Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

langtermijn effecten

Comments

• Franswa PPO Newbie
    edited October 2005
    Heeft er iemand een samenvatting? :roll:
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    - Veel referenties naar test/informatie gaan terug naar de jaren 1980, nu toch reeds een 25 jaren terug en zijn dus waarschijnlijk getest met diesel motoren ontwikkeld in de jaren 70. (bedenkelijk)

- De aangehaalde 'lubricating oil contamination' is bekend, gewoon de motorolie wat sneller verversen is de oplossing maar voor de rest is dit geen echt groot probleem

- Staat vol fouten, onder andere: "Sunflower oil viscosity was 14% higher than diesel fuel at 37c" . Dit is bij mijn weten helemaal fout als je de viscositeitstesten van Peus hier bekijkt (je hoeft zelfs de site hier niet te verlaten om het te weten). Lees deze thread en vergelijk zelf. Viscositeit diverse PPO en mengsels
    De uitdrukking in procenten is zeer bedenkelijk en volledig verkeerd gebruikt in de context. (dus als hypotetisch viscositeit van diesel 10 is, dan is zbo hoeveel ? -> 11,4 ) Helemaal fout.

- "severe problems due to carbonization of the combustion chamber", nergens word vermeld dat ze gebruik maakten van voorverwarmde PPO en dat verklaart al veel van de aangehaalde problemen. Dit viel me al van in het begin op in dit document. '70 graden is de key to succes' bij ppo.

- Ze testen oa met 'raw' zbo' en niet met 'refined' zbo, daar had ik geen testen moeten voor doen om te weten dat dit slecht zou aflopen.

Dit document is oud. Nergens staat het woord heat en/of exchanger vermeld. Nergens staat vermeld dat auto's met warmtewisselaars werden gebruikt, alle problemen die ze aanhalen in deze testen wijzen erop dat ze gewoon 100% in de motor kapten en voor korte periodes wel zagen dat het werkte maar op lange termijn niet. Wij weten dit ondertussen ook wel ;-)

- Testmethodes en omstandigheden blijven onbekend.

Conclusie:

Document is obsolete.
  • Joris PPO Newbie
    edited October 2005
    Adding biodiesel corn oil and sunflower oil to diesel fuel: the impact on the performance of conventional road vehicles
    Serdari, A; Fragioudakis, K; Teas, C; Sakellaropoulos, F; Zannikos, F; Stournas, S; Lois, E
    J INST ENERGY. Vol. 71, no. 488, pp. 126-136. Sep 1998.

Although the substitution of rapeseed-oil methylesters for conventional diesel fuel is already a commercial practice in many countries of central Europe, the use of biodiesel has not yet been developed in Greece and other Southern Europe countries because of the lack of sufficient rapeseed cultivation. However, vegetable oils of other types, such as sunflower oil and corn oil, are abundant in many Mediterranean areas, and they seem to be attractive candidates for biodiesel applications. In this paper the results of small fleet tests are presented, in which vehicles were fuelled with blends of mineral diesel fuel and sunflower and corn oil biodiesel. It was observed that biodiesel resulted in reduced black-smoke opacity, and no significant increase of engine wear was observed. The drivers were enthusiastic and reported that they noticed no change in vehicle performance.

Descriptors: Vegetable oils; Automotive fuels; Esters; Gas emissions; Automobile engines
  • Joris PPO Newbie
    edited October 2005
    Energy Sources
    Publisher: Taylor & Francis
    Issue: Volume 22, Number 7 / August 1, 2000
    Pages: 659 - 672
    URL: Linking Options
    DOI: 10.1080/00908310050045618

Direct Use of Sunflower Oil as a Compression-Ignition Engine Fuel

Filiz Karaosmanoglu, Gurkan Kurt, Turgut Ozaktas

A1 Department of Chemical Engineering Istanbul Technical University
    A2 Istanbul Technical University

Abstract:

Vegetable oils may be used directly as an alternative diesel fuel in compression-ignition engines. Within the scope of this work, employment of sunflower oil in a diesel engine during short- and long-term engine tests were studied, and the fuel characteristics of sunflower oil with its positive and negative aspects are put forward along with our recommendations.

Misschien dat iemand hier gemakkelijk aan kan komen en het even in de groep kan gooien.
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    Mix vooral de studies over Biodiesel niet met studies over PPO's want deze hebben totaal verschillende properties.

PS: Voor de rest is het praktisch mixen van deze dingen wel oke :lol:
  • blaft PPO Newbie
    edited May 2006
    @ vetfrituur: je zegt dat ze waarschijnlijk de tests hebben gedaan met koudgeperste olie en dat het onder andere ook daarom was dat het slecht afliep. Ik heb me altijd laten wijsmaken dat koudgeperste olie juist beter was. Hoe zit dat nu?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006

de tests hebben gedaan met koudgeperste olie

Nee, met koude olie, geen verwarmde tot 70 gr.

Ik heb me altijd laten wijsmaken dat koudgeperste olie juist beter was.

Dat klopt want daar zit minder zwavel in.
  • blaft PPO Newbie
    edited May 2006
    bedankt Carlo. Omdat ze spraken over raw oil dacht ik dat het om koudgeperste ging.
Sign In or Register to comment.