die al in je tank zat, en die blijkbaar veel gemakkelijker door de olie meegenomen wordt dan door diesel. Geen probleem,gewoon uitblazen!!
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
  • Daffodil31LE PPO Newbie
    edited November 2008
    [QUOTE=ookjan;41058]het is al dikwijls vernoemd, maar bij de eerste keer tanken met olie kunnen er wel filter en leiding problemen zijn, maar dan wel als gevolg van de troep die al in je tank zat, en die blijkbaar veel gemakkelijker door de olie meegenomen wordt dan door diesel. Geen probleem,gewoon uitblazen!!

Dat zei ik dus ook al, maar het wordt gezien als symptoombestrijding.

Niet mijn probleem hoor, het probleem is niet meer teruggekomen.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008

Dat zei ik dus ook al

en u bent :confused:
Sign In or Register to comment.